Jump to content

Prosjekt badestamp


Ilatad

Recommended Posts

Prosjekt badestamp

 

Det hele startet da jeg hadde solgt en båtmotor og fikk litt penger til overs, jeg hørte litt med kjentfolk og fikk fort tak i et byggesett, settet innehold Gulv, Stavene og skilleveggen.

Stampen hadde jeg på forhånd bestemt meg for å ha på hytta, for det er jo på hytta jeg er når jeg har fri.

 

Begynner med et "skrytebilde" av hytta så dere får se hvor fint vi har det :)

n670960287_1466104_2926.jpg

 

Plassering

 

Det var egentlig en prosess i seg selv å finne en plass til stampen, men valget falt på å sette den ved sjøen, da er det jo nært ved når jeg skal fylle den med vann, for ja, jeg skal bruke salt vann. Dette fordi jeg ikke har ferskvann lett tilgjengelig.

Den andre grunnen sier vel seg selv når dere ser utsikten :wink:

 

n670960287_1466097_854.jpg

 

Utgraving til platten

 

Så begynte arbeidet. Det var klart for utgraving, dette var en tidkrevende og tung prosess. Bakken besto av røtter, litt jord og gamle planker, tror det var 4”8” som var brukt som bru der en gang i tiden, men med hjelp av litt utstyr som for eksempel spade, gaffel, bajonett sag, gammel tur sag etc. gikk det greit.

 

Bygging av platt

 

Etter at alt av røtter og jord var utgravd, var det bare å begynne med platten. Jeg startet med å kjøpe med borehammer og noen betongborrer, jeg målte opp hvor platten skulle starte og begynte boringen, det er vanskelig å få platten 100% vater ettersom fjellet er kupert, men det er jo et hytte prosjekt og hytta er ikke helt i vater den heller ;) . det som er viktigst er vel at det er jevn avstand mellom dragerne (60 cm) og at selve platten blir stående noenlunde rett ut mot sjøen.

Her er noen bilder av platt bygginga, de kan forhåpentlig vis fortelle mer en det jeg kan :wink:

 

n670960287_1466098_1218.jpg

 

Nå er alt målt og vatret så da gjenstår bare å legge altandekke. Det er faktisk en fin jobb, radio, kaffe en liten halvliter og x antall skruer

n670960287_1632763_2195.jpg

 

Det som er tyngst er al bæringa av material, dette er bare litt av det som har blitt bert opp til hytta..

n670960287_1632768_3747.jpg

 

..og her er vegen opp til hytta :oops:

n670960287_1466100_1773.jpg

 

Nå er dekket lagt og jeg må si meg fornøyd med jobben så langt.

n670960287_1632770_4368.jpg

 

 

Selveste stampen

 

Nå begynner det å bli gøy, stampen skal opp ;)

Hele stampen er laget av furu tre, det skal visstnok ikke råtne like fort som andre tresorter (ifølge lokale kilder).

Før vi startet måtte jeg gjøre klart litt utstyr. Vi la 2”4” med 60cm avstand på platten, deretter skrudde vi på det midterste golvbordet for å få et utgangspunkt, når det var gjort var det bare å slå sammen bordene og hekte på noen skruer. Golvbordene hadde forresten not og fjær.

Da var det bare å finne midten og tegne en ring på ca 2,5m i diameter, vi brukte en planke som ble festet midt på gulvet og brukte den som passer.

 

n670960287_1706694_54.jpg

 

Når sirkelen var tegnet var det bare å sage etter blyant merket :D jeg hadde uheldigvis ikke stikksaga på hytta, men reddet meg med en bajonett sag. Her er det viktig å være nøye. En liten feil kan bli katastrofal så det gjelder å ta det med ro så man ikke ødelegger gulvet.

 

n670960287_1706695_451.jpg

 

Når sirkel var sagd ut snudde vi gulvet og sagde av 5-7cm av 2”4” for at ikke disse skulle bli i veien når stavene ble montert. Presisjonssaging med motorsag var den enkleste løsninga her…

Før vi monterte stavene tok vi en serie med litt grovt sandpapir for å pusse kantene på gulvet, da blir det enklere å montere stavene.

