Jump to content

Canned hunting, storebror ser oss...


Ole-Johan

Recommended Posts

Myndighetene i RSA beslaglegger jaktfarmer og arbeider mot Canned Hunting, er det et ens arbeide mot denne industrien?

 

:shock: Nå tror jeg du skal stoppe denne saken det er tydelig at du ikke har peil på noe av det du snakker om :roll: å ta en mening etter å ha sett antijakt programmet på travelchannel og ikke minst å blande inn beslaglegging av farmer kontra cannedhunting industrien sier meg at du er helt på jordet og ikke kan ett dugg om hva du snakker om!ingen av oss som driver dernede liker denne industrien og heldigvis så er den på vei bort hvis allt går som det skal!!begynn å les litt mer på forumet om beslaglegging av farmer og slikt så kan du utale deg :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Donner, hvis Travel Channel er antijakt, så er både Norge og Kanada det samme. Begge landene forbyr måten farmjakt komersialiseres på i RSA.

 

Skjønner ikke hvorfor dere skal snakke for eller i mot, det er vel uinteressant hva jeg eller dere er for eller mot? Og kan dere ikke diskutere med andre enn blodsbrødre? Sure oppstøt, Odin, hallo...

 

"Hunting holidays in Africa" handler overhodet ikke om jakt eller ikke, men om Canning/oppdrett av vilt som så selges og planteres ut for å skytes.

 

Canned eller ikke kan vel ikke gå ut på om det er snakk om løve eller impala? Og som det er påpekt vet ikke alltid jegeren når viltet er utsatt. En antilope utsatt forleden er vel Canned, eller hur?

 

Problemet jeg ser i dette er at fremstilles og selges jakten som jakt på viltlevende dyr som lever fritt, men i virkeligheten ikke er det, så er det jo snakk om svindel og lureri hvis kunden ikke vet om dette. På den bakgrunn er det interessant om myndighetene i RSA ønsker å rydde opp i det.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer vi til det endelige spørsmålet!!

Har du jaktet i Rsa ?har du jaktet i andre land i Afrika? hvis ikke så slutt å utale deg om ting som du kun har lest om og hørt om igjennom media!driver du m jakt eller er du bare en som liker å lage faeen her på forumet!når du sammenlikner myndighetenes kamp i rsa mot canned hunting men beslagleggelse av eiendommer i samme setningen så vær klar over at du tråkker et par av oss hardt på tærne :roll: det var først og fremst canned hunting på løve som de vil ha bort noe de fleste av oss støtter!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er på ingen måte noen erfaren afrika-jeger, men har hatt gleden av å jakte i et par "hegn" der. Den ene var ca 250 000 mål og den andre ca 45 000 mål. Begge steder hadde kjøpt endel dyr fra andre steder, men slik jeg fikk det forklart, blandet disse seg raskt med "stammen" som allerede befant seg der. De kom også fra farmer med tilsvarende størrelser, og var dermed "ville". (At slik handel foregår, har jeg oppfattet som noe "alle" er inneforstått med.) Min begrensede erfaring er at disse dyrene, som jevnlig blir jaktet på, har et mer utviklet flukt-innstinkt overfor mennesker enn de ville dyr jeg har sett der, og det er faktisk endel...

 

Jeg har en venn som holder på å bygge opp en slik jakt-farm fra "scratch". Han startet med å gjerde inn sine ca 30 000 mål og fikk naturlig nok endel dyr innenfor gjerdet, bl.a. Kudu. Neste skritt var å sørge for jevn tilgang på vann og borret noen brønner (3-4 tror jeg). Han har ingen planer om noen form for foring.

Kudu-stammen håper han skal bli selv-bærende, men sper om nødvendig på med kjøpte dyr. Han kjøpte for noen uker siden endel sebra. Disse var så ville at de måtte dopes under transport, og da jeg snakket med ham sist, hadde han sett de èn gang siden de ble utsatt, og da i vill flukt fra vannhullet når han ankom.

