Jump to content

Canned hunting, storebror ser oss...


Ole-Johan

Recommended Posts

Canned hunting er overhodet ikke jakt.. Og ALL jakt på løve i Sør-Afrika, med unntak av kanskje en eller to fellinger pr år, ER CANNED HUNTING!!

 

Dette har blitt diskutert her før, og er et stooort tema på AR.

 

Men like forbasket er det en farlig afære da det blir skutt på dyr som er vant til mennesker og overhodet IKKE eier respekt for mennesker. Skyter du dårlig så er sjansen uhyggelig stor for et angrep. Det hender til og med at løvene blir dopet ned for å holde seg rolige slik at jakten skal være lettere eller sikkrere.

Her må det sies at det faktisk finnes en etisk mer riktig jakt innen "begrepet canned hunting" også, nemlig jakt på løver som er frilevende i enorme hegn...

 

Canned hunting, og "put and take" (som desverre er alt for vanlig) blir i dag av myndighetene i SA ryddet opp i.

Link to comment
Share on other sites

Har vel en oppfatning om at det er omtrent som beskrevet, er dog usikker på om det er oppdrettsdyr.

 

Det er såvidt jeg vet mulig å få "canned hunts" på afrikanske arter på jaktrancher i USA, slik at executivene kan få seg noen trofeer uten å ha bryderiet med å reise uttaskjærs... :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Canned hunting er overhodet ikke jakt.. Og ALL jakt på løve i Sør-Afrika, med unntak av kanskje en eller to fellinger pr år, ER CANNED HUNTING!!

 

Dette har blitt diskutert her før, og er et stooort tema på AR.

 

Men like forbasket er det en farlig afære da det blir skutt på dyr som er vant til mennesker og overhodet IKKE eier respekt for mennesker. "

 

Tjaaaa!

 

Nå har jeg vært så heldig å være med på "canned hunt" i Kalahari - samt open hunt in Zim.

 

For min egen del - og sikkert alle de andre som var med - og har vært med på det samme - tror jeg nok at spenningsnivået er ganske mye høyere på canned hunt - enn i Zim.

 

Vi ble faktisk ringet inn - og var "objektet" - i Kalahari.

 

I Zim - med åpne grenser - hadde vi følelsen av kontroll.

Men ser jo selvsagt at de som har mye mer erfaring enn meg - på dette forumet - har andre synspunkter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ER oppdrettsdyr Flashman.

 

 

Litt OT.

Pr i dag finnes det mest sansynlig mer løver i SA enn den gang de levde vilt. Litt å tenke på ikke sant? At etterspørselen av trofeer altså gjør sitt til at løven i dag er langt fra å bli utryddet. (Noe som desverre IKKE kan sies om "ville løver" i andre områder av afrika.)

Og dette gjelder jo fler arter som virkelig har vært helt på kanten av å bli utryddet. Her kan nevnes Black Wildebeest, Bontebok og selvfølgelig white og black Rhino..

 

Edit:

 

Tror du bør lese en gang til Shadob. Skjønner ikke hvorfor du siterer meg for å understreke at canned hunting er farlig. Det er jo nettopp det jeg skrev!

Link to comment
Share on other sites

Og disse "rhinoene" - har jeg også vært så heldig å få arrangert jakter på.

Og filmet - til gratis pris :) - i forhold til de som ønsker trofèene.

 

Og hva er forskjellen på å stå 30 cm bak - og trykke på play - versus et rifleavtrekk :) - til kr 500 000,- rimeligere :lol:

Link to comment
Share on other sites

Og disse "rhinoene" - har jeg også vært så heldig å få arrangert jakter på.

Og filmet - til gratis pris :) - i forhold til de som ønsker trofèene.

