Jump to content

Prosjekt badestamp


Ilatad

Recommended Posts

Håper du holder tråden "levende" Ilatad, blir spennende å høre oppvarmingstid og erfaring med tømming etc. Er kjempe-imponert over tiltaket med å bygge den selv!

 

Har selv kjøpt stamp nå, men får ikke plassert den før snøen er borte, i midten av mai en gang. Håper å kunne bruke den på vinterstid, og at det ikke blir problemer med is-sprenging.

 

Ser for meg at det blir behov for endel tilbehør:

1. Termometer

2. Trapp med gelender for å spare lårhalser

3. Lokk (varmer vannet raskere, holder snøen unna)

4. Toppluer (når temperaturen går under -20)

5. Boks- og Stettglass-holdere

6. Tyve favner ved (!) eller innkjøp av en bjørkeskau

7. Led-Lys i bunn (for å motivere gutta)

 

Noe jeg har glemt? :lol:

Link to comment
Share on other sites

Holder tråden i livet jeg ;)

 

Ser for meg at det blir behov for endel tilbehør:

1. Termometer - Har ;)

2. Trapp med gelender for å spare lårhalser - er planlagt trapp uten gelender

3. Lokk (varmer vannet raskere, holder snøen unna) - blir senere

4. Toppluer (når temperaturen går under -20) - Har ;)

5. Boks- og Stettglass-holdere - må nokk lages lages før første badetur ;)6. Tyve favner ved (!) eller innkjøp av en bjørkeskau - tyve favn ved holder ikke lenge ;)

Link to comment
Share on other sites

Holder tråden i livet jeg ;)

 

Ser for meg at det blir behov for endel tilbehør:

1. Termometer - Har ;)

2. Trapp med gelender for å spare lårhalser - er planlagt trapp uten gelender

3. Lokk (varmer vannet raskere, holder snøen unna) - blir senere

4. Toppluer (når temperaturen går under -20) - Har ;)

5. Boks- og Stettglass-holdere - må nokk lages lages før første badetur ;)6. Tyve favner ved (!) eller innkjøp av en bjørkeskau - tyve favn ved holder ikke lenge ;)

 

1. Lurt med trådløs, sånn at du kan se fra hytta

2. Husk at det fryser på trappen om vinteren, så det blir jæ*** klatt om vinteren

3. Går mye fortere da ja!

4. Lurt :)

5. Øl bokser flyter i vannet ;)

6. Det trengs mye ved ja :o

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå har denne tråden vært død en stund, men forhåpentligvis blir det hyttetur i påska.

sitter nå å tenker på hva jeg mangler for å få stampen komplett..

håper på å få lagt ut bilder iløpet av april ;)

 

Bedre å skrive litt svada istedet for "bump" ;)

Link to comment
Share on other sites

Fint prosjekt dette Ilatad.

Men lurer litt på et par ting, hvordan tømmer du ovnen for gammel aske, og hvordan fungerer trekken i ovnen, kommer den ned gjennom luka for innlegg av ved?

Hmm....

Hvorfor ikke bruke en parafin/dieselbrenner isteden ?

Da slipper man tømming av aske.

Finfin stamp uansett.

Link to comment
Share on other sites

Trenger noen gode råd her nå ;)

Jeg var nødt til å flytte litt på stampen for å rettsage altan dekket, noe som resulterte i en lekkasje i gulvet på stampen.

det er en sprekk på 5-8mm.

noen som har tips til hvordan jeg kan tette dette? har tenkt på å rørke den å fylle med hamp (samme som rørleggere bruker) og sikaflex.

noen som har forslag? ;)

 

PS. den har stått 3-4 dager med vann så jeg tror ikke den trukner noe mere :S

Link to comment
Share on other sites

takk for tips.

Tec 7 hørtes ut som et vidundermiddel ;)

en gummiflik er sikkert ikke dumt, da må jeg feste den med noe ettersom jeg tviler på at vannpresset holder det tett

silikon har jeg dårlig erfaring med ettersom det aldri fester seg til noe og sprekker fort ;)

Link to comment
Share on other sites

har nå laget en liten sak som skal monteres i pipa for å utnytte noe av varmen som går der. har laget en simpel tegning for å prøve å forklare bedre ;)

 

normal_varmeutvinner.jpg

 

det er et rør som er bøyd i en "U" som jeg trer ned i pipa og kobler på en liten 12v pumpe på den ene enden. pumpa pumper vannet gjennom røret, varmes opp av varmen pipa avgir og jeg får varmt vann rett ned i stampen. (hvis det funker) ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg fått en ny ide for å minske vedmengde og oppvarmingstid ;)

ettersom jeg har en plate i ovnen som skal lede lufta ned i ovnen mister jeg en stor varmeflate. det jeg har tenkt åprøve er å legge et rør ca 5" med en 90grader bøy på i det ene hjørnet av ovnen. da kan jeg montere en liten 12v vifte på toppen som blåser luft ned i ovnen, da får jeg mere plass i ovnen, noe som gir bedre plass for ved. i tillegg får jeg bedre trekk og mere jevn luftstrøm.

