Jump to content

Cold Steel SRK (Survival Rescue Knife)


lakelander links

Recommended Posts

Har en slik. Den fulgte meg i 15 år i heimevernet, ble brukt til det meste, men ble stellt fint med. Tykkt solid blad, tåler godt å bli brukt som brekkjern, og holder eggen meget godt. Jeg har brukt bryne jigg til stor vedlikehold, og et diamant bryne enkelt vedlikehold. Ligger i våpenskaet, kan nesten ikke se at den har vært i "krigen", og det går helt fint å barbere seg med den.

Link to comment
Share on other sites

Det finnes to forskjellige SRK.

 

Gammel SRK var laget i USA av Camillus. Bladet var i Cold Steels såkalte "Carbon V", som egentlig heter 50100. Dette er et kulelagerstål som ikke er rustfritt. Ikke spesielt avansert stål, men ganske seigt og lett å sette opp. Holder eggen ganske godt ved hard bruk, og egentlig ganske snill å ha med å gjøre så lenge man kan håndtere rusten. Det svarte belegget på bladet vil delvis beskytte mot rust.

 

Ny SRK er laget i Japan, etter at Camillus gikk på konken. Bladet er i AUS8A, som er et vanlig rustfritt stål. Det svarte belegget er av ren kosmetisk art, denne kniven trenger ikke spesielt med olje.

Link to comment
Share on other sites

:) At en kniv ruster er vel ikke noe dårlig tegn? Har hørt at rustfritt knivstål er dårlig knivstål...

De 'beste' (de jeg får satt opp best) knivene jeg har er iallefall ikke rustfrie.

 

At en kniv ruster, er et tegn på dårlig vedlikeholde. :evil:

En kniv i karbonstål eller lavlegert stål, er derimot ikke noe negativt.

 

At kniven er i rustfritt stål, trenger ikke å være ugunstig.

Rustfrie stål er vanskeligere å bryne (og dermed vanskeligere å få skarpe) på grunn av høyere slitasjemotstand, og dette har gitt disse stålene et ukorrekt dårlig rykte. Rustfrie stål kan for alle praktiske formål bli like skarpe som karbonstål/lavlegerte stål.

 

Det er mye større spredning i egenskaper på de rustfrie stålene, ut i fra karboninnhold og produksjonsmetode, enn karbonstålene og de lavlegerte stålene.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Du er tydligvis ikke helt enig med deg selv Metallurgen?

At kniven er i rustfritt stål, trenger ikke å være ugunstig.

Rustfrie stål er vanskeligere å bryne

Dette faller godt sammen med hva jeg skrev:

De 'beste' (de jeg får satt opp best) knivene jeg har er iallefall ikke rustfrie.

Som jeg påpekte, finner iallefall jeg det lettere å sette opp 'vanlige' kniver framfor rustfrie. Men som du sier, finnes det ganske mange forskjellige legeringer i knivstål.

Link to comment
Share on other sites

:wink: Du er tydligvis ikke helt enig med deg selv Metallurgen?
At kniven er i rustfritt stål, trenger ikke å være ugunstig.

Rustfrie stål er vanskeligere å bryne

Dette faller godt sammen med hva jeg skrev:

De 'beste' (de jeg får satt opp best) knivene jeg har er iallefall ikke rustfrie.

Som jeg påpekte, finner iallefall jeg det lettere å sette opp 'vanlige' kniver framfor rustfrie. Men som du sier, finnes det ganske mange forskjellige legeringer i knivstål.

 

Joda, jeg ser bare ikke at vanskelig å bryne er negativt, så lenge man får en tilsvarende økning av eggholdbarhet. :)

 

Jeg refererte til denne påstanden:

Har hørt at rustfritt knivstål er dårlig knivstål...

 

Det er forskjell på egenskapene til stålet i bruk (kutting), og egenskapene ved vedlikehold (bryning).

I en kniv er det fordel med høy hardhet og høy slitasjemotstand for at eggen skal holde lenge (man trenger ikke bryne/slipe like ofte, og kniven vil vare lenger før den er "oppbrukt"), men begge disse egenskapene fører til at stålet blir vanskeligere å bryne.

 

Jeg er heller ikke noe tilhenger av at stål skal være rustfrie, da dette er en vedlikeholdsgreie og ikke en bruksegenskapgreie.

 

Det er selvsagt en fordel å velge et stål som man har mulighet til å sette opp selv, men dette handler om hva man er vant med og hva slags slipeutstyr man har.

Link to comment
Share on other sites

:o Da klarer vi nok ikke å bli så uenige alikevell da, Metallurgen! Det er jo bruksområde som setter krav til stålet, og ofte er det vel gunstig med rustfritt.. Vi som er håndtverkere opplever fordelene og ulempene ved forskjellige metaller og legeringer i verktøyet vi bruker. Men tråden er vel om en kniv, så jeg får vel unnskylde sidespranget mitt... :twisted:
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 5 months later...

Hei!

Drar frem en gammel tråd i håp om å få litt hjelp!

Hadde en godt brukt ColdSteel SRK som jeg var svært fornøyd med, men etter reklamasjon fikk jeg en ny. Det første jeg legger merke til på den nye er at slira virker løs, og at kniven ikke sitter "fast" når den settes inn. Cold Steel SRK's kyrdex slire skal vel ha en "lås" som hindrer kniven å falle ut, som en extra sikkerhet? Min faller rett ut om jeg snur den på hodet.

