Jump to content

Ladinger til 6,5x47L


sirKandal

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Alt som er nytt og morro må jo prøves - som f eks 6,5x47L

 

Utgangspunktet mitt har aldri vært å lage noen 7kg langholdsrigg, da jeg er først og fremst jeger og dernest skytter de siste årene. Så riggen skulle være mest bærbar deretetr skytejern.

 

Utgangspunktet måtte jo som vanlig være en Kimber. Lettere rifler med bedre deler og sammenskrudd fra fabrikk finnes ikke i min verden. Så en 84M Classic misten 260 løpet og inn kom det en 62cm, 16,5mm munning LW SS emne tilpasset av lærlingen. Lærlingen har gjort noen jobber for seg selv som er særdeles imponerende så akkurat jobben var jeg ikke engstelig for ble ordentlig gjort. Hans egen 338 federal er uten sammenligning den mest presise rifla jeg har vært i nærheten av i "jaktrifle" utgave. Raggete hull på 12-18mm/5sk/100m lar seg høre i en rifle på 3,8kg.

 

Men Kimberen - tanken var å ende opp med rigg på 3,1-3,2 kg med 17,5mm munning, noe som hadde gjort den litt ryngre i nesa og bedre kunne skutt frirekyl fra tofot eller løst anlegg. Dessverre hadde følgebrilla på kopi fresen en dårlig dag så vips ble det et stygt spor som måtte vekk og løpet ble bare 16,5mm munning. Vekten endte på på 2,9kg på rein rifle - noe som i etterkant dessverre er litt for lett. Fri front rekyl serier er som regel 6-10mm breie og 15-30mm høye. Og jeg vet hva dem kommer av...... han dusten som holder i skraftet.

 

Så første steg på veien bli å forlenge stokken ca 1,5cm for å sørge for positiv kontakt med skulderen alltid og dermed ta litt av rekylproblematikken der. Fungerer ikke det ligger det en Hausken Kompakt demper klar for montering.

 

Kikkert har jeg foreløpig ikek blitt helt enig med meg selv på, så foreløpig sitter det en gammel 35x Leupold Competition montert. Den vil bi byttet ut med en mer passende rådyr og pipip dreper kikkert, med retikkel passende avstandene det skal skytes på. Piccatinny skinne og diger PM-2/Hensholdt er ikke aktuell på denne da vekt fortsatt er relativ viktig på jaktriflene mine. Til stasjonær jakt har jeg allerede skytejern som er mer en gode nok til alle avstander jeg noen gang kommer til å skytevilt på.

 

Tråden er jo ladninger så jeg får komme til poenget. Siden undertegnede er ei Bofors"hore" på kruttsiden er det kun krutt herfra som blir prøvd. Passende krutt er Nora 202/Rhino 14, 203B/Rhino 15 og URP/Rhino 17 til 123 og 130 grs kuler. Jeg har brukt federal 205M/CCI 450 hetter om hverandre. Uten at dette ser ut til å ha noen innvirkning på presisjon og eller hastighet.

 

Kammeret mitt tilater en Maks patronlengde på 69,7mm med 7/8g Scenar. For enkelthets skyld er alle ladninger satt til 69mm. Siden det ikke var tilgang på Comp dier i 47 er alt ladd med vanlige Rcbs Std dier som er rettet i pressa.

 

Svarte 123grs kuler,

Norma 202

36g- 850m/s - 9-14mm serier

37grs-863m/s12-23mm serier, mer uttalt høydespredning ennn den letteste ladningen

 

Rhino 15/203B

37grs - 844m/s - 7-22mm serier der jeg hadde noen for J***ige fluer. Skudd som stakkog en skriver min feil på

38grs - 860-866m/s - Om skytteren gjør jobben sin går disse helt rått - dvs under en halv klistrelapp

39grs - var for harde i rifla mi.

 

Sbarte 108grs kuler ble kun prøvd med Norma 202. Disse skjøt bedre enn 123 grs kulene. Spesielt høydespredningen var mindre. rekylopptak.

 

det jeg biter meg merke i er at kruttene nevnt over fyller hylsa litt dårlig. Uten å være sikker tror jeg, med stort trykk på tror det vil være bedre med krutt som fyller litt bedre i hylsa som URP/204/540/550 med kuler i 130grs klassen.

 

Siden riggen kommer til å bli brukt til til rådyr/fugl er det Interbond/Accubond/Scirocco/Diamond line o.l som er de mest interessante kulene. 120 Bal Tip kan sikkert brukes til trofejakt på rådyr, men noen kjøttkule har det ikke vært i andre kalibere.

