Jump to content

Kulekastmåler


rolf

Recommended Posts

Her er en til med lite fler muligheter: http://www.neconos.com/shop/largerimage.php?prod_id=12

 

En til: http://www.sinclairintl.com/cgi-bin/cat ... type=store

 

Tyværr har jag ingen erfarenhet med noen av dem. Jag vet ju ikke hvilka krav Du har men jag antar at for den normale jeger/skytt er det bedre å legge peng på skikklige dier isteden.

 

Hvis det da ikke er et mål i seg selv å vite om kast er 0.001 eller 0.002. :oops:

 

Å jøss hobbyn vår er full av masse "kjekt å ha ting" og dubbe-ditter så det må den enkelte selv ta stilling til. Har en del av dem selv. :lol:

 

Ellers går det greit å bruke en speil. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er mest for å kunne sortere ut de patronene som har mest kulekast, men også for å kunne rette opp feil.

 

Det er ikke bestandig de dyreste diene som lader de beste patronene. Har hatt standard RCBS dier som har ladet meget presise patroner, og dyre BR dier i samme kaliber som ladet elendige patroner. Hvordan en bruker dien har også en del å si, og det kan være et spørsmål om smøring eller ikke smøring av hylsehalser. Ofte trekkes halsene skjeve, selv av de dyreste diene.

 

Så lenge en ikke har mulighet til å måle avviket, har en ingen mulighet til å rette på det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis Du meiner at Du har bruk for en kulekastmåler skal Du selvfølgelig kjøpe en. :wink:

 

Nei det ikke slik at kvalitet går hånd i hånd med pris. En BR seather med micrometer koster vel sånn omtrent 100$.

Men hvis Du får skjeve halser så betyr det mest sannsynlig at Du kjør noe skjevt gjennom halsen som siden skall ut igjen. Kalt ekspander.

 

Istedenfor å kjøpe en Hornady Concentricity Tool til 128$ for å rette opp skjeve kuler skulle jag heller bruke peng på å bestille en neckdie 42$, en bullet seather 42$ og 3 stk bøssing til 36$ av fabrikat Wilson.

De finns fra .17Rem til .338LM men det er en del ”hull” innimellom.

 

Det hadde vært mitt valg. :)

 

http://www.sinclairintl.com/cgi-bin

 

http://lewilson.com//category.cgi?categ ... type=store

 

MvH

Link to comment
Share on other sites

Nei det vet jag selvfølgelig ikke. Men å andre siden så bekymrer det meg ikke uten det overlater jag til andre. Jag er fornøyd med det jag ser på skiven. :oops:

 

Så kan andre ha hur mange teorier som de ønsker. Kan være bra for meg om andre skytter har fokus på andre ting enn skyttet. :wink::shock::mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hei Rolf takk for sist

 

Har en RCBC Case Master. Hatt den i ca. 10 år nu. Måle d meste me den.

Men har æ brukt den mye? Nei har ikkje d.

Så den pynte mest opp lade benken.

Du kan få låne den en stund for å skjekke utstyre ditt.

 

Mvh

 

Royerr

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nå har jeg målt en del patroner med RCBS Case Masteren. Det jeg ser er at Lee Collet dier lager veldig rette patroner. 6,5x55 som er kalibrert med Lee Collet die, og kula satt med en standard RCBS settedie, stort sett har kulekast mindre enn 0.001". 223 kalibrert med Lee Collet, og kula satt med Forster Bench Rest die, kulekast rundt 0.002". 6,5x47 Lapua, kalibrering og kulesetting er gjort med Forster Bench Rest dier, kulekast på mellom 0.001 og 0.002", med enkelte slenger opp mot 0.003". Snitt for 5 skudds amlingene med 6,5x47, er omtrent 15mm med variasjon mellom 4 og 25mm. Den største variasjonen er nok på skytteren.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Tidligere i denne tråden ble det sagt at en heller skulle legge pengene i bedre/dyrere dier, en å kjøpe kulekastmåler.

Jeg har gjort begge deler, først de beste diene, og senere kulekastmåleren. Har funnet ut at kulekastmåleren var det den beste investeringen.

Jeg har brukt mye tid på forskjellige kuler, krutt, tennhetter, ladninger, friflukt og hold på kula, uten at jeg har greid å få så små samlinger som jeg ønsket meg.

