Jump to content

Fikk en gammel hagle


Steindalen il

Recommended Posts

Din bestefar er nok gammel nok til lovlig å kunne eie hagler som ikke er registrert. Men når haglen skal skifte eier må den registreres på ny eier. Derfor må du sende våpensøknad til politiet og oppgi at du har overtatt en hagle fra din bestefar som arv. Da skal du ikke betale gebyr for våpensøknaden. For å kunne bruke haglen til jakt må du ha tatt jegerprøven, og normalt vil du ikke få innvilget søknad på hagle om du ikke har jegerprøven. Det er imidlertid et unntak for arv der du kan få innvilget haglen av nostalgiske grunner, men da får du ikke bruke den eller kjøpe ammunisjon. Lykke til med våpenet!

 

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke jakte uten jegerprøve og om du ikke har andre våpen eller kan dokumentere våpenopplæring tilfredsstiller du ikke lovens krav til kompetanse og kan få restriksjoner på bruk av våpenet. Hvordan dette løses etter den siste revisjonen av loven og forskriften er jeg usikker på. 

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har våpen fra før eller kan dokumentere kyndighet (eller har jegerprøven), så kan du få lov til å skyte og kjøpe ammo.

 

Hvis du ikke har noe fra før, ingen jegerprøve og ikke har avtjent førstegangstjenesten eller vært medlem i noe skytterlag, så blir det mest sannsynlig påført begrensninger på våpenkortet.

Edited by Vargen
Stavefeil, dum autokorrektur
Link to comment
Share on other sites

Vargen skrev (16 minutter siden):

Hvis du ikke har noe fra før, ingen jegerprøve og ikke har avtjent førstegangstjenesten eller vært medlem i noe skytterlag, så blir det mest sannsynlig påført begrensninger på våpenkortet.

 

En mulighet er jo at en jegers kone, som ikke selv er jeger eller skytter, kan registrere jaktvåpen med affeksjon som begrunnelse. Vil da ikke jegeren i huset da kunne låne våpenet, og bruke det på jakt?

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (7 timer siden):

han har selvfølgelig allerede full våpengarderobe.

Men han kan få det registrert som affeksjon selv om jaktgarderoben er full, kona behøver ikke involveres.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (34 minutter siden):

Men han kan få det registrert som affeksjon selv om jaktgarderoben er full, kona behøver ikke involveres.

 

Nei, det er konas far, som eide denne hypotetiske drillingen. Det er kona som er i rett nedadgående linje, ikke mannen, slik det står i forskriftens §5-4

 

Dette var ikke svar på spørsmålet.

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har ikke oppgitt kjønn og jeg oppfatter at han er nybegynner på våpen. Da er de fleste innleggene i tråden mer egnet til å forvirre personen enn opplyse vedkommende. Det han trenger å viteskrev jeg i første innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Det er du @Per-S som forvirrer. 
 

Spesielt med ditt første innlegg når det du skrev ikke lenger er riktig. 
 

Per-S skrev (På 21.4.2024 den 6.12):

Det er imidlertid et unntak for arv der du kan få innvilget haglen av nostalgiske grunner, men da får du ikke bruke den eller kjøpe ammunisjon.

 

Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (2 timer siden):

Det er du @Per-S som forvirrer. 

Jada, jada, men har du lest innleggene i tråden? Det virker ikke slik når du blander inn en kone. Skulle tro du drev ekteskapsbyrå.

Edited by Per-S
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (7 timer siden):

men har du lest innleggene i tråden?


Ja. 

 

Jeg skrev et spørsmål til @Vargen. Jeg stoler på at han vet hva han snakker om, og han bekrefter at en jeger eller skytter kan få registrert våpen på affeksjon, uten at det er begrensninger. 
 

Men i det vil være tilfeller hvor den som arver våpenet ikke er jeger eller skytter, og kan få restriksjoner på bruk. 
 

