Jump to content

Salongrifle halvautomat


Simen

Recommended Posts

Heisann! Jeg er på utkikk etter ett salonggevær. Det må være så billig som mulig, dvs. under 5000,- og da er det ferdig med kikkert. Det beste hade vært om selve sanonggeværet (halvauto) hadde hvert under 3-4000,- Takk kor evt. svar eller linker :D

 

Hvis det er noen av dere som skal selge halvautomat salongrifle kan dere hendvende dere til meg.

 

 

Takk Takk

Link to comment
Share on other sites

Er din for en tusenlapp...

 

hmm.. info, hehe, bare å søke på remington 597.

 

Eller forresten ikke gjør det, bare slå til på min, før noen andre kommer inn og forteller hvor dårlig den er... :mrgreen:

 

Vet ikke hvor mange skudd min har gått, ca 1000 kanskje... kun skutt sub..

Kjøp kjøp :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her er det ikke noe poeng å ta omveier. Velg de beste med en gang: Ruger 10/22 eller Browning SA 22L.R. Ruger'n er den du får billigst og den du enklest kan "hore" opp. Browningen er for litt mer spesielle, haha...

 

Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt Ruger 10/22!

Link to comment
Share on other sites

Ja! Jeg har sett på den ja, og har en kompis som har ruger 10/22, men jeg ønsker med syntetisk stokk noe som er fult mulig å skaffe. Har du kikkertsikte på den eller? Har du noen tips billige under 1000,- helst som er gode, og kanskje med zom? Shark 76

Link to comment
Share on other sites

Betalt du my for di du Amund når du ha kjøpt salongen, kikkertn å kanskje ha du kjøpt meir å?!?!

 

betalte 2800 for min 10/22 med kikkert, kikkert montasje og litt ammo. skal bestille litt mer greier til 10/22`n når neste stipendet kommer ;) ny stokk og forskjellig stæsj får du får slikk og ingenting på de rette plassene.

Link to comment
Share on other sites

Var dette denne ruger`n dette? Har du kjøpt den på xxl? Hvis du søker opp ruger`n der med syntetisk stokk, så ser du den jeg har kikket mest på. Men i forskjell til standard ruger`n synes jeg kolben så ut til i være veldi lav i forskjell da. Stemmer det eller?

Link to comment
Share on other sites

Har sendt av gårde en del skudd gjennom en Marlin mod. 60 jeg også. Driftssikker. Er vel av de mest solgte halvauto .22 lr rifler verden sett under ett. Prisen er jo konkurransedykig med de fleste. Har ikke prøvd Rem 597, men det jeg har hørt gir ikke tillit.......

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha halvauto salong så finnes det bare et valg etter min mening. Ruger 10/22. Har selv en i ss utgave, og er kjempefornøyd. Eneste som er kjipt med den er orginalstokken, jeg bestilte ny herfra http://www.rimfiresports.com/merchant.m ... y_Code=R1A

Har en kompis som hadde en 597 og han byttet den rimelig fort ut med en 10/22. Han angret på at han ikke tok det riktige valget med en gang.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke annet enn å anbefale deg Browningen, selv om den er over budsjett.

10\22 er sikkert OK etter at du har svidd av en masse gryn på å få den til å funke skikkelig.. :lol:

En Marlin hadde jeg også hatt innom veggene i to dager før den gikk sporenstreks i retur. :!:

Link to comment
Share on other sites

vil si min 10/22 fungerer kjempe fint rett ut av eska. skyter 5`ere på 50 meter med rett ammo og veksler fint bare du ikke kjører i den slapp ammo med voldsomt mye fett og griseri. aldri hatt noe problemt med å få den til å veksle med ettermarkeds magasin heller som 597 ikke evner å gjøre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal kjøpe en billig halvauto, så skal det mye til for å få "hull-i-hull" samlinger. Ikke fordi at børsene nødvendigvis er dårlige, men fordi at avtrekket som oftest er skikkelig dårlig. Jeg har hatt både 10/22 og Rem 597 HB. Førstnevnte fikk jeg ikke til å samle noe som helst med. Sistnevnte skjøt meget gode samlinger med sub ammo, men var en gjenstand for dårlig humør da den kun fungerte med high velocity ammo. Hvilket den ikke ville skyte tette samlinger med. Skal du ha en presis halvauto som fungerer, så ville jeg ha kjøpt en 10/22 target. Men da må man regne med å bruke en del kroner for å få et skikkelig avtrekk.

