Jump to content

Er Kragen min død?


marwe

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har fått en krag fra min bestefar. Han hevder at den ikke er funksjonell pga det han kaller "gravrust" i løpet. Jeg er imidlertid i tvil om riktigheten av dette. Uansett holder jeg på å pusse ned løpet. Etter min mening ser det ikke så verst ut (men nå vet jeg heller ikke hva som er greit løp og hva som ikke er greit). Jeg bruker fin stålull uten såpe og noe som heter carbon cutter (etter anbefaling fra våpensjappen). Dette tar imidlertid mye tid ettersom det virker som det er utømmelig mengde med drit i løpet. Er det noen metoder jeg kan bruke for å få fortgang i prosessen? Noen som har noen formening om når man bare skal innse at et løp er dødt? Sagt med andre ord: kan jeg risikere at det aldri blir tilstrekkelig rent?

 

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Har brukt Krag i mange år. Mitt råd er , bytt løp. Antageligvis sitter det en 15 eller 17mm pipe i den orginalt og da er ikke det noe og satse på. Det er ihvertfall min mening siden du prater om mye gravrust.

Link to comment
Share on other sites

Mitt råd er; når du har fått ut det meste av gørra, begynn å skyt. Da får du ut mere gørr. Alt vil du ikke få ut, men det er helt utrolig hvor "bra" en gammel Krag kan gå med rust så man knapt kunne se gjennom og gravrust etter rengjøring.

 

Bare munningen er nogen lunde firkantet, gjør gravrust og krokodilleskinn etter ballistitten lite. (Det er ikke et superpresist gevær i utgangspunktet.)

 

Jeg rekner med at en slik gammel sak er mest for de affeksjoner bøssa etter Besten gir. Å koste på nytt løp er "tull" om man ikke har tenkt å anvende den til, for politiet, seriøse formål.

 

Og uansett tilstand, om den er nummerlik og uforandret, er den mer verdt enn om den er tuklet med, selv om verdien for øyeblikket ikke bør skape noen forventning.

Link to comment
Share on other sites

Få den til børsemaker før du begynner å skyte med den, har selv skutt med en krag hvor tomhylsa satt fast i kammeret.......

Hadde jeg fått en orginal krag hos min bestefar så hadde jeg beholdt den slik den var, men hvis det hadde vært en banekrag hadde jeg nok bygd den om..

Min krag har hørt til det lokale nedlagte skytterlaget....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takk for tilbakemeldinger, jeg skjønner at det er delte meninger om temaet.

 

Det er affeksjonsverdien som er det sentrale, noe som innebærer at utskiftning av deler er mindre aktuelt. Hvis dette er påkrevd lar jeg den være slik som den er. Men håpet var at jeg kunne koseskyte litt med den også.

 

Vil det ikke være fare for løpsspregning og slikt hvis det er rust i løpet? Og hva innebærer "gravrust" i praksis?

Link to comment
Share on other sites

Om du har gjort reint "så godt du kunne" er det ikke stor fare om du får tak i orginalammunisjon. Faren er ikke større om du får tak i enhetspatroner for Krag og Mauser; som oftest blå eske med D-spiss.

 

Rekruttammunisjon er det jeg selv ville ha brukt. Trykket er lavt og impulsen kort.

 

En annen ting er at selv om en Krag "lett" sprenges, sprenges den ikke på en måte som er farlig. Det spretter ut et lite stykke på toppen av låskassa og så går du rundt med øresus et par dager om du skyter uten hørselsvern. Med hørselsvern vil du som oftest ikke oppdage en spregning før du forsøker å ta ladegrep. I så måte er Kragen en av de aller sikreste våpen å operere.

 

Men vække redd du rekruttpatronene sprenger ikke bøssa de uansett, og er du redd, trekk av de par første skuddene med snor. Puss så reint og du skal se at bøssa er gulle god!