 

Og hva er forskjellen på å stå 30 cm bak - og trykke på play - versus et rifleavtrekk :) - til kr 500 000,- rimeligere :lol:

 

Fint du får være med gratis om du filmer med play knappen... Tror det blir lite film å ta vare på av det!! :lol:

 

EDIT: Shadob: gjorde det enda litt tyeligrere nå, du så nok ikke streken jeg la inn. De fleste kamera jeg har brukt, så har jeg måttet finne en rød knapp det sto "rec" på - ikke "play", for å få no film å se på senere!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Before you look at it, I'd like to know: How do you feel about hunters and hunting?

 

http://www.cannedlion.org/

 

ååå,,, jeg blir sååå imponert :!: over de som benytter seg av engelske ord og uttrykk i dette forum...

Når det slik som her er hele steninger har jeg ikke ord lengre :mrgreen:

 

Lurer på om det er like pop med norske ord og uttrykk på US-forumer :roll:

Link to comment
Share on other sites

Before you look at it, I'd like to know: How do you feel about hunters and hunting?

 

ååå,,, jeg blir sååå imponert :!: over de som benytter seg av engelske ord og uttrykk i dette forum...

Når det slik som her er hele steninger har jeg ikke ord lengre :mrgreen:

 

Lurer på om det er like pop med norske ord og uttrykk på US-forumer :roll:

 

Setningen står ovenfor videolinken inne på siden det blir linket til, det er ikke noe TS har skrevet for å virke som cool ved å bruke engelsk :wink:

Link to comment
Share on other sites

CANNED HUNTING = SVINERI jeg har sett og selv blitt tilbudt slik jakt i Rsa og har hver gang takket nei for dette har abselutt ikke noe med riktig jakt å gjøre!! :x Det ser heldigvis ut til at svineriet er på vei bort fra RSA :wink: men som xo skriver så finnes det faktisk plasser hvor det kan jaktes løve på som jakten foregår på mer enn feks 150000 mål og da ser jeg faktisk ingen problemer med saken :wink: At en jeger skyter ei oppdretts løve i en innhegning på 200 mål har like mye med jakt å gjøre som slakten på slakteriet!skal en jakte løve i sørafrika på skikkelig vis så er det ca 8-12 plasser hvor dette kan gjøres på dyrenes premisser og ikke jegerens :roll: Ser at det på flere farmer i usa kan jaktes på nesten hele big five og en masse antilope arter :roll: hva er vitsen? til opplysning så godkjenner ikke sci og rowland ward trofeer fra løve skutt i rsa mer :lol:

Link to comment
Share on other sites

Men hvor går grensen mellom canned- og ikke-canned jakt?

 

Er en innkjøpt oppdretts-kudu satt i en jaktfarm canned? Er dyr innhegnet i en enorm inhegning med bare et par vannpunkter canned?

 

Tja, godt spørsmål. Ser promblemstillingen. Jeg kan ikke svare deg, men jeg TROR at så lenge en holder hegna store så gjør slik flytting av dyr ingenting med dyrenes forhold til mennesker. Dersom man avler bevissst på gemytt og andre egenskaper tror jeg nok man kan oppleve en forskjell mellom slike dyr og andre.

 

Forøvrig så er det litt rart å lese sørafrikanske jaktblad som inneholder rapporter fra slike viltauksjoner. Leste nettopp om en kar som kjøpte 5 sorte neshorn for litt over millionen stykket....

 

Og til "shadob" : dersom jeg hadde vært jeger på den omtalte rhinojakten din, så hadde jeg garantert verdsatt jakten 500000 ganger høyere enn deg som filmet :wink:

Det håper jeg virkelig han gjør.

Link to comment
Share on other sites

Men hvor går grensen mellom canned- og ikke-canned jakt?

Er en innkjøpt oppdretts-kudu satt i en jaktfarm canned? Er dyr innhegnet i en enorm inhegning med bare et par vannpunkter canned?

 

Spørsmålet ditt er komplisert Ole Johan. Og det krever at man først ser på hva "canned" er, før du svarer på det. Canned hunting er jakt på vilt som er oppdrettet med tanke på å bli et ”trofé”, og sluppet ”løs” i en forholdsvis liten innhegning, og dette gjerne rett før jegeren ankommer "jaktområdet". Hva er så en liten innhegning? Og hva er en stor?

