Jump to content

Dags for Blaser


hunter boy

Recommended Posts

Har bestemt meg for å selge min sauer 202 og schultz & larsen m97 og er blitt fristet til å kjøpe meg en Blaser. Ikke fordi jeg ikke er fornøyd med de to, men har lyst på en rifle med mange muligheter og det finner jeg hos blaser. Har spekulert på mange rifler og handlet litt nå og da :mrgreen:, men nå skal det bli en rifle som passer til det meste.

Det som stopper opp for meg er om jeg skal velge offroad eller professional modellen ,fordeler og ulemper? Rifla skal brukes til elg og hjortejakt. kaliber står mellom 300, 338 win mag, 9,3x62 eller 9,3x64.

 

hjelp med valg av rifle og kaliber mottas med stor takk! :)

Link to comment
Share on other sites

jeg ville nok gått for 338winmag

da har du en perfekt elgslegge, og du kan velge av de lettere kulene

på markede for å virkelig gi en flat og fin kulbane til f.eks. hjort og rein :)

 

Offroad eller Professional vet jeg ikke helt, men det er vel etter smak og behag, og kansje

litt etter tykkelsen på pengboka. :D Men det skal sies at gummibellege gjør den noen hakk tøffere :)

ikke at dette har none praktisk betydning under jakt

Link to comment
Share on other sites

............... Men det skal sies at gummibellege gjør den noen hakk tøffere :)

ikke at dette har none praktisk betydning under jakt

 

Her vet du tydligvis ikke hva du snakker om. :roll:

Til opplysning så er ikke gummibelegget der for at den skal være tøffere,- men er for at den skal være brukbar til jakt. Noe som som den faktisk er. I regnvær er ikke den vanlige offroadstokken noe spesiellt mye å skryte av. :(

Professionalstokken derimot, er en av de beste syntstokkene jeg har prøvd- til jakt.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hei

Har offroaden selv. Den er av og til litt glatt, som når det er fin snø ug ullvanter... i regn er offroaden som alle andre synt stokker. Minimalt problem, men skal du jakte mye i dårlig vær, (vestlandet feks) så spander på proff stokken. Det vil gjøre deg en ekstra % fornøyd. (altså 101% fornøyd).

Link to comment
Share on other sites

Her vet du tydligvis ikke hva du snakker om. :roll:

Til opplysning så er ikke gummibelegget der for at den skal være tøffere,- men er for at den skal være brukbar til jakt. Noe som som den faktisk er. I regnvær er ikke den vanlige offroadstokken noe spesiellt mye å skryte av. :(

Professionalstokken derimot, er en av de beste syntstokkene jeg har prøvd- til jakt.. :wink:[/

 

Så du sier med andre ord at offroaden ikke er brukbar i regnvær :shock:

dette har jeg svært liten tro på! er du så ukonsentrert og sløv at du ikke

klarer og holde fast geværet, burde du kansje kaste inn håndkleet.

Dessuten henger vel børsa på skulderen eller er støttet mot et tre, når man venter

storelgen, og da merker man vel ikke så mye til friksjonsforskjellen.

Og når storelgen plutselig står der, vill jeg tro blodpompa arbeider nok

til at fingrene krommes forholdsvis hardt og fast rundt stokken, enten med

eller uten gummi. Og etter mine erfaringer, har pipa vært stødig nok til

at jeg ikke har truffet så alt for langt unna der jeg siktet, samme hva det er

laget av det jeg har holdt fast!

Link to comment
Share on other sites

Skal du kjøpe ny Blaser så hadde jeg valgt professional, litt dyrere men ikke så mye. Kommer du over en brukt offroad så er de helt greie de også. Har brukt offroad flere ganger i regn, men aldri tenkt på at den er spesielt glatt. Bruker jo denne stokken istedet for trestokken PGA regn.

Da det gjelder kaliber hadde jeg valgt 30-06 eller 8x57.Disse er mer en nok til å felle vilt i Norge. Skuddplasseringen er mye viktigere en kaliber.

Men det viktigste er jo her: Velkommen som Blaser eier.

Link to comment
Share on other sites

There are several guys that like the offroads but they do not fit me very well and they are slick as snot to hold on too. The proffessional has palm swells and a little less distance from the grip to the trigger that fits my dainty little hands better. I think the proffessionals look nicer and the grip and forend inserts give you a good handle.

 

 

Jeg har selv en Professional og er godt fornøyd. Praktisk jakt har det ikke blitt så mye av, gått noen skiturer etter rev og banket et par grevlinger i bakken. Meget fornøyd.