Mitt spørsmål til @Vargen og til andre som vet dette er, kan En jeger med egne våpenkort, låne et slikt registrert (affeksjon) våpen med utlånserklæring og bruke det da til jakt?

 

Spørsmålet er ikke til deg @Per-S, så jeg håper du lar være å svare. 
 

Grunnen til at jeg dro frem kona som et eksempel er at jeg kjenner til en jeger, som har en kone som har registrert jaktvåpen etter sin far. Kona har ikke jegerprøve, er ikke skytter og har ikle vært i

militæret. 
 

Kan jegeren låne disse våpnene med utlånserklæring?

Link to comment
Share on other sites

Det er bare arvinger i rett linje som kan erverve våpen på grunnlag affeksjon. Disse kan arve inntil tre våpen av type godkjent for jakt, utenom jaktvåpengarderoben. Det er tillatt å bruke disse, du kan altså ha åtte jaktvåpen pluss tre arvevåpen og jakte med alle hvis du vil.

 

Utlån av arvet ikke-bruksvåpen blir en spissfindighet som jeg ikke vet svaret på, tviler på at der står noe spesifikt i regelverket. 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Rart om et våpen skal ha generelt bruksforbud bare fordi eieren ikke har nødvendig opplæring.
 

Hvordan skal da en eventuell kjøper prøveskyte våpenet, eller kvalifisert slektning låne våpenet til jakt?

 

Da virker det naturlig at bruksforbudet bare gjelder eieren som ikke er skikket til å bruke, men likevel skikket til å inneha våpenet. Kan eieren likevel bruke våpenet under veiledning av kyndig instruktør?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Forsåvidt enig, men det henger litt sammen med grunnlaget for erverv på arv og affeksjon- altså at man ønsker å bevare våpenet som et minne om arvelater. 

 

Hvis du er virkelig glad i hagla etter bestefar, så kan det kanskje virke litt søkt å låne den ut "i hytt og pine" til mer eller mindre nærstående som vil bruke den på jakt. Eller kanskje ikke, folk er så forskjellige.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes det er flott at ting blir brukt, og at minnet på den måten kan leve videre 🙂 Eierskapet til våpenet er jo fremdeles gått i arv og tas sånn sett vare på, og det kan være ønskelig å låne ut til slektninger og venner, eller få prøvd våpenet en gang i blant under veiledning av godkjent instruktør

Link to comment
Share on other sites

Under nåværende pågående våpenamnesti så var det levert inn en mengde våpen i Tromsø Trur det var 12 av dem som holdes igjen for destruksjon i påventede av søknad om våpentillatelse  3 av disse var søknad om og beholde for plombering.  De måtte levere våpenet inn grunnet manglende sikker plass for lagring. Alle var Arve våpen. 
De som får innvilget denne søknaden får vanlig våpenkort. 
Har du våpenkort får du kjøpe ammo. 
Nå har jeg vært på skytebane med mye våpen og kan ikke huske annet krav enn våpen kort selv om dette aldri har blitt sjekket så dit kan man sikkert gå. 
Jakt det skjønner alle ikke kan skje før jegerprøve hvis han da ikke betalte noen ganger jegeravgift før i tiden. 

 

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

For å få et våpen til bruk registrert på seg må søker dokumentere både behov og skikkethet. Skikkethet betyr våpenopplæring som ved bestått jegerprøve. Dette fremgår av våpenloven.

Nostalgi er akseptert som behovsgrunn, men om en ikke har opplæring i sikkerhet og bruk av våpen vil en ikke tilfredsstille krav til skikkethet. Da kan man få våpenet registrert på seg, men med begrensinger på bruk og anskaffelse av ammunisjon. De endringer som ble innført angående våpen anskaffet på grunn av nostalgi gjelder for personer som har jegerprøve og dermed også jaktvåpengarderobe, disse kan nå få tre våpen i tillegg med nostalgi som begrunnelse uten bruksbegrensing. Det samme gjelder om en kan dokumentere annen våpenopplæring. 