Slik det har vært til nå så har det ikke vært noe krav til hvor stort dette hegnede område skulle være før det evt ble ”godkjent for jakt”, samt hvor lenge ei løve skulle få leve ”i det fri” før den ble jaktet på.

Nå er lovverket i Sør-Afrika under vurdering, og det ser ut til at det skal lovfestes at ei løve skal være sluppet løs, og leve som ei vill løve i to år før den evt kan bli lovlig felt som er trofé. Jeg kjenner ikke lovforslaget veldig godt, men for at ei løve skal kunne regnes som å leve i ”vill tilstand” bør nok dette hegnede området være rimelig stort. Vi snakker her kanskje om områder på flere hundre tusen mål. Personlig har jeg ikke veldig store motsetninger mot å jakte på slike dyr, men vil gjerne ha litt tid til både å tenke på dette, samt gjerne se litt på dette med egne øyne før jeg tar noen bastant konklusjon i saken.

 

Du nevner oppdretts-kudu som blir satt ut.

De aller fleste jaktfarmer kjøper kudu og andre antiloper. Det er svært få som har en så stor bestand at de ikke trenger og ”putte på” med trofedyr etter hvert som det blir skutt trofeer, samt for å få ”fornyet blodet”, med hensyn til gener.

Her støter man gjerne på problematikken rundt ”put and take”.

Det er dessverre enkelte som kjøper inn trofeer rett før jegeren kommer og dyrene er derfor ukjente i terrenget og utrolig lette å felle. De oppholder seg gjerne i et meget begrenset område. Her kan man ikke bebreide jegeren. Det skjer så å si aldri at han får beskjed om at dyret han nettopp har skutt ble sluppet løs på jaktområdet kanskje en eller to dager i forveien.

Dette har derimot også blitt satt store spørsmål ved, og det diskuteres rimelig heftig, særlig innen PHASA om hvordan man skal forholde seg til dette, og sansyneligvis blir det gitt begrensninger også her.

 

Så til slutt.. Det etiske.

Jeg er selv av den mening at det får være opp til en hver hva man ønsker. Jeg kan forstå at noen syntes det er heftig å jakte på ”canned lions”, men tror ikke jeg selv hadde hatt særlig god smak i munnen hvis jeg hadde felt ei løve som var oppdrettet og levd, samt sluppet på små innhegnede områder kun for å skytes. Men som sagt, hvis dette foregikk på ei løve som hadde oppholdt seg på et område større enn kommunen jeg bor i, over en periode på to år eller mer, så hadde nok i alle fall jeg sett annerledes på dette.

 

Når det gjelder Kudu og andre antiloper, så er det vel opp til hver enkelt. En jaktfarm med MANGE besøkende jegere og med et uttak av MANGE store trofeer, hadde jeg personlig kanskje vært en tanke betenkt med å jakte på, men som sagt, dette MÅ være opp til en hver å bestemme selv. På en jaktfarm der det blir tatt ut et begrenset antall dyr, ville jeg derimot kanskje tro hadde en stamme av dyr som har ”grodd opp fra roten”, og er dermed like ville som ”ville dyr”.

Jeg sier ikke at ALLE farmer med stort uttak bedriver ”put and take”, men det er veldig utbredt. Dessverre.

 

MEN! En kudu er omtrent umulig å holde hegnet. Med fare for å bli tatt for egenreklame, så vil jeg fortelle at det på Driefontein, farmen der jeg selv har jakt, KUN er sluppet kudukuer, og oksene kommer fra nabofarmene. Gutta drar dit det er damer! Men det vet dere vel av egen erfaring tenker jeg.

 

 

Forøvrig så er det litt rart å lese sørafrikanske jaktblad som inneholder rapporter fra slike viltauksjoner. Leste nettopp om en kar som kjøpte 5 sorte neshorn for litt over millionen stykket....

 

Det er en litt annen kultur enn vi er vant med her hjemme ja.

