Jump to content

Fersk jeger og dyr hagle?


Recommended Posts

Hei! Jeg er ny jeger med nylig bestått jegerprøve, som er ivrig etter å få kjøpt sin første hagle. Har kommet fram til at jeg for det meste kommer til å drive jakt på fugl og leirduer på bana, så behovet er for øyeblikket kun hagle. Så kommer spørsmålet! Skal jeg kjøpe noe rimelig(<10 000) eller slå på stortromma med en gang?

 

Har skyt litt på bane før med lånt hagle og den var en Beretta, så har sikla litt over å kjøpe en Silver pigeon 1. For heftig å starte med kanskje? Skal jeg kjøpe brukt, eller nytt? Kjenne på hagla i butikk før jeg kjøper?(sier seg kanskje selv) Mange spørsmål!

 

Disse har fanget øyet mitt:

Brukt: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=350705978 , https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=340812177

Nytt: https://www.jaktogfriluft.no/jakt/vapen/hagle/beretta-silver-pigeon-my19-12-76-71-rhhttps://www.landro.no/beretta/112025/beretta-silver-pigeon-i-my19-12-76-71-cm

 

Setter stor pris på råd fra de som absolutt kan mer en meg!

Mvh

Tore

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Kaffemumrikken skrev (21 minutter siden):

....for det meste kommer til å drive jakt på fugl og leirduer....

Enklere å jakte leirduer, ja. Det er flere av dem, men de flyr fortere, særlig i starten😉. Neida, skjønner godt hva du mener.

 

For det første, skal du skyte mye på bane (trap, jaktsti, skeet,etc.) bør du velge en o/u-hagle. Om du trenger en Beretta Silver Pigeon er jeg ikke helt sikker på, men om du vet at jakt og leirdueskyting blir en hobby i mange år framover er det ikke et feil valg. Godt verktøy er halve "jobben"! Jeg ville forsøkt å prute litt på den brukte, for selv om nyprisen er vesentlig høyere: brukt er brukt! Ingen av haglene du linker til har justérbar kolbekam, så du kan ikke utelukke behov for endringer både i kolbe-høyde og -lengde for at våpenet skal passe deg. Men det gjelder for så vidt en hver hagle, hvis du da ikke er så heldig å finne en i butikk som passer "som hånd i hanske".

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg anbefaler Browning 525 over under hvis du går for dyr hagle. Chokene er tettere en på berettaen. I allefall på det jeg kan sammenlikne med. 
Men begge er gode hagler. Jeg har kikket litt på F. A. I. R haglene. De sies og være svært gode og bygd solid. Samt at de er rimelig. Det viktigste er at hagla passer deg og siden du er ny kanskje får hjelp til og tilpasse. 
Du treffer lettere og bommer mye mindre med en passelig hagle uansett pris. Jeg hadde ei over under baikal børsse fra jeg var 14 til 40 år. Det er dessuten litt gøy og rule leirduebanen med ei billighagle. 

Edited by Finito
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Kaffemumrikken skrev (På 6.5.2024 den 18.40):

Skal jeg kjøpe noe rimelig(<10 000) eller slå på stortromma med en gang?

 

Har skyt litt på bane før med lånt hagle og den var en Beretta, så har sikla litt over å kjøpe en Silver pigeon 1. For heftig å starte med kanskje? Skal jeg kjøpe brukt, eller nytt? Kjenne på hagla i butikk før jeg kjøper?

Beretta er verdens eldste produsent av våpen - (+500 års erfaring) - en 686/687 o/u vil du ha glede av hele ditt jegerliv. 

Kjøp av et slikt kvalitetsvåpen synes ikke jeg er å slå på "stortromma ", eller "heftig" som første hagle.- Det tar noen skudd og ikke minst litt tid å å bli fortrolig med et nytt våpen, spesielt med hagler... da er det godt å vite at den fortrolighet/treffsikkerhet du opparbeider deg med ditt våpen vil følge deg gjennom hele din jeger-karriere...du har et våpen som er bygget for å holde og som tåler å bli brukt - mye.

Jeg synes nok prisene var litt stive på de brukte du viste til og bør kunne prutes noe - når det er sagt, selv skulle jeg ikke være redd å kjøpe en pent brukt Beretta, men samtidig viktig som du sier å kjenne/se på våpenet.

Om du har (ekonomisk) mulighet - kjøp nytt...svir litt å begynne med, men du angrer aldri. 

