Jump to content

Federal .223 hylser med trang hettelomme


viper_block_50

Recommended Posts

Jeg har etter hvert samlet opp en del Federal .223 American Eagle engangsskutte hylser som jeg hadde tenkt å lade opp igjen til min Mini-14 (som jo kaster vekk 80% av alle hylser likevel så hvorfor ikke bruke opp igjen overskuddshylser).

 

Men et lite problem, hettelomma er så trang at Federal sine small rifle tennhetter ikke passer.

 

Er det noen som vet om andre tennhetter som vil passe på disse hylsene (samme ammo som Jaktdepoet f.eks selger) eller en smart måte å evt utvide diameter på hettelommene?

 

Har over 400 hylser jeg skulle ha brukt opp igjen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har etter hvert samlet opp en del Federal .223 American Eagle engangsskutte hylser som jeg hadde tenkt å lade opp igjen til min Mini-14 (som jo kaster vekk 80% av alle hylser likevel så hvorfor ikke bruke opp igjen overskuddshylser).

 

Men et lite problem, hettelomma er så trang at Federal sine small rifle tennhetter ikke passer.

 

Er det noen som vet om andre tennhetter som vil passe på disse hylsene (samme ammo som Jaktdepoet f.eks selger) eller en smart måte å evt utvide diameter på hettelommene?

 

Har over 400 hylser jeg skulle ha brukt opp igjen :)

 

Har selv rundt 500-600 slike AE hylser og skal snart begynne og lade dem og får kanskje samme erfaring som deg. Vet ikke enda.

 

Har oppdaget at Federal sine tennhetter har større diameter en andre hetter og oppdaget ikke dette før jeg hadde bestilt dem. http://www.jamescalhoon.com/primers_and_pressure.php

 

Dem er tynnere i godset, men er større på diameter.

Link to comment
Share on other sites

S.O.N, vi kan jo utveksle erfaringer når du kommer i gang.

 

Jeg får vel prøve andre tennhetter men ingen i nærheten av meg som selger slikt så litt styr å få tak i uten at det skal koste skjorta.

 

Hvis ikke så leter jeg etter en god måte å frese ut litt fra hettelommen.

 

Kjøpte noen Winchester hylser fra USA når dollaren var lav men egentlig har jeg ikke lyst til å bruke så mange nye hylser i minin min siden den som sagt kaster vekk så mange likevel.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal heller kjøpe noen andre hetter en å begynne og fikle med dem lommene.

 

Men nå vet jeg ikke enda om jeg opplever det samme. Vil nok ta noen uker før jeg skal ta dem første. Driver og ser på kuler og kjøpe. Men vi kan snakkes.

 

PM, så tar vi det der.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samlet opp omtrent 3 000 Federal AE hylser i 223 som jeg begynte å lade om for en stund siden. Jeg fikk akkurat samme problemet med de trange hettelommene. Etter litt søking på nettet ser jeg at flere hevder at Federal har brukt såkalt NATO-overskuddshylser fra Lake City (som jeg antar er en fabrikk/produksjonssted). Når jeg ser på bunn av hylsene står det faktisk også "LC 07". Jeg antar dette står for Lake City 2007? Hylsene er også stemplet med korset (som vel er vanlig å finne på NATO-hylser?). Lenger ned i kassen finner jeg hylser som derimot er stemplet med "FC 223 REM", men disse har jeg ikke prøvd å lade ennå. Jeg har ellers ladet både winchester, S&B og Remington-hylser i .223 og alle disse hadde greie hettelommer. Men det er ikke rart det blir finanskrise og greier når det selges ferdigrullet halv-NATO i .223 til 6 kr smellen.... :evil:

Link to comment
Share on other sites

Temaet har vært diskutert før. Det kan være noe kunnskap å hente i denne tråden:

P.s. Hylsene kommer fra engangsskutte Federal American Eagle 55grs patroner (skutt i eget våpen og behandlet som gull).

