Jump to content

Ladinger til 6,5x47L


sirKandal

Recommended Posts

samme parameterne med URP

Ja dette blir jag ikke helt klok på. :?

 

Ladningen til Rolf med URP gir 861m/s og 3579Bar. De rare er at det blir omtrent de samme tall med Bofors RP19. :shock:

 

Jag har re-startet PC mellom kjøringer. Operatør feil eller bugg i program :?::?::?: Forrvirringa er total og jag legger ner QL nå inntil jag finner en vettig forklaring. :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var og testa litt idag, mest hastighet. Da jeg ikke brukte bakstøtte og skyte stilliga min var litt i høyeste laget, ble ikke presisjon det den kunne. Men fikk jo antydninger :D

Fant ut at Norma 19 er et godt krutt i denne saken med 140gr A-max

 

Sako TRG m/Kongsberg 73cm løp

OAL 69,66 det vil si kulene står 0,01mm inn i bommene

Hornady 140gr A-max

Norma 19

Fed 205 tennhette

39gr 2705 ft/s (824m/s)

39,5gr 2760 ft/s (841m/s)

 

Dette uten tegn til noe forhøyt trykk :D

og pressisjon så lovende ut

 

DETTE ER DATA FOR MIN BØRSE. IKKE BRUK DATA UTEN OG GÅ TRINNVIS OPP.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, 6,5x47 Lapua gir noe blandet inntrykk. Først er at fabrikkladingene til Lapua med 7,5 og 8g Scenar gir vidt forskjelig trykk. Hvor den ene er moderat og den andre er langt over det jeg vil si er maks i en fabrikkpatron. Jeg får spørre Lapua om det er noe spes med den lot'en jeg har fått.

Patronen gir gode hastigheter med lite krutt, men også raskt trykk som du ikke ser på hylsene før det er over maks. Vanlig SR hetter gir jevnere trykk og hastigheter enn SRM hetter med Viht og Norma krutt. Jeg må en tur til på banen med trykkmåler før jeg kan si noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...

Her er noen erfaringer jeg har med 6,5x47 Lapua, CCI450, N540, og 8g Scenar.

 

 

CCI450 og 38 grs N540 gir 870m/s @ 0 grader celsius

CCI450 og 38 grs N540 gir 878m/s @ 5 grader celsius

CCI450 og 38 grs N540 gir 880m/s @ 10 grader celsius - litt kratring av hettene

CCI450 og 38 grs N540 gir 884m/s @ 15 grader celsius - tydelig kratring av hettene, men ellers ingen trykktegn

CCI450 og 38 grs N540 gir 890m/s @ 20 grader celsius - kratring, og nesten flate hetter, fikk en pungtert hette, litt motstand når jeg åpner sluttstykket, men ingen merker i støtbunnen.

 

Målte trykkringen på 3 som var skutt ved 0 grader, 3 ved 10 grader og 5 ved 20 grader. De som var skutt ved 20 grader hadde ikke større diameter en de andre. Målt med mikrometer.

 

Har 50 skudd til av denne ladningen, tror de bør skytes når det er mindre en 10 grader celsius. Sånn som i dag, med 5 grader og nysnø lant ned i fjellet.

Link to comment
Share on other sites

Endelig så sammenfalt pent vær med min mulighet til å bruke tid skytebanen. Ca.20°C å ”vindstille” til måtelig vind som snurret en del.

Brukte rød flagget og løvetann rett foran standplass som erstatning for vindflagg. Gleder meg til å få vindflagg som vel er på vei.

 

Tanken er å få testet min ladning for web-cup og 500m på Jonsvatnet.

 

Ladet opp 60,5, 61,5, 62,5 63,5 og 64,5 klikk med N550, 3 stk av hver og fyrte løs.

 

normal_P1000302_%28Large%29.JPG

 

61,5 gav vertikal imens 62,5 ser bra ut, så har 63,5 en liten antydning til vertikal som kommer for fult med 64,5.

Tilfeldighet? Tja at 63,5 gav godt resultat sammen med LS123 mot bommer, CCI450 og fart ~880m/s visste jag siden tidligere. 63,5 klikk tilsvare ca.37,2gr med mitt utstyr.

