Jump to content

[Under Arbeid] Adgangsbegrensede underforum.


oddvar

Recommended Posts

Jeg synes vi skal vurdere om vi skal ha enkelte forum som bare er tilgjengelig for registrerte medlemmer. Eksempelvis synes jeg "off topic" kunne vært et slikt "stengt" forum, også politikammeret kunne kanskje vært stengt? Jeg ser for meg flere fordeler med dette, men den viktigste er at vi får litt mer tid på oss til å moderere bort støy og uønskede innlegg med en slik løsning. Jeg vet ikke egentlig hva jeg mener, men synes vi bør diskutere det iallefall.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

I andre forum jeg kjenner til, er det egne forum som åpnes kun etter 6 mnds medlemskap og 1000 poster, og fungerer som en slags nødhavn for brukere som har vært med lenge og blitt lei av de mest elementære gjengangerpostene og fjortissene. Funker svært bra til å holde interessen hos de mest erfarne deltakerne over tid.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

I andre forum jeg kjenner til, er det egne forum som åpnes kun etter 6 mnds medlemskap og 1000 poster, og fungerer som en slags nødhavn for brukere som har vært med lenge

 

 

Jeg har ikke erfaring fra slike forum selv, og skal ikke si at det ikke funker. Men er det ikke en oppfordring til folk å poste mest mulig for å komme inn "dit det skjer noe spennende"?

 

Jeg ser det er en sånn "user groups" oppe på sia her. Er dette en plass der de administrative hodene kan snakke uforstyrret? Eller er det noen tanker rundt det å opprette brukergrupper av forskjellig slag?

Link to comment
Share on other sites

I andre forum jeg kjenner til, er det egne forum som åpnes kun etter 6 mnds medlemskap og 1000 poster

 

6mnd og 1000 poster :shock:

Har selv vært på SL i noen år og er vel oppe i drøyt 600.

"Vesper" er vel oppe i 70 poster, for å nevne en jeg mener hører hjemme blandt veteranene.

Tanken om 6mnd prøvetid støtter jeg fullt ut, men 1000 poster...

Link to comment
Share on other sites

Hva med lukkede kammer som man får tilgang på ved invitasjon?

 

Dette er egentlig en god ide. Men det kan være et problem at det vil bli elitepreget, da hvem skal starte invitasjon? Om en ikke kjenner noen av de som inviterer, hvordan komme inn?

Link to comment
Share on other sites

Elitepreget er ikke noen ulempe, tenk hvor fint det må være for feks børsemakere å kunne diskutere jobb uten å vasse i simple spørsmål som mange andre kan svare på?

 

Slike kammer må opprettes av en gruppe som ønsker det, deretter tar de jobben videre. Vil man komme inn i varmen uten å kjenne noen sender man en PM til kammerherren og tar det derfra. Man trenger ikke å skrive flere sider for å vise om man har noe å fare med eller ikke. Slike kammer kan også slippe til medlemmer på prøvetid om det er usikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det ville være greit om man må være innlogget for å lese. Utover det, rene "eliteforum" tror jeg ville være imot hensikten til forumet.

Ta meg og solheimen her for eksempel, eller hele "Drugehold Bergen" gjengen. Vi kan opprette et eget forum og sitte og stryke hverandre på ryggen, men det skaper ingen interesse for skytesporten, og det finnes en snikende mulighet for at nye skyttere holder avstand. Og hvilke kriterium skulle vi bruke for å "slippe folk inn"? Det ville vel blitt ren trynefaktor da? Det er vanskelig nok som det er å kunne komme seg ut og prøve for eksempel langholdsskyting som det er.

Link to comment
Share on other sites

Det vil være døden for et forum hvis det kun er en indre kjerne som får lov til å være med å leke.

Rekruttering av nye medlemmer er viktig, og det er variabelt hvor mye folk orker å bidra med fra tid til tid.

Nå har vi fått moderatorer på plass som kan holde orden, og vi har fått en unik mulighet til å drifte etter de rettningslinjer vi alle sammen lengtet etter tidligere. La oss ikke ødelegge dette med å lage en "arrogant,overklasse losje" hvor nye personer som vet å oppføre seg ikke er velkommen.

