Jump to content

Dynamisk Krag


Midt-I

Recommended Posts

Lurte litt på Krag til dynamisk. Tenkte litt på Mauser også, men synes Kragen er tøffest. :) Med plass til 5+1 i magasinet må den jo passe perfekt til Manual Action Standard? Klarer man major med ammo som Kragen tåler? Er det mulig å få tak i gamle hurtigladere? Og hva skjer om jeg underveis i en stage prøver å etterfylle med en full hurtiglader mens det fremdeles er et par skudd i Kragen, blir det tull da?

Link to comment
Share on other sites

Og hva skjer om jeg underveis i en stage prøver å etterfylle med en full hurtiglader mens det fremdeles er et par skudd i Kragen, blir det tull da?

 

Ja,det sier seg litt selv,da renner det over :winke1:

Du kan imidlertid ha et skudd i kammeret,sluttstykket igjen og etterfylle med full hurtiglader.

Link to comment
Share on other sites

Egentlig er jo Krag det eneste moralsk riktige og forsvarlige... Mener å huske at Namibieren har ladet major ammo til krag uten så mye problemer. Det finnes hurigladere, men det er fullt i magsinet på fem. Dog kan man jo raskt etterlade med hånden også...

Men, det skytes veldig lite manuel standard (jeg er med jeg altså...) Er det manuell klasse så går det stort sett i open.

Link to comment
Share on other sites

Ja, folk synes sikkert det er enklere (og derfor morsommere) å skyte med optikk og jeg er nok egentlig en av dem. Men tenker at Kragen er mest konkurransedyktig i Standard, og vil ligge litt på etterskudd på magasinkapasitet i Open eller Standard 10. Kul faktoren er derimot veldig høy. Spørsmålet er jo hvor effektivt man kan fylle kragen mens det er dødtid. Ideelt sett bør man jo da hele tiden vite hvor mye man har skutt og kan fylle.

 

Skjønner jo at det ikke er plass til flere patroner enn 5+1, men hva skjer sånn fysisk hvis man prøver? :smile: Detter bare de ekstra patronene på bakken (slik at man må bruke litt tid på å lete etterpå), eller får man stor forkiling så står man der?

Link to comment
Share on other sites

Har akkurat testet dette med Kragen min. Testet med 2 og 3 patroner i magasinet og full hurtiglader, og det gikk veldig bra. I noen av tilfellene la ett par patroner seg på toppen, men med en ørliten kjapp bevegelse på riflen, så datt disse av og man kunne lukke magasinet uten problemer.

Link to comment
Share on other sites

Ja, den er tillatt. Alle rifler med manuelle lademekanismer går i Manual Action, f.eks. boltrifle, bøylerifle, straight pull. Ta med jaktbørsa og skru ned forstørrelsen, eller bruk Saueren!

 

Du kan velge divisjon utifra hvordan du setter riflen opp, grovt sett er Manual Action Open med optikk og ubegrenset mag-kapasitet, Manual Action Standard med jernsikter og maks 5 skudd fylt i magasinet, eller i Manual Action Standard 10 med jernsikter og maks 10 skudd fylt i magasinet. Mer utfyllende om divisjonene står i Appendix D på side 55 i regelboka.

 

Om man er flink å lade tenker jeg Kragen kan henge med, spesielt i MAS.

Link to comment
Share on other sites

Ho-ho-ho herr Erik, knakenede bra... :mrgreen:

 

Sånn i forhold til Dynamisk Krag, hadde jo salige Per Høydal en tre eller fire artiklers serie i Våpenjournalen på begynnelsen av 80 tallet...

 

Og der var forsåvidt også jeg påmeldt Vinterbolten. Så får jeg skru på en vekkerklokke ekstra, i år og gå over førstegenerasjons Scout magasinene mine... :overrasket:

Link to comment
Share on other sites

Om du får tak i en da :( Gikk de ikke ut av produksjon?

Remington 7615 har gått ut av produksjon ja. Årsaken var at den var tiltenkt amerikansk politi grunnet sine mange likheter med Remington 870, men ble valgt bort til fordel for AR-plattformen og fikk derfor lite salg på hjemmemarkedet.

Link to comment
Share on other sites

Slo sammen tråden med en eksisterende. Mvh M.K.

Hei,

Skal til å sende inn en søknad på en krag som skal brukes til dynamisk - MAS.

I den forbindelse så trenger jeg kammerfolket sin hjelp. Slik jeg leser fra appendix.D så står det ikke noe om at jeg ikke kan bytte ut siktemidler etc? jeg vil ha på en ghost ring.

 

Jeg vil ikke påkalle meg noens vrede for at jeg skal endre på en krag. Jeg er derfor ute etter en DFS krag slik jeg ikke ødelegger en orginalt krag :wink: DFS kragen har alt et godt avtrekk og bedre løp.

Da jeg ikke er våpensmed/børsemaker så vil noe av evntuellt arbeid settes bort til kvalifisert folk.

 

Da er spørsmålet, eller spørsmålene dette:

1. Hva ville kammerfolket gjort med en krag for å bruke den i MAS?

2. Ghost ring - noen som vet hva som ville passet på kragen, og hvem som kan levere dette?

3. Hurtiglader som kan moddes til å passe til krag? har lest at noen har brukt hurtigladeren til Mauser M67 til dette?

4. Dersom det blir en DFS krag, så vil jeg ha en gammeldags stokk.

 

Kom med innspill til dette prosjektet.

mvh

Link to comment
Share on other sites

Man kan bruke de jernsiktene man ønsker på dynamisk rifle. Når du skal søke, vær obs på at hvis du er nytt medlem i DSSN så gjelder karantenetiden både for manuell og selvladende rifle. Men har du allerede en rifle ervervet til annen konkurranseskyting eller jakt kan den selvsagt brukes i dynamisk.

