Jump to content

Finnes det en .22 som jeg kan leve med?


Malle

Recommended Posts

Jeg solgte min siste "salong" (rem 597 ) for et par måneder siden og er egentlig fornøyd med å være uten den. For min del har .22lr vært noe som har vørt kjekt og ha, men som jeg sjelden har benytttet. Nå begynner min unge håpefulle å bli såpass gammel at det er på tide å tilby noe mer enn luftbørse. Ingen av de .22 børsene jag har hatt til nå har gitt meg den helt store tifredsstillelsen.Grunnen til dette har som oftest vært:

 

- Dårlig avtrekk.

- Dårlig funksjonering/ pålitelighet.

- Dårlig/ totalt fraværende persisjon.

- Kombinasjon av ovennevnte.

 

Jeg kan for ordens skyld nevne at jeg har hatt følgende rifler i mitt eie:

 

- Ruger 10/ 22

- CZ 452

- kinesisk bøylerifle av type JW-ett-eller-annet.

- Remington 597 HB.

 

Joda, jeg vet at jeg kunne ha bestilt nytt avtrekk, løp, sikter og alt hva hjertet kunne begjære til enkelte av de ovennevnte rifler, men det må da vel finnes en børse som er brukelig rett ut av esken? Helst uten at det står Kimber og vanvittig prislapp på den. Jeg har tittet på Savage mkII BV. Den ser ut til å få hederlige omtaler. Er det noen som kjener til denne, eller som har forslag til andre rifler som kan imøtekomme mine behov?

 

Takk :D !

Link to comment
Share on other sites

Jeg fant bla disse:

 

http://www.chuckhawks.com/savage_markII-BV_rifle.htm

 

http://www.gunblast.com/Savage-MarkIIBV22.htm

 

Ellers er det bare å Google "Savage markII bv", så får du en haug med treff. Hvor objektive disse Yankee testene er kan jeg derimot ikke uttale meg om. Finnes mange omtaler på diverse forum også. Bla:

 

www.rimfirecentral.com

Link to comment
Share on other sites

Tja, ein Cz452 og ein real avtrekks jobb, så har du iallefall ei god børse, som ikkje knekker økonomien din..

 

Blei nevnt Anchutz her, men dei rimelige modellene, 3-5.000 kroner, så har du ein mekanisme som er langt frå 452`en og i grunn omtrent det samme avtrekket. Husker ikkje modellbetegnelsene på dei 2 Anshutz`ene som eg har klådd på, men eg blei meget skuffa i forhold til gamle Brno'en min, som tilsvarer 452`en.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vurdert en ny 452, men jeg blir litt deppa hver gang jeg ser den triste stokken. Jeg kan selvfølgelig bite i det sure eple å kjøpe enn dyr salongbørse, men jeg synes det blir litt i flotteste laget når det dreier seg om en børse som antagelig ikke kommer til å bli brukt til annet enn hyggeskyting, trost- og duejakt.

 

Jeg vurderte å kjøpe meg en ny 10/ 22 og bestille en Volquartsen (Antagelig feilstavet) avtrekksenhet og williams diopter. Dette hadde kunne blitt den ultimate "plinkebørsen" da jeg liker godt å skyte med jernsikter. Hvis jeg i tillegg hadde fått tak i en helstokk, så hadde den nok blitt riktig så trivelig.

Link to comment
Share on other sites

Skal du kose deg med børsa, eller skal du irritere deg på den, det er spørsmålet du må stille...

 

Anschutz, ingen over, få ved siden, jo du kan seff kjøpe en Stiller X25 og putte et Lilja løp i den og sette det hele i en McMillan eller HS stokk og putte en PM 2 oppå, brrr, tenk å hatt råd til det. Mmmmm-mmrrgh (må sitte på hendene mine litt her..)

Jeg finner meg til ro med den de kaller 64, de har en som heter 54 som er den jeg egentlig ville ha, men ikke klarte å forsvare å betale for.

 

64en har:

Minst 4 stokkalternativ, + aftermarket, Se på MSR og MPR, ikke spennende ved på de minst dyre, men OK

Minst 2 avtrekksalternativ (dvs. 2 gode og ett dårlig), de to gode er referanseavtrekk for alt annet. Prøv det lette avtrekket før du evt. bestiller det, det er lett...