 

Vet ikke om dette oppklarer noe av det du lurer på, Ole-Johan. Mine erfaringer er ihvertfall, at dyrene i disse jakt-farmene er ville, så godt som noen.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer vi til det endelige spørsmålet!!

Har du jaktet i Rsa ?har du jaktet i andre land i Afrika? hvis ikke så slutt å utale deg om ting som du kun har lest om og hørt om igjennom media!

 

Unnskyld for at jeg bryter inn, men å hevde at man må ha jaktet i Afrika for å kunne ha en mening om hva som foregår der, er jo bare komisk Donner.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg forstår riktig, så avler man opp dyr, løver etc, og slipper dem løs. Etter to år er de blitt "ville" og kan skytes. Så her kan man altså drepe et levende vesen for sin egen gledes skyld. Jeg jakter selv og ser ikke den store moralske forskjellen på å skyte et dyr og spise det, fremfor å få noen annen til å slakte det for selv å hente det i frysedisken på Rema.

 

Men i svarte banan, dra ned og skyte et "uspiselig" dyr bare for å tilfredstille sin egen drapslyst for å få et hode på veggen. Skammelig. Dyr har rett til et liv, de også.

Link to comment
Share on other sites

Da kommer vi til det endelige spørsmålet!!

Har du jaktet i Rsa ?har du jaktet i andre land i Afrika? hvis ikke så slutt å utale deg om ting som du kun har lest om og hørt om igjennom media!

 

Unnskyld for at jeg bryter inn, men å hevde at man må ha jaktet i Afrika for å kunne ha en mening om hva som foregår der, er jo bare komisk Donner.

:oops: Dette har med om man har erfaring med og kjenner til hvordan ting foregår dernede ikke mange som ikke har vært dernede som kan svare på viktige spørsmål som feks mange av de store antilope artene klarer å hoppe over ett 2,20 m gjerde og ja selv Eland

 

klarer det sammen med feks kudu så det er forflytninger mellom farmene også! det var ikke snakk om mening her men kjennskap om hva canned hunting var og er :wink:

Link to comment
Share on other sites

har ikke lest hele tråden så det kan godt hende dette har blitt nevnt tidligere, men ser at enkelte hevder at trofejakt på løver ikke er en trussel mot løvebestanden. dette fordi det ikke skytes produksjonsdyr. det er ikke helt riktig. riktig at trofejakt hovedsaklig rettes mot hannløver, men dette er ikke slik som med elgen i norge. det som skjer når man skyter en dominant hannløve (lederen av en flokk) vil en ny hann komme til og overta flokken. det første denne nye hannløva gjør er å drepe alle ungene i flokken. slik blir hodyra igjen klare for parring og han får muligheten til å spre sine egne gener videre istedet for å avle opp den forrige sjefens unger. når dette skjer om og om igjen går det skeis med løvebestanden.

 

det er derfor løvebestanden er avhengig av en riktig avskytning. rettes jakten mot såkalte "bachelour-groups", dvs hanndyr som går alene eller et par stykker sammen på leting etter en flokk, er ikke trofejakt et problem. det er faktisk til fordel for bestanden. problemet er gjerne at en jeger som har reist fra nordamerika eller europa eller andre steder og betalt mye for å få skutt en løve og få med trofeet hjem stiller høye krav til jaktarrangøren. det er definitivt lettere for arrangøren å finne en revirhevdende flokk med en stor trofehann til kunden enn å klare å finne en omstreifer. dette gjør at en del useriøse kapitalstyrte jaktarrangører lar kunder skyte territoriehevdende hanner som igjen fører til problemet beskrevet øverst her.

 

trofejakt i afrika har helt klart både positive og negative sider. har ikke satt meg fullstendig inn i problematikken rundt canned hunting, da jeg kun har studert naturforvaltningen i ville bestander i tanzania. men oppavling av dyr for jakt (canned hunt) bidrar jo til et lavere trykk på de ville bestandene. så lenge områdene er store nok til å gi jegeren/kunden en god opplevelse, og han er fornøyd ser jeg ingen negative effekter av dette ut over de reaksjoner det får fra dyrevernorganisasjoner og andre grupper som ser de etiske negative forholdene av dette.