 

Vil også prøve å omdøpe TactiKrag til SportsKrag (siden vi driver med sportsskyting, ikke taktisk skyting ;) ) Her er uansett linken til Erik sin SportsKrag :D Jeg er også interessert i hvor du fikk tak i ghost ring.

 

Med mindre dette blir en byggetråd, hva med å slå sammen trådene og samle alle spørsmål i dynamisk Krag tråden? Kult hvis folk kan legge ut bilder av SportsKragene sine der. :)

Link to comment
Share on other sites

Per nå gjelder de samme retningslinjene for alle rifleprogrammer, selvladende og manuelle.

 

"Det gis ikke anledning til erverv av våpen til NFPS rifleprogrammer før medlemmet har minimum 24 måneders medlemskap i NFPS. Hvert karanteneår må medlemmet opptjene 12 matchpoeng (LII eller høyere), hvorav ett stevne må være minimum LIII. Aktivitet kan kun opptjenes ved deltakelse i IPSC sine skyteprogrammer. Karantenens utgangspunkt er fra medlemmet har bestått godkjenningskurs. Karantenetiden beregnes på følgende måte:

• Karantenetiden telles ned med ett år av gangen.

• For at medlemmet skal få godskrevet nedskrivning av karantenetiden, må aktivitetskravet for det aktuelle året være oppfylt. I løpet av hvert kalenderår, må medlemmet ha oppfylt kravet til aktivitet fullt ut.

• Aktivitetskravet må oppfylles løpende for begge år, uten periode med opphold.

Link

 

Om det var med vilje eller om man ikke tenkte over det vet jeg ikke, men jeg har hørt rykter om at manuelle rifler ble tatt med i de samme retningslinjene etter at noen hadde forsøkt å erverve totalt uegnede manuelle rifler til dynamisk. Men klubbene må nå uansett legge ved et skjema fra DSSN hvor de skriver under på at våpenet det søkes på er egnet, og dermed luker man bort slike problemer. Det burde derfor etter min mening ikke være noe problem å endre retningslinjene, siden dette er noe som utvilsomt ville vært med på å skape mer interesse rundt manuell divisjonene.

Link to comment
Share on other sites

Da var det nok ikke meningen å ta med manuelle rifler i retningslinjene! :D Det ligger et annet skjema på DSSN sine nettsider som heter "Retningslinjer erverv utfyllende info v1.0", kanskje det står noe om manuelle rifler der, men jeg får ikke til å laste ned dokumenter fra nettsiden. Har sendt mail til forbundet for å spørre om de eventuelt kan oppdatere retningslinjene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker uttrykket "sportskrag", så herved er det adoptert.

Det var Børsis-Lars på xxl sandvika som ordnet det. Har esken et sted i rotet og skal melde tilbake når jeg finner den, men står midt i flytting og oppussing så det kan ta litt tid :-(

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hvordan brukes kammerflagg for boltrifle? Med mindre det fins noen smarte patenter ser jeg for meg at det må sitte ganske tight for å ikke falle ut når våpenet bæres med pipen opp. Boltrifler har jo ikke en fjær som presser sluttstykket frem, og da blir det vel fort til at man går med bolten helt bak (siden man ikke kan lukke bolten med kammerflagget i). Skal prøve å lage et enkelt kammerflagg av strips ala Jerry Miculek

. Spørs om jeg får det til å henge godt nok, men tenker iallefall at stripsen bør være tykkest mulig for å ikke falle ut. Tenker også å henge noe refleksvest-stoff ytterst på stripsen for å følge alle regler og definisjoner til punkt og prikke. 8)

 

5.2.1 [...]The action may be open or closed, but a chamber safety flag must be fitted at all times when the firearm is not in use.[...]

 

Definisjonen på kammerflagg:

12.5 Chamber Safety Flag: A brightly colored device, no part of which resembles a round or any part thereof. The flag must be incapable of being inserted into a firearm which has a loaded chamber and must, while fitted, prevent a round from being inserted into the chamber. The flag must have an integral tab or ribbon clearly protruding from the firearm.

 

8850117026_64317a7059_b.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Bare som en kommentar her:

Da man laget retningslinjene så var det også inkludert manuellrifler, dette var på grunn av noen av noen særledes kreative medlemmer....

 

Men nå har man opphevet dette for manuellrifler, med noen unntak.

 

Nye retningslinjer vil bli lastet opp, men det vil være en slik tilleggstekst i de:

 

Unntatt fra karantenetiden er rifler til MAO og MAS i kalibre opp tilogmed diameter 9 mm og maks hylselengde 65mm, samt i pistolkalibre opp til diameter .455”.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

For pistol ble vel classic opprettet for at den klassiske 1911 pistolen skulle ha en klasse å være konkurransedyktig i.

 

Man skulle ha laget en nasjonal klasse (à la sivilpistol) hvor det bare var lov med krag, slik at man kunne konkurrere seriøst med våres klassiske rifle:)

Link to comment
Share on other sites

Det er fritt frem med løse magasin i MAS, så lenge man bare lader med 5 skudd. I tillegg kan man starte med et skudd i kammeret (5+1), men etter startsignalet må ingen magasin som skal brukes inneholde mer enn 5 skudd. Da havner du i MAO. :)

 

Står i appendix D på side 55 her: http://www.ipsc.org/pdf/RulesRifle.pdf

Se også: http://www.ipsc.org/rules/divlistR.php

 

Hvor konkurransedyktig man er med Krag og internt magasin avhenger vel av hvor mye man har trent på lading.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...