Jump to content

223, presisjon i partizan fabrikk ammo?


Ole_Netland

Recommended Posts

To pakker gikk fint som snus i rifla mi. God presisjon. (Howa).

 

Patroner fra neste pakke (annen Lot) tok kula så hardt i bommene at kula satt igjen, med alt kruttsøl det medfører når jeg åpnet bolten uten å ha avfyrt skudd. Burde nok reagert på at bolten var litt hard å lukke, men børsa var ny og jeg ukjent, inntil da, med for lange patroner. Målte patronene, de var ulike på lengde, åpnet to forskjellige Lot og det så ut for meg som det var to forskjellige kruttyper.

 

Tok opp dette med utsalgssted og fikk byttet inn patronene uten problem. Har ikke prøvd de siden den gang...

 

Har heller ikke opplevd dette med andre fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg skutt Partizan i 223, men i 22-250 og i 30-06 har jeg skutt et par pakker.

I disse kalibrene har de i mine børsjer vært lada kraftigere en jeg synes er konfortabelt, hadde det vært hjemmeladninger hadde jeg bakket av et 1/2gr - 1 gr.

Presisjonen var lite å skrive hjem om.

Hylsekvaliteten var ikke spesielt god, de ble knall harde i halsen etter få omladninger.

Det beste jeg kan si om de er jo at de er rimlige, dog med hylser av begrenset gjenbruksverdi.

Om dette gjelder i absolutt alle kalibre vet jeg jo ikke, men det ville ikke forbause meg.

Link to comment
Share on other sites

Tråden handler vel om fabrikk ammo, men velger å dele med dere min erfaring med kuler fra Prvi Partizan.

Opplevde problemer med 6,5x55 kuler fra Partizan for noen år siden. Viste seg at diameteren var for liten = dårlig presisjon. Husker ikke eksakt diameter. Vi testet noen 129grs HPBT, 6,5 i to Sauere forrige år, de fungerte meget bra. Kal.30, 168grs HPBT har jeg og andre bare gode erfaringer med. Disse kulene har jeg selv ladet i 30-06, og en venn av meg lader disse til sin bane mauser.

75 grs HPBT har jeg ikke eller noen andre mye negativt å si om. Klipper ut innledningen min i en tidligere tråd:

Prvi Partizan leverer to forskjellige LOT i 75gr. LOT 481 er merket NEW. LOT 495 er merket NEW MATCH. Denne Loten representerer de nye konkurranse kulene kalt PPU Match Line. Forskjellen på disse Lotene tror jeg er at kuler i LOT 481 ligger lenger ute i produksjonstiden, mens LOT 495 blir produsert først og har de beste toleransene med tanke på produksjonsmaskinene.

Kan leses her: viewtopic.php?f=17&t=796&start=0&st=0&sk=t&sd=a

 

Konklusjonen min blir at her kan en oppleve en variasjon fra ubrukelig til meget bra, og sjelden imellom. Vi får dele erfaringene, så vet vi hva som funker og ikke funker fra Partizan.

Link to comment
Share on other sites

har brukt en del partisan helmantel til trening, og har aldri hatt problemer med kamring i min sabatti mod 90 (kal. 223). Spredningen var derimot litt luguber (fra 7 til 10 "innertier") på 100 meter. For ordens skyld, presisjontesten ble gjort i benk så de burde gått "hull i hull".

 

Opplevde mye bedre presisjon med federal american eagle, og de er ikke så dyre de heller.

 

Nå har riktignok jeg kun prøvd partizan i helmantel, men likevel. Tenkte det var greit å nevne.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 years later...

Ser ut som kvaliteten er nedadgående over hele fjøla, ser relativt mye klikk og tull med treningspatroner-enten det står partisan, selleri&gulerot eller norma på pakken.

 

Tror ikke jeg har skutt en partizan fabrikkpatron noen gang, men godcerfaring med hylser og kuler fra de. Står ikke tilbake for andre fabrikat.

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2.......hvis du har hatt klikk ved bruk av Norma patroner, vil jeg anbefale at du evt en børsemaker tar en gjennomgang av rifla di.

Aldri opplevd klikk i mine rifler med Norma patroner, men de andre nevnte fabrikat, spesifisert i innlegget over her, har jeg sett og erfart såpass mye negativt, spesielt overtrykksproblemer, at jeg bruker disse tomhylsene KUN til søkker i forbindelse med markfiske, men det går berimot veldig bra.

Huske på å bore et lite hull i området hylsehalsen på patrona, slik at man får vann inni hylsa. Hjelper på tyngden, slik at man får dengt mark og søkke slikkelig uti.