Link to comment
Share on other sites

Alt med måte. Lager man lukkede undergrupper for hvert eneste tema sager man over grenen man sitter på, men samtidig må man holde på ekspertene som ikke har tid eller ork til å tråle seg gjennom hundre tråder med pjatt for å finne en med litt matnyttig fagstoff. Børsemakere er en slik gruppe, de kan kanskje ha nytte av et forum der de kan diskutere jobber og oppdrag fritt. Det finnes også personer med lovlig tilgang på MPer og annet moro som har en særdeles dårlig klang i det lovgivende miljøet. Disse bør få mulighet til å diskutere sine saker i fred.

 

Slike grupper kan ha sin misjon ved at man gir spesielle grupper et fristed på forumet og på den måten beholde de som aktive medlemmer. Alternativet er at de holder seg for seg selv i fora som ingen andre har tilgang på, og selv om de bruker mest tid i de lukkede gruppene vil det alltid dryppe litt ned på oss i den "gemene hop".

Link to comment
Share on other sites

Saken handler om kompetanse og interesser. Jeg har selv vært med på fora hvor avstanden mellom deltagerne har vært stor, og erfaringen er at de som virkelig kan noe går lei av alle nybegynnere. De prøver å dele kunnskap så lenge det går, men før eller siden går de lei av å gjenta seg selv. Akkurat som jeg gjorde når jeg hadde lært en del. Jeg hadde fremdeles mye jeg kunne lært bort til en ivrig amatør når jeg ga meg der, jeg orket rett og slett ikke å spole gjennom ørten tråder med pjatt for å gi noen gode tips til en amatør med potensiale. Hadde det vært et lukket forum for videregående ville jeg ikke gitt meg så fort, og jeg hadde fremdeles tatt meg tid til å skrive litt i amatørgruppen.

 

Det er så enkelt som at inspirasjon finnes der man har noe å lære. For en børsemaker vil et eget fagforum hvor det diskuteres problemer som er aktuelle stimulere til økt deltagelse. Forum hvor det bare er simple spørsmål og "tigging" om oppdrag vil fort bli et ork og jage ekspertene bort.

 

Å snakke om den arrogante overklassen synes jeg blir å polarisere debatten unødvendig. Faktum er at det finnes en "overklasse" som besitter mer kunnskap enn den jevne brukeren kan absorbere på tre livstider. Dette er mennesker man skal ta vare på så de kan dele litt av sin enorme viten med oss vanlige dødelige. Om det betyr at de får prate i det skjulte 90% av tiden så får det bare være slik, for de siste 10% er gull verdt.

 

Og bare så det er sagt, jeg forventer ikke å være med på noen av disse lukkede gruppene på svært lang tid, så dette er ikke snakk om å mele sin egen kake.

Link to comment
Share on other sites

La oss ikke henge oss opp i utrykket " arrogant overklasse".

Poenget er at jeg har opplevd i endel andre forum og chatsteder at det er nærmest umulig å lomme seg inn i dialog med vettuge mennesker.

Disse gidder ikke å "være tilstede " på hovedforumet, men prater kun med kompiser på lukkede underfora. Derved dør rekrutteringen og folk gidder ikke å henge rundt med fjortisene og noen få andre som prøver å dra i gang noe.

Hold heller en stram linje mhp. at man ikke aksepterer "dumme "spørsmål, og at diskusjonene sklir ut.

Link to comment
Share on other sites

Om jeg kan ri en aldri så liten kjepphest her, Corleone, vil jeg for min egen del tilføye at jeg leser innlegg skrevet på norsk (nynorsk eller bokmål) med vesentlig større interesse enn innlegg skrevet på SMS og "dialekt". Jeg synes at alle som poster selv bør være ansvarlige for å gjøre seg interessante - om de vil at flest mulig skal lese innleggene deres - slik enhver suksessrik forfatter gjør. Akkurat de samme prinsippene gjelder her. Folk som bruker forumet mye og har lang fartstid, har en tendens til å filtrere ut innlegg allerede på heading (overskrift) - og det bør vi huske alle sammen. Jeg sier ikke at skrivefeil er et problem (jeg skriver masse feil selv fordi jeg er for lat til å lese nøye gjennom det jeg har skrevet før jeg poster innleggene mine), men slurv, SMS-språk og såkalt skreven dialekt gidder jeg rett og slett ikke ta meg bryet å deciffrere.

 

Edit: Det er altså bedre å fremme saklighet og godt språk enn å lukke dørene (for mye).

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes Corleone har et viktig poeng, vi må aldri lukke forumet så mye at vi risikerer å miste rekrutteringen til forumet, da vil det sakte men sikkert dø. Om børsemakerne her inne ønsker et lukket underforum så er det greit, men jeg synes at hovedregelen bør være at det meste skrives i forum tilgjengelig for alle medlemmene.