Det blir en mindre justering til web-cupen.

 

Ettersom jag syns det er vanskelig å få til justeringen av settedybde med hjelp av skrujern så har jag investert i en drop-in micrometer hode til min Wilson kule setter

 

http://www.sinclairintl.com/prod_detail_list/Seater-Stems-Tops

 

Kulesettern fra Wilson går på ogiven og ikke som mange andre fabrikat på kule spissen.

Teoretisk så burte man da få jevnere ammo. Hvis man velger å trimme spissen med meplate eller pointing har dette intet å si for settedybden med en Wilson kulesetter.

Men da trenges en duppe-ditt for å måle:

 

http://www.sinclairintl.com/product/10477/Bullet-Comparators

 

For å teste ladet jag opp standard ladning (63,5 N550) og satte kula .001 fra bommer.

Resultatet blev en horisontal med spreding. Min feil eller vind vet jag ikke, må testes videre.

 

Flott å kunne få holde på med ladning alene på en DFS bane.

 

normal_P1000304_%28Large%29.JPG

 

Løpet har snart gått 1000 skudd og det blir fortsatt blått…

 

normal_P1000308_%28Large%29.JPG

 

Mantling eller overføring fra jag / pussestokk?

Ettersom det ikke føles noen fortrengning i løpet og det er kun på den første lappen gjetter jag på det siste.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hadde satt inn Tubb speed lock tennstempel og fjær, fordi jeg trodde at det var lykken, nå vet jeg at det ikke er det. Tennstempelet er i overkant langt, og 0,1mm tynnere en original tennstepelet. Dette er nok grunnen til kratrede og pungterte hetter. Nå har jeg satt inn original tennstempelet og en fjær som er 25% kraftigere en originalfjæra. Det ser ut til at kratring er historie, og hettene har et helt fint anslag.

 

Dette er ladninger som tidligere har gitt kratrede hetter.

 

CCI450 og 37 grs N540 gir 860m/s @ 10 grader celsius

CCI450 og 37,5 grs N540 gir 869m/s @ 10 grader celsius

Og 38 grs N540 og 20 grader celsius gir treg hevearm.

 

 

Har også testet litt med Norma 11 (lot 65001), og får høye jevne hastigheter, uten noe tegn til høyt trykk.

 

CCI450 og 37 grs Norma 11 gir 868m/s @ 10 grader celsius (denne hadde en hastighet på 843m/s med Fed 205 hette)

CCI450 og 37,5 grs Norma 11 gir 881m/s @ 10 grader celsius (to 3 skudd serier 12 og 11mm) (879-885m/s)

CCI450 og 38 grs Norma 11 gir 896m/s @ 10 grader celsius (en 3 skudd serie 15mm) (895-896-897m/s)

 

Dette er med 58cm pipe.

 

Felles for alle ladninger er 8g Scenar og COL 70mm, det vil si 0,17mm friflukt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som har prøvd både 123 grs Sierra og 123 grs Scenar i 6,5x47L? Hvordan er max hastighetene i forhold til hverandre?

 

Har pøvd litt, og Sierraen gir 20m/s lavere hastighet en Scenaren med samme ladning. Har ikke prøvd å bevege meg opp mot max med Sierraen enda, og lurer derfor på om det er noen som har prøvd dette.

 

Patronlengden med Sierra er ca 0,8 mm mindre en med Scenar, noen med samme erfaring?

 

Fikk ikke så bra samlinger med de jeg prøvde i dag. Hastighetene lå på 860m/s, så det er nok enda noe å gå på oppover. Med Scenar får jeg de beste samlingene mellom 880 og 890m/s.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke direkte sammenliknbare maksimumsdata for Scenar og MatchKing, men hos meg var maks ladning 39.0 grain N540 for 8g Scenar. Her lå hastigheten på 870 m/s. Dette ga merke i hylsebunn etter ejektorhullet.

