Jump to content

Jack Russell Terrier valpen Tika


Jørgen

Recommended Posts

Da har jeg fått meg hund! En nydelig liten Jack Russell Terrier tispe, med navnet TIKA! (ikke Tikka) :wink:

 

Hadde jo egentlig planlagt å få meg en Dachs. Hadde jo laget en tråd om det for en stund siden. Har hatt Jack eller Parson i tankene tidligere, men slått det fra meg da det er jo rådyrjakt som ligger mitt hjerte nærmest. Men nå har en kompis 3 dachser som jeg kan benytte når som helst til det formålet. Så hvorfor ikke da skaffe seg en hihund til revejakt og forlenge jaktsessongen betraktelig.

Var ikke helt lett å finne JRTvalper som kunne love godt som jakthunder. Ser ut som denne rasen blir mer og mer "veske og sofahunder", og det synes jeg er veldig synd for rasen sin del. JRT club of sweeden har en del jakthunder, men disse kan desverre ikke registreres i NKK, og noe som var viktig for oss.

Stamtavla til Tika er ikke overlesset med meritter fra jaktprøver slik som jeg har funnet hos mange Dachs oppdrettere. Men det er svenske linjer som inneholder hi, villsvin og sporhunder. Så en får se da om det kan bli en liten revejeger etterhvert! Jager hun rådyr også, så får det bli en bonus! Mora jager alt som har fire ben iallefall Første mål er uansett å trene blodspor og få henne godkjent ettersøkshund etterhvert. Hijakta vil jeg vente litt med til høsten - 2010! Tror det kan være lurt! :wink:

 

Var å henta henne på lørdag, på dagen 8 uker gammel. Hun var største valp i kullet, og den eneste tispa. Helt klart den tøffeste og modigste i kullet. Om det er positivt eller ei vet jeg ikke :wink:

 

Bilturen på 3 timer gikk kjempefint! Ikke et pip! Ser ikke ut til at hun savner familien sin i det heletatt! Var jo veldig spent på hvordan det ville bli å møte katten vår :P Vi holdt dem adskilt første døgnet, de fikk se hverandre på avstand. Første nærkontaktmøtet ble full stålos på katta under kjøkkenbordet! :mrgreen: Det ente jo opp med en blødende snute da Tika kom litt for nærme Conan "Barbaren". Så nå holder hn litt lengere avstand til katta :wink:

 

Utrolig morro med valp da! Leker og sover mye. Yndligngs leken er når jeg lager en "tunell" med sofaputene og hun må inn i "hiet" for å dra fram leken. Instinktene er det iallefall ingenting i veien med, første hun gjore når hun kom opp i sofaen var å buste på pelsputene!! :D

Var å hilste på en nyskutt gaupe på søndag, og det synes hun var meget interressant! Lukta og dirra i hele kroppen, mens halen gikk!

 

Så dette lover bra synes jeg! Har jo ikke hatt hund før, så det er jo litt å sette seg inn i! JRT`n er en hund som er lettlært, (Sitt-komando sitter inne allerede) så hvis jeg gjør jobben min så skal det nok gå bra! Håper bare hun ikke blir for tøff og stri :wink:

 

Her er et bilde 8 uker og 1 dag! Kommer nok flere oppdateringer etterhvert!

 

normal_tika.jpg

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer så masse!

Dette var morro, er så gla at noen tar vare på jaktegenskapene til disse sjarmørene.

Har lyst på en JRT selv en gang, men foreløpig får 2 hunder holde... :lol:

Ser at antallet JRT har økt fra 65 registrerte i 2004 til 158 i '05, 225 i '06, 293 i '07 og 380 i fjor.

(380 er like mange/få som det er registrert strihåra Dachser i '08)

Seriøst, har de vært med i en film eller i et ukeblad eller noe? :shock:

Håper inderlig at ikke alle disse bare må være til pynt!

 

Du må holde oss oppdatert, Jørgen, for dette blir en spennende hund tenker jeg!