PS. Justerbar kolbe er noe tull på en hagle for jaktbruk...og stygt i mine øyne. 

 

Edited by bobby
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Kaffemumrikken said:

For heftig å starte med kanskje?

Jeg synes at minimum kvalitet på ei o/u hagle bør være Beretta SP eller Browning 525. Jeg skjønner at det kanskje er dyrt for en ny jeger, men man får den kvalitet man betaler for. Det er dyrt og frustrerende å kjøpe for billig også.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tok et raskt søk på finn og der var det lite beretta/browning å finne.

 

Bruker normalt å være noen til god pris men nå var det få og de som jeg fant var dyre. Er ikke mer enn en måned eller to siden jeg kjøpte en browning 425 til 10k. I kaliber 20 men det bruker da å ligge noen kaliber 12 til rundt 15. Jeg fulgte med en god stund før jeg kjøpte. Men det virker som om alt av priser har gått bananas også på brukt.

 

Legg ut annonse her på forumet eller ønskes kjøpt på finn. Kan godt være du kommer over en til en bedre pris.

 

Tore

 

 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

For meg er det bestandig litt viktig å vite hva som passer. Dra innom en butikk og se og prøv. Så kikker du etter brukte i det du likte best. 
Som sagt Beretta har mange år på baken. Det betyr ikke at de er fremst. Mer at man vet hva man får. Jeg hadde en beretta  jeg måtte få en børsemaker til å fjerne chokene på. De var sementert fast. Folk har en tendens og sette de på og glemme hele greia. Kolben var også forkortet og jeg fant liksom ikke feelen med den. Satte på en kolbeforlenger som hektet seg i jakken. Derfor jeg sikkert er litt uggen. Solgte den uten tap av penger og gikk for browning som var instant fit. Rizzini sier de og er excellent. Nei du må nok gå å prøve selv. Det kan hende du finner en billigere som passer så snart du holder i den. 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (11 timer siden):

Jeg anbefaler Browning 525 over under hvis du går for dyr hagle. Chokene er tettere en på berettaen.

Hva mener du med at chokene er tettere? Skjønte ikke.

 

 

Finito skrev (7 timer siden):

Som sagt Beretta har mange år på baken. Det betyr ikke at de er fremst. Mer at man vet hva man får. Jeg hadde en beretta  jeg måtte få en børsemaker til å fjerne chokene på. De var sementert fast. Folk har en tendens og sette de på og glemme hele greia. Kolben var også forkortet og jeg fant liksom ikke feelen med den. Satte på en kolbeforlenger som hektet seg i jakken. Derfor jeg sikkert er litt uggen. Solgte den uten tap av penger og gikk for browning som var instant fit. Rizzini sier de og er excellent. Nei du må nok gå å prøve selv. Det kan hende du finner en billigere som passer så snart du holder i den. 

At du kjøpte en hagle hvor forrige eier hadde latt chokene stå i så lenge at de satt fast, og forkortet haglen har jo ikke noe med at det er Beretta å gjøre?

Hvis han/hun/hen hadde gjort det med en Browning hagle som du hadde kjøpt brukt med de problemene, hadde du da vært skeptisk til Browning? Eller skeptisk til forrige eier?

Du skjønner hvor jeg vil med dette 😉

For mange herrens år siden skulle svigerfar endelig bytte ut sin Volvo 240. Han vurderte Audi A4 som den gang var en ganske ny bil på markedet, og spurte en kollega som eide en slik om hva han syntes og han kunne anbefale bilen.

"Nei, det kunne han hvert fall ikke. Han var sååååå misfornøyd med bilen".

Hvorfor?

"Fordi jeg har punktert på den 2 ganger nå på kun 6 måneder. De har aldri skjedd med noen andre biler jeg har eid".

🤣🤣🤣

Sann historie fra NAV-miljøet (de jobbet i NAV - de var ikke NAV'ere).

 

Ellers er jeg veldig enig i det du og andre skriver om å først og fremst kjøpe en hagle som passer. Det er det viktigste av alt når det gjelder hagle føler jeg.

Jeg var en gang på en åpen dag hos Jakt & Friluft for 10-12 år siden. Testet en Krieghoff med fantastisk trestokk som sikkert kostet mer enn en ny nevnte Audi A4. Traff omtrent ikke en dritt.

Så testet jeg også en midt-på-treet prismessig Benelli halvauto. Leirduene knuste en etter en!!

Forøvrig angrer jeg fortsatt på at jeg ikke bare kjøpte den Benelli'en.