 

for andre arter er det andre problemstillinger som kommer fram i forbindelse med trofejakt i afrika. har i mitt studie fokusert mest på cape buffalo (afrikansk bøffel), så har mer kunnskap om dette problemet.

Link to comment
Share on other sites

Du tror altså ikke det er mulig å lese seg til hvordan CH foregår,og via dette danne seg en mening om saken. Det er greit.

De eksemplene du viser med hoppende kudu og elan var jeg klar over,og jeg har ikke vært der nede,ergo må jeg altså ha lest meg til det evt.fått det muntlig overlevert.

sikker på at du kan en masse :wink: men jeg vil hevde at du lærer mest ved å ha vært dernede og opplevd hva dette innebærer selv og det som gjør meg forbanna er at det blir hevdet at fjerning av canned hunting og inndragelse av farmer er av samme sak!!uansett så tror jeg nok at vi som er i Rsa 8-10 turer i året og har vært det i 9 år nok kan mer om denne saken eller hva tror du

:wink: og ja det går helt sikkert an å lese og høre på andre men jeg vil hevde at du lærer mer ved selv opplevelser og ved å snakke ansikt til ansikt med de som lever av jakt dernede

CASE CLOSED.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan nok ikke svare på spørsmålet ditt Donner for jeg har ikke vært der nede. Dette poenget ditt med at teoretisk kunnskap ikke er tilstrekkelig for å danne seg en mening setter store begrensninger for meg ser jeg.

 

Jeg er "aktiv" på et annet forum,der bl.a utenrikspolitikk blir debattert,og i går tenkte jeg at jeg skulle hive meg inn i en heftig debatt ang.problemene mellom Israel og Palestina. Husket da på at jeg har jo ikke vært der nede, og måtte derfor melde pass da jeg kun har teoretisk kunnskap om problematikken :wink:

Link to comment
Share on other sites

Myndighetene i RSA beslaglegger jaktfarmer og arbeider mot Canned Hunting, er det et ens arbeide mot denne industrien?

 

:shock: Nå tror jeg du skal stoppe denne saken det er tydelig at du ikke har peil på noe av det du snakker om :roll: å ta en mening etter å ha sett antijakt programmet på travelchannel og ikke minst å blande inn beslaglegging av farmer kontra cannedhunting industrien sier meg at du er helt på jordet og ikke kan ett dugg om hva du snakker om!ingen av oss som driver dernede liker denne industrien og heldigvis så er den på vei bort hvis allt går som det skal!!begynn å les litt mer på forumet om beslaglegging av farmer og slikt så kan du utale deg :twisted:

 

Donner, nå synes jeg du er hissig som ei canned løve helt uten grunn. Jeg har da ikke påstått sammenhenger mellom beslagleging av jaktfarmer og canned hunting, men spurt dere "allvitende RSA-proffer" om de er der. Det skulle være forholdsvis enkle setninger å analysere?

 

Ja, jeg har forståttdet slik at reformen vi kan kalle myndighetenes beslaglegging av jaktfarmer, er et av myndighetenes tiltak for å rydde opp etter apatheid. Da blir det litt feilfokusering av deg å føle deg plaget av at jeg tråkker deg på tærne...

 

Jeg vil ikke diskutere hverken apartheid eller jakte i jaktfarm eller ikke, men prøve å lære hva som foregår rundt jaktfarmindustrien i RSA. Det er forholdsvis dyrt å skulle besøke noen titalls jaktfarmer og på den bakgrunn få de kunnskapene man søker.

 

Det som er innlysende rart, er at jaktreiseoperatørene forespeiler deg en forholdsvis solid mengde trofeer etter ei ukes jakt. Og de av mine nærmeste venner som har jaktet der, har hatt denne suksessen med omlag et trofedyr per dag. Dette gjelder omlag 10 turer, til forskjellige farmer. Rapportene man leser her eller i magasiner underbygger dette. Mens dere som har erfaring derfra ikke kjenner dere igjen i dette og prater bare om svære inhegninger, ville dyr og dagevis meg slit og gåing.

