Jump to content

Er dette en pistol?


salongduden

Recommended Posts

Hei :D

 

Jeg kom tilfeldig over denne rare saken her, og som den 22lr elskeren jeg er, så lurer jeg på om dette virkelig er en pistol?

 

http://www.gandrtactical.com/images/arc ... SG_5Pc.jpg

 

I så fall er denne "pistolen" mulig å erverve til et eller annet program?.....

 

For de som ikke liker selve emnet, eller spørsmålene som følger, vil jeg unnskylde meg meg at jeg er nysgjerrig på hvor grensene går på hva som er en pistol, og hva som ikke er å regne som pistol.

 

Hva slags krav skal være oppfylte for å kunne bekrefte våpentype( pistol/revolver )?

 

Jeg synes selv at våpenloven er vag i de bestemmelser som gjelder håndvåpen ( etter hva jeg har lest ).....Jeg har ikke lest proposjonene, eller i det hele tatt noe av forarbeidene til loven. ( dette gjør meg litt inhabil til å tolke loven, men pytt pytt )

 

Når det gjelder våpen med "militært preg", vil denne vurderingen i sin helhet være såpass skjønnsmessig tema at selve diskusjonen rundt hva som ligger i betegnelsen "militært preg" i seg vil bli en artig debatt.

 

Beklager de siste linjene der, de var litt OT...hehehe er jusstudent

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

den var nåvel halvauto den jeg refererte til her. http://hkpro.com/sp89.htm

i fullauto er det vel per def. en hk mp5k

da er det jo rart at pistolen ble nedstemt..

 

hva var grunnlaget, den er ikke laget for militært bruk. Glock 17 er militær, men den er godkjent, sammen med flere andre pistoler som brukes av politi og militæret verden over (walther p99 brukes av politiet i blant annet Spania, beretta 92fs brukes av det amerikanske militæret osv).

 

GSG-5p er også ment til sport, som kommer av navnet GSG-5p=GermanSportGuns-5Pistol.

 

man skjønner at de norske våpengodkjenningene er mer en skjønnssak etter det jeg forstår. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Kombinasjonen av høy vekt, magasin utenfor grepet, og grep ved løpet til svakeste hånd er vel nok til å gjøre denne umulig å erverve under dagens forskrift m/ rundskriv. Et rundskriv er laget spesifikt for å forby slike våpen.

magasin utenfor grepet er vel ikke noe argument, siden det finnes flere finpistoler som har magasin utenfor grepet sitt. men er forsåvidt enig i den sistnevte der angående "grep til svakeste hånd..", men man kan selv velge hvordan man holder en pistol, det er ikke umulig å bruke begge hender på et håndvåpen.

Link to comment
Share on other sites

da er det jo rart at pistolen ble nedstemt..

hva var grunnlaget, den er ikke laget for militært bruk.

 

Utseende.

den ser altså mer ut som et tjenestevåpen/militærvåpen enn hva en glock eller beretta gjør? disse våpnene ble ikke produsert for å brukes til pappblinker.

 

Hvis det "militære preget" bestemmes ut ifra hvor almennheten er mest kjent med våpenet, hvordan kan da diverse håndvåpen ikke bære det samme preget av militært bruk?

 

at selve våpenet har et langt magasin, er da tilstrekkelig for at våpenet bærer "militært preg"? Det er mulig på de aller fleste våpen å anskaffe lange magasiner.

Link to comment
Share on other sites

Leter du etter en logikk bak det hele?

Beklager, men da tror jeg du må lete lenge...

 

Att streken er dratt her, har med hva som er politisk korrekt å gjøre.

Rimelig ullent mao.

dette ble kanskje et dårlig forsøk på å lage en diskusjon, men jeg synes at folk sine oppfatninger er så forskjellige at dette kunne blitt en artig diskusjon, men SAMMA FAEN....

 

Har ikke tenkt å skaffe et slikt våpen, sikler masse på en Kimber 22. Hadde Kimber 22 bare ikke vært så dyr...