Link to comment
Share on other sites

"enhetspatroner for krag og mauser"' kan brukes i krag. den mest vanlige var RANO SUPER med 9,3 grams D-spiss kom med hvite eller brune pakker fra 70 tallet og fram til 1990. da byttet ammunisjonen navn til RAUFOSS SUPER, da kom den med blå esker å ble produsert i ca 4 år.

så det mest vanlige D-spiss pakkene er nok ikke de blå raufoss eskene, men de hvite eller brune pakkene til RANO.

forresten produserer raufoss enda ammo som kan skytes i krag. RA SUPER SIERRA V0 770. >(mener den har svarte pakker i dag, men kan ta feil akkurat der.)

 

men rekrutt ammo er helt safe å bruke.

Link to comment
Share on other sites

"enhetspatroner for krag og mauser"' kan brukes i krag. den mest vanlige var RANO SUPER med 9,3 grams D-spiss som kom med hvite eller brune pakker fra 70 tallet og fram til 1990. da byttet ammunisjonen navn til RAUFOSS SUPER, da kom den med blå esker å ble produsert i ca 4 år. så det mest vanlige D-spiss pakkene er nok ikke de blå raufoss eskene, men de hvite eller brune pakkene til RANO. forsvaret hadde store mengder av de hvite pakkene og endel av de blå og. endel av denne ammunisjonen ble solgt eller gitt bort til offiserer for ca 10 år siden. så det fins enda endel slike rundt omkring.

 

forresten produserer raufoss enda ammo som kan skytes i krag. RA SUPER SIERRA V0 770. >(mener den har svarte pakker i dag, men kan ta feil akkurat der.)

 

men rekrutt ammo er helt safe å bruke.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hvis du begynner å skyte med møkk i løpet som en del andre smartinger her sier, så er du ikke helt lur, første betingelse er å pusse løpet helt reint.

Krag er ikke noe av det sikreste du kan bruke, den tåler jo ikke Mauser patroner engang.

Mitt råd er hvis ikke løpet blir bra skift løpet eller dropp å skyte med våpnet.

 

Folk som oppfordrer til å skyte ut møkk fra et løp bør holde kjeften, for hvis man har så lite greie på våpen bør man ikke

anbefale til andre hva man skal gjøre :? . Husk at det ikke er et luftgevær det er snakk om

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

vet ikke om jeg ville ha skutt ut dritten av løpet til en krag. men pussa veldig godt og så skutt ja.. men hvis det er rust i løpet og du skyter uten og pusse bort det løse, så gjør det ond verre.. men litt rust i løpet, og då pusse bor det løse.. bare og skyte etter på det..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

du må ikke pusse for mye!! farlig!! er sme å visst du lurer bare spør.tlfnr:97542260. ser du tydeli rusten? er det grav rust? visst du kunne ta et bilde å sendt av løpet med et bra kamera da- skal gå. har fått sånne bilder før. å klart å se. bare ver forsiktig uansett!kan kanskje være behjelpelig med nytt løp å:)

 

Hei,

 

Jeg har fått en krag fra min bestefar. Han hevder at den ikke er funksjonell pga det han kaller "gravrust" i løpet. Jeg er imidlertid i tvil om riktigheten av dette. Uansett holder jeg på å pusse ned løpet. Etter min mening ser det ikke så verst ut (men nå vet jeg heller ikke hva som er greit løp og hva som ikke er greit). Jeg bruker fin stålull uten såpe og noe som heter carbon cutter (etter anbefaling fra våpensjappen). Dette tar imidlertid mye tid ettersom det virker som det er utømmelig mengde med drit i løpet. Er det noen metoder jeg kan bruke for å få fortgang i prosessen? Noen som har noen formening om når man bare skal innse at et løp er dødt? Sagt med andre ord: kan jeg risikere at det aldri blir tilstrekkelig rent?