MatchKing har jeg kun skutt med 203B, her er maks ca 39.5 for 123gr MK. Hastighet 905 m/s. Det var her ingen trykktegn, men tabeller forteller meg at dette er i nærheten av maks. Det kan virke som at Scenar ikke vil kunne kjøres noe raskere enn MK i alle fall.

 

Jeg gjorde et forsøk i sommer da jeg satt med noen hylser fylt med matchladninga 203B (37,2gr) som jeg normalt skyter med MK 123gr. Satte i noen 8g Scenar i stedet. De traff midt i (Jeg mener på millimetern samme treffpunkt) skiva på 100m der jeg var innkutt med Sierraen. En serie på 500m med eksakt like mange klikk opp ga nøyaktig samme treffpunkt som Sierraen på 500m. Det ble ikke kronografert, men farten er nok temmelig lik.

 

Hvis en sammenligner BC-tallene som Sierra (.510) og Lapua (.574) oppgir skulle en tro at Scenaren skulle truffet en bra bit høyere på skiva på 500m. Min konklusjon ble da at Lapua selger en god del kuler på oppblåste BC-tall :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Lapua oppgir i alle fall nå .547 for 123 grs Scenar. Får ganske nøyaktig lik kulebane på de to kulene til 1000 meter med PCB. Fikk også samme treffpunkt på 100 meter med samme ladning, men mindre fart med Sierra. Med N540 og 123 Scenar er 37,5 grs max i mi rifle, gir ca 880 m/s @ 15 grader Celsius. 37,5 grs Norma 11 gir ca 880 m/s @ 10 grader Celsius, så Norma 11 og N540 er ganske like. MEN med Norma 11 kan jeg lade enda litt hardere uten trykktegn, og oppnår opp mot 900 m/s. Har likevel de minste samlingene rundt 880 m/s. Kanskje jeg kan få til 900 m/s med Sierra, og bra samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har prøvd både 123 grs Sierra og 123 grs Scenar i 6,5x47L?

Hvis Du måler diameter på kuler så er MK ca.0,005mm mindre vil jag minnes.

 

I mitt løp gir begge kuler samme fart, 880m/s, med samme instilling på verktøy å vekt. Jag har ikke gjort noen tester da de første 6 skudden samla godt. Se avatar med fouling skudd til venster.

 

Dessverre så viste MK seg å gi dårligere presisjon ved lenger hold enn LS. Hvis dette beror på kule, dårlig rengjort eller utskutt løp venter jag til våren å teste ut.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Syns 6,5x47 Lapua er noe oppskrytte greier. Har byttet til en ny lot kuler, og da må jeg til å fikle igjen for å finne en kombinasjon som gir bra hastighet og prsisjon. Samlingene (5 skudd) nå ligger på ca 25mm, med 25x kikkert.

 

Før da rifla var i 308, var det bare å kaste sammen noe greier, og stort sett alt gikk fint som snus. Lett under 15 mm med 10x kikkert.

 

Har en lett Sako 75 i 260 Rem, med 2-3mm friflukt, en vilkårlig ladning med 120 grs eller tyngere kuler skyter lett 25mm samlinger med 6x kikkert.

 

Hva er det som skjer?

Link to comment
Share on other sites

Ny pipe = nye egenskaper og unoter. Umulig pipe = enten leve med eller kjøpe ny og krysse fingrene.

 

Her hos meg er det vanskelig å finne den beste ladninga fordi alle ladevekter går omtrent like godt (Men ikke alle krutt/kulekombinasjoner) N550 og 203B er greie å ha med å gjøre, men N550 gir mer vertikal på lange hold. 203B gir ekstremt lite vertikal men veldig mye pussing :evil:

 

Så forresten at du ville gjøre noe med tennhullet. Hvis det er slik at du har en Rem 700 så kan du kjøpe deg ny bolt fra PTG

 

Edit: Hva slags kule er det som krangler?