Link to comment
Share on other sites

kommere an på om våpenkontoret ditt kan loven.

22 topp er våpendel, og trenger dermed ikke annet for å skulle innvilges enn at du har våpenet delen skal på fra før av, det er ikke aktivitetskrav for ekstra deler til våpen du har fra før.

 

men jeg vet at praksis varierer fra kontor til kontor.

kan være en ide å lese litt på loven og henvise til paragrafer i vedlegg med søknaden om du tror de kan bli kranglete.

Link to comment
Share on other sites

kommere an på om våpenkontoret ditt kan loven.

22 topp er våpendel, og trenger dermed ikke annet for å skulle innvilges enn at du har våpenet delen skal på fra før av, det er ikke aktivitetskrav for ekstra deler til våpen du har fra før.

 

men jeg vet at praksis varierer fra kontor til kontor.

kan være en ide å lese litt på loven og henvise til paragrafer i vedlegg med søknaden om du tror de kan bli kranglete.

 

Tror ikke det vil bli nødvendig med henvisninger til pragrafer. Ellers takk for svar, hvis det ikke er noe krav om aktivitet i begge kalibrene så er jo saken grei. jeg visste forsåvidt at dette var å regne som våpendel, men var bare usikker på om det da var krav på aktivitet i begge klasser.

Link to comment
Share on other sites

Nå har vel POD helgardert seg med setningen "Den generelle dispensasjonen gjelder likevel ikke dersom[...]", slik at de fremdeles kan gi spesiell dispensasjon om det skulle dukke opp noen litt merklige konsekvenser av rundskrivet.

Link to comment
Share on other sites

Skyt praktisk og få deg en Mp5 "sivil"

Søk på denne for trening

 

Mp5 er ikke lett å få tak i lenger og de som har blitt brukt til praktisk er som regel utskutte, jeg er ikke sikker på om MP5 holder faktorkravene lenger så de som har en brenner inne med den til den blir frigitt eller at de leverer den inn hos øvrigheta.

Link to comment
Share on other sites

Skyt praktisk og få deg en Mp5 "sivil"

Søk på denne for trening

 

Mp5 er ikke lett å få tak i lenger og de som har blitt brukt til praktisk er som regel utskutte, jeg er ikke sikker på om MP5 holder faktorkravene lenger så de som har en brenner inne med den til den blir frigitt eller at de leverer den inn hos øvrigheta.

 

Sivil MP 5 er vel ganske sjelden.....

 

HK 94 derimot, er det litt flere av :!: Den vil man vel greie faktorkravet med, men man har vel litt problemer med treffene når man passerer 200 meter

Link to comment
Share on other sites

Skyt praktisk og få deg en Mp5 "sivil"

Søk på denne for trening

 

Mp5 er ikke lett å få tak i lenger og de som har blitt brukt til praktisk er som regel utskutte, jeg er ikke sikker på om MP5 holder faktorkravene lenger så de som har en brenner inne med den til den blir frigitt eller at de leverer den inn hos øvrigheta.

 

Sivil MP 5 er vel ganske sjelden.....

 

HK 94 derimot, er det litt flere av :!: Den vil man vel greie faktorkravet med, men man har vel litt problemer med treffene når man passerer 200 meter

 

HK94!? trodde denne var "umulig" å finne på markedet? Jeg har aldri sett noen som selger slike, hverken i Norge eller verden!?

Link to comment
Share on other sites

HK94!? trodde denne var "umulig" å finne på markedet?

 

HK sluttet vel å produsere dem i 91/92 og det har vel i alle tilfelle vært relativt marginal omsetning av de i Norge. I tillegg er de belagt med endel restriksjoner i forhold til innehav/anskaffelse av brukt. Som 92 sier er det mulig å få tak i, men jeg tror du skal jobbe litt for å få det til. I tillegg er de antagelig ganske godt brukt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...