 

igår brukte jeg ca 6 timer på å varme vannet fra ca 5-7grader til det var ca 37. Vi brukte 3 sekker ved og det er jo overkommelig

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

lenge siden jeg har oppdatert nå, men jeg har hatt endel problemer med lekkasje :cry:

det viste seg at det ene golv bordet var ødelagt samt at det ble for mange staver. har skiftet golvbordet og slipt av litt på en stav nå, men jeg tror jeg må slipe litt mere på staven for at det skal bli 100%

har også laget ny grind som er litt mer solid.

når det er gjort gjenstår det å lage et litt større hull for uttapping av vannet samt noe kosmetisk småting ;)

 

ble dessverre ikke noen bilder nå, men jeg husker det kanskje neste gang ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Lenge siden jeg har gjort noe her nå, så en liten oppdatering er vel på sin plass.

Først. @ St.Bjørnar, Nei det har ikke blitt noe med pumpa enda. prøvde med en vanlig lensepumpe, men den klarte ikke å løfte vannet høyt nokk. Har skaffet 220v pumpe, men ikke testet den.

 

Jeg har ikke vært på hytta på en stund og derfor ikke fått gjort så mye, men foreldrene mine samt søstra mi og typen har laget lokk til stampen :D

 

15745_167737717244_552547244_3358197_2991563_n.jpg

Jeg skal ikke si sikkert, men tror det er brukt panelbord for å holde vekta nede.

 

 

15745_167737762244_552547244_3358199_1154382_n.jpg

Den ble deretter beiset i samme farge som stampen

 

Som dere ser så er det er et problem... Det blir fort mye dritt på platten :(

Nå angrer jeg for at jeg ikke la mellomrom mellom altandekket. Det er et h...vette å holde reint så det ender vel med at jeg må lage en "sti" med altandekket fra hytta til platten.

 

Har fått veldig mange positive tilbakemeldinger fra "hyttenaboer" (de som kjører forbi) og det setter jeg pris på ettersom jeg var litt skeptisk til hvordan det ble seende ut fra sjøen.

 

Nå som det har blitt vinter gleder jeg meg til å teste stampen i minusgrader :D

Link to comment
Share on other sites

En flott stamp du har fått deg.

Med tanke på sprekken i bunnen, så kan du høvle en flis (samme tresort som stampen)

så den sitter stramt i sprekken i bunnen, så lar du den få trutne ferdig så vil stampen være tett igjen.

 

Bytter du vann vær gang du bruker stampen? hvis ikke hvilke rensemidler bruker du i vannet?

Link to comment
Share on other sites

Bensindrevne pumper får du kjøpt på finn.no til en billig penge. På badestampen jeg har, bruker jeg ei Honda bensinpumpe, fyller 200L i minuttet ca. Da går det unna. Tar lengre tid å tappe stampen, enn å fylle.

 

Stampen står på en platt slik som du har, der er ikke bordene lagt helt inntil, men blir fortsatt like mye skitt utover. Løsning: en 30 L stamp med litt vann i til å skylle av tærne før man hopper oppi.

Link to comment
Share on other sites

En flott stamp du har fått deg.

Med tanke på sprekken i bunnen, så kan du høvle en flis (samme tresort som stampen)

så den sitter stramt i sprekken i bunnen, så lar du den få trutne ferdig så vil stampen være tett igjen.

Sprekken fikk jeg fikset ved å skifte ut det siste gulvbordet

 

Bytter du vann vær gang du bruker stampen? hvis ikke hvilke rensemidler bruker du i vannet?

Skifter vann vær gang jeg bruker den, men vet det finnes renseanlegg som brukes i små basseng

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 months later...

Hei.

Syns dette var en kjempebra tråd med mye nyttig informasjon.

Ser at den har ligget død en stund og håper du ikke har gitt opp prosjektet.

 

Tenkte å spørre deg nå, siden du forhåpentligvis har brukt stampen en stund, hvilke bruker erfaringer du har gjort deg?

Har du gjort om på stampen eller har du den slik du opprinnelig bygde den?

 

Har selv planer om å sette meg opp en stamp på hytta til sommeren. Lurer derfor på om du kan komme med noen tips på ting som du selv har erfart.

Jeg har pr idag ikke verken vann eller 230V på hytta (har 12 V). Har planer om å borre etter vann i sommer. Hytta ligger 200 meter fra et fjellvann!

Kommer til å kjøpe en ferdig stamp, men syns prisen er litt stiv hos enkelte leverandører. Et tips der kanskje er å dra til Sverige for å kjøpe der... Ser for meg en stamp på rundt 2 meter i diameter.

