Jump to content

Ladinger til 6,5x47L


sirKandal

Recommended Posts

Da det nå nærmer seg at jeg får rifle i dette kaliberet ønsker jeg litt innspill på ladinger.

hva er beste krutt og kule.

Har fått med meg at Lapua Scenar 123gr er noe av det beste og satse på, men har tenkt og teste litt norma 130gr og hornady 140gr A-max.

 

Nå som det er såpass mange som benytter 6,5x47L så er det jo greit og kunne dele litt godladninger :D

 

 

 

Vis det er noen som ikke vil sette ladedataut på nettet så tar jeg gjerne en PM med tips. :wink:

 

Børsene som dette skal bli brukt i er en Sako TRG 22 og en rem700, begge med Kongsberg match løp.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 155
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det er klart vi skal legge ut ladedata, når vi har noe å slå i bordet med. Litt nytt enda dette kaliberet. Amerikanerne bruker mye Reloder 15, som er temmelig akkurat det samme kruttet som Norma 203B. Her hjemme virker det som om Vith. 540 og 550 er mest pop.

Mest fart får man sannligvis med 203B, N550 mangler noen få m/s men brenner ofte renere. N540 gir litt mindre full hylse og er lettere å få jevne ladninger med kruttmål.

 

Sjekk litt i trådene om Nidaros benkskytterklubb og stevnene, der ligger det noen clues begravd, blant annet skrevet på diverse skiver som det er lagt ut bilder av :!: . Ligger under langhold.

Link to comment
Share on other sites

Nå som det er såpass mange som benytter 6,5x47L så er det jo greit og kunne dele litt godladninger :D

 

sirKandal:

ta kontakt med 1/4trønderbataljon, og Skaaning her inne, der er begge medlemmer i Nidaros Benkskytter Klubb, og begge har børser med 6,5x47.

De begynner etterhvert å få dannet seg ett ganske så komplett overblikk over "godladninger", (i sine rifler iallefall). :wink:

Link to comment
Share on other sites

Velkommen i klubben :wink:

 

For 123gr Scenar gir 34,2gr 203B og 37,3gr N550 samme fart (870m/s) og med CCI magnum th. i min rifle.

 

Jag har testet hastighet med CCI standard og BR4. De ligger nok så likt men har ikke testet presisjon, enn.

 

Magnum hette gir samme hastighet med mindre krutt og veldigt jevn hastighet. Kanskje beror det på th. at QL viser for lav hastighet. :?:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Våpen:

Sako Trg med 735mm Kongsberg pipe 8,25 twist (mener å huske), 21mm munning.

Lagt inn av Hansen junior.

Brotsj, husker jeg ikke helt feil så var det en PTG opptimalisert for 120-130grs. kuler.

 

En Trg er langt fra det opptimale til br. så det var heller ikke i tankene når jeg gikk til annskaffelse av en.

Bruksomerådet skulle bli langhold og jakt.

Kravene til kulevalg for langhold var selvsagt god presisjon, alt over 1 moa ble forkastet, håpet var en plass 1/2-5/8 moa med en bc over 0,5.

Kulene skulle også være "standard" vare (ikke Lost River og denslags :wink: ) samtidig lett tilgjengelig her på berget til en fornuftig pris

 

Prøvde div. kuler i begynnelsen:

107,123 og 139grs. Lapua scenar

130grs. Norma GT

130 Berger VLD

140 Hornady a-max

 

Edit:

CCI 450 hetter er brukt til alle ladninger nevnt under.

 

Sleit litt i begynnelsen, fikk liksom ikke noe dreis på det, men det kom seg etter rundt 200 skudd.....mulig pipa rett å slett måtte ha litt tid på å "sette" seg.

Endte opp med 123 scenar som så mange andre, ref. 6mmbr. SH LRH.

Div. krutt ble prøvd: 150-540-550-203B og URP

Oppskriften ble 38,5grs. med 150 med COL=69,5mm

V0=915ms @ 15 grader.

På en god dag ligger 5 skudd @ 100m på rundt 12-15mm, skutt fra en flat standplass med to-fot og beanbag, mere enn bra nok til formålet.

 

Dette er en ladning som i mitt våpen gir grei levetid på hylsene, de er nå ladd 10X og er forsatt still going strong.

Testet med høyere ladevekt og fikk hastigheter opp mot 930ms @ 0 grader, men da endte hylene i dunken.

 

Andre ladninger med 123 scenar, alle med COL=69,5mm:

38,0grs. Norma 11 LOT:35132----880ms @ -5 grader

38,5grs. 203B-----------------------905ms @ -5 grader

Prøvde og 540-550 og URP, men her har notatene sviktet meg :oops:,husker at de to sistnevnte gav noe høyere hastighet i forhold til 150 etter det jeg kunne bedømme var samme trykk, men ikke mere enn ca 15ms.