 

n670960287_1706696_822.jpg

 

Hammer og en plankestubb var det eneste vi trengte for å montere stavene, vi var en del folk, så i stedet for å bruke spiker/skruer for å holde stavene på plass, stilte vi oss rundt og passet på at ingen ting løsnet.

Den aller siste staven passet ikke helt så vi ble nødt til å kappe to staver og lime dem sammen (for å få siste staven 1-2 cm bredere)

 

n670960287_1706697_1213.jpg

 

n670960287_2382862_2988.jpg

 

Vi festet et strammebånd nederst på stampen for å holde det på plass ettersom strammebåndene ikke var helt ferdig sveisa.

Da var stampen blitt rund og det begynner å ligne på et ekte prosjekt :D

 

n670960287_1706699_2885.jpg

 

Strammebåndene er avskjær fra platene til ovnen. Vi laget 3 * 2 bånd dvs. vi har tre festepunkt på hvert bånd, da får vi strammet jevnt hele veien rundt.

Båndene er som sagt avskjær fra ovnsplatene som vi sveiste sammen, vi sveiste på 12mm syrefast rør på enden av båndene og tredde en gjenge stang gjennom.

Jeg er like flinkt til å sveise som jeg er til å forklare (les: ikke særlig flink) så denne forklaringa blir ikke så godt forståelig, men jeg prøver allikevel.

Det er viktig at rørene som blir sveist på båndet stikker noen millimeter opp. Hvis ikke blir det ikke plass for skive og mutter, det blir fort trangt mellom båndet og gjengestanga noe som fort kan skape store problemer.

 

Her er stampen med strammebånd. Har i tillegg malt stampen med beis

n670960287_2382858_1868.jpg

 

Skillevegg er noe som er nødvendig hvis men ikke vil brenne seg (er vel ingen som vil det?)

Det er rett og slett to bord som går på langs over stampen (festet til stampveggen) og x antall bord som settes i høyden. Det er viktig med litt mellomrom mellom bordene for å få god sirkulasjon på vannet.

Er ikke ferdig med veggen så flere og bedre bilder kommer…

 

n670960287_2382860_2438.jpg

 

Da er det tid for setene.

Må inrømme at jeg er ganske stolt over setene ;) utenom det er det ikke så mye å si...

 

Her har vi laget en mal som skal bli støttene som skal stå i bunnen av stampen

2823_94404410287_670960287_2854725_3464886_n.jpg

 

når vi hadde lagd mange nokk (ble en støtte for hver 30cm)

 

2823_94404415287_670960287_2854726_1363970_n.jpg

 

Deretter var det bare å skråkappe høvlet bord i riktig lengde å skru dem fast ;)

 

2823_94404425287_670960287_2854727_5033062_n.jpg

 

Her er vi ferdig og ganske stolte ;)

 

2823_94404430287_670960287_2854728_7083966_n.jpg

 

Ovn

 

Kan egentlig ikke si så mye om ovnen ettersom jeg ikke har gjort så mye selv, men jeg kan fortelle det jeg vet. :)

 

Vi startet med å finne en tegning, ettersom jeg har en snill onkel gikk det forholdsvis fort ;)

Det som var problemet var at stampen min var MYE større enn onkelen min sin stamp så jeg måtte studere tegninga og finne en måte for å få enda mer effekt.

Det er noen få ting som er alfa omega for å få god utnyttelse av ovnen. Det er:

 

Varmeflate: jeg forstørret ovnen en del i forhold til original tegninga og monterte to ekstra rør gjennom ovnen, rørene øker varmeflaten veldig mye uten at ovnen blir større, men det blir fort mindre plass for ved.