Etter hvert fant jeg ut at det billige diesettet ga bedre presisjon en det dyre. De forskjellige diene ble justert etter alle kunsten regler, og forsjellige løsninger ble prøvd, uten at dette gjore den store forskjellen.

Så kom kulekastmåleren i hus, og jeg fikk svar på hvorfor jeg ikke fikk små samlinger. Superdiene lagde patroner med opp til 0,0045" kast.

 

Bildet nedenfor ilustrere dette ganske bra. Serie 1,2 og 3 er usorterte patroner. Serie 4 er patroner med kast over 0,001" og opp til 0,0045". Serie 5 er patroner med 0,001" eller mindre kast.

 

280520100441f15c4c4d337f4f889b.jpg

Link to comment
Share on other sites

:evil: Dette kostet meg dyrt.

Kjenner igjen mønseret fra min 6.5x47. Nå blir det måling og søvnløse netter. Er 6.5x47 ekstra plaget med skjeve halser eller mer følsom? Prøvde ut dette på 308 for noen år siden men klarte ikke å finne noen samenheng.

Link to comment
Share on other sites

Det er sikkert Hornady sitt Concentricity Tool du tenker på.
Her er den riktige linken: http://www.hornady.com/store/Ammunition-Concentricity-Tool

 

Hvor måler du kastet rolf? På hylsehalsen, midt på kula eller framme på spissen?

 

Jeg har lenge slitt skikkelig med Reddingdiene mine i 6,5x55. Gjengene til innmaten er mildt sagt romme og stanga med ekspanderen er så skjev at den er vanskelig å sentrere. Går som en visp inni dia når jeg skrur den opp og ned.

25-75% av ferdige patroner blir så skjeve at jeg kan se det når de triller på speilet, og samlingene spretter opp 10-30mm på de værste. Knuser rolfs 0,0045 lett :lol:

Har vurdert den hornadysaken over her, men etter å ha lest rolf sitt innlegg over her blir det sikkert colletdie fra Trond til 237,- i stedet (eller Forster BR-sett til 750,- :? ) :roll:

Hvorfor bruke penger på å måle og rette på feil, når man kan lage presise patroner for en billig penge?

Link to comment
Share on other sites

Mmin erfaring er at Lee collet dies stort sett gir mindre kast i patronen enn vanlige sizere. Jeg måler normalt kulekast på fremre del av kulene.

En annen løsning er å fjerne ekspanderen helt, og polere halsdelen i sizeren slik at den presser passe mye. Hylsene blir da mye rettere, og det vises når kulekastet måles.

Måling av skjevheter på patronen gir kontroll over en av faktorene som ødelegger presisjonen, og er et nyttig verktøy.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som det har gått opp for flere: Dier med bøssinger kan gi patroner med kulekast.

 

Jeg skal i første omgang ikke komme med en lang utlegning om hvorfor det blir slik for jeg er ingen maskinist. Men en bøssingdie er uendelig mye vanskeligere å lage slik at halsen blir konsentrisk med hylsa enn en konvensjonell die som blir produsert i 1 oppspenning.

Link to comment
Share on other sites

jeg har aldri målt hvor mye kast der er, men min erfaring er ikke så ulik hva som kommer frem her, en runde med lee neck sizer dien gjør susen. dersom jeg full sizer hylsene mine så går de rett i hylse trommelen før videre lading, og da for å få ut eventuelle resier fra tennhette kanalen så har jeg lee neck sizer i første stasjon på dillon pressa, og joda, jeg merker forskjell på patrona hvor der har vært en slik die frefor hvor det bare har vært en RCBS die... så jeg kommer nok til å kjøpe meg lee neck sizeer til de de kalibre jeg ikke har i dag...

Link to comment
Share on other sites

Hvis man går over til en karbidknapp "flyter" denne på utstøterstanga og kan avhjelpe problemet med skjeivdraing noe. En annen ting også er ikke å dra til kontramutteren på utstøter/ekspander, det gir ofte nok spillerom til at ekspanderen retter seg etter hylsehalsen og ikke omvendt. Er godstykkelsen i halsen ujemn, drar det skjeivt uansett med ekspanderknapp, tror jeg. Ellers er det mitt intrykk at kulekast har mindre betydning for presisjonen i standard kammer med forholdsvis romslige toleranser.