 

Har 9.3x62 og 6.5x55, glimrende kombinasjon for meg så langt. Planen er å bruke 9.3 til all jakt og 6.5x55 til trening. Har godkjente søknader på 5 løp til, så kan nok hende det endrer seg med tiden.

 

There is no fleas on nine point three's!

 

 

Men som Blaser sier, det viktigste er; velkommen som Blasereier! - Du kommer ikke til å bli skuffet. :D

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye å spare på å kjøpe Blaser i Sverige nå.

www.torsbohandels.com eller www.normark.se

Det er 10% rabatt på alle våpen hos Torsbohandels nå.

En Blaser Proffessional koster der kr 19600,- SEK i utgangspunktet.

I tillegg kommer valutakursen som igår var på 77.

Ifølge mine bergninger så skal en Blaser Professional koste ca kr 14500,- NOK inklusive Svensk Utførselsgebyr som har vært kr SEK 400,- og Norsk Mva.

Det er vel 8-10000 under pris i Norge.

I tillegg kan man kjøpe montasje hos www.eurooptic.com til 369 dollar.

Lurt å følge med I sverige om dagen pga av at verdien av Svenske krona stuper, og at våre naboer nesten er blakke pga finanskrisa.Norske krona blir sterkere og sterkere, håper dollaren snart kommer ned i 5-6 igjen. Norske forhandlere har varslet noen etter min mening helt umottiverte prisøkninger, bra de har konkuranse fra utlandet.

Link to comment
Share on other sites

[så du sier med andre ord at offroaden ikke er brukbar i regnvær :shock:

dette har jeg svært liten tro på! er du så ukonsentrert og sløv at du ikke

klarer og holde fast geværet, burde du kansje kaste inn ...............................

 

Nei, luringen. :? Jeg sier at professionalen er godt egnet jakt, ja, faktisk meget bra- så sier jeg at jeg jeg mener at offroadstokken ikke er like bra, spesiellt i regnvær. Etter min smak både for kald og for glatt. (Noe som også blir bekreftet av et par andre Blasereiere like etterpå) Jeg sier ikke at den er ubrukbar, men at den er ikke like bra som professionalen. Er det godt nok forklart ?? :? Dine videre kommentarer om jaktutførelse velger jeg lett å overse, de kommentarene forteller jo ganske mye om deg selv........ :lol: Har du forresten prøvd begge på jakt? Min offroad ble skiftet ut med en professional temmelig kjapt..................

 

Mitt første innlegg var en rettelse av din påstand om at disse to stokkene har de samme jaktmessige egenskapene, noe de faktisk ikke har:

........................ :D Men det skal sies at gummibellege gjør den noen hakk tøffere :)

ikke at dette har none praktisk betydning under jakt

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tror det er mye å spare på å kjøpe Blaser i Sverige nå.

www.torsbohandels.com eller www.normark.se

Det er 10% rabatt på alle våpen hos Torsbohandels nå.

En Blaser Proffessional koster der kr 19600,- SEK i utgangspunktet.

I tillegg kommer valutakursen som igår var på 77.

Ifølge mine bergninger så skal en Blaser Professional koste ca kr 14500,- NOK inklusive Svensk Utførselsgebyr som har vært kr SEK 400,- og Norsk Mva.

Det er vel 8-10000 under pris i Norge.

I tillegg kan man kjøpe montasje hos www.eurooptic.com til 369 dollar.

Lurt å følge med I sverige om dagen pga av at verdien av Svenske krona stuper, og at våre naboer nesten er blakke pga finanskrisa.Norske krona blir sterkere og sterkere, håper dollaren snart kommer ned i 5-6 igjen. Norske forhandlere har varslet noen etter min mening helt umottiverte prisøkninger, bra de har konkuranse fra utlandet.

 

Hvordan er det med dette å handle i utlandet f.eks fra Sverige da. Kan man bare ordne med søknad å dra over dit å handle eller er det en drøss til med papirer og avgifter? er helt blank på dette området :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Holder med Norsk våpensøknad. Den svenske våpenhandleren ordner exportlisens ut av Sverige.Den har kostet 400 kr. Dra innom Norsk toll når du har hentet børsa. Der betaler du Norsk moms og Leverer våpensøknaden. Tollen sender den videre til ditt politikammer og du får våpenkort. Den svenske momsen blir trukket fra hos forhandler eller du får tilbake momsen etter at du har betalt den Norske. Litt forskjellig praksis.For min del ble det nesten halv pris på en Hechler og Koch SLB 2000 i Sverige i forhold til Norge

Det forkommer også et Norsk skjema for importtillatelse.Jeg fikk med en slik importtillatelse når jeg søkte om våpen og sa jeg skulle kjøpe i Sverige, det kostet 125 kr.Ifølge Svenskene og hva som står på skjemaet så er denne importtillatelsen kun nødvendig for de som driver med import av våpen i forbindelse med næring. Uansett ingen stor sak og få med dette skjemaet.

