Jump to content

Et kjapt spørsmål om oppbevaring av ammunisjon


JohNam

Recommended Posts

Heisann, jeg har et kjapt spørsmål for de som vet mer en meg. I loven står det I godkjente tryggingsskap, som ikkje er særskilt godkjent for oppbevaring av ammunisjon, kan det oppbevarast inntil 2000 ferdigladde patroner.” Betyr dette at man kan, eller kan ikke oppbevare dem lovlige mengden ammunisjon (inntil 15 000) i et skap som er FG-Godkjent for lagring av våpen. Hvis man da kun bruker skapet til ammunisjon og har våpnene i et annet skap. Det sto litt merkelig/u-utfyllende skrevet i loven og det var lite informasjon og finne om dette.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr (som du sier) at det ikke kan oppbevares mer enn 2000 patroner i et FG-godkjent våpenskap, med mindre dette skapet har særskilt godkjenning for oppbevaring av ammunisjon. Det har ingen betydning om du ikke oppbevarer våpen i dette skapet. Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er? Kjøp et enkelt, låsbart skap for å oppbevare de ferdigladede patronene. Jeg har mine patroner i såkalte verktøyskap (tynnveggede stålskap) som du bl.a. får på Biltema, Jula, m. fl.

image.png.cc200e45a0b1dc6917a9358ea69ebdee.png

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@Sølvrev Grunnen for å gjøre det komplisert var vel det at vi allerede har flere våpenskap en vi trenger… Men da blir vel den neste løsningen enten Zargeser med hengelås eller slik som du har gjort det. Takk for svaret!

Link to comment
Share on other sites

JohNam skrev (2 minutter siden):

....vi allerede har flere våpenskap en vi trenger…

Ja, ser den, men da legger du de du ikke trenger ut på Finn. Tror det er rimelig godt marked for brukte våpenskap...😉.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig rasjonalet bak at man ikke kan oppbevare mer enn 2000 skudd i et FG-godkjent våpenskap, men det er helt greit i et tilfeldig verktøyskap, som det vist over?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at de som har skrevet lovteksten ikke har virkelighetsforståelse nok til å formulere dette på fornuftig vis.

Kravet til oppbevaring av ammunisjon er mindre strengt enn kravet til oppbevaring av våpen. Et godkjent våpenskap tilfredsstiller derfor krav til oppbevaring av ammunisjon. Det er ikke noe forbud mot å oppbevare ammunisjon i skap som holder høyere sikkerhetsstandard enn minstekravet. Det eneste unntaket er oppbevaring av svartkrutt der et kraftigere skap kan føre til en kraftigere reaksjon enn et svakere skap. Dette gjelder ikke for ferdigladd ammunisjon. Eneste grunn til å begrense mengden i et våpenskap er at våpen og ammunisjon oppbevares sammen, og det er nok å bryte opp en enkelt lås for å få tilgang til begge deler. Er det noen som har finlest POD sine tolkinger av lov og forskrift og sett om dette er nevnt?

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (7 minutter siden):

skudd vil det nærmest kunne eksplodere som en bombe ved en eventuell brann

Dette er bare overtro, ferdigladd ammunisjon er klassifisert som 1.4 artikler og er testet for akkurat dette.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (4 minutter siden):

Dette er bare overtro, ferdigladd ammunisjon er klassifisert som 1.4 artikler og er testet for akkurat dette.

Da kan jo du få fikset lovverket slik at en kan få ha sine 15.00 skudd i et våpenskap. Det hadde passet meg utmerket da jeg har et ekstra svært våpenskap jeg gjerne skulle benyttet til nettopp det.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (20 minutter siden):

Da kan jo du få fikset lovverket slik at en kan få ha sine 15.00 skudd i et våpenskap. Det hadde passet meg utmerket da jeg har et ekstra svært våpenskap jeg gjerne skulle benyttet til nettopp det.

Du får fjerne FG klistremerket, så er det bare et stålskap igjen :P

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (8 timer siden):

da jeg har et ekstra svært våpenskap jeg gjerne skulle benyttet til nettopp det.

Det tror jeg du bare kan sette i gang med, men du må bare bruke det til ammunisjon. Ser du på grunnlaget for sertifisering av det som er våpenskap så er det et regelverk som definerer skapenes sikkerhetsnivå i forhold til forventet innbruddstid. I klassifiseringsreglene finnes så vidt jeg vet ikke begrepet våpenskap. Skapet blir ikke våpenskap før du setter inn våpen.

Send en mail til lokalt politi og skriv at du ønsker å oppbevare din ammunisjon i et skap som er sikret i henhold til den standarden som du finner i skapet, og spør om det er tilfredsstillende i forhold til våpenlov og forskrift. Får du nei, så er neste trinn et spørsmål til sentrale politikere om hvorfor det ikke er tillatt å innbruddsikre ammunisjon.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Jeg har lest forarbeidene til våpenloven og selv om det ikke er mulig trekke noen sikker konklusjon så tror jeg begrensningen på 2000 patroner i samme skap som våpenet er en historisk etterlevning fra den tid man trodde ammunisjonen ved brann kunne gjøre om våpenskapet til en bombe. Som flere har påpekt ovenfor er nok ikke dette riktig, men denne "troen" lever fortsatt igjen i lovverket. Hvis poenget hadde vært at man måtte bryte opp flere skap/låser for å få tak i både våpen og ammunisjon så hadde grensen vært satt til 0 patroner, du kan tross alt finne på ganske mye tull med 2000 patroner. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jeg var nødt til a legge inn et til spørsmål i emnet… Fra noen andre svar over denne posten fikk jeg følelsen av at noen mener man kan oppbevare mer en 2000 skudd i et skap uten fg-godkjenning (f.eks. Verktøyskapene til Sølvrev). Men hvis et FG godkent skap ikke nødvendigvis er særskilt godkjent, så kan jeg ikke se for meg at en zarger med hengelås er det. Eller er det?