 

Som alltid dette er data fra mitt våpen og skal bare bbrukes som et utgangspunkt for egne forsøk.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Du kommer nok ikke opp i makstrykk med N550 er jeg redd, men å starte på 39 grain blir ikke helt feil.

 

KI

 

Edit: Max ble rundt 41 - 41,5 - da med kula mot bommene, men jeg fikk ikke bort vertikalspredning med N550.

Men husk, uten publiserte data er man ute i det hvite på kartet. Ikke start med N550 uten å ha erfaring med noen av de andre kruttene som vi har offisielle data for.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei folkens!

 

Jeg var ute og fikk testet noen 139 grains Scenar kuler i dag, for å se hva disse kan prestere.

 

Sjekket QL, og med tanke på mitt korte kammer 68.3 mm ( dvs. kammeret er blitt noget lengre siden sist og løpet har nå skutt 1500 skudd med, og nå er kammerlengden blitt ca.68,5 mm )

Dette medfører til at med bruk av N-540 krutt, så sier QL max kruttmengde 36,8 grain.

 

Laget 3 testladninger:

 

36,5 grain ==> 829,65 m/s

36,8 grain ==> 832,65 m/s

37 grain ==> 840,3 m/s

 

Er det noen som har testet ut 139 grain Scenar kula, og har noen flere ladedata. :?:

 

Tenkte å bruke kula på langhold for å se om den vil prestere bedre enn 123 grain kula.

 

Mvh

TRG-22

Global Kammersmellvinner 2009

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Ser at Lapua har redusert BCen på alle Scenar kulene sine. For eksempel 8 gram .264 kuler har nå .527, redusert fra .547 i 2010. Selv om det ikke hører hjemme i denne tråden, nevner jeg også 10 grams 308 som nå har .460, mot .510 i 2010. Hmmm...

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Har fått litt hjelp av denne tråden tidligere og har nå ørlitt å bidra med.

 

Mange spør om denne patronen klarer storvilt kravet. "Alle" svarer ja, men lite data har dukket opp.

Jeg brukte 9 g scenar som hoved referanse for å jobbe meg opp mot en max ladning.

QL sier 40,2 grains med vit N-550 og patronlengde på 69.6mm

Jeg ladet meg sakte opp og endte på 40 g N-550 med en utgang på 870 ms i 14grader C.

Ingen trykk tegn.

Ruslet hjem... Ca 10 min gange å ladet mer ammo.

Denne gangen både 9 g scenar og 140 Nosler Accu-bond.

Masse 9g scenar. Og kun noen få med 140 AB

Målte 140 AB til 868ms. Og presisjonen var 12.6cm på 500m.

!!! to av Tennhettene punkterte! med 140AB ladningen. Bruker CCI 450.

Har ikke ladet mere med AB kula siden jeg ikke jakter storvilt. Men ett greit utgangs punkt er det jo.

Kan nevne at min konograf viser 20-30 ms mere enn QL lade simulatoren.

Rifla er en sako 75 med 60cm Pac-Nor pipe.

 

Med 9 g scenar ladningen var det ikke tryk tegn. Men jeg rullet 5 skudd i fuktig gress. Og skaut dem. Alle hadde svake merker etter utdrager i hylse bunnen. Ikke treg hevarm.

Samler greit på 500m. 10.7cm 5 skudd.

 

Leste tidlig i tråden om ladedata for 95g v-max. Det så ikke bra ut. Og jeg har bestandig ment at Sierra sin 85 HP er ei meget presis kule. Har brukt denne kula i 6.5x55 og 6.5 Grendel.

 

Jeg valgte ett krutt som jeg har mye av. Vit N-130. Dette gir i teorien ikke de heftigste utgangen. Men en plass må en begynne.

Undersøkte som vanlig QL for å finne en teoretisk RØD ladning. 38.5grains N-130 med 65mm Patronlengde.

Begynte på 37g og jobbet meg opp. Testet kun presisjon

38.5 grain ladningen gav treg hevarm. Dette syntes jeg var rart, for QL har stemt veldig bra med dette kaliberet.

Skaut kun ett skudd. Ruslet hjem, ca 270m. Ladet opp 37.5 grains som gav best presisjon. 12mm 5 skudd 100m.

Og konograferte dem. 1048ms i 14 grader pluss.