 

Trekk: god trekk er noe som er vanskelig å få til når ovnen står under vann. Jeg har lagt strekkmetall i bunnen av ovnen, da blir det litt luft under veden noe som hjelper for å få god trekk og i tillegg holder veden tørr. Ja for det blir en del kondens i ovnen når den står i det kalde vannet, så litt fukt er det bestandig. I tillegg har jeg en metallplate som stikker opp luka for ved innlegget og står på strekmetall plata i bunnen (ca 5-7cm fra veggen på ovnen)

Jeg har også en ganske høy pipe (tror den det 2,5m) noe som øket trekken betraktelig

 

Slik blir den innvendig:

n670960287_1632772_5010.jpg

 

Platene til ovnen er 1,5mm tykke rustfriplater, noe som er veldig tynt så det er fort gjort at platene buler når den blir varm, derfor brukte vi TIG når vi sveiste sammen ovnen.

Jeg kjøpte platene av et søskenbarn av meg som er blikkenslager, han lagde også pipa. En god nabo knekte platene i rett størrelse så jeg slapp å bruke vinkelsliper (rustfri plater spiser kuttskiver.) En kompis av meg sveiste det hele sammen

 

Litt sveising

n670960287_1632773_5338.jpg

 

ovnen begynner å ta form, men det gjenstår enda litt arbeid.

n670960287_1632775_6000.jpg

 

Her er ovnen nesten ferdig, mangler bare pipe stussen

n670960287_2384196_53.jpg

 

Her blir ovnen fylt med vann for å være sikker på at den er 100% tett, noe den ikke var :evil:

n670960287_2384195_9774.jpg

 

Montering av ovn

 

Når ovnen ble montert i stampen var det et par ting å tenke på. Ovnen måtte sitte godt, den har en enorm oppdrift når det blir fylt vann i stampen. I tilegg er det lurt å ha ved innlegget godt over kanten på stampen for å slippe vann i ovnen.

 

Ovnen er montert ;)

n670960287_2382859_2172.jpg

 

Slik ser stampen ut fra sjøsiden. kjører du forbi her må du ikke bli overasket hvis det sitter en tulling å koker seg her :lol:

n670960287_2382861_2718.jpg

 

Jeg kjedet meg en dag, så jeg har tegnet ovnen. den ble litt modifisert iforhold til tegninga (har 6 rør igjennom den istedet for 4), men du ser litt bedre hvordan den er :)

n670960287_2382863_3258.jpg

 

Nå har jeg fylt stampen med vann for å se hvor tett den var. den var ikke helt tett, men jeg hadde regnet med større vann tap

n670960287_2450500_231.jpg

 

n670960287_2450503_1203.jpg

vi måtte prøve ovnen selv om stampen ikke var helt tett og den varmer VELDIG bra. ;) Vi fikk 20grader i vannet, men mye vann ble utskiftet fordi stampen ikke var tett (enda)

 

dagen etter var det litt mindre vann, men ikke så mye. stampen var full for ca 8timer siden

n670960287_2450508_2956.jpg

 

En liten ekstra ting vi lagde av avkapp som var tilovers etter bygginga av platten var trapp.

 

2823_94404395287_670960287_2854722_5106271_n.jpg

 

Et par bilder av stemningen skader vel ingen ;)

2823_94404440287_670960287_2854730_3923883_n.jpg

 

Her er det varmt ;)

2823_94404435287_670960287_2854729_7992615_n.jpg

 

Nå gjennstår

tid til å la stampen trukne (håper det skrives slik)

skilleveggen

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skjønner at det virkar fristande å bygge ein sjølv og me vurderte det same til feriehuset vårt for ei lita stund sidan.

Litt av problemet var jo sjølve ovnen og me vurderte jo å bygge ein sjølv, evt kjøpe ein.

Eit anna problem var trutning og evt uttørring på varme dagar da me ikkje var på plassen.

 

Løysinga for oss vart litt enklare.

Me bestilte ein komplett stamp hos http://www.velsvik.no med lokk.

Den kom ferdig klar til bruk for rundt 25000.

 

Så bygde me den inn i verandaen, men du kan og grave den ned eller mykje andre flotte løysingar.