Link to comment
Share on other sites

Kjempefin valp Jørgen! Følg instinktene dine, føl deg fram med bikkja, og så har du helt sikkert folk rundt deg og her inne som kan gi deg gode råd, foxterrierfolket blant annet!

 

Skal bli artig å følge Tika, og så tar det seg godt ut når en proff fotograf tar bilder! :D

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott hund Jørgen.

Min lille erfaring med Jack Russell er fra Sør Afrika der de er veldig populære.

En kjempehund i liten innpakning, ikke redd for noe og jaktvillig til tusen.

De vi hadde i de campene jeg har vært, har uten tvil vært SJEFEN; ingen tvil om det :)

Har fått stor sans og respekt for denne rasen.

Link to comment
Share on other sites

Grattis med ny hund!

Og velkommen til terrier-verden... :wink:

 

Godt å se at en JRT havner i et hjem hvor den faktisk blir brukt! :D

Dessverre altfor mange av disse som blir pyntehunder, selv om jeg tror neppe dette skjer her.

 

Flere bilder er selvsagt nødvendig.

Lykke til med lille pelsdotten...

Link to comment
Share on other sites

Takk for gratulasjoner! :D

 

Ser at antallet JRT har økt fra 65 registrerte i 2004 til 158 i '05, 225 i '06, 293 i '07 og 380 i fjor.

(380 er like mange/få som det er registrert strihåra Dachser i '08)

Seriøst, har de vært med i en film eller i et ukeblad eller noe? :shock:

Håper inderlig at ikke alle disse bare må være til pynt!

 

Kan ha noe med å gjøre at JRT ikke ble godkjent som egen rase i NKK før i 2002? Har ikke satt meg så mye inn i dette enda, men faren er vel at mange blir til pynt ja! Men slik er det jo med veldig mange raser desverre!

 

Hunden "Eddie" i komedieserein Fraiser var jo en Jack Russel, tror nok den var med å øke populariteten blant rasen!

I tillegg har jo mange små hunderaser blitt veldig populære etter "Paris Holton-bølgen" slo over hele verden, kan ha noe med saken å gjøre det også!

 

Tika har forøvrig vært å besøkt 2 dachstisper i dag, og det gikk kjempebra! Halen i været hele tiden, og hun var absolutt ikke pysete, heller tvert i mot! :D Når de to presset henne inn i et hjørne ble hun ganske kvass og sa bra i fra når hun syntes det var nok!

Siden ded gikk så bra, stakk vi innom for å hilse på søstersen sin 45kg store blanding mellom rottwailer og cane corso, da var matmor og matfar litt bekymret, men det gikk også veldig bra! Virker som Tika er kjempetrygg i alle slags situasjoner foreløbig iallefall!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med terrier :D

JRT og Parson er desverre blitt alt for populære som rene familie og utstillingshunder, men om du har kjøpt fra en oppdretter som driver med jakt og jaktprøver, så bør du jo være rimelig trygg.

Å velge den største valpen i kullet for å bruke den som hihund kan være noe risikabelt, men en JRT skal nå være såpass liten at det neppe blir noe problem.

Du får holde oss oppdatert om hvordan det går fremover, hører ikke om så mange JRT som blir brukt til jakt her til lands.

Link to comment
Share on other sites

Hælledussen, for en hjerteknuser! De øynene der skal det et hardt hjerte til for å motstå!

 

Du får stikke innom å hilse på da vet du! Så får du vurdere nøye om du skal ha med kjærring og unger, kan i såfall ikke garantere hva ungene vil mase om i bilen på vei hjem (og de neste ukene...) :D:wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En liten oppdatering!

 

Tika var ute å hadde sin første sporingsrunde i dag 13 uker gammel.

Det hadde kommet litt nysnø i natt, så det var perfekte sporingsforhold! Så 4 rådyr nede på jordet her, og tenkte det måtte være en perfekt anledning til å teste nesa hennes iom at jeg kunne se sporene samtidig!