Link to comment
Share on other sites

Har satt inn det originale tennstempelet igjen, og problemet med kratring av hetter er borte, så det fungerer greit. Pipa er en ny Krieger, skutt 650 skudd. Fikk til samlinger på mellom 10 og 15 mm med 8 grams Scenar, etter en del prøving og feiling. Nå er det en ny lot med 8 grams Scenar som prøves, og jeg får ikke de helt store resultatene. Må vel bare prøve å variere litt med ladningen og settedybden på kula, så ordner det seg nok. Kanskje jeg skulle prøvd Scenar Silver Jacket, kan være at den går bedre.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier bare: prøv 203B. Det er det samme som Reloder 15 og det yankeene bruker mest.

Selv har jeg brukt en ladestige som er beskrevet mange steder for å finne et bredt ladevindu, da tåler ladningen bedre forandringer i settedybde, temperatur etc.

Pipa er jo øverste hylle da.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Min kremladning er Lapua Silver jacket 8 grams kule m/39 grains 540 krutt og OAL på 68,8 mm.

Hastighet på denne 876 m/s 15 *C og 848 m/s -9 *C.

3 skudds samling på rett i overkant av 7,46 mm ( 100 m ). :mrgreen::mrgreen:

 

Har prøvd forskjellig ladninger som dere, men da danne ladningen kom frem, så la jeg testingen på hylla forløpig.

Har prøvd N-150 krutt, men det ga ikke de store hastighetene, men produserte ganske gode samlinger ( 8,96-11,45 mm )i hastighetsområde 830-850 m/s.

 

Løpet er 66 cm og Kongsbergløp i en TRG.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg litt hjelp.

 

Jeg testet og ladet opp 39 grain N-540 123 Lapua Moly OAL 68.8 mm. Og testet ut med å finne max OAL med pussestokk og fagela kula for å se etter avtrykk fra bommene. Og dette stemte overens da.

 

Måling av OAL m/ pussestokk:

Sett inn ei kule i kammeret, og dytt pussestokken ned i løpet til den butter mot kula. Tegn merke på pussestokken. Deretter tar du ut kula, og spenner ned sluttstykket. På nytt dytter du ned pussestokken og merker på nytt når pussestokken butter mot sluttstykket.

 

Så er det å måle lengden mellom merkene, og du har max OAL. Eller er det feil metode som er beskrevet?

 

Må lade opp litt mer ammo, og i forbindelse med det, så oppdaget jeg at når jeg ladet opp en patron i kammeret og tok patronen ut, så var den dyttet inn til 68,3 mm.

Har testet på nytt med pussestokk og fargelegging av kula. Men nå viser det seg til at max OAL skal være 68,00 mm.

Hevarmen er litt treg når jeg lader.

 

Ser fra Quickload at ladningen var på 64200 psi, iht. Lapua så er max trykk 64000 psi. Jeg kan ikke se etter måling at hylsene har overtrykk tegn.

 

Hvor stor effekt har det på trykket at kula sitter godt inn i bommene?

Ser også fra QL m/OAL på 68,00 mm at jeg bør gå ned til max 38.5 grain med N-540. Da ligger jeg ca.1000 psi under max trykk.

 

Noen som har anbefalinger eller erfaringer med dette?

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Maks patronlengde ved bruk av pussestokk er vanlig å bruke, men den kan aldri bli nøyaktig nok.

Ved bruk av denne metoden bør en legge inn flere tiendedeler feilmargin og stort sett legge seg på en millimeter kortere OAL.

 

Når kula sitter godt inn i bommene vil det garantert øke trykket, men hvis du har god presisjon og ikke det du vil mene som overtrykk (går da selvsagt ut fra at du veit hva du driver med :wink: ) så hvorfor ikke?

 

Jeg testet dette en god del for få år siden ved å gå ned på ladningen og la kula sitte mot bommene. I noen tilfeller ga det tildels mye bedre presisjon, andre ganger det stikk motsatte.

Link to comment
Share on other sites

Hei Bamrud!

Takk for svar.

 

Jeg skal prøve å gå ned litt i krutt vekt, for å se hastigheten. Ser ut fra Ql at det er ikke mye som skal til for at trykket går drastisk ned med å redusere kruttmengden litt.

 

Har ikke merket noe på de skuddene jeg tidligere har skutt med 39 grain at de var noen overladning.

Uansett så må jeg få orden på dette før Numedal.