 

Det mest utrulege med denne stampen er ovnen. den er målt til over 30 Kw og varmer opp 2000 L vatn på veldig kort tid

Fattern kan komme inn på ettermiddagen, fylle stampen og eit par, tre timar etter kose seg i 38-40 grader.

Vedlikehold er veldig enkelt og den er rett og slett flott.

Vatnet han fyller i holder ikkje stort meir enn 6 grader

Link to comment
Share on other sites

Dette var interessant ja :)

Ville også tro at stampen trenger to strammebånd, minst, vannet som trykker på har jo en voldsom kraft.

Har du tenkt noe på seter/benker i stampen? Et lite ekstra "trebur" eller noe rundt ovenen er også nødvendig, man vil ikke komme i kontakt med denne når man bader. Kan være en idé å beskytte pipa også, denne blir veldig varm og folk brenner seg ofte på den.

Link to comment
Share on other sites

Flott og informativ tråd,og en lekker plass du har valgt.

Jeg har hatt lyst på en stamp i lengre tid,men er ikke spessielt flink til sånt,men det ser jo ut til å være reine legoen?

Var alle stavene ferdig frest med spor i bunn? syntes det stod å lese.men trenger du ikke to strame bånd da? ett i bunn og ett i topp,ellers så vil vel denne sprike som ei spagetti rake.

 

Det er ikke så vanskeli å montere selve stampen, men forarbeidet med å lage platten tor tid.

Stavene har et spor i bunnen ja så det er bare å banke de inn :)

 

edit: bildene er nå på nett.. skal oppdatere her ikveld når jeg kommer på jobb (etter kl 19.00)

imellomtiden kan du se her: http://www.facebook.com/album.php?aid=61004&l=0ef03&id=670960287

Link to comment
Share on other sites

da har jeg oppdatert med flere bilder :)

 

@LabRat: jeg solgte en påhengsmotor som jeg fikk 12000 for og de pengene er brukt til dette prosjektet, da har jeg regnet med stamp 4000,- ovn 2000,- platt +-5000,- når jeg er ferdig kommer jeg sikkert litt over 12000. det hadde vært moro å målt hvor mange Kw ovnen min varmer for det tror jeg er endel :)

Link to comment
Share on other sites

Høyres ut som eit kjempeprosjekt og kunne godt tenke meg noko slikt sjølv.

For vår del hadde me ikkje mulighet til å lage ovn, men måtte kjøpe den.

Koster ofte over 12000 åleine og dei me såg leverte ikkje stort meir enn 10 - 12 kW.

Da tek det lett mange timer å fyre..

 

uansett så har ein det sjeldan travelt på hytta :)

Kos deg med stampen. Ser veldig bra ut.

Link to comment
Share on other sites

Kunne godt ha kjøpt ferdig stamp, men da hadde jeg ikke hat noe å gjort på hytta ;) men jeg skjønner godt de som ikke gidder å lage selv, det er endel jobb med det.

 

Edit: Nå har jeg lagt til alle bildene jeg har så det kommer ikke flere før jeg har fått knipset litt mer :)

Link to comment
Share on other sites

Et raskt regnestykke gav meg ca 3930 l vann om du fyller stampen opp ca 80cm med vann.

La oss si vannet holder 10 grader når du tapper det i, og du vil varme det opp til 35 grader. Det kreved 4200J for å varme opp 1l vann 1 grad.

Nå aner jeg ikke hvor mye effekt ovnen din kommer til å ha, men si den kanskje klarer...tja..15kW?

4200*25*3930=412.650.000 J. 412.650.000/15.000kW=27510. (27510/60)/60=7,64 timer å varme opp vannet.