Men jeg har ikke sett noen endring på kravene for personer som ønsker våpen registrert på seg av nostalgiske grunner. For å kunne bruke våpenet kreves det dokumentert våpenopplæring. Trådstarter hadde ingen slik kompetanse, og om politiet innvilger en søknad vil det nok bli med bruksforbud. Dette er det selvfølgelig lett å endre om vedkommende tar jegerprøven. Det er åpenbart at mange roter med kravene til våpen anskaffet av nostalgiske grunner. Det er ulike krav om en har våpen fra før eller ikke, men det er alltid et krav til skikkethet. 

For de som ikke har lest hele tråden så bør de lese det sjette innlegget i tråden der @Vargenutaler seg om dette. Der burde tråden stoppet og alle innlegg etter dette er bare egnet til å forvirre trådstarter.

 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (43 minutter siden):

For de som ikke har lest hele tråden så bør de lese det sjette innlegget i tråden der @Vargenutaler seg om dette. Der burde tråden stoppet og alle innlegg etter dette er bare egnet til å forvirre trådstarter.

Om du mener dette, burde du ikke da gå foran med et godt eksempel å sluttet å skrive innlegg?

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Det står faktisk ikke noe om jaktkort men det står følgende:

«Etter at ny våpenlov trådet i kraft 1. juni 2021, er det ikke lengre forbudt å skyte med våpen som du har arvet.

De som i dag innehar skytevåpen hvor det står at våpenkortet ikke kan benyttes til å erverve ammunisjon og som kan dokumentere tilstrekkelig våpenkunnskap, kan søke politiet om opphevelse av dette bruksforbudet.»

Tja, det betyr du må ha vært innom en bane og bevist din egnethet. 
Dokumenrasjon går jeg utifrå menes enten jegerkort eller medlem i en sport skytterklubb 

Mange av disse våpenregler lager forvirring. 
Hvilken dokumentasjon kan man få foruten jegerprøven. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (14 timer siden):

For å kunne bruke våpenet kreves det dokumentert våpenopplæring. Trådstarter hadde ingen slik kompetanse....

Det var då ein veldig bastant påstand? Eg tolka @Steindalen il som ein ung/fersk jeger som har lite kunnskap om, og difor spør om, reglane rundt dette med arv av våpen. Han fekk gode svar på det han spurte om tidleg i tråden og er sikkert nøgd med det.

Likevel meiner eg @amatør sitt spørsmål til Vargen er interessant og relevant, når ein diskuterer reglane rundt dette med arv av våpen. Han kunne sikkert ha spurt i ein eigen tråd, men sidan trådstartar allereie har fenge svar på sitt spørsmål synest eg det var greit å ta det her. Det er vel ikkje eit mål å ha så korte (og mange) trådar som råd heller...

Edited by .22-Krag
Utheving/presisering
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

amatør skrev (3 timer siden):

Forskjellen på deg og meg @Per-S, er at jeg ønsker at noen sier ifra når jeg tar feil. 

Vel, hvis vi går inn i kjernen

 

Finito skrev (11 timer siden):

De som i dag innehar skytevåpen hvor det står at våpenkortet ikke kan benyttes til å erverve ammunisjon og som kan dokumentere tilstrekkelig våpenkunnskap, kan søke politiet om opphevelse av dette bruksforbudet

Hva betyr dette. Finnes det annen godkjent dokumentasjon på våpenkunnskap ved bruk av hagle enn Jegerprøven? Dette er ikke meg som kverulerer. Det er meg som leter etter et annet svar enn Per-S har. 
jeg mener det letteste ville være og kjøpe seg våpenskap og bare ta jegerprøven. Hvis andre ikke har bedre forslag. 
@Per-S har om ikke bare rett men gitt etter mitt syn den mest praktiske vei til fullt ut eie en hagle

Edited by Finito
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (5 timer siden):

Dersom du leser det jeg skrev ser du at jeg omtaler søknad om å kjøpe med nostalgi som hjemmel en løsning dersom søker ikke hadde jegerprøven, så jeg har ikke vært så bastant som du har inntrykk av.