 

Spørsmålet mitt er altså, er det ett innlegg i slira på SRK'ene deres som gjør at kniven ligger godt i slira? Er slira feilprodusert, slik at jeg må gå tilbake til butikken å få byttet den?

 

Takk for svar,

turern

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har en SRK som jeg brukte 10 år i HV + annen bruk. Mye av bruken var røff, men ikke mishandling. Det vil si det meste en kan bruke en kniv til, pluss at den ble brukt som brekkjern. Den har noen riper i malinga på bladet, men er slipt og er skarp som et barberblad. Dette er den gamle typen SRK med carbon 5 stål og cordura slire. Solid kniv, som varer et helt liv hvis den ikke blir mishandlet.

Link to comment
Share on other sites

Vurderer selv å kjøpe denne kniven! er det verdt det? Den er jo slitesterk som faen! Den må holde i minst 5 år hvis jeg skal kjøpe den.

 

"Verdt det?"

En pris på 999,- er ikke så halvgal, men opplys hva slags pris du har fått, så kan vi kanskje si noe litt mer fornuftig.

 

Jeg er nok ikke den som har brukt min (i Carbon V) hardest, men har jeg valget mellom SRK og en samekniv (mulig unntak for noen av prosjektene til folk her på Kammeret), så blir det amerikaner fremfor same. Men det spørs på bruken: den kan det meste, men er ikke "best" på noe som helst.

 

Pr i dag får du den i AUS8 og San Mai III. Andre her kan mer om stål enn jeg, men jeg holder en knapp på AUS8 dersom det er bare møkkajobber på programmet.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg kjøpte en SRK for 4 år siden, og var ganske fornøyd med den til å begynne med. Men Cold Steel har gjort noen dumme valg opp i gjennom tidene. Hovedsaklig når det kommer til grep og slire.

Det gikk ikke mer enn to uker før jeg fikk problemer med kniven. Etter svært lite bruk begynte grepet å løsne, det ble tydelig slark i festet mellom metallet og gummien i grepet.

Senere samme dag brakk skruene som holdt selve sliren (av Secure-Ex) og beltehekten sammen tvert av.

Jeg ga selvfølgelig tilbakemelding til Cold Steel, og de sende meg en ny. Jeg gikk ut i fra at den jeg hadde mottatt var en feilproduksjon. Men det stemte desverre ikke. Jeg fikk de samme problemene med den nye kniven, men denne gangen var de mindre. Håndtaket beveget seg noen millimeter og sliren ville ikke holde kniven på plass.

 

Jeg er stort sett forøyd med Cold Steel selv om det er en del problemer med produktene deres.

Link to comment
Share on other sites

Ha hatt en SRK i ca 2 år nå, og jeg er ikke så imponert over dem. Har riktignok AUS8 versjonen. Stålet er for myk for min smak til en slik kniv. Jeg klarer ikke å få den i razor skarp slik jeg klarer med mine andre. Synes dette er bla den dårligste kniven jeg har hatt. Beltloopen er for stor, så sliren rir opp og ned når man går, den lille "notchen" mellom blad og håndtak er veldig forstyrrende også. Bladed er for min smak for tjukk.

 

Syns forsåvidt ikke noe om Cold Steel, men det er et annet tema, og jeg visste ikke noe om dem før etter jeg kjøpte SRKen.

 

Det var min første "gode" kniv, men sett fra dagens perspektiv, så hadde jeg nok vært bedre tjent med en Helle eller Mora. Eller en ESEE RC-4 som jeg bruker i dag. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nei, Cold Steal lager ikke SRK i karbonstål lenger, for de som ikke har lest mitt tidligere innlegg i denne tråden.

 

"Den sorte" er i AUS-8A rustfritt stål med svart belegg. Belegget er av rent kosmetisk art.

"Den stålfargede" er i trelags laminert rustfritt stål med eggstål i VG-1, altså ganske nær Fällkniven i ytelse. Avhengig av lamineringsprosessen og sidestålet vil jeg anta at denne vil kunne tåle noe mer uvettig bruk enn "den sorte". Jeg har dog aldri brukt en skikkelig kniv til den brakk i stålet.

 

Sliter med å se at den laminerte vil være merkbart bedre i bruk.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Hvorfor ville du valgt den?

For meste parten personlig preferanse, men du også får en bedre stål, FFG eller convex grind på eggen (tror det er convex), litt mindre 4" egg og bedre material i håndtaket. Plus at du støtter en (forholdsvis) liten svensk familiebedrift i stedenfor et firma som Cold Steel. Ja jeg har en SRK.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

For de som får slark mellom blad og håndtak: send kniven rett tilbake til Cold Steel med en beskrivelse av bruken. Visse sjanser for at dere får en ny. Dette er en kniv som er laget for å tåle hard bruk og da skal man ikke godta sånne feil.

 

Ja, jeg har returnert en annen kniv (noen tynne furukvister tok en stooor bit av bladet) til CS og fått ny tilbake. Det de ikke gjør er å gi deg ny kniv på grunnlag av bilder på e-post...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...