 

Marwe

Link to comment
Share on other sites

Helt enig. det er galskap. en kompis av meg hadde snø i hagelløpet å fyrte av. det var det!"!!! VIS STOR RESPEKT FOR GAMMLE VÅPEN SPESIELT!

 

Hvis du begynner å skyte med møkk i løpet som en del andre smartinger her sier, så er du ikke helt lur, første betingelse er å pusse løpet helt reint.

Krag er ikke noe av det sikreste du kan bruke, den tåler jo ikke Mauser patroner engang.

Mitt råd er hvis ikke løpet blir bra skift løpet eller dropp å skyte med våpnet.

 

Folk som oppfordrer til å skyte ut møkk fra et løp bør holde kjeften, for hvis man har så lite greie på våpen bør man ikke

anbefale til andre hva man skal gjøre :? . Husk at det ikke er et luftgevær det er snakk om

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange rare meninger og svar ja...

 

1.

Det er aldri noe lurt å satse på å skyte med et våpen med dårlig løp. MEN så lenge du har pusset slik at det ikke er noe som HINDRER kula på tur ut så vil du ikke ha noen fare for løpsspreng. Hadde rustangrepet vært så kraftig at det ville vært en fare ville du også sett lignende rustangrep på våpenet på flere steder enn kun inne i løpet.

 

2.

Likevel vil jeg anbefale deg å skifte løp om du skal bruke våpenet. Ingenting er så drepende for lysten til å skyte enn et våpen du ikke stoler på. Den originale gamle pipa kan du jo ha liggende uansett.

 

3.

Upresist våpen?? Lurer på om vedkommende som uttalte dette har prøvd kragen noen gang.....

Kragen er et veldig presist våpen, men det har sine svakheter i forbindelse med fuktighet på patronene.

 

4.

Tåler ikke mauser ammunisjon... anbefaler bruk av rekruttammunisjon..

sannheter med modifikasjoner.

Det er riktig at kragen ikke er designet for å tåle 6,5x55 ladet til trykk som er passende for mauser. Det betyr ikke at våpenet sprenges ved første skudd. Derimot vil våpenet gradvis svekkes ved at det oppstår materialtretthet. Mauser ammunisjon er derfor ikke å anbefale.

Det å anbefale rekruttammunisjon er vel og bra men dette er ammo som gjør at våpenet ikke er brukbart til noe annet enn småplinking.

Kragen er faktisk et veldig godt våpen som uten problemer kan nyttes på jakt. Og ja, den er tillatt på jakt.

 

Hva du ender opp med å gjøre er selvfølgelig helt opp til deg selv, men ikke la deg forlede til å tro at kragen ikke er brukbar til noe som helst.. noe ihvertfall jeg fikk enliten følelse av når jeg leste denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Har og fingla med noe ligningende på en tidligere bane krag. Løpet var utskutt ble det sagt. Uten for store forhåpniniger ga jeg det en sjangs.(Pga det mangla en skrue i låskassa som har litt for presisjonen å si.. :lol: Pussa i nesten en uke- til og fra selvfølgeli(solomil hoppes borefoam). I helga prøvde jeg den med kikkert i ny stokk,- ubeddet- joda 5 skudd kunne dekkes av en krone. godt nok for min del :wink: (et langkrag løp) I pusse sammenhengen tok jeg å blånerte låskassa med blue wonder. Det er bedre en det høres ut som :lol: i den sammenheng hadde de selvfølgli et vidunderprodukt som man gjorde reint med, og visst man varma det opp fikk man rust og.

Så min tanke er puss som faen, forskjellige lirum om hver andre. skyt den varm og prøv den guffa der mens løpet er varmt og ny puss. Går det ikke så har du jo i det minste prøvd. (og blitt en jævel til å pusse :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Tror og jeg leser det på to måter.

1. ta med Børsa til en børsemaker, så er du sikker.

2. Drit i det jeg nettopp sa :lol:

hehe.