 

Vi snakkes med.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Thanks Leon. :D

 

Jeg skal snakke med John om dette til uka.

 

Satt i går med tusj og patron og prøvde meg frem, for å se hvor bommene gikk inn i kula.

Og Bamrud har rett i det at ved bruk av pussestok så er det ikke nøyaktig nok.

Etter mye prøving og feiling, så kom jeg frem til 68,35 mm som gir klaring og ikke merker i kula.

Legger jeg meg på 68,4 mm så blir det såvidt merker i kula.

 

Dette er en meget tungvint måte å bruke for å finne friflukten. :(

 

Uansett, så må jeg en tur ut og teste litt på kruttladningene. N-540 m 39 grain går langt over max trykk i QL, men går jeg ned til 38,6 grain så ligger jeg innenfor.

 

V snakkes med.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Ad krutt og trykk, du kan prøve N550.

Friflukten virker iallefall fornuftig på meg. Du kan lade patroner med friflukt, og du kan lade patroner uten, og framdeles ha så godt hold på kula at patronene tåler håndtering.

Ser du finner friflukt på samme måte som meg... tungvint, men det virker. Og skal ikke gjøres daglig heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Rufus skrev:

Synes det var merkelig kort kammer i den børsa. Hvem har kammret den? Hvordan brotch er brukt? Med 123gr scenar har jeg 0 friflukt på 70,3mm i børsa mi.

 

Det er John Ryen i Kr.Sand som har gjort jobben. Han er vel den børsemaker på Sørlandet som er dyktigst etter manges mening, også min.

Riflearbeidet er dyktig utført, og rifla samler særdeles godt ( 7,46 mm ) :D

 

Det er brukt en PTG brotsj.

 

Jeg vet ikke hvorfor kammeret er kort, men jeg vet ihvertfall at hvis jeg lader opp en patron i kammeret som er lengre enn 68,5 mm, og lader den og så tar den ut, så er OAL på 68,3-68,4 mm.

Veldig irriterende. :(

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Høggeren skrev:

jeg ville vært fornøyd med at pipa har kort friflukt så lenge den samler bra.

I 6,5X55 øker friflukta ofte med ca 1 mm pr 1000 skudd skutt. dvs du får COL 70 mm som max om 1-2000 skudd

 

Ja, en kan se det på med humor :lol::lol: , men jeg får ikke fullt ut brukt hele potensialet på rifla og langhold, når jeg må gå nedover på ladningene.

Har ikke fått skutt mer enn ca. 400 skudd, så det er et lite stykke igjen :wink::lol:

 

Jeg får heller ikke testet ut 139 grains kulene fullt ut heller. De vil stikke ganske dypt ned i hylsa da OAL ligger ca. 1,2 mm. Iht. QL så utgjør det ganske mye, men det gjenstår å se hvor mye det utgjør i virkligheten.

 

Skal en tur til børsemakeren til uka å få noen råd, så får vi se.

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev:

Om du er riktig misfornøyd med den rifla TRG, så skal jeg nok hjelpe deg av med den Skal ikke være vanskelig heller.

 

He, He..... Jeg tror ikke du har råd til den sum jeg skal ha for rifla mi :lol::lol::wink:

Vet at du drømmer og sugler på rifla, men keep on dreaming. Du kan få lov til å prøve den neste gang vi skyter... :wink::lol::lol:

 

Dessuten har jeg lært en ting opp gjennom livet mitt. Selg aldri ei rifle du er fornøyd med til fordel for ei annen. Du vil bare angre senere..... :shock:

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

For å måle patronlengden har jeg brukt ei hylse som er splitta i munningen. Setter i kula jeg vil vite patronlengden med, så langt ut at den er lengre en det jeg tror er max patronlengde. Når jeg så kammrer patronen trykkes kula inn i patronen når den møter riflebommene. Noen ganger kan det være litt fikklete å få dette til, men når jeg måler nok mange ganger med samme kule, finner jeg ut hvilke mål som er riktige. Vanligvis ligger de fleste målene innenfor 0,05mm. Bruker så samme kula til å stille inn settedia med.