 

Kjenner meg enda ikke sikker på om viltet ikke er så "canned" at det ikke er snakk om stort rusling før man har de trofeer man vil ha. Men jeg er ikke mot det, lurer bare på om det er sånn det er. Altså en slags komprimert illusjon av jakt på ville afrikanske dyr, og om dette også omfattes av myndighetenes arbeid mot "canned hunting".

Link to comment
Share on other sites

"Mens dere som har erfaring derfra ikke kjenner dere igjen i dette og prater bare om svære inhegninger, ville dyr og dagevis meg slit og gåing"

 

Dette kommer litt an på hvordan man legger opp jakten.

 

Har man 20000 mål (og de fleste terrengene er nok minst det :wink: ) - og droppes midt i terrenget - og jakter på "norsk hjorteli-vis", vil man nok ikke få brukt opp terrenget iløpet av en dag.

Og antall trofèdyr begrenses selvsagt.

 

Jeg går ut om morgenen med revolveren, tar med nok drikke, og jakter dagen ut ved å .

Og faktisk: Jeg er sliten etter en dag.

 

Nå har jeg på langt nær samme fysikk som Ole Bjørndalen :?:?:?:?

Link to comment
Share on other sites

Fanten: Nei, kjenner meg ikke igjen i noe synsing her. Jeg er i utgangspunktet liberalist, synser at de fleste kan synse selv hva de vil mene og gjøre. Men hvis du må ha det rett frem svart og hvitt, så synser jeg at du kan skyte en kjøpeskudu, -gris, -løve eller -hjort når du vil, så lenge dyrevernsmessige hensyn tas hele veien. Og jeg har sagt det før, jeg tror de fleste innhegnede, forede og vaksinerte dyr har det bedre enn villdyr i vill tilstand. Livet i naturen er ikke noe Walt Disney-liv.

 

Det jeg ønsker mere kunnskap om er hvordan canned farmjakt-industrien i RSA er, og det er det alle mine stort sett hittil ubesvarte spørsmål handler om. Jeg har f.eks sett hundrevis av suksessbilder og -videoer fra farmjakt i RSA, publiserte og fra venner, men har enda ikke sett en eneste ryggsekk. Er det fordi ryggsekkene gjemmes vekk når det knipses og filmes, eller er det fordi at det aldri gås lengre ifra bilen enn at utstyret kan ligge der? Det er selvsagt ikke så nøye for meg hvordan folk lever, men med en slik jakt er det ikke mulig å lykkes i slik grad som vanlig i RSA er hvis ikke dyrene du skal skyte er særdeles samarbeidsvillige/i større eller mindre grad canned på en eller annen måte. Siste setning er en påstått konklusjon basert på enkel, logisk konsekvens-tenking.

Link to comment
Share on other sites

:roll: ja ja du har tydelig tungt for det alle dine innlegg så rakker du ned på jakten i rsa tror du alle jakter fra bil kun fordi de ikke har ryggsekk på seg :shock: ryggsekk er et særnorsk fenomen og passer ikke helt inn i jaktsitrasjonene dernede :wink: jeg synes at du skulle ta og spare sammen noen penger og så ta en tur ned dit for du sitter på så trangsynte meninger/stanpunkter at det er tydelig at du har lest deg till all viten du brilierer med her :lol: hvor mange bilder av jeger m ryggsekk har du sett fra jakt i våre dype skoger? sittend ved siden av nedlagt vilt!inntil du har vært dernede på en tur så gidder ikke jeg å besvare flere inlegg og en ting til med så trangsynte forhånds meninger om en ting så hadde du nok ikke vært særlig populær hos ph ene dernede for du kan jo allt om jakt i rsa :lol: kanskje du kunne ha lært dem noe :oops: NOT
Link to comment
Share on other sites