Kan være jeg har regnet feil, men etter mine utregninger tar det vel 7 timer for en 15 kW ovn å varme opp 80cm vann i stampen fra 10 grader til 35 grader.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert ikke feil regnestykket ditt. (jeg krangler aldri når det er snakk om rekning), men det kommer jo an på hvor stor varmeflaten er..? har ikke reknet på det, men den er vesentlig større en de andre ovnene jeg har sett som bruker 5t på å varme opp vannet fra +- 5grader til +-37grader...

som sagt. skal ikke si at du har feil, men det er ikke bestandig teori og praksis stemmer :)

 

i tillegg har jeg en liten teori om hvordan jeg skal få utnyttet varmen som går ut av pipa:

jeg skal lage en spiral av et langt rør som går fra en pump i vannet, ned pipa og ut i vannet igjen. på denne måten varmer jeg opp vannet og utnytter mye av energien som går ut av pipa (tror jeg)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror varmeoverflaten er medregnet i effekten. Men for alt jeg vet kan ovnen din være 30 kW og varme opp vannet på 3 timer. Og som du sier, teori og praksis stemmer nesten aldri. Men om du tar tiden på hvor lang tid det tar å varme opp vannet en gang, kan vi regne ut hvor mange kW ytelse ovnen din gir.

Å utnytte varmen som forsvinner ut pipa er ingen dum idé, det er snakk om mye varme. Har selv brent meg mange ganger på glovarm pipe i badestamp. Du kunne kanskje isolert den med glava eller noe i tillegg, slik at varmetapet blir mindre og du hindrer at noen brenner seg på den.

Link to comment
Share on other sites

jeg skal lage en spiral av et langt rør som går fra en pump i vannet, ned pipa og ut i vannet igjen. på denne måten varmer jeg opp vannet og utnytter mye av energien som går ut av pipa (tror jeg)

 

Jeg ville vært veldig forsiktig med rørspiraler tilknyttet store stamper ute i namdalen... :lol:

Link to comment
Share on other sites

skjønte ikke helt hvordan patenten fungerte M17. men det er sikkert en enkel løsning.

i tilegg tror jeg jeg kan korte ned oppvarmingstiden med et lokk, så det må jeg lage etterhvert.

 

@fattern. blir jo sikkert mye finere med ferdig isolert rør. må sjekke prisen

Link to comment
Share on other sites

varmepumpe det e det så e tingen, meinte Covi, men han har isje fått gang på den ennå!!!!

e vel snart 2mnd siden eg og han snekkra sammen stampen hans, men varme har me isje fått i ennå.

Ser ut som du har mer progresjon der en oss :D

Har du prøv å fylle den med vann ennå???

Me brukte kvitt tre for å få den te å trutne raskere, men isje at det va nødvendigt da. fyldes etter 10min og litt trespon!!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Godt spm. egil..

jeg har tegnet en tegning i paint for å forklare deg :)

 

normal_stamp.jpg

 

Det svarte er selve ovnen (håper dere ser det) ;)

den røde streken er en plate som ligger i ved luka, den holdes mot stampen ved hjelp av skuver (blå steker).

de grønne strekene i bunnen skal etterligne strekkmetall på føtter :oops: .....

den røde plata brukes for å få gjemmonstrømning av luft ned til veden. strekmetallet er for å få så mye oksygen som mulig under veden.

 

for å fjerne aska skal jeg lage meg en spesiell spade (ikke gjort det enda) som jeg kan grave ut aska med

 

ca slik sett fra siden :)

 

l

l

l

l

l

l

l____

 

håper du skjønte dette? ;)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på en sak, har nemlig bestilt meg stamp selv (ferdig-stamp :oops: ), og er usikker på tømming av stampen vinterstid når det er skikkelig kaldt. Bruker du en slange for å lede vannet unna? Hvordan vil isingen av tømme-vannet bli? Det er jo ganske store mengder vann som skal ut... :roll:

Link to comment
Share on other sites

jeg borrer hull i platten (under tappehullet) og fester takrenn rør i stampen og ut i sjøen. da håper jeg mesteparten av vannet renner i takrenn røret ;)

men hos meg gjør det ingen ting om det renner litt vann under platten (mesteparten renner ut i sjøen av seg selv)

 

skal du ha det helt tett kan du jo skaffe deg sluk, rør etc på coop bygmix e.l. og gjøre det ordentlig (på samme måte som i badekaret hjemme :))

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...