Jump to content

Påvirker snøvær presisjonen?


Bear Claw

Recommended Posts

Dette bildet er ganske konkluderende i mine øyne.

bullet2.jpg

 

(...)

Anta 200m skuddhold.

Anta 7.62mm kaliber

Rommet som kula passerer gjennom er en sylinder med diameter 7.81mm og lengde 200m.

(...)

Reduserer vi holdet til 100m, vil omkring 20% av kulene treffe én vanndråpe

(...)

Er ikkje heilt sikker på at diameteren vil være så stor som 7.81mm. Grunnen til det er at iflg bildet, kun er spissen av kula som ikkje er "beskytta" av trykkbølgen. Dråpen vil i tillegg kunne trenge gjennom trykkbølgen der denne ligg "nær" kula, men når avstanden frå kula til trykkbølgen er stor nok er kula upåverka av dråpen som treff trykkbølgen. På same måte som ein motorbåt er upåvirka av at andre køyrer i bølgene den lager, med mindre dei kjører så tett at dei skyv bølgene tilbake på båten.

 

Den aktuelle diameteren er derfor etter mitt dårlige augemål ca 1/5 av prosjektilets diameter. Det nøyaktige tallet er i denne samanheng ikkje interessant, då det vil variere med prosjektilets form og fart. Og når kulas utsatte diameter minker, minker og sannsynligheten. Men om det er 1/5 av diameteren, reduseres sannsynligheten til 4%. Sånn ca.

 

Dette er den einaste svikten eg klarer finne i Sako 30-06 sin beregning...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 212
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hauk, tanken om at trykkbølgen skyver bort regndråpene er nok ikke riktig. Tenk over at trykkbølgen er en lydbølge i luft, tettheten i luften er ca 1,3 g/m3 og vann har en tetthet på 1000000 g/m3. Når de møtes blir det som en kolisjon mellom en mygg og en elefant.

 

Det er andre måter å se dette på, den enkleste for oss bergensere er å gå ut en regnværsdag, løfte ansiktet mot regnet og rope bort regndråpene. Det gir liten virkning, lydbølger skyver ikke regdråpene bort.

 

Vi kan også bruke rene energibetraktninger. Dersom trykkbølgen på ethvert punkt skulle inneholde nok energi til å skyve vekk regdråper ville drag på projektilet bli enormt høyt.

Nå vet vi drag, og kan da regne ut energiavsetningen til luftten pr meter bane, og vi finner raskt ut at det ikke har noen effekt på regnddråper.

Link to comment
Share on other sites

Det blir litt feil å si at den sjokkbølgen kun er en lydbølge da, lydmurssmellen kommer som følge av sjokkbølgen. Så den sjokkbølgen er "solidere" enn lyd! Har ikke tid å lete det fram nå, men det fins et klipp på YouTube av et jagerfly i overlydshastighet lavt over vann, og vannet fråder av sjokkbølgen... Et jagerfly i mach 0,9 påvirker ikke vannet likedan. Sjokkbølgen klarer også lett å knuse vindusglass fra stor avstand, det er ikke lyden som gjør det. Klønete skrevet i farta, men tolk meg rett, heng meg ikke...

 

Kvalifisert sofasynsing! 8):wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå holder vi på rote oss bort fra tråden.

Sjokkbølger i luft er et koplekst forhold, men dersom vi holder oss til et enkelt projektil i luft så er det tilnærmet en enkel lydbølge. Det viser de bildene av trykkbølgen omkring projektiler som er vist i tråden

 

Med et 10 tonn tungt jagerfly blir påvirkningen på luftmolekylene noe mer langvarig, og vi er i et område der impulsen på hvert molekyl må beregnes, og samvirkningen mellom dem gjør at sjokkbølgen har mye større energi enn en enkel bølge.

Et bilde av sjokkfrontene omkring et fly ville vist en rekke overlappende bølger som danner en "overtrykksboble" omkring flyet. Det virker som om luften omkring flyet blåses bort, og virkningene på vannet som du beskriver skyldes at luften treffer vannet som et kraftig vindkast.

 

Slike forhold får vi ikke av et rifleprojektil, og vi bør nå tilbake til sakens kjerne.