Uannsett laborering gav ikke disse kruttene like god presisjon som 150

 

Jaktladninger:

95grs. Hornady v-max COL=64,5mm

40,5grs. 140 V0=1005ms @ +18 grader

Fikk ikke helt de små samlingene jeg ønsket, men greit nok til reven på moderate hold.

Syntes 140 var en anelse for tregt så 135 ble prøvd med gode hastgheter og merkbart mindre blåst fra

demper`n (A-tec ccm6), men samlingene ble ikke noe å skrive hjem om.

 

Til rådyra var planen 130grs. Nosler accubond, men da de var håpløse og oppdrive i fjor høst falt valget på

140 Hornady a-max med 36grs. 150 V0=832ms. @ +12 grader COL 69,5mm

Presisjonen var grei nok med 5 skudd @ 100m på 20-25mm, hadde ikke tid til en masse testing så det er godt mulig resultatet kunne blitt bedre med andre krutt, tenker da på 550 og URP som burde funke bra på såpass tunge kuler.

Uansett så hørte jeg ingen klager fra bambi :wink:

 

Ladningene over er utarbeidet for mitt våpen og må behandles deretter :!:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har hatt ei ny 6.5 LW pipe liggende og planen har vært å kamre den i 260 Rem, men etter det jeg leser så har jeg ombestemt til 6.5x47L.

Grunnen var enkel.. Lapua leverer hylser og etter hva jeg kan se så får en like god hastighet/presisjon ut av den litt mindre hylsa.

Må nok abonnere på denne tråden fremover!

Link to comment
Share on other sites

sirKandal:

Nei, den skal i en Rem 700, men jeg har planer om ei pipe i TRGen også når den tid kommer.

Kan bare ikke få meg til å skru ut den pipa før den er utskutt uansett hvor mye bedre 6.5x47 er fremfor 308 på langhold.. :oops:

Får vente til jeg har skutt opp et par kasser til med 155 Scenar hvertfall.. ;)

Link to comment
Share on other sites

När jag prövade i somras så bytte jag från N150 till 203-B SAMTIDIGT som jag bytte tändhatt från Fed 205 till Rem 7½. Det var ikke gott :oops: My first blown primer...

 

Jag hade mailkontakt med Zak Smith som skrev att RL-15 is THE powder for 6,5x47, och RL-15 är väl i princip identiskt med 203-B. Men jag var så dum så jag bytte tändhatt samtidigt.

 

Min standardladdning numera är 37,0 grains N150 bakom Scenar 123 vilket ger en v0 på 891 m/s. Jag har en Rem 700 SA ADL som är riktad av Stefan K och på denna har jag en Lothar Walther #3250 26".

 

choate4.JPG

 

Här är en graf jag gjorde som visar hur vasst 203-B är i jämförelse med N150. Det är t.o.m. så att karaktäristiken för krutet når en platå. Allt är samma i övrigt, dvs Fed 205-knallar och 0,0 mm friflykt.

 

203-B_N150_Scenar_123_comparison.JPG

 

 

Provade även Norma 130 en del, och fick återigen lite tveksam karaktäristik för 203-B:

 

203-B_N150_comparison.JPG

 

Det kan vara så att tändhålet i mitt slutstycke är för "dåligt" vilket resulterade i den blåsta tändhatten. 38,5 grains 203-B som nämns ovan av Mildot skulle jag aldrig våga prova i min bössa... :?

Link to comment
Share on other sites

Nei i min rifle så ser det helt annerledes ut med 203B og 123gr Scenar. Jag har ikke sett noen antydninger til en platå men så har jag ikke tort å ladde hardere heller. Finns ingen anledning da jag får best presisjon ved en lavere hastighet. :D

 

Jag vet at 1/4:en hadde problemer med punkterte th. tidligere men vet ikke om han fikk orden på det. Mest sannsynlig skyter han en annen rifle nå. Regner med at Du får høre fra ham her etter helgen.

Link to comment
Share on other sites

@Exabit

Når det gjelder den nevnte ladningen med 203B, ja den er max :wink: , 203B er etter det jeg har testet ca 10ms/0,5grs. raskere enn 150 i min pipe.

 

Når det gjelder hettepunkteringer vil jeg råde deg til å teste CCI450 (selvsagt -5% av på ladningen).

I min Rem 700 i 6mmbr. har jeg problemer med for stort tennhull, og med fed 205 og Rem 7-1/2 kratrer det kraftig og er helt på grensen til forsvarlig, men med CCI 450 går det greit.