 

Nå er jo ikke dette et fiskeriforum, det er jo patroner det handler om i denne tråden her, men jeg er for gjenbruk slik at om jeg finner tomhylser rundt om, havner det fort noen selleri og gulerot, evt partizan hylser i lomma, for videreforedling.

 

Kom jaggu til å huske på at jeg var en tur på skytebanen i går for å verifisere nullpunkt og kulebane på jaktrifla mi, for 25ende gang eller noe sånt, i det siste. Både bukkejakt og reinsjakt nærmer seg nå vet dere. Gjelder og være godt forberedt må vite.

Når det gjelder lading, brukte jeg "langholds-skytter tilnærming" dvs at man fyller egnet krutt i hylsa til man oppnår den hastigheten man ønsker......og ser helt bort fra klassiske (over)trykktegn.

Har kappa pipa på jaktrifla vesentlig og det går utover V0 såpass at man må justere en smule.

Nuvel.......etter 2 skudd var det stopp. Var vel egentig stopp etter 1te skuddet, men dere vet hvordan det er. Bare såvidt bolten lot seg rikke.

Da så det slik ut

IMG_2712.JPG.e4b097c7df865a8dc1e013d533f645e7.JPG

 

Når man får såpass klar tilbakemelding, som på bildet over, at man ser maskineringsmerkene på utstøterpinnen i hylsebunn samt merke etter utdragerkloa + meeeget tregt hevarmsløft, er det greit at riflene er trykkskutt for å si det slik, for i dette tilfelle var det vesentlig overtrykk ute og gikk.

Måtte jaggu bakke litt på kruttmengde og gå ned et hakk i kulevekt, så var vi venner i gjen rifla og jeg.

På jakt må man prioritere funksjon foran V0 og presisjon. Det aller beste er om man kan kombinere begge deler, men ikke i dette tilfellet nei.

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Vi har opplevd endel overtrykk på selleri og gullerot.Popper hetter i 3006....Kiler sluttstykket i 6,5... Og somsagt dårlig presisjon med partizan... Minute of papptallerken på 100m....

Men har tidligere brukt både hylser og kuler av nevnte fabrikat. Med gode resultat. 

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, Chiefen.v-2 skrev:

Jeg har ikke klikk,

Enda bra det ikke har klikka for deg da Chiefen:)

At det er problemer med Norma ammunisjon, er helt nytt for meg, så der lærte jeg noe nytt i dag også. Lærdommen tas til etteretnig, som det heter.

 

Støtter delevis Nightmaster i hans betraktniger ang hylser og kuler. Hylsene som allerede nevnt, lader jeg ikke ommat, men derimot de kulene jeg har hatt i hendene i forbindelse med lading, som har begrenset seg til 30 cal og 9,3, har det aldri vært problem med.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg gjentar meg selv fra en annen tråd om PPU, likevel:

Jeg kjøpte et parti med hylser fra Partizan (PPU) for noen år tilbake, kaliber 7mm.Rem.Mag. Disse har jeg ladet opp til 10 ganger, jeg necksizer til jeg må trimme. Jeg kaster hylsene selv om de ser ut til å tåle flere omganger, selv etter andre gangs trimming. Jeg har faktisk opplevd flere sprekker i hylsehalsen på Norma - Winchester - Remington enn Partizan. Mulig at jeg har vært heldig med produksjonslotten. Ellers har jeg aldri kjøpt ferdige patroner fra PPU annet enn til 7,5x54 MAS, dette kaliberet er ikke representativt, likevel kan jeg skyte inn at disse  fabrikkpatronene går greit, lavt trykk. 

I 7,5x54 MAS har jeg hittil ladet om disse 6 ganger, ingen av disse hylsene har sviktet så langt. Dette er mine erfaringer, jeg bestrider ikke andres erfaringer. Partizan kuler har jeg kjøpt til .308W. - 458" til 45/70Govt. .308" til 30-30Win. FMJ til 45ACP. og til .38 Spesial. Ingen av disse kulene har overbevist meg om topp presisjon, greit nok til trening prisen tatt i betraktning. Jeg løper ikke å kjøper Partizankuler lenger.  

 

P.S. Jeg kan også legge til at jeg har kjøpt .311" kuler (PPU) til bruk i 7,62x54R. Dette er det dårligste jeg har brukt til Mosin-Nagant M44. Til denne rifla har jeg prøvd mye forskjellig, Partizan har gitt dårligst resultat, etter kommer Sellier & Bellott. Best av alt i dette tilfellet er Sierra.

 

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...