God presisjon, all ammo går ikke like godt, men alt går bra og noe går f...

 

Låskasse, sluttstykke SER ikke så fantastisk ut, Litt sånn smårøft sluttstykke (sammenligner med S&L her), men gangen er super, funksjoneringen 100%, magasinene 100%

 

54en, har mer fancy sluttstykke/låskassen ser mer solid ut og den har ordentlig sikring istf. remington-utgave,

 

Så kan vi nevne 1827 "Fortner" som Bjørndalen et al bruker. Setter deg tilbake ca 20kkr, men du dæven for ei børse. Og en masse annet rart fra ca. 10k og oppover

 

KAtaloger på stenvaag.no, bare å sikle.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da mine sønner var mindre, måtte vi jo ha noe å skyte med, og 22LR var jo greit etter at luftgeværet var utbrukt.

Det som har blitt brukt, 10/22T, Brno 2(til forveksling lik 452), Anschütz(mener den heter 525)halvauto og en Winchester 9422.

Presisjon bra untatt den siste; Brno, 9422(i hvertfall enkelte typer ammo), 10/22, Anschütz

Funksjon de tre første fra forige liste upåklagelig, Anschütz blir fort full av skitt og må renses.

Pris ytelse best Brno og 10/22 tettfulgt av 9422, men den var dyrere. Anschütz var også dyr, men men.

CZ har nå kommet med 453, det nye er avtrekket, skal være bedre evt. justerbart, usikker på om den er her enda.

Link to comment
Share on other sites

CZ453 Varmint, den har single set trigger. Skal om jeg har forstått det riktigt ha ett fult ut justerbart avtrekk (som de store BRNO/CZ Riflene).

Og en mer "Voksen"stokk enn t.d American utgaven.

 

Jeg har selv 2stk 452 (en American i 22lr og en Varmint i 17hmr), og ønsker meg engentlig nesten desperat stokken til en varmint på americanen også (er ikke så liten selv, så litt mere voksen stokk er ikke feil for meg). Det hører med til historien at den American rifla, skulle ha vært en 453 Varmint, men schou nektet å ta inn en til meg dengang (de ble da solgt i sverige :evil: ).

 

Du burde få en rifle med ok presisjon, godt og justerbart avtrekk, pris man overlever. Kraftig og stabil stokk til salong å være, som ikke er finere enn at den passer til å dra gjennom buskas o.l.

 

Værdt å se på?

Link to comment
Share on other sites

Støttes, skummelt med ting som går pang pang pang ved ett par uoverveide rykk i avtrekkeren. Opplæring av barn bør man ha stål kontroll på.

 

Men da lurer jeg litt på om ikke American versjone av 453 bør ses nærmere på, da den er lettere enn Varminten. Men skal det skytes med støtte, er Varmint stokken overlegent best av de to.

 

P.s Har hatt 1/2 auto fra ca 12 års alderen (helt på egen hånd fra 15 årsalderen), og det er like greit at alt folk vet, er at det tross allt gikk bra. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Skal du kose deg med børsa, eller skal du irritere deg på den, det er spørsmålet du må stille...

 

Det var det som var utgangspunktet mitt for tråden. Du har selvfølgelig rett, men er det mulig å kose seg med en .22lr uten at man må bla opp et halvt dusin sværinger?

 

Hvis den skal brukes av barn, bør du ikke ha halvauto.

 

Her er jeg ikke enig med deg. Børsa skal brukes av bla min datter, men kun under det strengeste (mitt) oppsyn :D . jeg har arrangert en god del sikkerhetskurs i pistol opp igjennom tidene. Jeg har også hatt med meg min datter og et par nevøer for litt uformell skyting. Hvis jeg skal konkludere med noe, så må det være at barn har en langt større evne til å gjøre som de får beskjed om enn voksne. Voksne, og da spesielt menn, er ofte bedrevitende og fødte verdensmestere i alt som har med skyting ,og en rekke andre "maskuline" aktiviteter å gjøre. Jeg ser derfor ingen grunn til at et barn ikke skal lære å beherske en halvauto. Men når det er sagt, så har jeg mest lyst på en bolt rifle...