Snakk med ditt politkammer om det.

Har forøvrig en Blaser Proff Camo i 8x57, både børse og kaliber anbefalles på det sterkeste.

Link to comment
Share on other sites

Nei, luringen. :? Jeg sier at professionalen er godt egnet jakt, ja, faktisk meget bra- så sier jeg at jeg jeg mener at offroadstokken ikke er like bra, spesiellt i regnvær. Etter min smak både for kald og for glatt. (Noe som også blir bekreftet av et par andre Blasereiere like etterpå) Jeg sier ikke at den er ubrukbar, men at den er ikke like bra som professionalen. Er det godt nok forklart ?? :? Dine videre kommentarer om jaktutførelse velger jeg lett å overse, de kommentarene forteller jo ganske mye om deg selv........ :lol: Har du forresten prøvd begge på jakt? Min offroad ble skiftet ut med en professional temmelig kjapt..................

 

Mitt første innlegg var en rettelse av din påstand om at disse to stokkene har de samme jaktmessige egenskapene, noe de faktisk ikke har:
........................ :D Men det skal sies at gummibellege gjør den noen hakk tøffere :)

ikke at dette har none praktisk betydning under jakt

 

Hadde du lest hva som står, ville ikke vi hatt denne diskusjonen i hele tatt!

Som du ser ovenfor, står det at det gjør den noe hakk tøffere med gummibelleget, og det

er DETTE (tøffere) som ikke har noen praktisk betydning under jakt.

Link to comment
Share on other sites

Mine blaserpiper har også åpne sikter av plast, men man får kjøpt ordentlige. Tenkte jeg skulle sette på dette, om jeg får tid og energi til å sette meg inn i hvor man får tak i og hvordan det er med montering.

 

Regner naturligvis med at dette koster 1000-3000,- pr sett. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp offroad den er "spinkel" og glatt særlig hvis det er litt fuktig. Professional er langt bedre. Ganske god å holde. Mht kaliber Hjort ,Elg. En 338 i en lett R93 sparker litt i meste laget . Sikkert enda verre med 9,3x64 ( Men det har jeg ikke prøvd).

Jeg tror jeg hadde valgt 300 win mag ( evt 7 mm RM). Jeg bruker 7 mm RM i min R93. Helt prima både på Hjort og Elg.

Link to comment
Share on other sites

 

Hadde du lest hva som står, ville ikke vi hatt denne diskusjonen i hele tatt!

Som du ser ovenfor, står det at det gjør den noe hakk tøffere med gummibelleget, og det

er DETTE (tøffere) som ikke har noen praktisk betydning under jakt.

:D Ja her må jeg virkelig bøye meg i støvet- og beklage. Men du må tilgi meg, jeg er en meget enkel skjel og har tydligvis missforstått stort, igjen. Jeg har også store problemer med å forstå poenget med ditt andre innlegg, beklager så mye for det også- i samme slengen :P:wink: Ha en fin dag, og hold fast i børsa di. :wink:

---------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------

Når det gjelder de åpne siktene så er mine av kunststoff(plast), men meget kjappe og brukervennlige. Ingen grunn til å bytte de, ikke ruster de heller.

Link to comment
Share on other sites

"Siktene er av stål!"

 

Snedig... på mine piper er de av plast... :wink:

 

:oops: beklager men jeg var sikker på at de var av stål :mrgreen:

 

 

For en del år tilbake leverte Blaser de åpne sikte i stål ( Så det kommer an på når du kjøpe børsa). I de senere år er det dessverre kun plast ,som er standard. Åpne sikter i stål leveres i dag kun på 8 kant piper ( K95 og R93) samt på Blaser Selous. Ellers må det spesial bestilles. Samme med edel tre avrundinga på forskjeftet. Tidligere var det tre nå dessverre plast.

Link to comment
Share on other sites

hele kammeret sitter å syter å klager over plasten som er på de nye tikka børsene. men at det er plast på blaser hører vi ikke noe om!

en tikka t3 koster rundt 10000,- mens en blaser koster det dobbelte++. er jo mye mere naturlig at det er plast på en billig t3 enn på en dyr blaser :!:

så jeg skjønner ikke hva folk syter over.

ville vært værre om et åpensikte av plast går til helvette enn om et magasin går dit. da kan du jo ifall fortsette og jakte, men med et åpensikte som ikke funker er det jo bare å avslutte jakta og gå hjem :x

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp offroad den er "spinkel" og glatt særlig hvis det er litt fuktig. Professional er langt bedre. Ganske god å holde. Mht kaliber Hjort ,Elg. En 338 i en lett R93 sparker litt i meste laget . Sikkert enda verre med 9,3x64 ( Men det har jeg ikke prøvd).