Men jeg tror vi skal være veldig glad for nettopp dette. Hadde det ikke vært ”en del penger” i dette hadde det nok ikke vært veldig interessant å gjøre den enorme innsatsen som blir lagt ned for å bevare og øke antallet dyr som har vært på grensen til å bli utryddet.

Det er vel nettopp fordi at det finnes jegere og fototurister, som legger igjen STORE summer, at det i dag er mer jaktbart vilt enn noen gang i Sør-Afrika.

 

Litt OT men.

En viktig ting å huske på er at det ikke var lovelig jakt på trofeer som var årsaken til at enkelte arter var på grensen av utryddelse.

 

Edit.

Ole Johan.. Hva med å endre trådtittelen? Dette er en sunn diskusjon som er interesant for mange. Hva med: Hva mener du om CH?

Bare en tanke...

Link to comment
Share on other sites

Tittelen var med tanke på at det samme innslaget har versert på jaktdiskusjonsforumer, og da fremstilt som god løvejakt. Hva jeg mener om det er vel ikke særlig interessant, essensen er heller hva denne jakten egentlig dreier seg om.

 

Effekt av canned-/put ant take i retning av at oppdrettet berger arter er bare riktig hvis det drives en avl styrt av den ville bestandens behov. Både avl på egenskaper og genetikk kan fort være to forskjellige ting for en jaktfarm og for en sunn vill bestand.

 

Ellers kan vel gjerdet være så stort som helst, så lenge dyrene bare finner vann i det ene hjørnet? Og et dyr med et etablert hjemmeområde forlater ikke dette selv om muligheten er til stede.

 

Er konklusjonen da at det aller meste av jakt i RSA egentlig er canned? Er det mulig å snitte med et trofedyr om dagen hvis dyrene ikke er canned?

M.a.o. bygger egentilg all farmjakt på canned hunting, og ville vært uinteressant og umulig uten canned vilt?

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden stiller viktige spørsmål angående jakt og etikk. Man må inse at de fleste antiloper og big-five i SA er en eller annen gang transportert og sluppet løs i det området du jakter i. Personlig ser jeg ikke dette som et problem, så lenge du som jeger er klar over dette. Det som er problemet er slik tidligere nevnt, at dyr er sluppet inn i et område fordi det kommer jegere som skal felle disse i løpet av kort tid. Hvis du som jeger ikke aksepterer dette er løsningen enkel, jakt i land der det ikke er gjerder. Forskjellen er selvsagt prisen. Det blir langt dyrere. Men, jeg vil heller skyte en antilope i SA etter en lang smygjakt en en antilope i Zambia skutt fra bil!

Link to comment
Share on other sites

Denne tråden stiller viktige spørsmål angående jakt og etikk. -...-Men, jeg vil heller skyte en antilope i SA etter en lang smygjakt en en antilope i Zambia skutt fra bil!

 

Canned-diskusjonen er interessant, som du sier, men det kommer sikkert ikke mye godt ut av å diskutere hva vi selv måtte foretrekke, synse eller mene. Du har vel sikkert større valgmuligheter i ditt jegerliv enn å måtte velge mellom å jakta fra bil eller i jaktfarm? Og så jeg da, som er for både canned jakt og canned dating...

 

Hvor ofte fylles det da på med antiloper i de jaktfarmene dere har erfaring fra? Hvor lang tid tar det før dyrene forviller seg? Lærer dyrene å finne beite eller må de fores?

Link to comment
Share on other sites

Jeg må si meg ening i det som så langt har vært skrevet om løve jakt i RSA her inne. Stort sett er vel all løve jakt i RSA canned hunting. Løve kommer jeg ikke til å jakte i RSA. Det jeg lurer på : Er det noen som har tips priser og råd mht løve jakt i Tanzania ,Zambia ,Uganda . Namibia eller Botswana. Sitter og tenker å tenker en evt løvejakt i 2010.

I år blir det Bøffel og leopard hvis jeg får det til.

Link to comment
Share on other sites

Dette er vel et greit sted å starte..