 

Må bare nevne følgende: jeg nevnte nettopp for min kjære at jeg antagelig kommer til å bruke litt mer penger på en "salong" enn det jeg hadde tenkt til i utgangspunktet. Hun smilte som en sol og sa "men vi kjøpte ny sofa og bord i fjor"... Smilet forsvant samtidig som min forståelse av salong ble presentert. Nå er smilet helt borte :wink: .

Link to comment
Share on other sites

jeg må si jeg blir litt sjokkert når jeg leser at CZ ikke er godt nok til moro/hygge/jakt.

jeg måtte kjøpe salongen min selv, siden jeg ikke vokste opp i en jakt/skytefamilie, og jeg hadde ihvertfall ikke råd til en CZ.

men jeg hadde da mye morsomt, og skjøt en del skjærer, kråker, måker etc med den.

 

kom ikke hit og klag når 16åringen kommer og ber om finansiering til en billigbørse som sako, sauer etc.

Link to comment
Share on other sites

Hun smilte som en sol

He-he, eg ble avslørt av noen blinker med .22 hull i, som fløt på laderommet. Hun så F.. meg forskell på .22 og 6.5mm huller selv om de ikke var ved siden av hverandre. Slapp unna med å fortelle at "guten må lære å skyte"..

Tror eg slapp under 10k for min, med kikkert og skinne. Så som så kikkert, men billig, og den virker.

 

IMG_2558.jpg

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=80&t=1579

 

Hva angår halvauto vet du nok best selv med din bakgrunn, klikk-klakk lyd og grisete mekanisme er nok turn-off for meg. Tror likevel enkeltskudd er mest oppdragende hva angår ilddisiplin, dvs, treffe, ikke bare skyte om igen.

 

Og Steffen, (snakker for meg selv), det handler vel mest om å ha hatt ørten våpen, som en hele tiden "skulle ønske" et eller annet med, På et tidspunkt blir en lei. Eg har da også hatt Mossberg bolthagle, CZ salong (som igrunnen var ypperlig) og har nå ennå Winchester 54 hagle, den er "el cheapo" den! Brno Fox ble eg fort lei, hadde og en av de mer slarkete M700ene Remington har laget osv..

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

kom ikke hit og klag når 16åringen kommer og ber om finansiering til en billigbørse som sako, sauer etc.

 

Svært godt poeng Steffen :D !

 

Jeg mener ikke å rakke ned på CZ. Langt der i fra! Men den jeg hadde, og andre jeg har prøvd, har ikke vært utstyrt med godt avtrekk eller en stokk som passer til meg. For all del, det kan godt være jeg kjæper en ny slik. Det som jeg håper på med denne tråden er å "oppdage" en børse jeg har skikkelig lyst på. Når det kommer til avtrekk, så kan det alltid forbedres og CZ American og Varmint stokkene passer meg mye bedre enn feks 10/22 stokken. Men til sistnevnte finnes det en oppsjø av alternativer å få kjøpt. Med andre ord finner jeg ingen børse som jeg har skikkelig lyst på, men jeg har skikkelig lyst på en ny .22.

 

Jeg ender opp med et eller annet til slutt. Akkurat nå heller jeg litt mot en Savage. Jeg må bare få tatt og følt på en først. De ser ut til å skyte godt og prisen er ikke så aller verst. Det eneste er at avtrekkersystemet ser litt merkelig ut. Det ser til forveksling ut som en Glock avtrekker. Nå har jeg riktignok en Glock som jeg trives med, men jeg ville aldri ha hatt en børse med slikt avtrekk :wink: .

Link to comment
Share on other sites

Appropo enkeltskudd, så finnes der ett grei enkeltskudd adapter i plast som funker (har det selv), og så finnes det ett litt mere avansert ett i stål, som jeg ikke får til å funke (kjøpte det fra Brnoman Denny i usa). Det i plast kjøpte jeg vel på jaktdepotet, og jeg synes det er ypperligt til å bremse utolmodige sjeler med (sier en som lærte litt på en enkeltskudds krag i 22lr). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt; Marlin 70HC. Bra presisjon da, virka bare med hi-speed.

; Remington Viper. Virka ikke i det hele tatt, feil i mekanismen. 90% plast!

; Ruger 10/22. Dårlig presisjon, funksjonssikker!

; Remington 597. Bra presis, noenlunde funksjonssikker, 70% plast!