Jeg tror jeg hadde valgt 300 win mag ( evt 7 mm RM). Jeg bruker 7 mm RM i min R93. Helt prima både på Hjort og Elg.

 

Rekylen skal ikke bli noe problem da jeg har en 358 norma mag fra før samt skutt noen skudd med en lett t3 i 338 win.

Kan godt tenke meg at rekylen i en 9,3x64 er ganske frisk ja, men opplever ikke 358 n.m som avskrekende. og de 2 patronene er vel nesten identiske når det gjelder ytelse? Går nok for en 338 eller 9,3 tenker jeg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ikke kjøp offroad den er "spinkel" og glatt særlig hvis det er litt fuktig. Professional er langt bedre. Ganske god å holde. Mht kaliber Hjort ,Elg. En 338 i en lett R93 sparker litt i meste laget . Sikkert enda verre med 9,3x64 ( Men det har jeg ikke prøvd).

Jeg tror jeg hadde valgt 300 win mag ( evt 7 mm RM). Jeg bruker 7 mm RM i min R93. Helt prima både på Hjort og Elg.

 

Rekylen skal ikke bli noe problem da jeg har en 358 norma mag fra før samt skutt noen skudd med en lett t3 i 338 win.

Kan godt tenke meg at rekylen i en 9,3x64 er ganske frisk ja, men opplever ikke 358 n.m som avskrekende. og de 2 patronene er vel nesten identiske når det gjelder ytelse? Går nok for en 338 eller 9,3 tenker jeg :twisted:

 

Ja dette med rekyl er jo en subjektiv greie. Tåler du rekylen og lader sjøl ,ja da hadde jeg kjøpt 9,3 x64 .Det tror jeg er en gøyal patron :D:D:D Du får si fra når du har fått børsa :D:D:D

Link to comment
Share on other sites

Ja dette med rekyl er jo en subjektiv greie. Tåler du rekylen og lader sjøl ,ja da hadde jeg kjøpt 9,3 x64 .Den tror jeg er en gøyal patron

Synes det virker som en allsidig patron med gode muligheter for lettere kuler og godt med tyngre plugger om man vil. Samme gjelder 338 med godt utvalg av både lettere og tyngre kuler.

Link to comment
Share on other sites

Ja her må jeg virkelig bøye meg i støvet- og beklage. Men du må tilgi meg, jeg er en meget enkel skjel og har tydligvis missforstått stort, igjen. Jeg har også store problemer med å forstå poenget med ditt andre innlegg, beklager så mye for det også- i samme slengen Ha en fin dag, og hold fast i børsa di.

 

Må nok ta på meg en del av skylden her, er og blir nok en dårlig forfatter :(

holder bestandig godt fast :)

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som jeg er en av de få i verden som har hatt Blaser og kvitta meg me'n igjen :wink: Hadde en vanlig Offroad i 6,5. KNALL jaktvåpen, men jeg dumpa'n pga. magasinkapasitet, avtrekk og jaktfeltskyting. Når jeg blir rik skal jeg kjøpe igjen en lik en i samma kal. Tror ikke jeg har hatt noe våpen som har gått såå bra med en gang, liksom. Også så lett og hendig som'n var. Også kunne jeg plukke av kikkerten og regelrett kaste børsa inn bagasjerommet uten at det ble antydning til hakk eller merker. Virkelig ei bruksbørse. Jeg anbefaler Offroad, siden den er så enkel i spartanskhet, at du kan utsette denne for hva nesten hva som helst uten at det egentlig gjør noe. Blaser's attacher og div. lux'er appelerer ikke til meg i det hele tatt. Skal jeg ha ei lekker rifle med deilig nøttetre får det bli med god gammaldags bolt. Eneste ulempen jeg kan komme på med Blaser i farta er kolbekappe-systemet, avtrekket og magasinkapasitet. Avtrekket er greit nok (var 0,7 kg) på min, men det som irriterte meg var at jeg måtte sende inn børsa til J&F for å få bytta det. Hadde faktisk et tilfelle på jakt, hvor jeg måtte etterlade Blaser'n og det var jævlig fiklete. Skulle jeg hatt en Offroad i f.eks 9,3, så hadde jeg måttet komme til å gjøre noe med den kolbekappa.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en offroad proff i 9,3x62 og er kanon fornøyd.