For å lette logistikken brukes disse hettene i 47L. også.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hettepunkteringer vil jeg råde deg til å teste CCI450 (selvsagt -5% av på ladningen).

I min Rem 700 i 6mmbr. har jeg problemer med for stort tennhull, og med fed 205 og Rem 7-1/2 kratrer det kraftig og er helt på grensen til forsvarlig, men med CCI 450 går det greit.

Mange takk! Jag ska prova CCI450 :D

 

I min bössa kratrar sig Rem 7½ mye värre än Fed 205. Min slutsats är därför att Fed 205 är hårdare eller mindre "het" än Rem 7½.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo forholdsvis mye krutt i en 6,5x47L, sett i forhold til at det brukes SR hetter. Derfor lurer jeg på om CCI 450 vil gi noen fordeler i forhold til BR4? Vil magnumhetta gi noen fordeler når det er kaldt? Er det noen som har noen meninger eller tanker omkring dette???

Link to comment
Share on other sites

Det var diskusjoner på div. fora om nettop SR i denne hylsa, Norma mener vel alt over 35-36grs. burde ha LR, de valgte ihvertfall dette på 6XC.

 

Har ikke gjort noen test av forskjellige hetter på 47L i kulda, bruker som sagt CCI450 og det har ihvertfall funka ned til -20 :wink:

Link to comment
Share on other sites

@M67

Har ikke testet CCI400, men CCIBR4 og Fed205/GM ble prøvd.........kunne ikke dokumentere noe høyere hastighet kontra CCI450.

Som nevnt tidligere har jeg erfart at 450 tåler "store tennnålhull" bedre ref. min 700 i 6mmbr.

 

Nei det er ikke den mest utbredte hetta i hyllene :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nei det er ikke den mest utbredte hetta i hyllene

Men å påstå at den ikke fins, og folk som har solgt slikt i f.. meg 40 år, Jeg hadde ikke kjøpt om jeg VISSTE det var 450 jeg var etter, og det skjønte han, da jeg sa jeg TRODDE det var 450 jeg skulle ha.

 

Blir bra irritert!

K

Link to comment
Share on other sites

Har til nå brukt Fed 205 hetter, siden det var i huset fra før, men får kratring av tennhetten med forholdsvis moderate ladninger. Derfor vil jeg prøve CCI hettr for å se om det kan bli litt bedre. Har prøvd med Norma 11, N150 og N540. Til nå er det N540 som ser mest lovende ut både når det gjelder presisjon og hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd 400-br4 men bruker bare 450 nå, hvorfor :?: vet ikke men alle andre gjør det :shock: .

Leste på et forum fra us at det hotteste var noen russiske sr hetter , var det wolf tru :?: , men hadde trolig brukt disse i dag om jeg hadde de :mrgreen:

 

Inside information: Akkurat nå bedrives stubbeskyting i en kjeller i nevnte caliber/firelapping :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har testet Norma 19 i 6,5x47 Lapua.

 

Rifla har 23” løp, og med N150 og N540 har jeg ikke fått særlig høye hastigheter. Tror ikke jeg kan lade med mer en 38 grs N540, noe som gir ca 865m/s ved 0 grader celsius.

 

Tennhette: CCI450

Kule: 123grs Scenar, COL: 70mm, friflukt: 0,17mm

Temperatur: -2 grader celsius

 

38,5grs N540 – 872m/s

39,0grs N540 – 875m/s (kjenner litt motstand når sluttstykket åpnes)

41,0grs Norma 19 – 848m/s

41,5grs Norma 19 – 866m/s

42,0grs Norma 19 – 881m/s (ingen tegn til for høyt trykk, men skal jeg ha i mer krutt må jeg komprimere)

 

Veldig jevne hastigheter, 6m/s forskjell mellom høyeste og laveste av 10 skudd. 5 skudds samlinger mellom 8 og 15mm, og da skutt på en blink med ganske diffust siktepunkt. Ser ut som om Norma 19 gir jevnere og høyere hastighet, pluss mindre samlinger en N540, så dette må det nok forskes mer på.

 

PS Husk at Norma 19 er et skytterlagskrutt, og det kan være store variasjoner mellom lotene.