 

@Kaffemumrikken, du kan ikke gjøre feil om du velger Browningen eller Berettaen når det gjelder kvalitet. Begge er kjempevalg. Men ved hagle kjøp: kom deg i butikk og prøv først. Og bor du sørpå så du kan komme deg til Jakt & Friluft så får du også garantert en bedre pris enn det som står på prislappen.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Selv om mange mener at en justerbar kolbe ikke har noe å gjøre på ei hagle til jakt ville jeg ikke kjøpt noe annet til meg selv om jeg kunne gå tilbake i tid å anbefale ei hagle til «meg som nybegynner». Så ville jeg oppsøkt hjelp av noen som kan. Alt blir mye lettere da.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Jeg har ikke all verden av erfaring med hagler, men har da prøvd noen.

Selv har jeg en Silver pigeon adj, jeg vil også anbefale justerbar kam på en hagle til jakt. 

Er du nybegynner vet du egentlig ikke om hagla passer uansett. Det krever noen skudd før du monterer hagla like hver gang.

 

Jeg har også prøvd noen nye hagler som koster like mye som en brukt 686, jeg hadde valgt en brukt 686 fremfor det aller meste (alt?) som er nytt i samme prisklasse.

 

IMG_5918.jpeg.522b2d2e7fd041b1460c0dbbacc01c93.jpeg

 

Etter 10-15000 skudd og litt vedlikehold, så ser den fremdeles grei ut, chokene skrur jeg enda ut uten bruk av verktøy.

78A853C0-4D01-47A3-A43F-A47A954F5E0F.jpeg.f021ec003b337efc5b4536e6688a47ba.jpeg

Den har en del timer og mil på fjellet også

Edited by 1983
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (42 minutter siden):

Og bor du sørpå så du kan komme deg til Jakt & Friluft så får du også garantert en bedre pris enn det som står på prislappen.

Har foreldre som er bosatt i Grimstad, så blir korte veien til J&F i sommer! 

 

Tusen takk for alle svar og engasjementet så lang!

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (43 minutter siden):

du kjøpte en hagle hvor forrige eier hadde latt chokene stå i så lenge at de satt fast, og forkortet haglen har jo ikke noe med at det er Beretta å gjøre?

Nettopp.  Jeg sa jo det. Det er forklaringen på hvorfor jeg er uggen. Det var fordi jeg tidligere var litt negativ til Beretta. Så jeg innrømmer at det ikke har noe med Beretta å gjøre. Men hvis de ikke har fornyet garderoben sin siden sist så er det ikke noe innovativt med Beretta annet en en pedigree. 
Jeg sier jo at merket er kvalitet og blant de mest renommerte. I vår prisklasse 

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (48 minutter siden):

Browning hagle som du hadde kjøpt brukt med de problemene

Browning har mindre av de problemene da du ikke får slam mellom choke og løp. Ikke dermed sagt at man ikke skal ta de av innimellom. Til slitt setter de seg sikkert og. 

 

Bartemannen skrev (50 minutter siden):

til Jakt & Friluft så får du også garantert en bedre pris

Dette var interessant. Skal prøve og ta den over telefon. 

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (6 minutter siden):

Nettopp.  Jeg sa jo det. Det er forklaringen på hvorfor jeg er uggen. Det var fordi jeg tidligere var litt negativ til Beretta. Så jeg innrømmer at det ikke har noe med Beretta å gjøre. Men hvis de ikke har fornyet garderoben sin siden sist så er det ikke noe innovativt med Beretta annet en en pedigree. 
Jeg sier jo at merket er kvalitet og blant de mest renommerte. I vår prisklasse 

Da er jeg med 👍 Var ikke slik jeg forstod det først, men det var oppklarende

 

 

Finito skrev (1 minutt siden):

Browning har mindre av de problemene da du ikke får slam mellom choke og løp. Ikke dermed sagt at man ikke skal ta de av innimellom. Til slitt setter de seg sikkert og.

Det høres snodig ut. Hvor har du dette fra?

Link to comment
Share on other sites

Er ikke mye som trenger å fornyes i hagleverden, 686 er vel kanskje den beste hagla Beretta har laget, med mindre du har helt spesielle krav til vekt, balanse og justeringsmuligheter.

At det er tørt på bruktmarkedet kan vel kanskje forklares med at alt av våpen har blitt helt grønnjævlig dyrt de siste åra, så om man sitter på noe ok våpen selv er det dumt å selge for å kjøpe et eller annet du betalte halvparten for nytt for 10-15 år siden.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (1 minutt siden):

Det høres snodig ut. Hvor har du dette fra?