Link to comment
Share on other sites

Det er andre måter å se dette på, den enkleste for oss bergensere er å gå ut en regnværsdag, løfte ansiktet mot regnet og rope bort regndråpene. Det gir liten virkning, lydbølger skyver ikke regdråpene bort.
Joda, det funker: eg ropte mot regnværet i dag tidlig og når eg kom heim frå jobb så var det sol :)

 

For å krangle / flisespikke - også lydbølgene frå mine frustrerte anti-regn-brøling har effekt på regndråpene. Kanskje ikkje målbar, men bølger overfører energi og spørsmålet er i kor stor grad dei klarer å skyve bort regndråpene rundt prosjektilet - og det er alt frå neglisjerbart (som i Sako 30-06 sine beregningar), til å vesentleg redusere den "regnværseksponerte" delen av prosjektilet (som i mine vurderingar).

 

Og kor stor grad - vel, det overstig mine kunnskaper innan bølgemekanikk. Eg trur du undervurderer effekten av ei supersonisk trykkbølge. Det HAR ein effekt på regnet, men spørsmålet er i kor stor grad. Og inntil noken klarer å hoste opp riktig formel for kraftoverføring på supersonisk trykkbølge basert på luftas trykk, temperatur og fuktighet, prosjektilets form og fart, så blir det mest spekulering og synsing i kor stor grad.

 

Slike forhold får vi ikke av et rifleprojektil, og vi bør nå tilbake til sakens kjerne.
Ein kan vel eigentleg konkluder med at innvirkningen er totalt neglisjerbar og drukner heilt i andre element - spesielt redusert sikt, men óg variasjon i våpen, ammunisjon, skytestilling, etc :)
Link to comment
Share on other sites

Om dette er rett kan det være grunnen til at det blir flatere kulebane ved høy luftfuktighet

Energiavgangen til mediet kula passerer gjennom er mindre ved høy andel av H2O en ellers

 

Originally Posted By: johngfoster

Originally Posted By: HasgunWilltravel

One funny thing I noticed, is after it started to rain, my POI changed. Had my 1000 yard elevation dialed in, and after the rain started to fall, started shooting 1 MOA higher than before rain....it does not make much sense to me, since in my head the air should be more dense, slowing down the bullet, causing more drop, not the other way around. Can someone explain this to me?

 

 

A molecule of water vapor has less mass than a molecule of Oxygen or Nitrogen:

 

H2O = 18 (1+1+16)

O2 = 32 (16+16)

N2 = 28 (14+14)

 

Above numbers are based on the atomic mass of each element found on the periodic table.

 

Density is mass per unit volume. Thus the same volume of pure water vapor at the same pressure will weigh less than an equivalent volume at the same pressure of O2 or N2.

 

Hope this helps.

Link to comment
Share on other sites

det er tydeligvis ikke nok for enkelte teoretikere det der ;)

 

Alt med dette forumet er på ett teoretisk nivå, vi prater om kuler, krutt og annet morro. Skyter svært skjeldent gjennom PC skjermen..

Om det plager deg at noen diskuterer noe du "vet fasiten på", da er det vel bedre å ikke åpne tråden?

Link to comment
Share on other sites

ok siden vi diskuterer på et teoretisk nivå. å siden snøvær kan få påvirkning på presisjonen lurer jeg på noen ting.

 

-hva får kulespissen å si for dette utslaget? om kulespissen er litt ujevn slik den ofte er på HPBT match ammo, vil det få større utslag enn på vanlig spiss FMJ ammo som ofte har jevnere og kansje spissere tupp på prosjektilet? hva da med prosjektiler som ikke er spisse?

 

-vil BC få noe å si for utslaget? høy/lav BC, mer eller mindre utslag??

 

-hva med kulediameter?

 

å det jeg egentlig lurer mest på, vil mye insekter(feks myggsvermer som nesten gjør det vanskelig å se skiva, slik vi kan ha her i området) i banen få samme innvirkninga som nedbør?

Link to comment
Share on other sites

[...] vil mye insekter(feks myggsvermer som nesten gjør det vanskelig å se skiva, slik vi kan ha her i området) i banen få samme innvirkninga som nedbør?

 

Bare hvis de fiser, blir annen BC i promp enn i luft.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...