Den feilen gjorde jeg også da jeg begynte å lade. Hadde spart hylser i lang tid og var sikker på at jeg hadde messing for resten av livet. Kort fortalt: Fra soting til flate hetter og hastigheter godt i overkant av anbefalt på under ett grain N130. Større spredning på hastighet mellom patroner med samme kruttvekt enn mellom 0.5-gr trinn i en ladestige. Da jeg bemerka dette for en kjenning, flirte han bare og fortalte meg at "det kuinn' æ ha fortalt dæ". :oops: Hylsene ble gitt bort til en AR-eier med litt lavere krav til konsistent hastighet. Nå bruker jeg Win-hylser.

 

Men hvis du bestemmer deg for å bruke hylsene, vær OBS på at de har ringnitete hettelommer, så du får ikke satt hettene uten å fjerne nitinga. Noen drag med et avgradingsverktøy nedi hettelomma fikser den biffen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk til innkjøp av en Hornady primer pocket reamer for å få brukt disse hylsene, men selv om lommene ble noe åpnere i bakkant så fikk jeg ikke bukt med den skarpe kanten ytterst. Dette førte til at ca. èn av fem hetter (CCI BR-4) entret feil og satte seg på tvers, med påfølgende bannskap og svett panne. Disse hylsene ligger nå bakerst i nederste skuff i påvente av dårligere tider.

Link to comment
Share on other sites

Fed hylsene har sirke swaga (eller nitta på nynorsk) tenhettelommer. Den absolutt smarteste, enkleste og fifigste måten å fjerne dette på er med en Dillon superswage, hvis du ikke har råd il en dillon 1050, som gjlr dette på en egen stasjon i pressa. Deburr verktøy som dreier bort messing er tungvint og bruke når det er litt volum det er snakk om.

 

/D

Link to comment
Share on other sites

Har ett verkrøy fra C-H Tool And Die Corporation, en swagedie for store å små hetter.

Har prøvd den på 223 hylser av type Federal med dårlig resultat, måtte bruke så mye kraft på dette verktøyet at når nitinga var fjernet hadde utdragersporet på hylsa krølla seg. På hylser til 308Win som kun hadde punktniting fungerte det bra, men disse hylsene er selvfølgelig mye stivere i ræva og krølles ikke så lett.

 

PS. På 223 hylsene ble det alikevel ikke brukt mere kraft en at tennhettene akkurat entret uten motstand.

normal_Primer_Pocket_Swage_Die_(Small).jpg

Link to comment
Share on other sites

Nja, de fungerer vel etter samme prinsipp ser det ut som. Men hvis du ser på fotoet av min så ser du at hylseholderen skal inn i toppen av dien, de lange stengene som former hettelommen settes inn i stammen på pressa.

 

Et bilde sier mer en 1000 ord sies det så jeg prøver slik :wink:

 

normal_Primer_Pocket_Swage_Die_001_(Small).jpg

 

Det er lett å se at hvis belastnigen på hylsa blir for stor vil utdragersporet kunne gi seg, særlig hvis hylseholderen er litt "rom".

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg tror faktisk det Høggern.

På RCBS sin ser det ut til at hylsa presses inn i verktøyet og ikke skyves ifra slik som på min.

 

Edit.

Nå har jeg lest reviews på RCBS sin på siden til Cabelas, det ser ut som det er et problem med en bolt eller stempel på denne som bøyer seg?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

ja RCBS sin har et stempel som er mot bunnen av hylsa inni, å som dytter hylsa nedover. du belaster ikke utdragersporet. om bolten ikke er rett justert(dvs for langt ned) vil den fort kunne bøye seg ja. (blir som en utstøterpinne som er for langt ned i dien, den kan fort bli ødelagt) men rett justert fungerer den ganske greit. har prøvd denne litt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tja, presse går nok fort for å bli kvitt ringnitingen, men med risikoen for bøy og bend er jo der.

 

Her er noe jeg har liggende til slikt (om enn ikke brukt enda, da ladebenken enda ikke er på plass :oops: ).