Fra min egen og bruksanvisningen. Jeg tok av chokene ofte pga Berettaen. Gjengene hadde ikke tegn til skitt av noe slag. Det står masse om hvor tett chokene er av deres design. Min erfaring med choke er begrenset til nevnte Beretta og Browning. Så jeg tar Brownings reklame med en klype salt. Det sto noe om spesielt utformet kammer og. Festet meg ikke ved det. Ord som innovativ og slikt. 
men den hagla er den jeg skjøt fortest med av de jeg har eid. 5 i tallet 2 av dem drilling. Antoni soli og Blaser

Link to comment
Share on other sites

Finito skrev (2 minutter siden):

Fra min egen og bruksanvisningen.

Står det i bruksanvisningen at Browning har tightere chocker enn Beretta?

 

Mulig jeg spurte uklart, men det jeg tenkte på var det du skrev om at "Browning har mindre av de problemene da du ikke får slam mellom choke og løp"

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Du får mindre dritt imellom choke og løp på browningen sammenliknet med Berettaen jeg eide. Kjøpte Berettaen brukt og usett. Husker ikke hvor gammel den var. Men du fikk lekkasje mellom løp og choke. Jeg har ingen aning om dette er tilfelle på ny Beretta

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Har veldig vanskelig for å tro at det er noe forskjell på dette på disse to. Eller for den saks skyld andre kvalitetsprodusenter.

Jeg skjønner du baserer dette på en personlig erfaring basert på en tydeligvis klein Beretta du kjøpte ubrukt og usett, men med tanke på råd til trådstarter som lurer på å kjøpe hagle så er det muligens litt misvisende å gi denne personen inntrykk av at Browningen på noe vis er bedre enn Berettaen.

 

At du skal skru inn chockene godt står det nok i bruksanvisningene hos alle. Ikke bare med tanke på dritt, men at du kan ødelgge gjengene dersom du skyter i løp med løse chocker.

Link to comment
Share on other sites

Kan være misvisende. Enig der. Nen Berettaen min var ikke klein i den forstand. Har en kompis med beretta halvautomatisk. Samme sak der. Ikke uvanlig med noen hagle. Men Browning er tettere 

Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Finito said:

Men hvis de ikke har fornyet garderoben sin siden sist så er det ikke noe innovativt med Beretta annet en en pedigree. 

Da har du ikke fulgt mye med. Beretta har da gjort innovative ting på 600 serien de siste årene. Det har også vært mindre suksess for å si det forsiktig. Jeg har en 692 som er et godt eksempel på "innovativ" med dårlige løsninger. 686 er gjennomprøvd og fungerer. Om man ikke kjenner til detaljene i serien, kjøp den😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg og fruen har hver vår 686 SP. Vi skyter en del, totalt 5-6.000 skudd i sesongen. Jeg tar ut chokene en gang i måneden, vasker de og fetter de opp. Som regel er det gullende rent i og rundt gjengepartiet. Det er gode hagler, aldri noe tull. Passer den deg så har du ei hagle for livet, de tåler mange hundre tusen skudd. Det eneste jeg har gjort er å bestille nye choker som skal stikke litt ut fra løpet, ene og alene for å spare løpet i front siden munningen ofte hviler mot overlæret på skoene når vi venter på tur på leirduebanen, der er det kanskje litt grus som over tid vil slite på overflaten rundt munningen.  

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
bobby skrev (12 timer siden):

PS. Justerbar kolbe er noe tull på en hagle for jaktbruk...og stygt i mine øyne. 

Lykke til 

Ja, vi kan være enige om at det ikke er veldig pent. Og selvfølgelig er det også helt unødvendig dersom man finner en hagle med kolbe som passer godt "rett ut av esken". Nå er det jo mulig å justere litt i høyden ved å varme og bøye, men for mange krever det litt skyting før man finner de helt riktige målene. Og da er justérbar kolbekam gull!