:roll: ja ja du har tydelig tungt for det alle dine innlegg så rakker du ned på jakten i rsa tror du alle jakter fra bil kun fordi de ikke har ryggsekk på seg :shock: ryggsekk er et særnorsk fenomen og passer ikke helt inn i jaktsitrasjonene dernede :wink: jeg synes at du skulle ta og spare sammen noen penger og så ta en tur ned dit for du sitter på så trangsynte meninger/stanpunkter at det er tydelig at du har lest deg till all viten du brilierer med her :lol: hvor mange bilder av jeger m ryggsekk har du sett fra jakt i våre dype skoger? sittend ved siden av nedlagt vilt!inntil du har vært dernede på en tur så gidder ikke jeg å besvare flere inlegg og en ting til med så trangsynte forhånds meninger om en ting så hadde du nok ikke vært særlig populær hos ph ene dernede for du kan jo allt om jakt i rsa :lol: kanskje du kunne ha lært dem noe :oops: NOT

 

 

Snakk om overlegen holdning, hvem gidder å diskutere noe med sånne...

 

Må da tåles at det stilles spørsmål ang jakt på farmer i afrika..

Link to comment
Share on other sites

"Er det fordi ryggsekkene gjemmes vekk når det knipses og filmes, eller er det fordi at det aldri gås lengre ifra bilen enn at utstyret kan ligge der?"

 

For min egen del - har jeg lagt igjen min "norske" sekk.

Den har plass til Jerven, og masse annet som er nødvendig for norsk jakt.

 

Det jeg bruker i Afrika, er samme sekk som jeg bruker når jeg går fra høl til høl - i elva.

En noe romslig lomme på ryggen - samt to små lommer ved hvert bryst.

I tillegg har jeg en rompetaske - som er snudd bak/frem.

 

Da har jeg plass til alt nødvendig utstyr for jakt i Afrika. - og om jeg skulle gå meg bort (som jeg også har gjort :oops: ).

 

Så at alle legger opp til oppbevaring i bil/biljakt - er jeg selvsagt uenig i.

 

Men som nevnt tidligere: Dette kommer an på hvordan man vil jakte der nede.

 

Det som er så flott med Afrika - er at om man er av eldre årgang, handicappet, preget av latskap etc. - finnes det muligheter.

 

Det man må innse - er at vi er forskjellige, og har forskjellige behov/lyster.

 

Det som imidlertidig ikke er av det "gode" - er at man forbruker 4000 kalorier iløpet av en dag med trasking - og spiser/drikker 7900 kalorier etter endt jakt :wink:

 

Ihvertfall for min del som har problemer med vekten :?

 

For hvis man tror at de fleste opphold der nede - er i bush`en - tar man feil :)

Link to comment
Share on other sites

"Må da tåles at det stilles spørsmål ang jakt på farmer i afrika.."

 

Det gjør da det!

Spør i vei :) !

 

Antar at noen "drar på nesen" når det snakkes om jakt på farmer :?:

 

Det man må være oppmerksom på - er at en farm der nede ikke er som er gård her oppe.

 

Arealet man kan jakte på er x antall ganger større.

Og selvsagt mange flere ganger antall dyr.

 

Ikke sammenlign disse farmene - med trange hegn i Sverige - hvor man kan skyte 15 dåhjort iløpet av en formiddag :( .

Men det finnes jo andre alternativer der også :wink:

Link to comment
Share on other sites

men har enda ikke sett en eneste ryggsekk.

 

Hvis du går hit: http://www.weatherbyrifler.com/index.php?ind=downloads&op=section_view&idev=5

og laster ned "Africa 2007 Video #1." så vil du et godt stykke inn i filmen se sekken min henge i ei buske bak meg da jeg står med en boks øl i hånden.

 

Og hvis du leser litt om turen her: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=54&t=11211

så får du kanskje en liten anelse om hva jakt i afrika er.

 

Og dette er canned hunting:

dsc09627n-2.jpg

 

Eller søk på ordet "canned" her, så får du nok å lese om temaet for en kveld eller to.