 

Det jeg først og fremst ville frem til er om vi skulle begrense adgangen til de underforumene der temperaturen av og til stiger for høyt. Jeg regner med at det vil bli noe strengere moderasjon her på forumet enn på andre forum, men likevel kan ikke moderatorene være pålogget hele tiden. Da vil kanskje det at slike tråder ikke ligger tilgjengelig for andre enn registrerte medlemmer være med på å begrense skadevirkningene. (Ref: "hundedrapsaken" og "Jeger, hund og Våpen på bjørnejakt med revolver?" skandalene på "det andre forumet") Jeg håper også at vi i dette forumet kan bli litt flinkere til å legge diskusjoner til off-topic, selv om det er litt relatert til jakt og skyting er det ikke sikkert at alle diskusjoner skal legges i en jakt og skyting kategori. Vi har jo hatt debatter om husdyr, selfangst, halal-slakt mm. på andre forum tidligere, dette er eksempler på diskusjoner som jeg mener at selv om de er litt relatert til jakt hører de mest hjemme i off-topic.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Da jeg spurte i går om det var tiltenkt å opprette egne rom for enkelte brukergrupper tenkte jeg mer i retning hvis det skulle avholdes noen skytekonkuranse, dugnadsgjeng for ett eller annet og mer i den stilen. Ikke lukkede eliterom, personlig plager ikke det meg så voldsomt, da jeg stort sett har kontakt med folk med samme interesse mer privat enn her på forumet.

Men hvem jeg ser for meg grobunn for misnøye og krangel om hvem som skal bestemme bla bla med at noen lukker seg inne :) At moderatorer og styre kan kommunisere i fred og ro må jo være en selvfølge synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

greit nok at ikke alle kan være børsemaker og viltbiolog, men jeg vil alikevel ha muligheten til å lese hva de skriver, jeg leser mye om naturvitenskap og astronomi også selv om jeg ikke er astronom eller vitenskapsmann.

man kan i så fall heller begrense muligheten til å poste i disse forumene hvis man er redd for støy.

Link to comment
Share on other sites

Sånn jeg forstår trådstarter, ønsker han at lese og skrivetilgang på enkelte undergrupper skal kun være for registrerte medlemmer. Det er jeg forsåvidt enig i. Vanker på flere forum, hvor man må være registrert og logget inn for å få tilgang til enkelte deler av forumet.

Jeg er ikke enig i at vi skal ha lukkede forum, hvor kun noen har skrive og lesetilgang. Jeg tror ikke det er formålstjenelig, med en sånn diversering av medlemmene. Hvis tanken bak en slik lukking, er å hindre chittchatt og usakelige tråder, så vil jo moderatorkorpset kunne gjøre det vell så effektivt.

Link to comment
Share on other sites

Min tanke var å opprette noen få lukkede forum der det er behov, et eksempel var et forum kun for børsemakere. Jeg tror dette vil kunne lokke flere profesjonelle til forumet som ellers aldri ville vanke her. Noen oppdeling i en "overklasse" og "underklasse" er jeg også helt i mot, og disse lukkede forumene var ikke tiltenkt å være noe "oppholdsrom" for noen elite. Men jeg tror det kan være nyttig å ha noen forum med lav aktivitet og høyt nivå hvor selv de proffe kan tillate seg å spørre om ting som de strengt tatt burde vite :-)

 

Men med så mye motstand mot ideen synes jeg vi skal legge temaet dødt for nå. Å skape splid og misnøye allerede i starten er en særdeles dårlig idé, nå tror jeg vi bør fokusere på de mer grunnleggende tingene. Dessuten er det grenser for hva dugnadsgjengen kan gjøre på en gang.

 

Vi får heller ta opp temaet en gang i fremtiden om behovet skulle melde seg. Enige?

Link to comment
Share on other sites

Ser da e 41 innlegg og 200+ svar på da lukka forumet for den lukka kjernen. Kansje eg er nyskjerrig, men da e jo litt masse på ein dag. Skal vi andre bli satt heilt på sidelinja. Stige anntal trådar der inne så fort så nå, så blir da jo ca 50-50 med ope og lukka forum

Link to comment
Share on other sites

At Kammerherrene har et lukket forum er bare ren fornuft. Det vil alltid være behov for kommunikasjon bak kulissene, dette er ting vi vanlige brukere ikke har noe med.