Ellers så har jeg gitt opp å eksperimentere med dette da det var like før det kom menn i hvite frakker og hentet meg sist jeg involverte meg i problemet. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg måler omtrent midt på kula, eller rett i framkant av der kula tar i bommene.

 

Har målt på hylsene etter skyting før kalibrering, og de har 0,001" eller mindre kast.

 

Har målt på 308 også, men bare fra et diesett. Omtrent like mye kast, og vanskelig å finne noen som har kast som er 0,001" eller mindre. Har bestillt et nytt diesett, og når jeg har forsket ferdig kan jeg legge ut resultatene. Med 308 rifla har det vært vanskelig å få samlinger under 30mm.

 

De diene som lager skjevest patroner er de uten ekspanderknapp.

Link to comment
Share on other sites

Det hjelper med karbid expander, fordi det blir litt mindre friksjon.

Men hovedproblemet blir ikke borte. Årsaken til skjevhetene er i hovedsak ulik tykkelse på hylsehalsen. Når expanderen trekkes gjennom så er det tynneste delen av halsen som gir mest etter, (og blir enda tynnere). Etter mange omladinger kan dette gi store tykkelsesvariasjoner i halsen.

Link to comment
Share on other sites

Ja - sålenge vi ikke får perfekte hylser så gjelder det å få best mulig resultat med minst mulig arbeid. Lee collet dies er en billig og god løsning som i tillegg gir lengre levvetid på hylsene og mindre trimming på lengden.

Kulekastmåleren er et verktøy for å finne den beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

og benytter seg av tight neck kammer og dreide hylsehalser.

Ja men det løser ikke problemet om bøssingen ikke står konsentrisk med hylsekroppen. Vi snakker altså ikke om en ekspander her, den trenger kan ikke om man har bøssinger.

Kan du prøve å finne ut når skjevheten oppstår? Har du prøvd å teste skutte hylser før de blir sizet og kontrollere etter hvert trinn i prosessen?

 

Min konklusjon har i alle fall blitt at neste gang jeg har et nytt kaliber blir det å kjøpe 3 vanlige dier, feks hornady og la fabrikken slipe opp halsen til feks .285, 286 og 287. Det blir billigere enn en Redding FL die med 3 bøssinger, og eliminerer det iboende probllemet med slike dier.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ladd mye uten å bruke ekspander, halsen kan bli noe trang, men så lenge det går å sette kulen uten at det skaves av messing så er resultatet bedre enn om jeg bruker ekspander.

Problemet med mange sizer dies er at de presser halsen så hinsidig mye at kulen ikke entrer. Disse diene sliter da enormt på hylsene siden halsen sizes for mye for siden å måtte utvides igjen. Slike sizere bør kasseres eller slipes opp til riktig dia.

Mine målinger viser at konsentrisiteten på hylsene presset uten expander er langt bedre enn med ekspander, og fornuftig bruk av kulekastmåler kan gi informasjon slik at du kan finne ladeprosedyrer som gir deg best mulig utnytelse av det verktøyet du har.

Link to comment
Share on other sites

er der noe die fabrikat du vil trekke frem som verre eller bedre enn andre med tanke på hvor mye de presser inn halsen? eventuelt erfaringer med dier hvor enn ikke trenger å bruke ekspander (uten å måtte slipe invendig) ser for meg det å slipe innvendig oppe i halsen ikke er noe som er lett å gjøre..

Link to comment
Share on other sites

Dette er interessante diskusjoner og spennende observasjoner fra rolf. Jeg ser at han skyter med en 6,5x47 og går derfor ut fra at rifla er bygd for presisjon.

Jeg lar meg lett forvirre og derfor synes jeg det er greit å definere hvilke rifler vi lader for, formålet med rifla og teoretisk presisjonspotensiale. Ellers så blir det jo fort til at vi sammenligner epler og pærer.

Det jeg prøver å si er at etter min erfaring har patroner med kulekast mindre, om noe, å si i ei jaktrifle med romslige toleranser enn det har for ei rifle bygd for presisjon.

Å size uten ekspanderknapp produserer nok rettere patroner, men de gir også bedre hold på kula, noe som kan resultere i jemnere tenning og derved bedre presisjon. Så da har vi introdusert en variabel til.