Link to comment
Share on other sites

"Jeg har f.eks sett hundrevis av suksessbilder"

 

Og noen av disse gir selvsagt uttrykk for at en flodhest er like stor som NSB`s hovedvogn? :lol:

 

Akkurat dette synes jeg er litt dumt.

Hvis man ser på noen av bildene - f.eks. en impala - er den 12 ganger så stor som jegeren.

 

Klart at dette ikke stemmer!!!!!

 

Fotografier fra mine første to år der nede - viser duikere/stenbuck`er på størrelse med elg osv. :roll:

 

Men det er jo kjekt å vise at man har skutt noe stort :!::!::!::!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nok ikke verdens største erfaring med jakt i Afrika, men jeg har skutt noen dyr.

Det første vi må være klar over er at viltrikdommen er enormt mye større enn Norge. Det er ingen vinter som begrenser bestandene, det finnes bra med mat hele året.

De inngjerdingene som jeg har jaktet i er på størrelse med en liten norsk kommune. Såvidt jeg har forstått er inngjerding en betingelse for at eieren kan forvalte jakten på enkelte dyr uten kvoter fra myndighetene.

Dyrene i disse områdene er ofte mer sky enn vanlig på grunn av vedvarende jaktpress. Slik som jeg har jaktet blir det mye gåing, mange observasjoner av dyr, men det er ofte vanskelig å komme seg innpå de dyrene som er "skytbare" (eierne stiller krav til en viss størrelse før dyrene skytes). Men dersom du jakter hele dagen, hver dag i en uke vil du som oftest få skuddmuligheter.

Er slik jakt canned hunting fordi området er inngjerdet? I så fall er mye av jakten i Norge like mye canned hunting da dyrene har langt mindre områder tilgjengelig for å stikke seg vekk.

 

Selvfølgelig finnes områder i Afrika der dyrene holdes i hegn tilsvarende dåhjort i Sverige, da er jeg mer skeptisk til jakten, men hvert område må vurderes separat ut fra antall vilt, vegetasjon og størrelse.

Det finnes ingen absolutt fasit.

Link to comment
Share on other sites

Noe av årsaken til høy "fellingsprosent" i Afrika er, etter min ringe erfaring, at man i praksis kan skyte "det som kommer", bare man betaler. Dette, i kombinasjon med store bestander, gjør det jo noe enklere å lykkes.

 

Jeg har forholdsvis god kjennskap til eksklusiv, guidet elgjakt med løshund i Norge. "Fellingsprosenten" til disse guidede jegerne ligger langt høyere enn den jeg har oppnådd på mine turer i Afrika og de har som regel dårligere fysikk enn meg. :wink:

 

Ole-Johan....

Jeg får en følelse av at du ser på all jakt i innhegnede farmer som canned?...... (Mulig jeg misforstår deg.)

Min erfaring fra slike farmer, er at dyrene er langt mer sky enn f.eks. en norsk elg og flykter hals over hode ved lyden av en bil, noe elgen sjeldent gjør.

Folk her på tråden har faktisk forsøkt flere ganger å forklare deg hvordan de opplever afrika-jakt, og gi svar på dine spørsmål.

 

Mitt råd er: Unn deg en tur til Afrika og bo noen dager i lodgen på en jakt-farm. Om du velger å jakte eller ikke, så vil du uansett få en minnerik opplevelse. Når du kommer tilbake kan vi jo fortsette denne diskusjonen... :wink:

 

Forøvrig var det "røde" utsagnet skrevet av Ole-Johan i en annen tråd her på forumet....

