Jump to content

Ladinger til 6,5x47L


sirKandal

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fått satt i 6,5x47 løpet mitt nå etter litt forandringer på rifla.

Rifla er en retta Remington 700.

Kjøpt en boks med nye hylser så dro for og formskyte og teste litt ladninger i går.

Ser ut til at det jeg har gjort med rifla har fungert og jeg hadde en god dag ,ble flere 3 skudds samlinger på 5-6mm :mrgreen:

Bruker 19 krutt og lotten jeg har er nok litt slapp så ble lave hastigheter men presisjonen var bra.

 

Norma DL 130

Norma 19 37 gr

Col 70,5 mm

Hastighet 757 ms

Samling 6 mm

 

Norma DL 130

Norma 19 38 gr

Col 70,5 mm

Hastighet 780 ms

Samling 5 mm

 

Scenar 123

Norma 19 38 gr

Col 70 mm

Hastighet 793 ms

Samling 9 mm

 

 

Blir mere testing av 47 framover :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

J&F hadde de hettene jeg lette etter :mrgreen:

 

Har forsøkt meg på en ladetest. Usikker på hva den kalles men jeg kaller det en linjetest, eller en horisontal linjetest

Jeg er ikke kun ute etter beste samling men også et område der liten endring i trykk/hastighet utgjør minst mulig påvirkning i vertikal spredning. Dette pga jeg sysler litt med langholdskyting.

 

linjetest_130914.jpg

 

Tester Lapua hylser, URP krutt, Remington 7.5 hetter og 139 grn Scenar

Bruker 69mm patronlengde på denne testen

Starter på 36,5 grain og ender på 38,3 grain, økning på 0,3 grain i hvert steg.

Ladeboka Utg 7 sier 38 grain som max men fant ingen trykktegn på 38,3 grain

 

Det jeg ser etter er en sinuskurve og et område i toppen av kurven som gir liten vertikal spredning over en større variasjon i kruttvekt/hastighet.

Ser at denne patronen gir veldig lav amplitude. Har også testet 338 Norma mag og da var sinuskurven mye mer tydelig.

Likevel ser jeg at fra 36,8 som lavt punkt til 37,7 nytt lav punkt er det en nærmest rett linje. Skiller ca 0,5cm fra min til max

37,4 grain er i øvre del av kurven med god samling. Er ca 2,5cm s/s. Eneste samling som er ørlite grann bedre er 37,7 på ca 2,3cm men den er mot bunnen av kurven der den rett etter har snudd mot topp igjen.

Nå er dette skutt fra tofot og med pølle på 200m. Mine skytteregenskaper er ikke gode nok til å si hva som er skytter og hva som er riflas spredning, men jeg må prøve å lese blinken med dette i tankene.

 

38 og 38,3 grain er også mot toppen av kurven igjen men ser ut til å ha dårligere samling.

Tenker derfor å teste ut 37,4 grain på lengre hold og samtidig se hvordan samlingene blir på 100m.

Har her brukt 5 skudd med laveste kruttvekt for innskyting.

Skutt strengen fra min til max, pause for å kjøle løp. Så fra max til min, ny kjøling så fra min til max igjen.

 

Har ikke målt hastighetene under skyting. Hele poenget med denne typen test er at mindre variasjon i hastighet skal ha liten betydning på blink på lange hold. Derfor er ikke ES heller så viktig selv om jeg liker å ha denne så lav som mulig.

Tot 26 skudd for å finne godladning til langhold.

Fungerer det? Ja i hvert fall for meg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...