Hadde du standard kolbe kappe på din?

Den som sitter på min er en litt tykkere enn standard saken.

Tror den er ca 2-2,5 cm, faller bra og demper rekylen fint.

Synes blaseren tar rekylen meget bra pga den rette stokken...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Heisann Dokkabukken.

Det er ikke noe problem å veksle mellom de kaliberne du vil ha. Du kan skyte fra 22lr til 416RM med en Blaser R93. Dersom du veksler mellom kalibergruppene må du ha et annet bolthode. Jeg bruker standard bolthode i mitt 6.5x55 løp, og magnum i 300wsm og 375 H&H. Som du ser i denne oversikten kan du skyte fra 22-250 til 9.3x62 ved å bruke standard bolthode, og alle de kalibrene du ønsker deg er standard http://www.blaser.de/Calibers-Standard-Imperial.367.0.html?&L=1

Lykke til!

Bent

Link to comment
Share on other sites

Den svenske våpenhandleren ordner exportlisens ut av Sverige.Den har kostet 400 kr..

 

Den koster nå 1000sek. De sier de ikke kan sende våpen til Norge, men må komme til Sverige og hente. Stemmer dette? Eller gidder de ikke. (Torsbo Handel)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte meg en prof og er meget fornøyd med den. Ser, og skjønner godt, at noen klager på kolbekappa. Den er ikke all verden...

Derfor bestilte jeg en slik limbsaver som står omtalt litt lenger opp. For det første er ikke limbsaveren så tykk som på bildet, mao. bildet lyver! Den er dog tykkere enn originalkappa. En mellomting mellom bildet og originalkappa kan man vel si. For det andre festes den med skruer. Dvs. du bruker de samme skruene som originalkappa er festet med (umbrako- litt mindre dim enn den man demonterer børsa med)

Når det er sagt tror jeg kappa er meget god, den virker myk og ekspanderer litt i bredden når man trykker på den. Har ikke skutt med den ennå, men er optimist.

Til slutt litt om leveringstid fra Limbsaver. Det tok ca en uke fra jeg bestilte til kappa ble levert på døra av posten. Underveis fikk jeg sekunderinger fra Limbsaver om hvor kappa var i systemet.

 

Konklusjon: Limbsaver kan anbefalles til Blaser :)

Link to comment
Share on other sites

mye bra tips her, men lurer på en ting. Hvor mage patroner takler magasine med standard og magnum?

3+1

Konklusjon: Limbsaver kan anbefalles til Blaser

Må si meg enig der. Jeg har monter det samme på min professional(og på Saueren, Browningen og Remingtonen)Anbefales forresten til alle våpen med litt rekyl :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
hele kammeret sitter å syter å klager over plasten som er på de nye tikka børsene. men at det er plast på blaser hører vi ikke noe om!

en tikka t3 koster rundt 10000,- mens en blaser koster det dobbelte++. er jo mye mere naturlig at det er plast på en billig t3 enn på en dyr blaser :!:

så jeg skjønner ikke hva folk syter over.

ville vært værre om et åpensikte av plast går til helvette enn om et magasin går dit. da kan du jo ifall fortsette og jakte, men med et åpensikte som ikke funker er det jo bare å avslutte jakta og gå hjem :x

 

Kunne ikke vært mer enig !

 

Her blir det bare sett og glemt.. :?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt våpen 8) ... hvilket kaliber ble det?? men hunter boy :!: ... u mistet jo litt av sjelen din når du solgte to ypperlige våpen med pen trestokk og handlet en blaser med plaststokk :lol: ... vi får ta en dag med saueren og blaseren...

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med nytt våpen 8) ... hvilket kaliber ble det?? men hunter boy :!: ... u mistet jo litt av sjelen din når du solgte to ypperlige våpen med pen trestokk og handlet en blaser med plaststokk :lol: ... vi får ta en dag med saueren og blaseren...

 

Takk for det. Har vært ute å skutt nå og kan ikke si annet en at jeg er fornøyd 8) kaliberet er 6,5x55. Jeg har jo ikke solgt begge enda, har fortsatt den ene igjen, så alt av skjel er ikke borte enda:D skytebanen er jo åpnet nå også, så vi får ta oss en tur en dag og teste litt :wink:

Link to comment
Share on other sites

hehe... kalibervalget er det i alle fall ikke noe å si på 8) ... 6,5 er fin den, selv om jeg regner med det bir handlet inn et nytt løp i et kaliber som lager skikkelig gjennomtrekk i elgen om ikke lenge :lol: ... ja vi får ta en tur snart... bra du ikke har solgt alt av sjel enda da :D ...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...