 

Selv var jeg så heldig at Sauer/Merkels mod. 8 passet meg perfekt, og i mange år skjøt jeg brukbart både på vilt og leirduer med disse haglene. Men da jeg arvet en Merkel 200E etter min far ble det varmt oljebad og bøying. Likevel fikk jeg aldri godfølelsen med denne hagla, så når jeg fortsatt (en sjelden gang) skal bruke hagle blir det mod. 8.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (3 minutter siden):

mulig å justere litt i høyden ved å varme og bøye

 

Jeg er ganske lang og kolben var litt lav til meg. Jeg kontaktet en børsemaker som er god på stokkarbeid, og ble frarådet å bøye stokken da den sitat; "uansett ville finne tilbake til sin opprinnelige form etter noen år". Har null erfaring med slikt, men det var det han påstod. Uansett, løsningen var å legge til 2 cm bak på kolben, da passet den perfekt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Uten tvil, kjøp deg en ny hagle fra en anerkjent produsent, som Browning. Så får du gode skyteegenskaper i et driftsikkert våpen. Den vil fungere, sikringen vil fungere. Og det vil smelle hver gang du trekker av.  Det får man ikke nødvendigvis ved å kjøpe et nytt tyrkisk våpen til 10000. Man får det man betaler for. Og det er svært få, om noen hagler under Browning og Beretta, jeg kan anbefale å bruke penger på. Kvaliteten på løp, stokkbehandling, sikring, metalldeler, tilpasning tre/metall, garanti og det at man kan få tak i alle deler i alle  overskuelig fremtid gjør d lett å anbefale Browning 525. Spar heller penger på å droppe dyr jakt bekledning osv. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)
Akto skrev (2 timer siden):

....ble frarådet å bøye stokken da den sitat; "uansett ville finne tilbake til sin opprinnelige form etter noen år"....

Kanskje en plausibel forklaring på hvorfor jeg aldri har blitt godvenn med o/u-hagla fra Merkel? Men børsemakeren som utførte jobben en gang på 90-tallet mente det var så lite at det burde gå bra. Uansett, viktig at hagla passer og gir deg godfølelsen, hva den nå heter.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

for mange krever det litt skyting før man finner de helt riktige målene. Og da er justérbar kolbekam gull!

Ja, vi har kanskje litt forskjellig syn her...Gull eller Tull 😀

Eller i mer klartekst, gir denne muligheten meg en Forbedring eller Forvirring av mitt skytte? - Man får jo enda en mulighet å bortforklare sine bommer og begynner mer eller mindre desperat å skrue ...

En aktiv skytter derimot som veksler mellom ulike disipliner innom lerdueskytte og ev vil ha samme våpen til figurjakt/jaktsti, er en justerbar kolbe med mulighet å forandre høyde selvklart en bra ting - men unødvendig på et jaktvåpen - er nå mitt syn.

  Brikker/shims som idag følger med de fleste halv-automater (og Benelli 828) er derimot en mer diskré løsning om man føler nødvendigheten av å justere høyde eller cast off. Blir jo litt mere permanent og ikke like lett å stadig forandre. 

 

Samme syn som deg ang Sauer/Merkel 8...passer meg perfekt uten noe som helst forandring/justering av kolbe. Passer faktisk de fleste som tar et anlegg med den. 

Du nevnte Merkel 200,- jeg hadde en til låns engang, velgjort godt kvalitetsvåpen, men jeg fikk heller ikke "godfølelsen"- for høy bygget baskyle som den deler både med Browning og en Simson 85 jeg har I skapet - gir en litt "vinglete" følelse...og det er her Beretta vinner blant de aller fleste O/U, - en Lavt bygget baskyle/låskasse som også er "tett" på undersiden. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, bobby said:

Eller i mer klartekst, gir denne muligheten meg en Forbedring eller Forvirring av mitt skytte? - Man får jo enda en mulighet å bortforklare sine bommer og begynner mer eller mindre desperat å skrue ...

Det er nettopp her hjelp fra noen som kan dette kommer inn i bilde. Da tenker jeg ikke bare på justering av kolben, men hele prosessen. Skal du fomle selv uten å vite hva du driver med er du like hjelpeløs.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (1 minutt siden):

Det er nettopp her hjelp fra noen som kan dette kommer inn i bilde. Da tenker jeg ikke bare på justering av kolben, men hele prosessen.

 

Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bodde i Gøteborg i min ungdom- en evighet siden- og hadde muligheten å besøke mange skytebaner innom rimelig avstand. Fikk egentlig ikke så mye hjelp - spurte vel kanskje heller ikke så mye om det, men jeg studerte nøye forskjellige"skytestiler" i praksis. På skeet la jeg spesielt merke til en middelaldrende gentleman som i motsetning til de fleste hadde en (tilsynelatende) avslappet holdning og han presterte alltid godt.

Dette har jeg selv hatt nytte av og forsøkt kopiere.