; Erma M1 (for tiden hensatt hos børsemaker, og må gjerne forbli der...) Drittkopi av US-carabin av sprøyte

støpt aluminium, elendig presisjon og funksjonsikkerhet.

 

Bare en av disse har jeg sansen for å det er Rugeren pga funksjonssikkerhet, ting MÅ virke! neste børse blir CZ auto'n, husker ikke modellbetegnelse, eller en CZ boltrifle.

Har med åra blitt litt lei av auto samtidig som faderen i huset rekvirerer salongbørse fra meg til trimming av jegerprøvekandidater så det hadde nok vert best med boltrifle for min del.

Har prøvd anchutz boltrifler, mod 54 og mod 64, de går bra! og er funksjonsikre!

Link to comment
Share on other sites

Her i huset holder vi gutta oss med en Sako som ble innkjøpt da eldste guttungen ble født i -94, (egentlig kjøpte jeg den 14 dager før fødselen, "visste" jo at det ble gutt) den er påmontert en billig 3.9X kikkert og er gjenget fra fabrikk for demper.

Børsa har to låsklakker, og det synes jeg er litt stilig...Sako spanderte demperen i pakka samt et 10 skuddsmagasin, som ikke virker med mer enn 7 skudd.

Det er ei skikkelig børse uten leketøy feeling med glimrende presisjon.

Etterhvert måtte vi jo ha en .22rifle til, da sønn nr.2 ankom. Da han var ca 8-9 år fant jeg en nydelig Anschutz med låskasse mod.54, slank jaktstokk, snellert, og "afrikasikte", dvs oppslagssikte for div. avstander. Praktfullt laget med flott

finish og hjertevarmende presisjon. Den hadde sikkert gått 200-300 skudd når jeg kjøpte den.

Sakoen var dyr,men verd hver eneste krone, Anschutzen fikk jeg billig, og jeg vil anbefale deg å lete litt hos gamle gubber som kan tenkes å ha noe slikt stående.

Gutta synes børsene er helt supre, så far må avfinne seg med enkelskudds Krag i .22, men klager ikke!

 

It takes but one shot...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt: ...

 

* Ruger 10/22. Dårlig presisjon, funksjonssikker!

 

ruger 10/22 vil jeg ikke påstå har dårlig presisjon! min helt dønn orginale 10/22 standard skjøt rett ut av eska samlinger på 5krona på 70 meter! det handler bare om hvilken ammunisjon du forer den med ;)

den svelger jo stort sett alt som sagt, men for presisjonen i denne børsa har det alt og si har jeg funnet ut.

 

men noe voldsomt mer enn leketøy blir det jo aldri. men så er det jo så morro som du får det med klærne på og da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Var ikke bedre en 2" på 50 meter 10/22'n min, prøvde forskjellig ammo, eller det kan ha med han bak børsa;o)

 

Jeg fikk tak i et løpsemne og dreid til et HB løp hos børsemaker etter hvert, den kroppen var ikke oppsatt med kammerbrotsj for auto så det ble lovlig trangt, presisjonen ble bra med eley, men patronene gikk ikke inn i kammeret så jeh måtte skyve frem ladearma med tommer'n for hvert skudd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Marlin60 1/2 auto, som jeg er veldig godt fornøyd med, men jeg vurderer å bytte den i en boltaction for å ha til skytetrening med smolten:-)

Det er enda noen år til det da, men kan like godt starte planlegginga.

Jeg har kikka litt på CZ.

Jeg tror selv at boltaction egner seg best til opplæring. Det er noe med å lære seg at skudd er ikke noe man øser rundt seg med, men plasserer vel gjennomtenkt på tiltenkt sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt: ...

 

* Ruger 10/22. Dårlig presisjon, funksjonssikker!

 

ruger 10/22 vil jeg ikke påstå har dårlig presisjon! min helt dønn orginale 10/22 standard skjøt rett ut av eska samlinger på 5krona på 70 meter! det handler bare om hvilken ammunisjon du forer den med ;)

den svelger jo stort sett alt som sagt, men for presisjonen i denne børsa har det alt og si har jeg funnet ut.

 

men noe voldsomt mer enn leketøy blir det jo aldri. men så er det jo så morro som du får det med klærne på og da :mrgreen:

 

 

Min Target modell samler på en krone på 70m med Eley sub, riktignok et hardt avtrekk men det kan jo fikses..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...