Jump to content

tips til sameknivskaft


pacsteam

Recommended Posts

Hmmm, når du sier det så har jeg en gang vært på et gårdsbruk oppe i Stjørdal (veien opp fra Hell, lurer på om vi kjørte over ei bru ved en butikk og så tilbake nedover langs elva et stykke på motsatt side?) som hadde gjort om hovedlåna til serveringssted, og som hadde planta en del ulike typer bjørk til slik bruk. Valbjørk, flammebjørk, husker ikke eksakt... Mulig du kan skaffe dette meget lokalt... Hvis du finner ut hvem det er jeg har besøkt, da... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en samekniv med ett skaft som ble laget ut av en gammel mauserstokk. Hva slags treverk det er i den aner jeg ikke, men det er hardt, og har overlevd inntil nå. Med litt olje i ny og ne har den fint fargespill og.

Sånn til info, så var mauserstokken allerede felt. Den hadde tilhørt en ladning gamle mausere som ble destruert, og som en kjenning av meg plukka stokker og annet av. Så det går ikke rundt en mauser der ute og leter etter stokken sin altså. Man kan nesten si det var resirkulering

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en samekniv med ett skaft som ble laget ut av en gammel mauserstokk. Hva slags treverk det er i den aner jeg ikke, men det er hardt, og har overlevd inntil nå. Med litt olje i ny og ne har den fint fargespill og.

Sånn til info, så var mauserstokken allerede felt. Den hadde tilhørt en ladning gamle mausere som ble destruert, og som en kjenning av meg plukka stokker og annet av. Så det går ikke rundt en mauser der ute og leter etter stokken sin altså. Man kan nesten si det var resirkulering

 

 

er det en orginal M98 er den laminert, tror det er bøk.

Link to comment
Share on other sites

Det er en av Adolfs etterlatenskaper ja, og jeg tror da ikke den er i laminat, men skal ikke banne på det. Fin ble skaftet uansett. Bare litt som en sånn kuriositet. Bladet er ett haugammalt strømengblad samme kompiss av meg hadde liggende. Dette ble etter hva feltryktene sier smidd av gamle bladfjører fra en av Adolfen sine lastebiler. Så om det stemmer har jeg en orginal tysk spetzial samekniv. Hmmm, lurer på om jeg legger den ut på ebay jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

det er en nazi same kniv! fysj og æsj! kansje noe for fans av død snø?

 

:lol:

 

ble forresten smidd mye sameknivblader i finnmark etter krigen av bladfjærer fra adolfs etterlatenskaper. å det ble visstnok suverende blad av det. fattern har en sånn han lagde tidlig på 60 tallet. den er enda bra.

 

om det er laminert tre ser du det tydelig, aircooled. men en god del av M98K var med heltreskjefter og.

Link to comment
Share on other sites

jeg måtte ut i furtebua og lete i knivarkivet og under kniv, helårs, same lå den. Det er ikke laminat, det er heltre. Så det så :wink:

Bladet er suverent det. Lett å sette opp, men må brynes titt og ofte. Nå nyter den sitt otuim etter å ha blitt litt tynn på sine gamle dager. Jeg fikk den laget med sånn fingerbeskyttelse som hærens samekniver har. Den har redda pølsefingrene mer en enn gang. Eneste negative jeg egentlig kan komme på om den er at den ruster bare det er litt overskyet, så jeg må olje olje og olje

Link to comment
Share on other sites

Nå nyter den sitt otuim etter å ha blitt litt tynn på sine gamle dager. '

 

hehe, er det like bra å nyte sitt otium som det er å nyte sitt opium? :lol:

 

 

Jeg fikk den laget med sånn fingerbeskyttelse som hærens samekniver har. Den har redda pølsefingrene mer en enn gang. Eneste negative jeg egentlig kan komme på om den er at den ruster bare det er litt overskyet, så jeg må olje olje og olje

 

det heter ikke "fingerbeskyttelse" eller "fingervern", det heter "søringsperre" :wink:

 

forresten har jeg noen sånne samekniver med søringsperre, å det er ikke dårligere kniver enn tradisjonelle, bare det at slira er så klønete....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...