Den ultimate sizerdia er kanskje lagd etter mål av en formskutt hylse?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har snart skutt et par hundre skudd med ekstremt skjeve patroner. Noen er så skjeve at jeg må ta i for å låse sluttstykket. Kulene tar i siden i løpet. Disse ble sizet med en rsbs necksizer. Gikk over til Lee collet nc og patronene er ikke skjeve lengre.

 

Men har tilgode å se at det har noen praktisk betydning på 100m i jaktskyting. Jeg samler fine små kluser med dem om jeg gjør ting riktig. På lengre hold vil de kanskje begynne å vingle. Tror problemstillingen er mest aktuell for benkskyterne og langholdsskytterne. Jaktskyttere har ikke bruk for kulekastmåler. De kan heller rulle de på et speil og se at de er rette nok.

Link to comment
Share on other sites

6,5x47 Lapua rifla er en Remington 700, som er bygd opp av Ragnar Hansen. Originalt var dette en VS i 308, som skjøt 5 skudd samlinger på omkring 20 mm hele dagen, til den hadde gått over 9000 skudd. Så bygde Ragnar Hansen den opp med en ny 308 pipe +++. Den skjøt da enda bedre, men ble litt mer kresen på ammoen. Havesyken etter 6,5x47 ble så stor at jeg fikk satt inn ny pipe etter bare 1500 skudd med den nye 308 pipa. Da ble den også beddet ned i en McMillan A5 stokk. Og jeg syns den skyter veldig bra når den får rette patroner, 10-12mm samling med 5 skudd fra 2-fot. Dette er en langholdsrifle, ikke noe BR rifle.

 

Lee lager ikke collet die til 6,5x47 enda :(

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Min konklusjon har i alle fall blitt at neste gang jeg har et nytt kaliber blir det å kjøpe 3 vanlige dier, feks hornady og la fabrikken slipe opp halsen til feks .285, 286 og 287. Det blir billigere enn en Redding FL die med 3 bøssinger, og eliminerer det iboende probllemet med slike dier.

 

For å få det beste resultatet betinger vel dette også at du F/L-sizer hylsa? Om ikke mye, men i hvert fall en ,0005''?

 

Jeg har jobbet en del rundt dette for å få tak i F/L-size dier med fast bushing, men det er ikke mange som lager det dersom hylsa ikke er helt standard i seg selv.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...

Ja jeg har en sånn, bare med digital visning. Den fungerer helt fint, kan anbefales. Utenom denne har jeg bare prøvd RCBS sin, og Sinclairen er helt klart best. Det må også sies at Sinclair måler bare kulekast, mens RCBSen måler også hylsehals tykkelse, og en kan måle om det er fare for hylseseparasjon.

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte min sinclair kulekast måler... Trur det var til "Rolf". Jeg brukte den intenstivt en stund og fant ut at det meste av min ammo gav meget små toleranser. Testet også ut ammo som var kast på med mere enn 0,02tommer eller ca 0.5mm på speil(kan hende jeg husker feil og det skulle være 0.002 tommer, men det hørtes lite ut). Og med rett lys klarte jeg å se at kule spissen "humpet" litt i speilet. Speilet ble brukt i forskjellige vinkler. Men det må ligge såpass flatt at en klarer å følge med ammo`n når den ruller. Og ruller ammoen kjapt er det lettere å oppdage kast.

Denne måten er ikke nødvendigvis mer nøyaktig enn hva bruker klarer å vurdere. Men den er ganske kjapp.

Jeg viste jo resultatet på forhånd. Og da blir en vel ikke så objektiv.

Ammo med denne feilmarginen gikk rimelig likt ammo med "null" kast.

 

Hvor nøyaktig den sinclair kulekast måleren er skal jeg ikke henge meg opp i. Den digitale "klokka" var av billigste sort. Så selv om den har mye desimaler og er lett lest. Er det kun en indikasjon.

 

Er ikke BR skytter. Og klarer max å skyte 7cm samlinger på 500m med den beste rifla mi på en god dag. I medvind(eller null vind) og nedoverbakke :D .

Med mine presisjons krav fant jeg ut at denne måleren kun er for å få trua på egen ammo. Og da er det like greit å ta seg en tur på banen å sjekke.

 

Men jeg er ikke mindre lett lurt ann at jeg nå tuller med widden kule spissere. Så neste prosjekt må jo bli å lage egene match kuler.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...