Link to comment
Share on other sites

:roll: ja ja du har tydelig tungt for det alle dine innlegg så rakker du ned på jakten i rsa tror du alle jakter fra bil kun fordi de ikke har ryggsekk på seg :shock: ryggsekk er et særnorsk fenomen og passer ikke helt inn i jaktsitrasjonene dernede :wink: jeg synes at du skulle ta og spare sammen noen penger og så ta en tur ned dit for du sitter på så trangsynte meninger/stanpunkter at det er tydelig at du har lest deg till all viten du brilierer med her :lol: hvor mange bilder av jeger m ryggsekk har du sett fra jakt i våre dype skoger? sittend ved siden av nedlagt vilt!inntil du har vært dernede på en tur så gidder ikke jeg å besvare flere inlegg og en ting til med så trangsynte forhånds meninger om en ting så hadde du nok ikke vært særlig populær hos ph ene dernede for du kan jo allt om jakt i rsa :lol: kanskje du kunne ha lært dem noe :oops: NOT

 

Har du ikke , og . på tastaturet ditt ? . Innleggene dine blir håpløse å lese når det bare er en eneste lang setning.

Link to comment
Share on other sites

Som totalt grønnskolling med bare to turer til RSA er min kunnskap om emnet svært begrenset.

Men det jeg kan og vet om dette, er erfart, jeg har sett det og vært der.

 

For det første mener jeg at det er en smule begrepsforvirring ute og går.

Canned hunting er ikke det samme som farmjakt på store inngjerede jaktfarmer.

Er man ikke enig i å differensiere her, blir en slik diskusjon meningsløs.

De setter man likhetstegn mellom 15 mål hegn hvor dyr nettop er sloppet løs, og 150000 mål inngjerdet game farm hvor viltet lever hele sitt liv.

At det er en viss forskjell her bør være selvforklarende.

 

Imidlertid er Wikipedias definisjon av canned hunting ganske så rund.

"A canned hunt is essentially a trophy hunt. The hunter is more likely than not to kill because the animal is kept in a more confined area, such as in a fenced-in area. According to the dictionary definition a canned hunt is a "hunt for animals that have been raised on game ranches until they are mature enough to be killed for trophy collections."[1]"

 

Det må skilles mellom canned hunting på løve som har vært et hett tema i det siste, og jakt på plains game på store game farmer.

Dette er ikke sammenlignbart.

 

De få plassene jeg har vært, og de diskusjonene jeg har hatt med outfitters og PH´s om dette emnet gjør at jeg sitter igjen med følgende inntrykk:

 

En game farm er et inngjerdet område av en viss størrelse som gjør at det viltet som befinner seg innenfor gjerdet er "self sustained".

De parrer seg, føder, vokser opp, blir skutt som trofe, eller ved culling , eller dør en naturlig død på grunn av tørke, matmangel eller rovdyr.

De lever med andre ord tilnærmet som frie dyr ser man bort fra gjerdene som setter grenser for migrasjon.

Eierne er pålagt av myndighetene å gjerde inn sine game farmer.

Innimellom suppleres viltbetanden ved hjelp av dyr innkjøpt på auksjoner.

 

Vilt-tetteheten er stor, det var kanskje det første som slo meg.

Men at det dermed var lett å snike innpå er å tro feil.

Bilene brukes til å lokalisere dyr (det er store arealer som skal dekkes)

Deretter er det å smyge innpå, noe som kan være gjort på 10 minutter, eller 10 timer.

Den kuduen en så fra bilen, har kanskje selskap inne i tornekrattet av en flokk impala, og noen zebra som man ikke ser, men som i aller høyeste grad ser oss.

Når førstemann tar ut springer alle....

 

Vann og utstyr forøvrig etterlates vanligvis i pickupen.

Vet man at dette kan dra ut, blir vann tatt med, dette bæres vanligvis av tracker.

 

Jeg jaktet i tre dager før jeg omsider fikk skuddsjanse på min waterbuck.

Dette var i tett buskas langs Limpopoelven.

Andre ganger går det kjapt slik som warthogen som rotet seg inn mellom noen kyr som gikk på ei innmark ikke langt fra campen.

Den ble observet, lurt inn på og skutt en halv time etter frokost.

Ikke mye jungeleventyr der, men hadde den hatt den minste anelse om at jeg var der ville den vært over alle hauger på et sekund.

MINST like krevende å smyge inn på som hvilken som helst hjort ( og skal jeg være ærlig har jeg faktisk skutt hjort på innmark også).