Selvfølgelig er det viktig med en kolbe som passer, men det er først etter noen tusen skudd og egne erfaringer du virkelig har nytte av en kolbe med "personlig" tilpassing- viktigere er å innarbeide et godt anlegg - dag etter dag, tørrtrening med sitt våpen.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nettopp det er vel en gjenganger på alle baner og stevner jeg har vært på. De beste skytterne er som regel de som virker roligst, og som har rolige bevegelser. De fleste av de stresser betydningen av tørrtrening hjemme foran speilet. Det tok mange tusen skudd og mange timer med tørrtrening før jeg var i stand til å forstå hvordan kolben måtte modifiseres på mitt eget våpen, og å forstå de små detaljene som kunne ødelegge for meg. Men med all treningen så kom også evnen til å treffe selv med en hagle som ikke nødvendigvis passer perfekt. Så en perfekt tilpasset hagle er kanskje ikke nødvendig, men selvfølgelig en fordel hvis man skal hevde seg i toppen. For ordens skyld, jeg er på ingen måte noen toppskytter 😅

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (9 timer siden):

Da har du ikke fulgt mye med. Beretta har da gjort innovative ting på 600 serien de siste årene. Det har også vært mindre suksess for å si det forsiktig. Jeg har en 692 som er et godt eksempel på "innovativ" med dårlige løsninger. 686 er gjennomprøvd og fungerer. Om man ikke kjenner til detaljene i serien, kjøp den😉

Det er det jeg prøvde og få frem. Min beretta var noen år gammel når jeg kjøpte den og det var antagelig 4 år siden jeg solgte den. Ser også at de fleste Berettaene hår billigere en Browningene på brukt. Så det er antagelig mye mere hagle for pengene i en brukt Beretta. 

Link to comment
Share on other sites

Du har fått mange gode råd i tråden. Kjøp kvalitet, det lønner seg. Snakk med erfarne skyttere på en leirduebane og spør hvilke typer som tåler å bli brukt. Et merke som ikke er nevnt er Miroku, de lager kvalitetshagler og er ofte litt rimeligere på bruktmarkedet enn Browning og Beretta. Kvaliteten er som for Browning, det er Miroku som lager Browninghaglene.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei! 😊

 

Etter min mening er det ikke nødvendigvis prisen på hagla som er det viktigste. Det er jo ikke slik at en dyr hagle garanterer mange treff på leirduebanen, eller jaktsekken full av ryper. Det viktigste du gjør når du investerer i haglevåpen er å teste våpenet. Hvordan kjennes den ut i hendene? Har den rett vridning i kolben? Har den rett kolbelengde? Føles og ser ting "korrekt" ut når du monterer hagla i skuldra? Hvordan er ballansen? Det beste du gjør, er å sjekke dette under veiledning fra kyndige fagfolk. Jo flere våpen du prøver, jo større er sjansen for at du får en hagle som fungerer til sitt formål.

For min egen del startet jeg med rypejakt i 14-15 års alderen. Jeg hadde da en brukt o/u, Star Baikal i kal. 12-70, fra tidlig på 80-tallet. Hagla passet nok ikke helt perfekt, men dette er det våpenet jeg har skutt klart mest ryper med. (Dette har selvfølgelig litt med at rypebestanden var adskillig større den gangen, men dog). Star hagla hadde jeg i nærmere 15 år, før jeg byttet til en Beretta Ultra Light Lux i kal 12-70. Denne modellen er lettere og noe smekrere en andre Beretta modeller og kan anbefales på 10-12 timers turer etter fjellrypa. Hagla i seg selv var absolutt bra. Pr i dag har jeg gått over til en spansk sideligger med engelsk  skjefte. Dette er en helt annen type våpen enn de to første haglene i o/u og jeg måtte nærmest lære å skyte på nytt. Personlig mener jeg at du kan få et utmerket våpen til under 10K, men ser også argumentet for å investere i kvalitet som frister.

Har selv vert der!

Legger ved bilder av Beretta Ultra Light Lux og Grulla Armas 209H som er haglen jeg jakter med i dag.

 

Lykke til med valg av hagle!😊👍

 

 

 

20240421_102912.jpg

20240412_211208.jpg

20240413_191007.jpg

Screenshot_20240516_191024_Photos.jpg

Screenshot_20240516_191211_Photos.jpg

Screenshot_20240516_191154_Photos.jpg

Screenshot_20240516_191149_Photos.jpg

Edited by MAG500
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...