 

http://www.shakariconnection.com/index.html

 

Edit:

 

Hvor ofte fylles det da på med antiloper i de jaktfarmene dere har erfaring fra? Hvor lang tid tar det før dyrene forviller seg? Lærer dyrene å finne beite eller må de fores?

 

Dette er veldig opp og ned. Noen fyller på underveis i sesongen, og andre kanskje en gang pr år. På Driefontein har alle dyr blitt sluppet som flokker med kuer og kalver, pluss noen få okser. Og disse har fått lov til å utvikle seg og formere seg naturlig i løpet av en periode på seks til syv år.

 

Tanken bak dette var å ta ut de få trofeene som normalt hadde fått utvikle seg fremover. Og ja. Bortsett fra mountain reedbuck, steenbuck, duiker, bushbuck, warthog og bushpig, er alle arter sluppet løs, eller rettere sagt gjeninnført.

 

Det er veldig opp og ned hvor fort dyrene tilpasser seg, men antiloper tilpasser seg ganske raskt. For to år siden var jeg med på å slippe ut en liten flokk blesbok på Driefontein, og etter en drøy uke var de etter min oppfattning som om de skulle ha bodd der fra de var født. Men som sagt, dette er opp og ned. Noen arter tåler å bli flyttet veldig godt, og andre arter er sårbare for dette.

Som eksempel kan det sies at blesbok er sårbare og må ”sløves ned” rett før, under og rett etter transporten. Dette gjøres av veterinærer og personell som er eksperter i sitt fag. Og normalt er ikke antiloper som blir flyttet fra farm til farm, vant til mennesker og er naturlig sky.

 

Antiloper blir som jeg kjenner det født i det fri (i store innhegninger) og er ikke foret opp, men blir kanskje støtteforet i periodet med vanskelig tilgang til mat, som for eksempel unormal langvarig tørke.

 

Dyrene er i utgangspunktet ville når de blir fanget og sluppet.

Link to comment
Share on other sites

Canned-diskusjonen er interessant, som du sier, men det kommer sikkert ikke mye godt ut av å diskutere hva vi selv måtte foretrekke, synse eller mene. Du har vel sikkert større valgmuligheter i ditt jegerliv enn å måtte velge mellom å jakta fra bil eller i jaktfarm? Og så jeg da, som er for både canned jakt og canned dating...

 

Hvor ofte fylles det da på med antiloper i de jaktfarmene dere har erfaring fra? Hvor lang tid tar det før dyrene forviller seg? Lærer dyrene å finne beite eller må de fores?

 

Det jeg sier er at i mange tilfeller kan velge hvordan du jakter og hvordan utførelsen av dette er. Det er ikke alltid at ting er slik de ser ut til. En aktør på jaktreiser i Norge annonserer med at de ikke jakter fra bil. Når du så ser videoen Deres hører du tydelig tommhylsen som detter i dørken på bilen...

Link to comment
Share on other sites

Ole-Johan. antilopejakt er IKKE canned!

 

Antiloper blir som jeg kjenner det født i det fri (i store innhegninger) og er ikke foret opp, men blir kanskje støtteforet i periodet med vanskelig tilgang til mat, som for eksempel unormal langvarig tørke.

 

Dyrene er i utgangspunktet ville når de blir fanget og sluppet.

 

 

Store innhegninger kan gjerne være minst like store som de områdene du evt vil jakte på. Det er ikke alle game farmer som har jakt. De satser heller på at dyrene skal formere seg og de fanges så for å selges.

 

Da skulle det spørsmålet vare belyst.

Link to comment
Share on other sites

Beklager, skjønner at man ikke skal grave for mye før spørsmål føles for nærgående og tåtråkkende. Det var ikke meningen, er bare nysgjerrig da jeg har skjønt at det er en del ting som det ikke snakkes åpen om når det gjelder farmjakt. Men vi runder av her, den er grei.

Link to comment
Share on other sites

oiii. Beklager Ole-Johan.

jeg var litt stressa da jeg skrev i sted. Det var overhodet ikke meningen å virke sur. Tvert i mot!