 

Farmjakt på plains game i RSA er slik jeg har opplevd det, mer enn utfordrende nok, gir fine jaktopplevelser, mange skuddsjanser, flotte opplevelser med den store viltrikdommen, og også supert sosialt kameratskap hvor det å glede seg over andres suksess rundt leirbålet om kvelden, også er en del av dette eventyret.

At dette er negativt for noen aksepterer jeg, men syns at karakteristikker som "særdeles samarbidsvillige / i større mindre grad canned på en eller annen måte", "halvtamme innkjøpte dyr", "kjøpeskudu" blir vel sært.

 

At det foregår hos enkelte ser jeg ikke bort ifra, det er mange rare operatører i denne bransjen også, men slike karakteristikker beskriver ikke det jeg har sett der nede.

 

Jeg reiser gjerne ned igjen...mer enn gjerne.

 

(Puuhhh, dette ble langt, og til puritanerne må jeg be om unnskyldning for å ha brukt en del engelske ord og vendinger :oops: )

Link to comment
Share on other sites

Først er det fristende å påpeke at dersom en konsekvent skulle kreve et tilstrekkelig erfaringsgrunnlag for å ytre sin mening, ville kammeret blitt et fredelig sted. :) Dernest er det lett å føle seg litt truet av meninger som bryter med sine egne og kanskje til og med oppleves provoserende. Jeg tror imidlertid det kan være greit og telle sakte til ti noen ganger, det er tross alt ikke særlig farlig at noen mener noe annet.

 

Når det gjelder hermetikk jakta, eller hva en nå kaller det, tror jeg vi må slå oss til ro med at for alltid vil oppleves og dømmes forskjellig. Det er ganske vanskelig å trekke opp gode grenser for hva som er akseptabel jakt og ikke. De fleste vil nok likevel intuitivt føle når en går over egne grenser. Jeg har selv både gode og dårlige erfaringer fra hegnjakt, både i sør-afrika , england og sverige. Dermed vet jeg litt om hva som funker for meg. Heldigvis er det slik at ingen må jakte på steder de ikke har lyst til. Det virker som om endel mennesker har vanskelig for å akseptere at andre driver med ting de selv ikke liker. Slike holdninger er først og fremst egnet til å skape konflikter.

 

Det er også selvfølgelig riktig at mange kommer hjem med en rekke trofèer fra få dagers jakt i sør-afrika. Det kan nok i første rekke tilskrives vilttettheten. Om du blåser en mulighet på jakta her hjemme, kan det fort være flere dager til den neste. Mens på steder med stor tetthet av vilt, være seg afrika eller andre steder, vil du sansynligvis få en ny mulighet ganske mye raskere.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ser med stor interesse på denne tråden, da jeg selv har gått med en "afrikajakt" i magen. Den har fått seg en kalddusj med denne tråden, trenger derfor noen oppklaringer. For det første, ett dumt spørsmål: RSA, er det Sør Afrika?

 

Det poengteres at man må skille mellom jakt i farmer, og tradisjonell "Canned hunting". Vil det si at det stort sett aldri jaktes på frittlevende vilt som ett tredje alternativ? For min del, i forhold til om jeg skal prioritere en slik tur, spiller størrelse på gjerdet liten rolle, eller om dyrene innenfor gjerdet er mer sky enn de "ville" utenfor. Innegjerdet er innegjerdet, det har med magefølelse å gjøre....

 

Jeg har også sett hundrevis av trofebilder fra Arika, og jeg må si det har ser spennende ut. Men kan noen anslå prosentfordelingen mellom canned hunting, farmjakt innenfor gjerder, og ordinær jakt på frittlevende dyr?

 

Er forholdene annerledes andre plasser i afrika?

Link to comment
Share on other sites

"Canned hunting" er et begrep som BARE brukes om den omstridte LØVEjakta.......

 

Hegn, Farm, Gjerde, Vald eller hva du enn vil kalle det er noe helt annet. Ikke bland begrepene.

 

Andre her kan sikkert forklare litt om hvordan det jaktes i de forskjellige landene.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...