Jeg støtter Leon her, det får være grenser for mistro Sako. Om moderatorer prater seg i mellom på mail, MSN, telefon eller i en lukket gruppe spiller ingen rolle. Det er ikke alle aspekter av drift som bør være synlig, som feks sikkerhetsaspekter og diskusjon av troll.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner at noen opplever det noe umusikalsk med et underforum som er lukket/skjult for andre enn moderatorer og admin. Til dette må det sies at et slikt underforum ikke er noe mål i seg selv. Det er et middel, et verktøy for moderatorene. Et verktøy for å på best mulig vis ivareta noen av ambisjonene med Kammeret.no: at moderatorer skal være til stede, at vi skal ha en stabil drift og at brukere skal oppleve at ting blir tatt tak i etter hvert som de rapporteres inn eller når moderatorer/administratorer oppdager dem ute i felten. Ideelt sett burde et slikt underforum være unødvendig, og det kompromitterer den gode tanken om gjennomsiktighet. Likevel må vi, rett og slett av rene praktiske hensyn, ha et slikt internt forum.

 

Men i det øyeblikk noen som har tilgang til det forumet, f.eks. jeg, går ut og forsikrer om at det ikke er noen fare, vil det i sin natur hos noen kunne føre til en viss grobunn for mistenksomhet og konspirasjonstanker. (Jeg oppfatter imidlertid ikke at noen i denne tråden har konspiranoia, men det bør sies likevel.) Jeg kan imidlertid love alle sammen at dét er det altså ingen grunn til å ha. Her er noen typiske eksempler på tingene som diskuteres der inne, the awful truth:

 

  • - "Folkens, se på forslaget til nytt underforum som [brukerens navn] kom med. Dette høres fornuftig ut, jeg synes vi skal jobbe videre med den saken!"
    - "TIL INFO: Jeg har slettet en tråd fordi den var postet to ganger."
    - "Her er mitt telefonnummer"
    - "Tar du sikkerhetskopier av basen vår nå da, admin?"
    - "Følg med på denne tråden!" (med link til en tråd som kan tenkes å kunne skli litt ut)

Og så videre. Altså ikke særlig mye som er egnet til å styrke tanker om en "elite" eller "B-lag". Drift er ikke et underforum for Stay behind, NSA eller kommersielle aktører; det er ganske enkelt et arbeidsverktøy for moderatorene. Et middel for å kvalitetssikre tjenestene våre.

Link to comment
Share on other sites

At moderatorar, admin, styret, stifterar etc har lukka forum der dei kan gjere slike ting som omega med fleire har nevnt, er vel heilt på sin plass, og nyttig for drifta.

 

Det som eg er skeptisk til er lukka forum der ein må inviterast eller oppfylle skjønsmessige kriterier for å bli involvert. Då får vi fort ein situasjon der enkelte er "med" og andre er "ute", basert på meir eller mindre klokt grunnlag. Og passelig med ryggslikking for å få vere med i gjengen.

Link to comment
Share on other sites

mistro

Nåja, så paranoid er jeg ikke. Ennå, ihvertfall ;)

umusikalsk

Der var ordet jeg lette etter. Det blir - nettopp - umusikalsk å lukke et underforum kun kort tid etter at temaet har blitt diskutert blant brukerne - som jo forutsettes å skulle styre forumet - og de samme brukerne har kommet til noenlunde enighet om at slikt er en uting.

 

At (især) ferske moderatorer har behov for å føre diskusjoner mellom seg uten at de diskusjonene ligger til almen beskuelse har jeg ingen problemer med å skjønne. Men å lukke "Drift" på den tiden det ble gjort... :? Som sagt, umusikalsk.

Link to comment
Share on other sites

Det som eg er skeptisk til er lukka forum der ein må inviterast eller oppfylle skjønsmessige kriterier for å bli involvert. Då får vi fort ein situasjon der enkelte er "med" og andre er "ute", basert på meir eller mindre klokt grunnlag. Og passelig med ryggslikking for å få vere med i gjengen.

Jeg har, slik jeg antydet i forrige innlegg, forståelse for denne type innvendinger. Det som imidlertid er på det rene, er at Kammeret.no er ikke noe lukket forum. Tvert imot! Her er alle velkommen; her trenger en ikke noen invitasjon for å være med. :) Mekansimer for å på best mulig sikre seg mot situasjoner du beskriver, er i ferd med å komme på plass.