Eg las det du skreiv og eg er klar over den løysinga og eventuelle krav til dokumentert våpenopplæring/tilstrekkeleg kompetanse for sikker bruk.

Påstanden eg synest var vel bastant, var når du ut i frå denne setninga: "Hei, eg fikk en gammel hagle av min bestefar og den er ikke registret, hva må eg gjøre for og lovlig bruke den til jakt?" konkluderer med at "Trådstarter hadde ingen slik kompetanse". 

Som sagt så tolka eg innlegget hans som om han truleg allereie har jegerprøva, sidan han spør kva han må gjere for å lovleg bruke denne hagla på jakt og svaret på det finn han nesten heilt øverst i tråden sin.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (17 timer siden):

Det kunne jeg, men jeg så det som mer viktig at Kammeret som nettsted inneholder korrekt informasjon slik at andre som søker får riktig informasjon. Muligens også bidra til at de som poster innlegg vet hva de skriver om.

 

Hei, takk for svar.

 

Det er mulig du ikke oppfatter det selv, men med et slikt svar gir du meg et inntrykk av at du tror du vet alt, og aldri tar feil. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Skaubjønn skrev (På 25.4.2024 den 10.09):

eg har rapportert dette. Oppfatter det som et grovt personangrep. Jeg er forundret over at voksne oppegående kan finne på å skrive sånt.

Jeg oppfatter din forundring som ubegrunnet. Leser du tråden ser du at mitt innlegg i starten er korrekt og så lenge svaret er begrunnet i lovverket er det ikke noen grunn til kverulering om det.

Amatør sine innlegg er usannheter og som amatør pleier å skrive "bare tull". Det eneste innlegget fra amatør som er verdt å merke seg er der han skriver at han skal "fortsette å ta per-s". Det er et utsagn som tydeligvis kommer fra hjertet, for det har han vist i flere tråder tidligere. Når hans målsetning er å skulle "ta meg" så blir kveruleringen uten verdi for tråden innhold fordi argumentasjonen er motivert av andre hensyn enn å bidra med kunnskap eller synspunkt av verdi. Jeg er forundret over at du med din bakgrunn ikke har registrert dette tidligere, i din tråd om våpenstål kommer det tydelig frem. 

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (26 minutter siden):

Det eneste innlegget fra amatør som er verdt å merke seg er der han skriver at han skal "fortsette å ta per-s".

 

Hvor har jeg skrevet det?

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

Klippe:

Amatør sine innlegg er usannheter og som amatør pleier å skrive "bare tull".  

Dere to har vel vært i tottene på hverandre i årevis nå. jeg har hatt stør glede (og hjelp) av veldig mange av innleggene hans. Og deg jaktet jeg med i ungdommen, og som voksen i Polen, og har hatt stor glede av mange av dine innlegg også. 
 

ingen av der skriver bare tull. Jeg skulle ønske dere kunne ta kampene i ringen…  eller avblåse tastaturkrigen. Jeg har en person her inne som irriterer leg helt horribelt. Så jeg leser ikke innleggene til den brukeren. Synes du skal gjøre det på den måten du også. Det er ingen av dere to som har som jobb eller oppgave å vise den andres feil.  Men den evinnelige kjeklingen forsurer miljøet her synes jeg. 
 

så slutt, vær så snill

  • Like 3
  • Thanks 7
Link to comment
Share on other sites

Tråden låses for å ryddes i.

Dere har nå fått så mange advarsler at neste gang blir det utdelt lange utestengelser!!!! Mvh drita lei å få klager på PM, fra andre medlemmer, om at de også er drita leie konstant off topic, krangling, og kjefting.

 

Ole

  • Like 2
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...