Fikk også sjekket grunnen til den heite ladningen. I QL satte jeg 65mm som patron lengde. Men da jeg satt ved ladebenken syntes jeg det ble litt lite hold på kula. Og satte patronlengden til 64mm. Ved denne endringen viste QL at dette var en RØD ladning.. såvidt.

Igjen viser min konograf litt mere fart enn QL. QL viser 1015ms. Jeg har 1048ms. Til denne ladningen er det Federal 205 hetter.

Link to comment
Share on other sites

Nå har ikke jeg kaliberet enda men vurderer det. For min del ville det være av interesse og klare storviltkravet med dette kaliberet. Etter det jeg ser må jeg vel strengt tatt opp i ca 850 m/s med ei kule på 9,1g. Stemmer ikke dette? Jeg har brukt norma sin kalkulator.

Link to comment
Share on other sites

en 140 grs kule må ha 772 msek på 100m for å holde kravet. Hvor stor utgangshastighet man da trenger for å ha 772 msek på 100m kommer mye an på kula. Feks 140 grs woodleigh må ha 876 msek for å klare dette, mens en 140grs nosler partition kun trenger 833 msek for å klare det samme. (begge er 6,5 kuler)

Link to comment
Share on other sites

Med PCB stemmer tallene du oppgir høggern, men ikke etter norma sin. Men hva er løpslengden de går utifra i disse to programmene? Noen som vet det? Ville egentlig prøvd om jeg kunne klart meg med en løps lengde på muligens 50cm eller 55 visst det skulle være nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Tastet inn både 140 AB og 140 Part. Og får ikke mere fart enn 809ms og 818ms med 50cm pipe i utgangshastighet.

Da med 69mm Patronlengde som er passelig for mitt kammer med 140 AB

Og Vit N-550 som er det kruttet jeg har målt selv med min conograf. Og med tips fra M 67 måler jeg nå 10 skudd i rolig tempe, ment som ett tips for å finne ES

Gjør igjen oppmerksom på at mitt 60cm Pac-Nor løp viser 18-27ms kjappere utgang enn hva QL viser. Har målt min CHRONY mot to andre conografer. Og dem er rimelig lik. Snitt 5 sek forskjell på 10 skudd.

 

Ellers ser jeg at mine max ladninger med feks 9 g scenar enkelt passer til 144g fmj kula Lapua/Rano/Odin. Så det er kanskje mulig at det går å få ei 10 grams kule opp i nødvendig fart. Har liggende 160g Hornady round nose. Og kan sjekke dette i løpet av noen dager.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Skiller strengt tatt 17 m/s hvorvidt det er mye eller lite kan diskuteres. Men når det gjelder kaliberet så kommer løpslengden inn i bildet for og klare og presse ut kula i den nødvendige hastigheten for og oppnå anslaget.

Så for å få 772 msek på 100m trenger man på feks 140 grs woodleigh må ha 876 msek i PCB og 849 msek i følge Norma? Og for 140grs nosler partition 833 msek i PCB og 815 msek i følge Norma?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det er ikke nødvendig. Fulgte det ikke med en ekstra (sort) mutter til å feste utstøteren? Denne mutteren har ikke ekspander knapp.

Har du utkaster ala rem 700, vil du få noen halser som blir bulket. Da kan det være kjekt å få rettet dem ut.

Ett tips angående bushinger. Jeg brukte de bushingene som er nevnt i denne tråden. Men fikk bare ok presisjon med mitt løp.

Tifleldigvis brukte jeg en standard neck sizer uten løs bushing. Og presisjonen ble merbart bedre. Tipset må vel da bli å skaffe ett par bushinger som er litt trangere. Husker desverre ikke dim på de bushingene jeg brukte

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

hopmark skrev:

Noen her som har erfaringer med/bruker Berger VLD Match i 130 grain?

 

Her er mine ladedata for Berger VLD 130 grain.

 

01.04.2011

 

Kule: 6,5x47, Berger VLD, 130 grain

Tennhette: CCI 450 SRM

Krutt: N-540, 37 grain, Lotnr. 090107 / 15.5.09

OAL: 69,4 mm

V0: 841,7 m/s

Værdata: -1,4*C, Baro 1015,

Meget bra presisjon, 5,04mm

 

01.04.2011

 

Kule: 6,5x47, Berger VLD, 130 grain

Tennhette: CCI 450 SRM

Krutt: N-540, 37,5 grain, Lotnr. 090107 / 15.5.09

OAL: 69,4

V0: 855 m/s

Værdata: -1,4*C, Baro 1015,

Meget bra presisjon, 6,43 mm

 

Skutt i Kongsberg pipe, 60,5 cm, pipetwist 1 - 8 1/4, 5 skudd

 

Personlig synes jeg at Berger 130 grain er på grensen til 6,5x47. Berger 140 grain blir for krampeaktig, mens Lapua 123 grain er den beste.