 

P.s Jeg har vel ikke den helt nyeste holderen, og jeg er ikke 100% sikker på om disse delne jeg her viser er akkurat de som passer sammen. Men who cares? Dere skjønner poenget. :wink:

 

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/category.cgi?category=RECTACWI&item=05-425&type=store

Og

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/category.cgi?category=RECTACWI&item=WR175&type=store

Link to comment
Share on other sites

Har samme hylsetrimmer vingemutteren og har vært inne på tanken å kjøpe til den reamer'en. Den gjør helt sikkert en bra jobb, men problemet med slike freser er at det går alt for tregt, her må det motorisering til for å få noe fart på sakene.

 

Dillon er sikkert det beste verktøyet hvis mange hylser skal behandles.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg har tatt 1000 hylser nå.

Kan ikke si dette er noe morsom jobb, men når man får gangen på

det så går det fort. Man må bare sitte og se TV når man holder på.

 

Først så klinker jeg inn denne: http://www.midwaynorge.com/apps/ebrowse ... Search.y=8

 

Deretter så visper jeg lett rundt 4-5 ganger med denne for å få den gode feelingen: http://www.midwaynorge.com/apps/eproduc ... mID=643126

 

Da går hetta inn som i en hvilke som helst hylse. Kan si med en gang at det blir litt mye scraping vist man bare baserer seg på den Lyman skraperen. Det blir mye arbeid vist man har mange hylser.

 

Tar gjerne imot Federal hylser om noen tenker på å kaste dem.

Link to comment
Share on other sites

Siden man snakker om hettelommer..... jeg søkte litt på nettet om dem federal hylsene har noe andre hemmelige egenskaper, og fant blant annet denne utalelsen som gjalt hettelommer som utvider seg som følge av at materialet i hylsene er noe svakere/mykere.

 

****************************

Federal 223 brass is one example of brass that experiences an enlarged primer pocket after only few reloads. That is why most people suggest strongly not use it for reloading.

****************************

 

Er dette noe dere har opplevd stemmer at man bør backe ned ladningene litt på federal hylsene i forhold til andre hylse fabrikater på 223 ?

Link to comment
Share on other sites

det er en utbredt oppfatning at federal hylser er mykere i godset enn endel andre fabrikater.

den samme erfaringa har jeg med 308w og 3006 hylser fra federal. devirker myke. å i 308w fikk jeg antydning til romme hettelommer etter noen runder med ladninger opp mot max, som fungerte flott i andre hylsefabrikat

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen hetter i går som ble sotet i kantene når dem ikke skulle bli det.

 

Begynte og lure på om det hadde noe med at jeg satte krymp og det ga

en ekstra trykk boost, men så leser jeg at desse hylsene kanskje ikke er like stive

som andre hylser.

 

Skal prøve med noen Lake City hylser og se hva som skjer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Hever denne for å ha all info om dette i samme tråd.

 

I hine hårde dager kjøpte jeg en, ehmm... fornuftig mengde Federal American Eagle (55grs 223) fra JD.

Sitter på et greit lager med slike hylser (bunnstempelet er FC), selv om jeg sikkert har pelt med meg en tidel av de skuddene jeg har avfyrt.

 

Satt igår og gjorde klar noen hylser av fabrikat Remington til lading, da jeg bestemte meg for å prøve å lade disse ubrukelige Federal-hylsene som er nitede. Men dette gikk da helt fint? Jeg bruker Remingtons small rifle tennhetter,

og selv om selve tennhetteisettinga var noe hardere enn på Remington sine hylser, så funket det fint.

Uten noe avgradingsverktøy eller annen stas. Kan det være så stor forskjell på Remingtons og Federals hetter at andre ikke får i Federal-tennhetter men jeg får i Remington-tennhetter?

Link to comment
Share on other sites

jeg har ikke brukt SR hetter så mye, men for LR hetter er det stor forskjell. På hylser hvor federal går tregt inn er winchester hetter lette å sette i, og cci går passelig lett. På hylser federal hetter går passelig lett inn i, er winchester hetter mistenkelig løse (kan dytte de ut med håndmakt og en lee decapper die.)

Så det kan være noe i det du sier.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...