Dyrene gikk selvføgelig av åkeren da de så oss komme knasende på skaren. gikk bort til der dyrene hadde gått av og viste Tika sporene. Hun trodde først jeg skulle gi henne en gobit som jeg hadde gjemt i snøen, men da jeg endelig fikk vist henne at sporene faktisk gikk videre bortover snøen ble hun ivrig! Rompa gikk og snuten langt nede i hvert eneste spor bortover. Det var 4 dyr, så hun hoppet litt over fra det ene sporet til det andre.

Da jeg ga skryt for at hun var så flink til å følge sporene ble hun mere forvirret og ville leke, men så snart jeg satte fingeren min nede i sporet så var hun igang igjenn. Vi spora/jaga dem i 500m ca. Eneste som distraherte henne var ei gammel kuruke og elgbæsj! :D Rådyra hadde hoppet over en bekk, men den lille terrieren har ikke fått nok spent til å hoppe sååååå langt enda, så hun ble stående på kanten med vann til halsen og prøvde å komme seg opp. Måtte hjelpe henne, men da hun kom opp var det rett på sporet. Ette ca 10 m da, så så jeg hun begynte å skjelve, og hoppet opp for at jeg skulle ta henne opp. Ikke så greit å bade i isvann som liten valp... :wink:

 

Så da avslutta vi der! Synes hun var veldig flink jeg! Viser ihvertfall at nesa ikke er tett! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Gratulerer med valpen Jørgen!

Garantert at du kommer til å få mye gøy sammen med den.

Jeg har ei tispe som er hentet opp i fra Danmark med tanke på jakt.

Utrolig morsom og lærenem.

Er akkurat begynt å trene den litt i hi og det går så det griner...

Tar meg den friheten å legge ut et par bilder av henne

 

normal_11042009174.jpg

normal_11042009175.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Jørgen.

Har du fått prøvd hunden noe etter rådyr i høst?

Vi fikk i vår en Jack Russel tispe på for fra noen venner som ikke kunne ha henne hjemme på fast basis.

En super hund! Utrolig snedig på alle måter og veldig lydig!

Har tenkt å få henne til å støte litt på rådyr ettervert. Nå i høst har jeg ikke fått muligheten til å prøve så mye, da hun har vert hjemme å fått et kull hvalper. Var ute en tur i går, men snømengden ble et problem. Har en 20-30 cm med puddersnø.

De som eier henne har hatt henne med på rådyrjakt før, og ting fungerte da ganske bra. Tror det ble skutt et par dyr også

 

Da hun kom hjem her før helgen ble det likesågreit med en guttehvalp også. 8 mnd gammle Milo.

 

 

Andre med erfaring med denne rasen på rådyr?

Link to comment
Share on other sites

Det har ikke vært så mye sporsnø og snakke om i år, så det har vært vanskelig å kontrollere om hun går på sporet.

 

Den første gangen jeg har hatt henne med i spørsnøen så fulgte hun sporene veldig bra. Vi fulgte 2 rådyr i et par kilometer, helt til vi kom over et ferskt revespor, da ble ikke rådyrsporene så interresante lengre. ;)

 

I går hadde vi nesten full uttelling. Da så hun dyret og da ble det full fart etter. Men hun driver ikke langt, spurter etter dyret ca 3-400m og så returnerer hun. Så når jeg kommer etter, tar hun opp sporet igjen, og følger dyret noen hundre meter, og så retur igjen.

Men hun loser ikke, hun er helt lydløs når hun forfølger dyrene. Desverre så fikk ikke posten felt dyret som kom i fullt sprang forbi posten.

 

Håper dette med at hun returnerer såpass raskt vil forandre seg når det blir skutt et dyr for henne, og at hun forstår at når hun følger disse rådyra så blir det til slutt et bytte på henne. Noen som har erfaringer tanker rundt dette?

 

Ellers så er hun god på blodspor da! Følger lange og "vanskelige" spor.

 

Tika er forøvrig 1år i dag! Så nå skal hun få prøve seg på revehi utpå nyåret!

 

10836_214165621749_551901749_3583999_8252598_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...