 

I mellomtiden oppfordrer jeg deg til å det nye forumet vårt - og med vårt menes også ditt! - i bruk. Skriv innlegg, diskutér og gi ditt bidrag til at det skal være et bra sted å være for oss alle. (Hvis det i denne perioden skulle oppstå kritikkverdige episoder a la det du beskriver, er vi avhengige av at brukere rapporterer dette til en moderator eller en i Dugnadsgjengen, så lover jeg av vi skal vi ta det derfra.)

 

Lykke til. :)

Link to comment
Share on other sites

mistro

Nåja, så paranoid er jeg ikke. Ennå, ihvertfall ;)

umusikalsk

Der var ordet jeg lette etter. Det blir - nettopp - umusikalsk å lukke et underforum kun kort tid etter at temaet har blitt diskutert blant brukerne - som jo forutsettes å skulle styre forumet - og de samme brukerne har kommet til noenlunde enighet om at slikt er en uting.

 

At (især) ferske moderatorer har behov for å føre diskusjoner mellom seg uten at de diskusjonene ligger til almen beskuelse har jeg ingen problemer med å skjønne. Men å lukke "Drift" på den tiden det ble gjort... :? Som sagt, umusikalsk.

Morsomt at jeg skulle hjelpe deg med å finne de riktige ordene. ;) Så til saken:

 

Forumet har alltid vært ment å være både lukket og skjult for andre enn moderatorene/admin. Vi kan gjerne døpe dette "to do"-underforumet om til noe annet. To do-liste for modsa?

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund
Personlig meinar eg at ein må bør vere veldig forsiktig med å ha lukka grupper. (Elitegrupper, eller kall det kva du vil...)

 

Eg vil i alle fall ikkje føle meg like vel på eit forum der eg er på eit B-lag med begrensa tilgang på diskusjonar.

 

+1 :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ingen grunn til å ha elitegrupper, vi har EliteLosjen :wink:

 

Og der er det kun eliten som er registrert!

 

Personlig så synes jeg det er helt på sin plass at gutta som jobber med å få dette til å gå har ett eget pauserom, noe annet skulle bare mangle.

Men en ting er jeg skeptisk til og det er hva arbeidsgiveren til disse gutta tenker, de har vel ikke på år og dag sett sine ansatte så konsentrert over tastaturene :D

Link to comment
Share on other sites

Personlig meinar eg at ein må bør vere veldig forsiktig med å ha lukka grupper. (Elitegrupper, eller kall det kva du vil...)

 

Eg vil i alle fall ikkje føle meg like vel på eit forum der eg er på eit B-lag med begrensa tilgang på diskusjonar.

+1 :D

Jeg har i tidligere innlegg forsøkt å forklare hvorfor det kan være praktisk med litt arbeidsro og rom for armslag bak scenen. Forstår jeg det slik at dere mener at dette underforumet bør opphøre, ev. at alle brukere skal få delta eller ha innsyn i - i praksis gis fri backstage-tilgang - til dette underforumet? Innleggene deres kan vanskelig tolkes som noe annet ...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tolker det som om de fleste mener at et lukket forum for administratorer og moderatorer er helt greit. Det man derimot er motstandere av er generelle lukkede forum, kun tilgjengelig for spesielt inviterte. (Men her må folk neste uttrykke seg klarere. Siden det fortsatt er rom for tolkning, mener jeg.)

 

Det jeg derimot ikke har fått svar på er om folk mener at vi bør gjøre slarvehjørnet og politikammeret tilgjengelige kun for registrerte brukere? Altså at hvem som helst fortsatt kan lese og skrive her, bare man logger seg på først.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

Egne lukkede "kammer" slik som faglige relaterte synes jeg ikke passer på et åpent forum for jakt- og skyteinteresserte.

 

Når det gjelder lukket "kammer" for administrator og moderatorene, så ser jeg egentlig ikke noe problem i det, så lenge det er for administrasjonens del.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg derimot ikke har fått svar på er om folk mener at vi bør gjøre slarvehjørnet og politikammeret tilgjengelige kun for registrerte brukere? Altså at hvem som helst fortsatt kan lese og skrive her, bare man logger seg på først.

 

Hvilken funksjon skulle det egentlig ha? De som vil følge med på hva vi prater om vil jo bare registrere seg da.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tenker for eksempel at dersom en journalist må registrere seg for å lese i forumet så blir terskelen litt høyere for å gjøre nettopp dette. Uansett så tjener vi kanskje litt tid til moderering, fordi journalisten kan ikke følge noen link direkte i en tipsmail, men må registrere seg og så logge på. I noen tilfeller kan de to minuttene dette tar være nok til at moderator kan fjerne innlegget.

