Jump to content

[Under Arbeid] Adgangsbegrensede underforum.


oddvar

Recommended Posts

En flott idè Dachs! Med så mye god kunnskap om ting vedrørende jakt og skyting mm så blir dette skikkelig bra. Viktig å få bevart ting for ettertiden slik at det ikke forsvinner ut i cyberspace (husker jo de tidligere krasjene på SL hvor masse materiale gikk tapt...).

 

Dette tror jeg vil virke svært så motiverende på brukerne ja! Du får stjerne i margen av meg for dette forslaget :P

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Lukkede rom i en åpen arkitektur er en uting, men av og til en nødvendig uting. Alle skjønner at PST trenger lukkede rom, men samtidig foregår det av og til ting i de lukkede rommene som er usunne og/eller ulovlige. I mappesaken opprettet Stortinget en kontrollkomite, Lund-utvalget, som skulle skjekke om ulovligheter var begått. Og det var det.

Poenget mitt er at lukkede rom kan og bør aksepteres, men at en eller flere relativt vanlige medlemmer får anledning til å kontrollere aktiviteten fra tid til annen.

Verre er det egentlig ikke.

 

gunders

Link to comment
Share on other sites

Jeg bør antageligvis ikke skrive denne kommentaren i frykt for å bli misforstått, men bør det ikke tenkes litt gjennom hva brukeren må signere når han/hun blir medlem slik at kammeret ikke får problemer med rettigheter? Eller tenker dere å spørre alle brukerne før artikler/innlegg trykkes i et magasin?

 

Ideen er utrolig bra - og kanskje akkurat det som skal til for å skape et magasin med mangfold og unikt innhold, men det bør kanskje gjøres litt undersøkelser vedr rettigheter? Eller er det gitt at kammeret kan trykke og omarbeide innlegg som blir skrevet på kammeret?

Link to comment
Share on other sites

Det er et betimelig spørsmål hyperlink og det diskuteres på kammerset. Jeg personlig vil at alle skal eie sitt eget innlegg - den enkelte blir selvsagt spurt om å overdra rettighetene til en utgivelse på papir. Det er viktig at alt krediteres korrekt skribent - æres den som æres bør osv. Men prinsippielt må det skje på dugnad. Skal skribentene ta betalt, vil redaktørene ha betalt. Skal redaktørene ha betalt vil jeg ha betalt og til slutt blir det for dyrt også skrinlegges det.

Link to comment
Share on other sites

Skal skribentene ta betalt, vil redaktørene ha betalt. Skal redaktørene ha betalt vil jeg ha betalt og til slutt blir det for dyrt også skrinlegges det.

Det argumentet kjøper jeg - helt til noe slikt eventuelt får et inntektspotensiale.

 

Jeg har ingenting imot at det jeg skriver - gitt at det er av en slik kvalitet at det er verd å ta vare på for ettertiden, noe jeg ikke er rett mann til å synse noe om - kommer norske jegere og skyttere til gode på dugnadsbasis. Men i det øyeblikk Noen får den glimrende idéen å gi ut noe slikt på kommersiell basis, er man fucked om man har overdratt rettighetene til kammeret.no eller lagt det i public domain.

 

Er det noen som kjenner igjen argumentasjonen til en viss mann fra Telemark her? 8)

Link to comment
Share on other sites

Dachs, jeg synes ideen din er glimrende.

 

Allikevel tror jeg det blir liggende igjen et spørsmål angående Leons forslag( fritt tolket) om å kunne ha tråder med et høyt faglig nivå gående uten å risikere at de bombes av spørsmøl, og kommentarer fra de(oss) som ikke vet hva de(vi) snakker om. Det kunne kanskje være en mulighet å gradere trådene. Moderator i denne delen merker tråden Rød, og gi klar melding om at i en Rød tråd vil modereringen være beinhard, og du skal vite hva du skriver før du svarer i en Rød tråd. Da vil alle i prinsippet ha muligheten.. ingen er avstengt, men man holder igjen, og holder konsentrasjonen. Hvem som helst kan ta opp punkter, og problemstillinger og lage egne tråder

Hvis jeg har forstått Leon riktig så ligger det et ønske om å holde en seriøsitet i trådene blant annet for å få mulighet til å holde fokus, men også for å kunne få inn kompetanse som kanskje vanligvis ville holdt seg unna fordi det ofte er for mye skodde i liknende tråder og fora.

Link to comment
Share on other sites

Ikke noe problem Sako 30-06. Hvis du skriver noe glimrende som ønskes utgitt i denne sammenheng til inntekt for gode formål, hvis det blir noe overskudd - så gies rettighetene til DEN utgivelsen. Det betyr at den ikke kan trykkes opp igjen uten ditt samtykke.

 

Slik fungerer åndsverksloven ganske greit. Det samme gjelder bilder. Engasjerer man en fotograf for å ta bilde av sitt produkt, så eier fortsatt fotografen bildet og man er gitt en bruksrettighet til DEN brosjyren bildet ble tatt til. Brukes bildet igjen skal fotografen ha royalities.

 

Veldig sjelden en fotograf overdrar foto til fri bruk.

 

Det fine for skribenter som skriver noe her og eier sine egne innlegg er at hvis de ser åndsverket på trykk i en eller annen publikasjon uten å ha gitt sitt samtykke - så er det bare å sende regning. Utgiveren slipper ikke unna å betale for lovbruddet. Det er altså relativt risikofritt.

 

Det aller beste kan være å si at samtlige som skriver her overdrar rettigheter til forumet automatisk. At dette signeres på ved inngåelse av medlemsskap, men personlig er jeg redd at den typen blir sett på som litt "tvungen" dugnad og vil ikke trigge ånden hos folk.

 

Personlig liker jeg å eie ting jeg selv gjør - spesielt når jeg gjør det gratis.

Link to comment
Share on other sites

Markering av tråder som ønskes holdt et faglig høyt nivå er knallgod idé. Foreslår at det gjøres veldig enkelt. De flyttes inn i forumet Kammerjournalen og en lokal kopi forblir i originalforumet. Da blir de merket automatisk med flyttet. Alle som klikker på en slik havner i Kammerjournalen og der gjelder til enhver tid de kjøreregler redaktørene bestemmer. Som f.eks. at det er ikke tillatt å starte noe nytt i kammerjournalen. Tråder som er der blir flyttet dit grunnet sitt faglige innhold eller av andre grunner som gir den innpass i dette arkivet.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...