 

men fra spøk til gevær. Tror nok jeg også ville foreslått det samme. å få en som virkelig har vett på våpen til se over den. er uansett for dumt om du ødelegger den ved å skyte med den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Joda, Krag'en ble også levert i kaliber 8x57IS (8x57MODERAT var betegnelsen Norma bruket på patronen ladet til disse i handelen) for elgjakt, men disse riflene er omtrent like vanlige som 1942 Ford med V8 motor.

 

Nå er jeg helt enig i at det er en fordel å få en kompetent person (børsemaker?) til å kikke på Kragen før man skyter med den, men da hadde jeg holdt meg langt unna "børsemakere" som argumenterer med at "den tåler jo ikke Mauser patroner engang"... :roll:

 

Med litt erfaring ser man ofte tegn som kan tyde på at "bessfarsbøssa" bør tilbringe pensjonisttilværelsen på veggen, og det er til stor hjelp for vuderingen, om man så finner at den virker mekanisk sunn og god, så er det løpet som er bøygen.

Hvis man har pusset riktig godt ut av pipa, men vil være sikker, så kan man ta en velsmurt kule og banke denne gjennom løpet for å sjekke, ofte vil man da oppleve at løpet ikke blir trangere av høy alder/mye bruk, snarer tvert om.

 

Forresten, ikke prøv det om du ikke skjønte hva jeg mente!

Man prøver ikke å banke en kule gjennom løpet med en aluminiums pussestokk e.l.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange rare meninger og svar ja...

...

4.

Tåler ikke mauser ammunisjon... anbefaler bruk av rekruttammunisjon..

sannheter med modifikasjoner.

Det er riktig at kragen ikke er designet for å tåle 6,5x55 ladet til trykk som er passende for mauser. Det betyr ikke at våpenet sprenges ved første skudd. Derimot vil våpenet gradvis svekkes ved at det oppstår materialtretthet. Mauser ammunisjon er derfor ikke å anbefale.

Det å anbefale rekruttammunisjon er vel og bra men dette er ammo som gjør at våpenet ikke er brukbart til noe annet enn småplinking.

Kragen er faktisk et veldig godt våpen som uten problemer kan nyttes på jakt. Og ja, den er tillatt på jakt.

den tåler ikke mauserammunisjon. Å om den sprenger på første eller 1000.de skudd kan være vanskelig å forutse. Derfor er rådet enkelt og greit: bruk ammunisjon beregnet for krag, eller rekruttammo.

Link to comment
Share on other sites

Støtter Alias litt her...

Når du er lei av å puss; Begynn å skyt litt med den. Du vil fort oppdage at å skyte med en Krag er en morsom, ja nesten religiøs handling :wink:

Det kan tilogmed hende at du blir overrasket....

 

Ser tråden er gammel, men siden den er tatt opp igjen kan jeg jo si litt jeg og! :)

 

Sitatet er jeg fullstendig enig i!

 

Har gamlekragen til fadern i skapet, en karabin fra 1918. Fikk noen Ranopatroner til Krag med lav ladning (770 m/s). Pusset ned børsa i minste detalj og oljet opp igjen stakkaren, noe som ikke har skjedd på 25 år, siden sist den fikk prøvd seg! Stakkarn logret som en overlykkelig valp med store forventninger om moro (ok, det er en gammel stålgreie med grantre eller noe sånt påmontert, men børsa har så mye sjel at den nesten har liv)!

 

Tok den med på skytebanen og la i første skudd. "Funker detta? Eksploderer børsa, og overlever jeg egentlig?", var tanker som for gjennom hodet, selv etter sjekking med lupe etter feil og sprekker. Men børsa smalt den, og ikke mer enn ønskelig! Traff ikke veldig mye på 100 meter, men traff da bakken i det minste! :lol: Nå skal det sies at kornet er løst, så ambisjoner om innertiere hadde jeg jo ikke.