 

Jeg ser selvsagt at nytteverdien i en slik løsning kanskje er litt begrenset. Men den innebærer vell heller ikke noen stor ulempe for de fleste av brukerne vil jeg tro.

 

mvh

Oddvar

Link to comment
Share on other sites

hensikten med en begrenset del av forumet er for å lettere lage et fremtidig opplagsverk av mer faglig karakter.

 

Jeg er sikker på at de aller fleste er klar over sin egen begrensning i kunnskap innenfor de mer tekniske/realfaglige delene av vår hobby uten at de nødvendigvis alltid vil føle seg såret over at ikke akkurat de blir spurt om noe de vet de ikke kan gi et riktig svar på.

 

Mitt forslag går i hovedsak ut på at en del av forumet er avsatt for stoff av et visst faglig nivå hvor det finnes brukere som til å begynne med har tidligere vist at de har et tilstrekkelig kunnskapsnivå til å kunne svare skikkelig. Det vil etterhvert komme til nye brukere som gjennom sitt virke på forumet viser først og fremst interesse og i annen rekke en grunnleggende forståelse for et fagfelt.

 

Alle har selvsagt anledning til å stille spørsmål i denne delen av forumet og selvsagt lese det hele tiden. Spørsmålstillerne må har tilgang til å skrive i "sin" tråd slik at stoffet kan presiseres og utdypes.

 

Slik jeg ser det er det temmelig begrenset hvilken trafikk det vil bli med tanke på hvilke emner som er formålstjenlige å behandle i en semilukket avdeling.

 

Typiske fagområder denne avdelingen kan inneholde vil være slik som våpenteknisk/børsemaker, spesielle ladetekniske spørsmål som går mer i retning sære fenomener man kan oppleve, trykkmåling/tolkning og andre kvantifiserbare emner som har lav ”jeg tror” og ”jeg mener atte” faktor.

 

At noen tolker dette som forming av en elite er noe jeg mener disse bare må leve med. Man må rett og slett finne seg i at ikke alle kan være børsemaker, viltbiolog, ingeniør, tester, brannmann eller politi. Det er slik samfunnet fungerer ellers, så hvorfor det skal bli noen sak ut av dette på internett at man kan benytte seg av kompetanse man ikke har selv og i en avdeling som er fri for pisspreik kan jeg faktisk ikke forstå kan være støtende.

 

(jo kanskje litt likevel…. Kom bare på en glup signatur jeg så på sluttstykket- ”velkommen til internett, hvor alle er verdensmestere!”)

 

 

Når det gjelder dette forumet er mitt forslag følgende:

Vi har en fagredaktør og en redaktør som velger ut innlegg fra HELE forumet som er av en slik karakter at den bør bevares for ettertiden. Disse kategoriseres etter gitte kriterier i et kun-les forum. Av disse igjen lager undertegnede innleggene som artikler i magasinformat som nedlastbare PDF. De krydres med bedre bilder etc og vil selvsagt ha en råstilig layout. Etter en viss tid har vi voldsomt bra med gode artikler og vi kan trykke opp et medlemsmagasin som speiler fagkompetansen på kammeret.no. Magasinet skal ikke bare være av teknisk art, men krydres med årets artigste innlegg, noen vitser fra en vitsetråd etc.

 

På denne måten ekskluderes ingen, men oppfordres til å komme med kvalitetsinnlegg som hever hele forumet.

 

Trykkingen er jeg relativt sikker på at vi får sponset med noen reklamesider i magasinet.

 

Hvis fagredaktør Leon og redaktør omega ser seg skikket til en slik oppgave tror jeg vi kan få til noe av det bedre magasinet innen jakt/våpen fronten som virkelig får godplassen i hylla. Det kan bli brukernes VJ. Foreslår navnet KammerJournalen.

Link to comment
Share on other sites

På de få andre forum jeg frekventerer er det helt normalt at moderatorer har eget lukket forum.

Blir på en måte styrerommet (kammeret) det, og at moderatorene av og til har behov for en prat på kammer(s)et ser jeg som helt naturlig.

 

At det også skal være begrenset lesetilgang for ikke påloggete har jeg heller ikke problemer med.

Også dette praktiseres av andre.

Hvorvidt dette skal gjelde alle fora eller kun enkelte, bør man i tilfelle ta en diskusjon på når et eventuellt forslag foreligger.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...