 

Jeg beklager ordlyden i innlegget mitt. Håper du forstår at det siste jeg ønsker er å være stygg på noen som helst måte.

 

Så... Beklager...

 

Edit.

 

Temaet du tar opp er sunt. Og det er bare bra å ha en diskusjon om temaet. Du vet at norske jegere faktisk kan påvirke. Vi er jo der nede og betaler som kunder. Dermed kan vi faktisk kreve..

Link to comment
Share on other sites

Interessant debatt.

Nå har jeg ikke finlest alle innleggene, så mulig noen har sagt dette før.

Men "canned"-løvejakt har en stor fordel. Og det er at den faktisk tar av for etterspørselen etter ville løver.

Selv om jeg ikke ønsker å gjennomføre en slik jakt selv, syns jeg det er greit sålenge folk veit hva de går til. Dessverre tror jeg ikke alltid det er tilfellet.

Som tidligere nevnt er det vel bare et par områder i Sør-Afrika der man kan forvente jakt på ville løver. Disse er meg bekjent i tilknytning til Krueger nasjonalpark, og jakten er avhengig av at ville løver tusler ut i jaktområdet. Jeg har hørt historier om at outfitterne har noen canned løver i bakhånd, som kan slippes ut, hvis den "ville" jakta ikke lykkes. Dette er selvsagt ikke greit.

Det bør kunne settes krav til at løvene har vært en viss stund i det inngjerdete området, og kan anses som "ville".

 

Jakten på antiloper er nok i de fleste tilfeller så vill den kan være i inngjerdete områder. Men det er klart outfitteren styrker bestanden i ny og ne.

 

Løver er og har vel aldri vært spesielt tallrik (toppen av næringskjeden). Prisene på løvejakt i de fleste land der den opptrer i brukbare bestander og vill tilstand er høy. Botswana alene har såvidt jeg husker pdd. ca seks lisenser på hannløve for hele landet. Jeg mener disse lisensene faktisk selges for rundt 100.0000-150.000 dollar per stykk.

I de fleste andre land er også prisen høy nok for de flestes budsjett. Med fjerning av canned lions er jeg redd dette blir verre. I seg selv er dette kanskje et dårlig argument for å fortsette jakta??

Generelt er det sjeldent positivt at man stopper jakt på visse afrikanske dyr. If it pays it stays... Bevaring gjennom jakt..

Link to comment
Share on other sites

Men "canned"-løvejakt har en stor fordel. Og det er at den faktisk tar av for etterspørselen etter ville løver.

 

Jeg er ikke helt enig med deg her Anders. Jakt på ”ville" løver er ikke noen trussel for bestanden. Det blir aldri skutt ut produktive dyr ved trofejakt. Og som du viser til i innlegget ditt blir det i for eksempel Botswana kun gitt et fåtall lisenser (forvaltningsvis helt sikkert en del færre enn bestanden tåler). Og her er det snakk om lisenser på dyr som er lovlige å eksportere. I tillegg til disse blir det på lik linje med elefanter, hvert år skutt en del løver på såkalte PAC lisenser.

At etterspørselen er stor og at prisen på et løvetrofe vil stige er nok noe vi bare må finne oss i.

Trusselen mot løver er vel mennesker, og menneskenes stadige behov for større områder. Løvene blir rett og slett fortrengt.

 

Hvis det skulle være greit med ”canned hunting” burde det ikke forbindes med jakt i det hele tatt. ”Canned lion shooting” er vel et bedre og mer riktig navn på denne form for avlivning.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig Rino. Jakten på ville løver er ingen trussel mot bestanden. Snarere tvert imot. Trofejakt i ordets rette forstand har ihvertfall som mål å ikke skyte de mest produktive.

Og trusselen er, som du skriver, både for løver og de fleste andre levende vesener, menneskers arealbruk til andre formål.