 

Men en spylerveskedunk endte livet brått og brutalt på samme avstand da, etter visuell innskyting ved å forlegge siktet etter å se treffpunktet nærme seg. Snøsprut er en fin indikator. En kompis stod med kikkert og ledet ildgivningen nærmere og nærmere med håndkikkert! Var vel omtrent slik man skjøt inn gamle haubitsere i første verdenskrig...

 

Men moro var det! Og, etter Raudnakkes sitat, det føltes nærmest som en religiøs handling å skyte med den! Masse historie, masse nostalgi, masse sjarm, masse moro! :D Hadde Kragen hatt liv tror jeg jammen han hadde syntes det hadde vært moro og...

 

Børsa er ikke verdt det spøtt (siden det er kappet litt i fortreet), den er ikke brukandes til vanlig jakt, med mindre jeg lader sjøl, bytter løp, monterer kikkertbase, bytter avtrekk osv osv..., men det er MORO!

 

Eeeegentlig skulle en ladet sjøl, trent som pokker og møtt opp for å ta storviltprøva med åpne sikter, sånn bare for moro skyld! Liten motpol i forhold til modernistene med feks Blaser! For med egne ladninger er den god nok til rådyr, så ingenting skulle være i veien for at man kan prøve seg. Til elg må man jobbe litt for å få til en redusert ladning som holder til elgkravet. Men tror nok de gamle gamlekara ville nikket anerkjennende om man kom og klarte storviltprøva med Kragen. 8)

Link to comment
Share on other sites

Skyter opp hvert år med en svenske mauser (M96 fra 1911) ikke ombygd, og kun med åpne sikter. Man ser jo at øyenbryna går til himmels hos en og annen som mener at alt uten kikkertsikte ikke kan skytes med.

Stikkordet er morro, mye morro med slike gamle våpen. Og det er hele poenget.

 

 

Men marwe, nå er det ett år siden du startet denne tråden. Hvordan gikk det, har du skutt med kragen nå?

Link to comment
Share on other sites

Må bare henge meg på her, og være enig i at ei gammel krag kan gi mye morro. Når jeg er på banen har jeg gjerne med meg 40skudd til jaktmausern, 50 til .22mag'en og 20 til kragen. Skyter så litt med det ene og litt med det andre og tredje så det ikke blir så varmt. Mausern endrer treffpunkt etter 5-10 skudd, så tidtrøyte mens den kjøler er velkommen. Da jeg begynte å ta med kragen, som er et forkortet gevær med 1898kasse, var jeg skeptisk, men alle forventinger ble gjort til skamme. 20 skudd med åpne sikter innenfor 7'ern, og det meste innen 8'ern er fantastisk til meg å være. Kan det være at den moderate rekylen gjør at jeg trives så godt med den? Uansett har jeg mye morro med den, har nok skutt den 200 skudd i året i det siste. Har godt om 70'talls ranoammo. :):)

Link to comment
Share on other sites

Like greit å ligge unna de kraftigste ladningene. Dessuten, det er jo ikke for å skyte den kraftigste ammoen man koser seg med en Krag uansett..?

 

Merk at i USA brukes ofte betegnelsen 6,5x55 Swedish om de samme reduserte ladningene som vi kaller Krag. Faktisk lages det flere brukbare rådyrpatroner i dette kaliberet i USA med 770 ms, blant annet en fin loddet kule som Fusion http://www.fusionammo.com/ballistics/rifle.aspx?id=805.

Link to comment
Share on other sites

Like greit å ligge unna de kraftigste ladningene. Dessuten, det er jo ikke for å skyte den kraftigste ammoen man koser seg med en Krag uansett..?

 

Merk at i USA brukes ofte betegnelsen 6,5x55 Swedish om de samme reduserte ladningene som vi kaller Krag.

 

ja, det meste av US produsert 6,5X55 er svakt ladet slik at man selv ikke sprenger en krag, akkurat som US prod 8X57 er så svakt ladet at man ikke skal sprenge en G88 8X57I børse om man putter patronene i en slik.......

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...