Link to comment
Share on other sites

On 3/3/2024 at 11:06 PM, Daniel. said:

Du får fjerne FG klistremerket, så er det bare et stålskap igjen :P

Eller sette en teip over? Må gå an å bruke litt fornuft. Så lenge det ikke oppbevares våpen i skapet er det likestilt med et vanlig skap i mine øyne. Jeg er ikke advokat (men de tar feil de også) Gjør din egen vurdering

Link to comment
Share on other sites

JohNam skrev (54 minutter siden):

Jeg var nødt til a legge inn et til spørsmål i emnet… Fra noen andre svar over denne posten fikk jeg følelsen av at noen mener man kan oppbevare mer en 2000 skudd i et skap uten fg-godkjenning (f.eks. Verktøyskapene til Sølvrev). Men hvis et FG godkent skap ikke nødvendigvis er særskilt godkjent, så kan jeg ikke se for meg at en zarger med hengelås er det. Eller er det?

Som det fremkommer av svarene rundt det temaet, så er ikke problemet at FG-skapet kun er godkjent for inntil 2000 skudd på grunn av mangel på sikkerhet. Men tvert imot at noen har fått for seg at det er FOR sikkert, og blir en potensiell bombe ved brann. Verktøyskap og andre mindre robuste låsbare anretninger risikerer ikke samme skjebne, og kan derfor oppbevare mer enn 2000 skudd.

Link to comment
Share on other sites

JohNam skrev (59 minutter siden):

Men hvis et FG godkent skap ikke nødvendigvis er særskilt godkjent, så kan jeg ikke se for meg at en zarger med hengelås er det. Eller er det?

Det er det. Lovteksten seier berre: Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst.

Link to comment
Share on other sites

Nei. Du må lese både lov og forskrift. Og gjerne rundskriv i tillegg... 

 

Ammunisjonen skal oppbevares slik at uvedkommende ikke får tilgang. En papp-eske med hengelås oppfyller ikke dette kravet.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Wintel said:

Nei. Du må lese både lov og forskrift. Og gjerne rundskriv i tillegg... 

 

Ammunisjonen skal oppbevares slik at uvedkommende ikke får tilgang. En papp-eske med hengelås oppfyller ikke dette kravet.


Dette er det som står i rundskrivet:

 

Quote

 

4.7.   Oppbevaring av ammunisjon hos privatpersoner Av de vanligste typer ammunisjon som skal oppbevares nedlåst nevnes:

- Komplette patroner

- Prosjektiler, [med unntak av løse hagl og runde blykuler til munnladere og perkusjonsrevolvere]

- Krutt

- Tennhetter  

 

Ammunisjon kan låses inn i skuff, skap, boks, kasse, reol, eller annen egnet låsbar innretning. For ivaretakelse av formålet med nedlåsningen, må gjenstanden være egnet i den forstand at den oppstiller en reell fysisk barriere mot tilgang på ammunisjonen.

 

 

Fra Våpenforskriften:

 

Quote

Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst i særskilt skap, skuff eller annan låsbar innretning og vere åtskilt frå skytevåpenet.

 

Våpenloven sier:

 

Quote

Ammunisjon skal oppbevarast nedlåst

 

 

Det stilles ingen formelle krav til hvor solid innretningen skal være.

Link to comment
Share on other sites

Jeg oppbevarer ammunisjon i en liten bod hvor ventilasjonsanlegget står. Har satt på skikkelig låssylinder på døra. Denne løsningen har jeg avklart med politiet lokalt og de sa den var helt grei.

Link to comment
Share on other sites

hikkas skrev (1 time siden):

Når blir blyet ett prosjektil? Når det er støpt, eller når det er ferdig smurt og sizet?

Kula/haglet blir et prosjektil (korrekt stavemåte er projektil) når den/det beveger seg med høy hastighet gjennom et medium, f.eks. luft. Lovverket er notorisk slomsete med bruken av begrepet. Det heter kuler og hagl når de er produsert, ligger i eske/boks, eller i en patron.

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Punkt 4.7 i rundskrivet sier: "Ammunisjon kan låses inn i skuff, skap, boks, kasse, reol, eller annen egnet låsbar innretning."

Pappeske kan neppe sies å være egnet...

I den forrige våpenforskriften (som ble erstattet i 2021) sto det i Kapittel 16 om privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon:

 

§ 78.Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem.


Denne, eller tilsvarende formulering, finner jeg ikke igjen i den nynorske forskriften... 

Link to comment
Share on other sites

Men intensjonen er vel fortsatt at oppbevaring av ammunisjon skal være slik at ikke uvedkommende (på en enkel måte) får adgang til den? I så fall må ammunisjonen være både skjult og nedlåst?

Edited by Sølvrev
Presisering
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...