Det jeg i utgangspunktet er ute etter er generelle tips om badestamp, og ikke spesifikke ting som går på en selvbygd stamp. Forskjell på glassfiber innmat og tre innmat, mulighet til å fylle vann etter at man borrer etter vann, varmekilder, tilbehør, spesielle ting man må tenke på med grunn under stampen etc.

 

Setter pris på det hvis noen svarer med de erfaringene de selv har. Dumt å finne opp kruttet på nytt:)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Syns dette var en kjempebra tråd med mye nyttig informasjon.

Ser at den har ligget død en stund og håper du ikke har gitt opp prosjektet.

 

Tenkte å spørre deg nå, siden du forhåpentligvis har brukt stampen en stund, hvilke bruker erfaringer du har gjort deg?

Har du gjort om på stampen eller har du den slik du opprinnelig bygde den?

 

Har selv planer om å sette meg opp en stamp på hytta til sommeren. Lurer derfor på om du kan komme med noen tips på ting som du selv har erfart.

Jeg har pr idag ikke verken vann eller 230V på hytta (har 12 V). Har planer om å borre etter vann i sommer. Hytta ligger 200 meter fra et fjellvann!

Kommer til å kjøpe en ferdig stamp, men syns prisen er litt stiv hos enkelte leverandører. Et tips der kanskje er å dra til Sverige for å kjøpe der... Ser for meg en stamp på rundt 2 meter i diameter.

Det jeg i utgangspunktet er ute etter er generelle tips om badestamp, og ikke spesifikke ting som går på en selvbygd stamp. Forskjell på glassfiber innmat og tre innmat, mulighet til å fylle vann etter at man borrer etter vann, varmekilder, tilbehør, spesielle ting man må tenke på med grunn under stampen etc.

 

Setter pris på det hvis noen svarer med de erfaringene de selv har. Dumt å finne opp kruttet på nytt:)

 

Hei. Har brukt den endel ja. Har den slik jeg opprinnelig bygde den og er godt fornøyd med det.

Tips og erfaringer ja... Bruk så stor og effektiv ovn som mulig. Det tar lang nokk tid å varme opp vannet.. Jeg har en ganske stor ovn og bruker kortere tid på å varme opp vannet enn onkelen min som har mindre stamp og mindre ovn.

Pass på å kjøp/lag en som er stor nokk.. det er fort at det blir litt for intimt om den blir for liten.

Skal du ha vedfyring må du regne med at det går mye ved.. har ikke noe tall på hvor mye ved vi bruker, men det går utrolig mye ved.

Glassfiberstamp har jeg ikke noe erfaring med så skal ikke si om det er noe bedre eller dårligere, men om du finner noen som selger begge deler kan sikkert han si litt om fordeler/ulemper

Om hytta ligger nedenfor fjellvannet kan du kanskje legge en slange fra vannet til stampen.. det tar litt tid, men da får du fylt stampen uten bruk av pumpe..

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

For å fylle ut litt vedr. spørsmålet om glassfiber: Det er noen umiddelbare fordeler med glassfiber;

1. Glassfiberformen gjør at du bruker vesentlig mindre vann i stampen, og dermed varmer opp raskere. Glassfiberen er også formet med sitteformer.

2. Noen vil si at glassfiber er lettere å holde rent (jeg påstår at treverket er antiseptisk av natur)

3. Glassfiber er alltid tett. En trestamp vil normalt alltid lekke litt, og kan sprekke på varme sommerdager om den ikke brukes.

 

Men, ingenting slår sjarmen ved en ekte trestamp, selv om det er litt jobb med det!

 

mvh

Pål

Link to comment
Share on other sites

Artig og sjarmerende tråd.

Det virker som om en slik stamp er mere hobby enn hygge :smile:

 

Bygging og innstallering, vedhugging, stadig tømming og fylling av vann - for det er jo ikke noe renseanlegg....

 

Samtidig ser jeg for meg at det nok skal en del erfaring til før man lærer seg å fyre riktig.

Du bruker vel en tid på oppfyring, men hvordan stopper du varmen om du har lagt i for mye ?

Kan vel kanskje risikere å fyre i et par timer, og så oppleve at vannet plutselig er for varmt, slik at man må vente på at vannet avkjøler seg ?

 

Jeg ser absolutt sjarmen, spesielt når det er snakk om en hytte uten strøm.

 

Selv har jeg en slik i hagen : http://www.catalinaspas.no/vare-massasj ... ntic-xl-cd den er klar når jeg er det, ingen ved eller aske. Vannet tilsettes litt kjemi i perioder, renses automatisk to ganger i døgnet og byttes kun tre ganger i året.

 

Spesielt i tiden nå fremover er det deilig å komme hjem fra en kort jakttur med hunden, for så å hoppe rett i badet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...