 

Canned lion jakt i små, små inngjerdinger er direkte forkastelig, og må stoppes. Det jeg egentlig mente var at jeg personlig syns det er greit at noen skyter løver i innhegninger generelt. Bare disse er tilstrekkelig store. Dette blir å sammenlikne med jakt på annet vilt i f. eks Sør-Afrika. Jeg har sett innhegninger som er så små at jeg personlig ikke ville jakte der. Andre er så store at man ikke ser snurten av gjerder hele dagen. M.a.o ser jeg ingen prinsipiell forskjell mellom å skyte antiloper eller løve i et område på 50 000-100 000 mål. Personlig ville jeg ikke skutt løve der, men antilopejakt er liksom greit. Litt dobbeltmoral fra min side.. :)

 

Uansett: viltet må ha en sjanse til å slippe unna. Ellers er det ikke jakt, men skyting. Og det er jammen triveligere mot pappfigurer for min del.. :)

Link to comment
Share on other sites

Canned hunting er vel ikke så forskjellig fra kjøttproduksjon fra storfe. Jeg har ikke noe imot å spise storfe men jeg ville ikke fått noe ut av det vis jeg skulle gått å tatt livet av oksen selv. (Akkurat som jeg ikke intreserer meg så veldig for potetdyrking :lol: )

 

Jeg ser ikke noe problem med canned hunting så lenge dyrene ikke lider men det er ikke noe jeg ville hatt noe gleda av siden det ikke er jakt slik det fremstillles.

 

 

BrunonåskaldetsiesatjegikkeharnoeerfaringpådetteområdetEngerdal

Link to comment
Share on other sites

Bare disse er tilstrekkelig store. Dette blir å sammenlikne med jakt på annet vilt i f. eks Sør-Afrika. Jeg har sett innhegninger som er så små at jeg personlig ikke ville jakte der. Andre er så store at man ikke ser snurten av gjerder hele dagen.

 

Det er nettopp dette en eventuell ny lov vil fremtvinge. Områdene løvene skal hegnes i skal være så store at løver kan oppholde seg og fungere som ville løver. Dette sammen med at de skal være ”sluppet fri” på disse områdene minst to år, før det eventuelt blir jaktet på dem. Jeg har ingen tall på dette, men vi snakker nok om hegn på hundrevis av tusener mål.

Nå er lovverket i Sør-Afrika under vurdering, og det ser ut til at det skal lovfestes at ei løve skal være sluppet løs, og leve som ei vill løve i to år før den evt kan bli lovlig felt som er trofé.

 

Personlig ville jeg nok ikke ha betenkeligheter med å godta dette.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det skal leve noen ville løver i ei innhegning på hundrevis av tusner av mål, vi ingen noengang se dem mer....

 

Hegnjakta i RSA fungerer vel omtrent slik at halvtamme innkjøpte dyr nylig er sluppet i innhegninger hvor de fores og vannes. Ellers ville det ikke vært mulig å bare gå ut og forsyne seg med trofeer i øst og vest, eller å kunne leve av virksomheten? Det dreier seg tross alt om buisness, og den fungerer best når pengene triller inn...

 

Canned eller ikke, kommer ikke det egentlig an på dyret og ikke inhegningens areal?

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er derfor setninger avsluttes med spørsmålstegn. Merker meg bare at det ikke er måte på jaktlykke ved jakt i RSA, jfr. f.eks alle rapporter på sluttstykket og kammeret. Har også sett Travel Channels "Hunting holidays in Afrika (RSA), den skulle kanskje flere sett...

 

Dere burde heller trekke inn klørne og forklare slike som meg som ikke vet, men som ikke er så dum at jeg ikke skjønner at noe ikke stemmer. Har noen f.eks lest Hemmingways "Green hills of Africa" hvor han på tredvetallet jakter kudu i Øst-Afrika i ukesvis uten å oppnå samme resultatet som det man tydeligvis oppnår i RSA på noen stakkarslige timer?

 

Myndighetene i RSA beslaglegger jaktfarmer og arbeider mot Canned Hunting, er det et ens arbeide mot denne industrien?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...