Link to comment
Share on other sites

I dag har jeg gjort meg noen nye erfaringer med 6,5x47L.

Kule: Scenar 8 gram, med tilnærmet 0 friflukt, COL 69,5mm.

Tennhette: Federal 205.

Krutt: Norma 203B.

Temp: 0 grader C.

Vind: 0-2 m/s fra høyre.

 

37,5 grains - 876 m/s - ES 15 m/s - SD 5 m/s. Tar jeg bort første skudd etter puss blir det slik 879 m/s - ES 6 m/s - SD 2 m/s. Samling 31 mm.

38,0 grains - 886 m/s - ES 4 m/s - SD 1 m/s. Samling 19 mm.

38,5 grains - 891 m/s - ES 8 m/s - SD 3 m/s. Samling 16 mm.

39,0 grains - 891 m/s - ES 26 m/s - SD 10 m/s. Samling 22 mm. Litt tregt bolt løft. Variasjonen i hastighet viser også at denne er i overkant.

 

Dette er kun en 5 skudds serie med hver ladning, men jeg syns det ser lovende ut. Ser litt sideveis spredning på grunn av variabel vind.

For å unngå for høyt trykk når det blir varmere i været tror jeg at 37,5 eller 38 grains vil bli den nye langholds ladningen min.

 

Og kratringen jeg var plaget med da jeg brukte Tubb tennstemelet er borte, hettene ser helt fine ut, til og med på 39 grains ladningene som viser tegn på overtrykk.

 

Konklusjon: Norma 203B er en super medisin for frustrasjon og dårlig humør. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg vært en tur hos børsemaker, og fått målt friflukten og OAL.

 

Etter mye testing for meg selv, så kom børsemaker til samme konklusjon. Rifla mi har med 123 grain Lapua Scenar en OAL på 68,3 mm og da er det 0 i friflukt.

 

Jeg kunne levere inn rifla for å få litt lengre friflukt, men velger heller å kose meg med noen tusen skudd til, så får jeg lengre OAL med tiden.. :)

 

Når rifla går så bra som den gjør, så får vi leve med dette.

 

Da er det for min del case closed :!:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Jeg har fått tak i Redding neck size diesett m/ bushing. Og her er det også en bodydie som medfølger for hel sizing.

 

Hva slags størrelse har dere på bushingen?

 

Jeg har en .291, men kulene satt ikke godt i patronen. jeg kunne trekke denne ut med fingrene.

 

Så fikk jeg tak i en .289, men på noen patroner så sitter kula fortsatt litt løst, mens andre så sitter den godt fast.

 

Har prøvd å helsize noen patroner, men dette påvirker ikke holdet på kula.

 

Har dere noen erfaringer med dette? Bør jeg gå enda et hakk ned i strørrelse?

( Anbefalt str. på 6.5 mm skal være .291 iht. Midway??? )

 

Mvh

TRG-22

Link to comment
Share on other sites

Til 6,5x47 bruker jeg bøssing i str. .288"

Den har fungert ypperlig, så jeg har ikke prøvd andre bøssinger til dette kalibret.

 

Jeg skrev en hel del om dette på SL i sin tid siden jeg tilfeldigvis hadde den første rifla kamret for 6,5x47 i landet.

 

Det er riktig at seksogenhalven vanligvis benytter rundt .291" men det er tynnere gods i hylsehalsen på 6,5x47 hylsa.

 

Til 6,5-284 benytter jeg mest bøssingen i .291" , men også .292"

 

Edit: Jeg bruker forøvrig Redding Full size type "S" som er en helpresserdie med halsbøssing.

Det var ikke annet å få tak i da jeg begynte med lading av 6,5x47L, men denne fungerer også så bra at jeg har ikke hatt planer om å bytte den ut med en Competition Die.

Isetterdien er samme type som er i comp. settet med "mikrometerskrue".

 

Edit 2:

Har prøvd å helsize noen patroner, men dette påvirker ikke holdet på kula.

Nei. I bodydien er det god plass til halsen. Det er mulig å helpresse ferdigladd ammunisjon i de diene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...