Jump to content

Tikka T3 .223, elendig presisjon med Remington UMC


slemmo

Recommended Posts

Har alltid skutt Federal i denne rifla med fine samlinger, men det er ikke å få tak i for tiden så jeg tenkte å bytte til Remington UMC, som bla. selges på XXL, overraskelsen var stor da jeg så at samlingene med denne varierte fra 3 til 15cm på 100m, noen som har lignende erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk ikke UMC til å gå i en Sako75 varmint som også likte Federal American Eagle godt. Dette er vel samme løpet som i T3´en, så det er vel kanskje bare slik at Finnene ikke liker UMC :)

 

Kulevekt var vel 55grs. på både UMC og Federal.

Link to comment
Share on other sites

55 grains jeg har testet også ja, får vel lade selv etterhvert, må bare få kjøpt ny presse til å lade .40, er for lat til å lade flere kalibere på samme presse 8)

 

og....er det noen andre billige treningsammo som går bra?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også forbløffet over hvor stor forskjell det kan være fra børse til børse.

Noen liker S&B, andre ikke. Noen liker Am Eagle, andre ikke. Og noen liker UMC, andre ikke.

Når det blir så store forskjeller nekter jeg å tro at det ikke er en grunn til dette! -Er det mange forskjellige skråninger og friflukter ute å går produsentene imellom?

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte litt Remington UMC da jeg skjøt inn min Tikka T3, siden det var den billigste helmantelen jeg fikk tak i.

Nå har ikke jeg .223 da, men 308win... Men jeg ble egentlig overrasket over hvor bra denne fabrikkammoen samlet.

Tok også noen få skudd med Norma Jaktmatch som egentlig skal gi bedre presisjon(?), men syns UMC samlet hakket bedre.

Skuddene under er skutt på ca 140m (jeg skrittet opp), men sier jeg 130m så har jeg hvertfall ikke tatt i.

Mulig jeg hadde flaks (har ikke fått skutt noe mer med UMC), men her er hvertfall skuddene:

 

308winT3RemUMC.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også forbløffet over hvor stor forskjell det kan være fra børse til børse.

Noen liker S&B, andre ikke. Noen liker Am Eagle, andre ikke. Og noen liker UMC, andre ikke.

Når det blir så store forskjeller nekter jeg å tro at det ikke er en grunn til dette! -Er det mange forskjellige skråninger og friflukter ute å går produsentene imellom?

 

Noen forskjeller må det nok være, kjøpte en gang en pakke Partizan, og det fikk jeg ikke kamra en gang.

Link to comment
Share on other sites

til Remington UMC, som bla. selges på XXL, overraskelsen var stor da jeg så at samlingene med denne varierte fra 3 til 15cm på 100m, noen som har lignende erfaringer?

 

 

Disse samlet ikke i riflen min heller. I tillegg hadde de et helt annet treffpunkt enn annen ammo med samme kulevekt og tilnærmet samme utgangshastighet. Den samme opplevelsen hadde jeg med Federal 50gr HP til tross for at andre får utmerket presisjon med denne.

 

viewtopic.php?f=14&t=11266

 

Edit:

Noen forskjeller må det nok være, kjøpte en gang en pakke Partizan, og det fikk jeg ikke kamra en gang.

 

Den samme opplevelsen hadde jeg med Partizan. Etter en sjekk på nettet så det ut til at dette er et ganske vanlig problem. Det hjelper ikke at den koster "next to nada" når den ikke går an å kamre.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har samme problemet med min T3 og UMC som dere beskriver.

Nå skyter jeg ikke så bra selv, så er ikke så lett å si hvor mye dårligere de går. men hvis jeg skyter en 30-35mm samling med american eagle, ville tilsvarende skyting med UMC være minst 40-50 mm.

 

Egentlig litt skuffende da jeg før jeg kjøpte den, hadde fått ett intrykk av at disse børsene gikk bra med det meste man puttet i dem..

 

En t3 tactical i 223 forresten.

Link to comment
Share on other sites

Remington i flere varianter er prøvd i min Tikka .223 (55gr mest). Når rifla var ny og det var varmt i været gikk alt hull i hull.

Nå da rifla har fått gjenger for demper og det var kaldt ute gikk alt på tverke med spredning på mangfoldige cm.

 

Det kan tenkes kulda spilte inn men rifla gikk iallefall bedre med annen ammunisjon rett etterpå.

Skjøt en hel pakke remington fra benken uten å få dreis på det....

 

Nå skal partizan med tyngre kuler testes ut ved et godt høve.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Har samme problem som deg!

Jeg har en Tikka M595 i 223(1:12 snurr). De første kulene jeg avfyrte var av merket Sako, disse var 55gr og samlet på ca 15mm. Da jeg gikk tom for disse kjøpte jeg Remington UMC. Til nå har jeg ikke fått bedre samling en 50mm med denne ammoen og dette er iriterende da dette er den eneste rimelige ammoen jeg kan få tak i her hos den lokale forhandleren :evil:

Link to comment
Share on other sites

Det er godt kjent i jaktfeltkretser at Remington UMC i 223 var en fenomenalt god patron, til en veldig rimelig penge for noen år siden. Det førte til at folk kjøpte inn store mengder av denne foran påfølgende års stevnesesong. Skuffelsen var stor når folk oppdaget at denne loten gikk i hytt og pine. Jeg var en av de...

 

Om de har klart å kombinere lav pris og presisjon igjen siden sist vet jeg ikke, men det høres jo ikke slik ut...

Link to comment
Share on other sites

La-La-La-La....la....la......la......pua - lapua! Dyrt javel, men hvorfor skyter dere egentlig? For å spare penger, eller for å treffe noe?

 

Bevares, jeg har sett både UMC (fikk en neve på banen, gikk hull i hull i min rifle), S&B og Partizan gå sinnsykt bra - men det jeg IKKE har sett, er Lapua gå dårlig i ei kvalitetsrifle.

 

Rimelig ammo er rimelig for en grunn - den er rimelig å lage og det er stor konkurranse. God ammo er for dyr, den ER dyrere å lage, men pga liten etterpørsel og mangel på konkurranse er den ekstra dyr - så det er deres skyld at jeg må betale dyrt for god ammo :wink:

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Det er mulig at den store etterspørselen etter ammunisjon blant de som skyter 223 i halvaouto rifler i USA fører til at det legges mer vekt på å lage masse ammo enn kvalitetsprodukt. Det ser ut til at svært mange av de som skyter nevnte rifler i uniten er fornøyd så lenge det smeller og de treffer skiven på noen få meter. I såfall er det vi som er ute etter kvalitetsammo billig som blir taperene i dette. Høres det ut som en plausibel forklaring?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...