 

Halvauto er ok til moroskyting, men med tanke på best mulig trening og jaktbruk, så ville jeg heller ha kjøpt en boltrifle som feks CZ 452.

 

Uansett; lykke til med valget og ny børse :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg hade veldig lyst på en Ruger 10/22 med varmintløp og laminat, en gang i tiden når di var helt nye på markedet..

Så gikk det noen år og når jeg enda en gang fikk lyst og faktisk også trengte en rifle i 22lr så blev det 1/2auto men ikke noe i nærheten av en Ruger 10/22 varmint ;)

 

Det ble en Browning Semi-Auto 22lr.

Utrulig fin kvalitet og størrelse/vikt som jeg ikke har funnet i noe annet våpen i denne kaliberen!

Eneste minus er den lakkerte stokken. Træet er så fint att jeg ikkje skjønner hvorfor di bare må lakkere.. jaja jeg er blitt vant med det trur jeg 8)

 

Her to bilder på "lettingen" min :D

IMG_010302.jpg

IMG_010602.jpg

//Kruttlysten

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei.

Kanskje du har kjøpt børse allerede, men jeg så denne tråden i dag og jumper inn med et forslag.

For ca. 25 år siden falt jeg pladask for en fransk halvautomat, Unique x51 bis. Delbar, gjenget, valgfritt enkeltskudd eller halvauto. Det var noe av det mest spesielle skytegreie jeg hadde sett. Billig var den ikke, men jeg bare måtte ha den. Jeg har ikke angret et øyeblikk. Presisjon? Avhengig av hvilke krav en stiller, og hva en sammenlikner med. Jeg har i hvert fall vært fornøyd. Den har utallige kråker på samvittigheten.

Jeg har stort sett bare brukt sub ammo og demper. Det fungerer utmerket. Ikke ett eneste klikk.

Fabrikken har visstnok opphørt, den lå i en liten by ved Biscayabukta, helt nede ved Spanskegrensa. På franske nettsider for skyttere finnes endel info, og flere sier de aldri kan tenke seg å skille seg av med den. Ikke jeg heller. Det virker nærmest som om børsa har fått en slags kultstatus der nede. Flere averterer etter magasin, det er visst ikke helt enkelt. (En av finessene er at børsa ikke kan avfyres uten magasin i.)

I januar lå det ei slik til salgs på Finn til 3000 kr. Den så helt ny ut. Jeg ville si: Løp & kjøp, men pass fryktelig godt på magasinet.

 

Finnes det forresten flere Unique eiere der ute? Gi lyd!

Leif.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hva er gærnt med 597? Jeg har hatt en i 2 år nå. riktig nok magnum utgaven. Aldri hatt feil/klikk på den.

På 100 m samler den innom kronestykket. Til og med garvede skyttere er imponert over halvautomaten.

Jeg har montert lydemper fra Alm, smeller mindre enn luftbørsa mi.

Har demontert og pusset, satt sammen og skutt uten problemer. Det er ei god børse. Basta.

Link to comment
Share on other sites

er bare en myte.....er INGENTING galt med remington 597.....bruker den selv på andejakta,og skyter hodeskudd på hold laaaaangt utenfor haglehold hver høst.har aldri angret på kjøpet,og har da skutt med både brno,marlin og ruger uten å ha skutt noe bedre med dem.

Link to comment
Share on other sites

er INGENTING galt med remington 597.....

 

+1.

 

Jeg har heller aldri opplevd noen problemer med min 597.

 

Skal du bruke børsa til jakt er det lite vits at det er tusenvis av dingser å få kjøpt til en Ruger 10/22. Du trenger ingen av dem. Dessuten har det blitt godt med deler til 597 i senere tid om du skulle bygge om senere.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder presisjon på halvato 22 rifler er dette ofte avhengig av ammo type.

En kompisgjeng med Brno ZKM511 auto(min) Ruger 10/22 stainless og en Marlin 60 testa våpnene på 100m med forskjellig ammo fra benk.

Alle automatene klarte å holde 10 skudd inne i 10 er ringen på dfs skiva med cci minimag med hullspiss.

Andre typer spredde ut i 9 ringen.

Har hørt at Hecler&koch sin halvauto skal gi god presisjon.Denne er ikke produsert på mange år og er meget sjelden å se.

Er meget fornøyd med min Brno 511.Den går like godt som min brors Brno 452 varmint.Litt lite magasin med 8 skudd.

Alle deler i stål.Den tåler iallefall å brukes mye.Den forrige jeg hadde har gått over 50.000 skudd.Kjøpt ny da 22 ammoen kosta 8 øre. :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...