Link to comment
Share on other sites

Fikk såvidt testa noe få skudd med TRG'n igår, hadde ladet opp noen patr med N540 og Norma 19

Da jeg hadde dårlig tid var ikke krono'n med så hastighet er ikke registrert. Men 3 skudds samliger lå stort sett under 15mm og en under 10mm, så jeg synes dette virker lovende :D

DSC00828.jpg

 

TRG 22

6,5x47L Kongsberg match løp 73cm

Link to comment
Share on other sites

Driver og lader opp litt nå og tenkte og teste litt Norma 19 sammen med 140gr A-max, har ladet oppfølgende:

N19 39gr OAL 69,8mm

N19 39,5gr OAL 69,8mm

Etter mine enkle omregninger skulle dette være trygge startladninger, vis noen har noe som motbeviser dette vil jeg gjærne vite dette før helgen :wink:

 

Skal få kronografert litt :D så får vi se

Link to comment
Share on other sites

Da jag er ny på QL har jag for moro skyld lagt in dine tall med mine oppmålte data (hylser –løp).

 

D.v.s. jag har kun forandret på følgende verdier: kule 140 A-max og RP19 approx. Begge ligger i databasen til QL.

 

Med en AOL på 69,8 og 39gr krutt sier QL at du får en komprimert ladning og et trykk på 4117Bar.

Kanskje litt tøft til å kalle trygg startladning.

 

Du sier nada om friflykt. En nokk så betydningsfull verdi i QL etter de jag skjønner. (Min rifle skyter best med 0 ff.)

 

Hvis jag bruker din ladning med 0 ff kan en høre hvordan QL kauker ADVARSEL. Trykket er way over the top, som for 6,5x47 er 4350Bar.

 

Mulig jag har knotet feil eller forbisett noe verdier som må forandres men her får jag et trykk på 4885Bar. Ingen ladning som jag turte å bruke.

 

For hva det er vert :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har testet Norma 19 i 6,5x47 Lapua.

 

Rifla har 23” løp, og med N150 og N540 har jeg ikke fått særlig høye hastigheter. Tror ikke jeg kan lade med mer en 38 grs N540, noe som gir ca 865m/s ved 0 grader celsius.

 

Tennhette: CCI450

Kule: 123grs Scenar, COL: 70mm, friflukt: 0,17mm

Temperatur: -2 grader celsius

 

38,5grs N540 – 872m/s

39,0grs N540 – 875m/s (kjenner litt motstand når sluttstykket åpnes)

41,0grs Norma 19 – 848m/s

41,5grs Norma 19 – 866m/s

42,0grs Norma 19 – 881m/s (ingen tegn til for høyt trykk, men skal jeg ha i mer krutt må jeg komprimere)

 

Veldig jevne hastigheter, 6m/s forskjell mellom høyeste og laveste av 10 skudd. 5 skudds samlinger mellom 8 og 15mm, og da skutt på en blink med ganske diffust siktepunkt. Ser ut som om Norma 19 gir jevnere og høyere hastighet, pluss mindre samlinger en N540, så dette må det nok forskes mer på.

 

PS Husk at Norma 19 er et skytterlagskrutt, og det kan være store variasjoner mellom lotene.

 

Oppdatering

Forskjell fra sist er at nå er temperaturen +2 grader celsius og nå med lyddemper. Lot nr for Norma 19 er 75124.

 

42,0grs Norma 19 – 884m/s

Forskjellen mellom høyeste og laveste hastighet for 10 skudd var 25m/s, høyeste var 895m/s, og her var hevearmen litt treg. Grunnen er nok at jeg ble en del plaget av heteflimmer fra demperen, og da fikk noen av patronene ligge å varme seg i kamret en stund. Dette er nok en ladning som er for hard.

 

38grs N540 – 870m/s

Link to comment
Share on other sites

Ja de kratrer mindre, med samme hastighet.

 

CCI450 hettene ga i snitt 13m/s større hastighet, med 39grs N540, og tegn på overtrykk.

 

CCI450 og 38 grs N540 gir 870m/s @ ca 0 grader celsius, og da er det mindre kratring.

Fed205 og 39 grs N540 gir 872m/s @ ca 0 grader celsius.

 

Vurderer å skaffe meg et sluttstykke med mindre hull for tennstempelet, noen forslag hvordan det kan løses? Det er til en Remington 700.

 

Mvh Rolf

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sir!

37,7gr ligger rett under linja til MAP-15%. Ladningen er fortsatt komprimert. :shock:

 

Rolf.

Jag kjørte din kontrollerte ladning i QL.

123gr kule, 23” løp, 42gr krutt gav en komprimert ladning 918m/s og 4750Bar. :roll:

 

Nei her trur jag det må være noe lurt med krutt i QL. Dvs Bofors RP19 er IKKE tilnærmet lik N19.

 

Da det gjelder mine egne tester så viser QL 15-40m/s for lav fart i forhold til kronograf.

Krutt jag har brukt er 203B, N550 og N150 og CCI450.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...