 

Bruk av ladedata er på eget ansvar. Disse ladedata er for min rifle.

 

Håper dette kan hjelpe deg.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lest denne tråden med stor intresse. Vurderer denne patronen i min Browning A-Bolt til fordel for 308W løpet som står i nå.

Er det noen som kan ofre et par hylser gjerne med kule?

Uten krutt og tennhette for ordens skyld i forhold til postregelverket.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei folkens!

 

Jeg trenger sårt noen råd i denne stund.

 

Jeg har skiftet pipe på min TRG 6.5x47L. Jeg hadde tidligere Kongsberg, men har nå Lilja SS pipe med 1-8 twist.

 

Jeg har skutt nå 130 skudd med ny pipa, og har brekt den inn etter alle kunstens regler. MEN får den ikke til å samle slik jeg gjorde med den gamle pipa mi.

 

Jeg har alltid brukt 123 grain Lapua Scenar, Moly og N-540 krutt, da dette har gått dom en stråle.

 

Har prøvd flere forskjellige kombinasjoner eks. Lapua Scenar 123/139 grain med moly og uten moly, Berger VLD 130/140. Krutt har vært N-540 og N-11.

 

Jeg kan ane noen konturer av meget bra presisjon med tyngre kuler og N-540 og litt med N-11 krutt. Men trenger litt mer testing før en kan fastslå noe enda.

Fikk med 139 grain scenar 3 skudds samling 4.33 mm, men grunnet at cronografen streiket, så fikk jeg ikke måling.

Av erfaring så gikk den ut med ca. 830-840 m/s med Kongsberg pipa, og iht. QL så skal den gå ut med ca. 820 m/s. Jeg synes det blit litt for krampeaktig.

 

Fikk også noen tålig gode samlinger med 123 grain og N-11 krutt, 7.42 mm, MEN er ikke helt fornøyd med det.

 

Ut fra det jeg kan lese om Lilja piper, så anbefales det 1-8 twist på kuler 130 grain ==>, men på kuler opptil 130 grain 1-9 twist. Stemmer dette?

 

Noen med erfaring fra Lilja piper? Trenger de tid på seg før de blir bedre?

Link to comment
Share on other sites

6.5mm er et sammensurium av riflestigninger mellom 8 og 9". Generelt virker alt, unntatt 1:9" sammen med de lengste matchkulene, merk - de lengste, ikke de tyngste..

DFS sine 6.5x55 løp er jo generelt 1:8 2/3", men rene 1:8" fins også, og noen imellom. I teorien skal enkelte matchkuler være kun marginalt stabile i 1:8 2/3", men de virker - du har selv sett hullene (hullet 8) ), senest på lørdag.

F.eks. 130gr Berger VLD er i grenseland etter flere forskjellige måte å beregne Sg, og skiva (vertikalspredning i sidevind) forteller at Sg ER lav. Men den er høy nok.

 

820m/s med 139 Scenar er da alt nok? Jeg har skutt tusenvis av dem i 800m/s, og ikke tatt skade av det :wink: Men når det blir langt type veldig langt, så blir det lobbing - men der er jammen enda et poeng til 139gr kula. Den flyr og flyr, også subsonisk, med god presisjon.

 

Men en ting jeg glemte istad, har du målt riflestigningen?

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

M67:

 

Ja, jeg har sette kulehullene sist lørdag, og det er dit jeg vil med det nye løpet også. Nei, jeg har ikke målt riflestigningen, men når børsemakeren sier det er 1-8, og det står en klistrelapp fra Lilja på innpakningsplasten, så går jeg ut fra at dette stemmer. Men kan måle det for sikkerhets skyld.

 

høggeren:

 

Jeg har bestillt noen 123 og 140 grain A-max kuler, og har ladet opp noen 130 DL kuler som skal testes.

 

Jeg skal forsøke meg på noe N-19 krutt også.

 

Takk for tilbakemeldinger.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Trg-22 ! Hadde endel problemer med mitt lilja løp, men er ikke i nærheten av ditt presisjons nivå. Jeg hadde derimot ei LW/blånert pipe som leverte meget bedre presisjon før jeg fikk lilja løpet. Dette var med 123 scenar og 540/550 krutt i begge pipene. Begge hadde 1-8 i stigning.

Ville testet noen amerikanske kuler i lilja løpet før det blir solgt billig :D.

Hadde tidligere to løp i 6,5grendel.Lilja og Sauer. Lilja løpet gikk best av de to løpene, med sierra kuler. Men sauer løpet godtok alt av kuler.

Link to comment
Share on other sites

Hei 6x47!

 

Takk for tilbakemeldingen. Nå tror jeg nok ikke at løpene blir solgt billig :wink: , jeg tror nok heller det at jeg må finne ut av hva problemet er.

Hva gjelder presisjon, så stiller jeg ganske strenge krav, da jeg bruker det som BR rifle og som langholdsrifle.

Har funet ut av det at jeg gidder ikke fylle skapet til randen med rifler som jeg bruker noen få x i året.

 

Men skal prøve ut Sierra kuler også, slik at jeg kan utelukke etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei

 

Jeg skal bygge om til 6,5x47Lapua etterhvert og trenger da å se meg om etter dier til dette

Jeg liker godt Lee Collet men disse er ikke laget for 6,5x47L ennå så vidt jeg vet.

 

Hva bruker dere her på forumet? Er det halspressing eller helpressing dere går for?

Bruker bare halspressing selv på alt utenom jaktammo

 

Tar gjerne imot tips til bra dier

Link to comment
Share on other sites

Bedre er det nok å bruke FL dien hver gang, drite i neck-dien. Dette er ikke en 100 år gammel 30-06 med en haug produsenter av dier, kammerbrotsjer hylser mm. En kan utgå fra at kammer passer godt med ladediene, og da går det an å justere FL-dien slik at en kalibrerer messingen akkurat så lite at messingen holder lenge. Hvis du halspresser f eks 5 ganger før du helpresser må du sette skuldra mye hardere tilbake. Ved små kalibrereringer utnytter man elastisiteten (springback) bedre.

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal helpresse hver gang så er det vel bedre med settet som inneholder "Type S full length die + competition bullet seater" ; http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... 6x47-Lapua

Da kan en presse både kropp og hals samtidig. Med det andre settet som inneholder "Type S neck-die + body die + competition bullet seater" så må en bruke både neck-die og body die. Neck-die presser kun halsen. Body-die presser kun kroppen. Type S full length die presser både hals og kropp.

Forøvrig er Competition neck-die enda litt grommere enn type s neck-die. Men det ser ikke ut til at den finnes i 6,5x47L. Ihvertfall ikke hos Sinclair. Til 6BR har jeg diesett bestående av comp. neck die, comp. seater og body-die. En kompis har tilsvarende i 6,5x55. Jeg kan ikke si jeg har vært veldig plaget med trang kamring i 6BR, selv etter mange omladninger. Men jeg lader jo ikke altfor hardt.

 

Har jeg observert riktig at det brukes mer helpressing til presisjonslading nå enn før? I gamle dager var det jo halspressing med Wilson-dier som gjaldt.

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hva folk gjør med hylsene sine siden de stadig må helpresse etter 4-6 omladninger. På 308win og Lapua hylser så har jeg 20 omladninger uten helpresing, på 6,5x47 har jeg 10+. Dette er ladninger som ligger godt over oppgitte ladedata. Har folk myke låskasser, masse dritt under klakkene eller kammer fulle av olje?

Link to comment
Share on other sites

Hvis en skal helpresse hver gang så er det vel bedre med settet som inneholder "Type S full length die + competition bullet seater" ; http://www.sinclairintl.com/.aspx/pid=3 ... 6x47-Lapua" target="_blank
Det er dette jeg bruker til min 6,5x47

Har ladet om hylsene veldig mange ganger uten å måtte trimme.

 

Hmmm. kanskje jeg skulle sjekket lengden på hylsene mine før neste femhundremeterstevne?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Stille før stormen.. Jeg sikler på pipe i 6,5x47L om dagen. Noen som vet om den vil mate greit i ei kort 700-kasse som originalt er for .22-250? Og hvem kamrer 6,5x47? Med 6,5x47L kan nåværende kråkerifle også fungere på storvilt. Det blir i så fall med demper. Og da ønsker jeg minst mulig lyd -> = minst mulig kulediameter og kruttmengde. Alternativt må jeg bruke ei annen rifle med lang låskasse, men da passer det bedre med en lengre patron. 6,5x55 eller 6,5-06 AI, ettersom jeg har begge fra før, begge med utskutte piper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...