Jump to content

SBSK arrangerer stevne i "Precision Rifle"


M67

Recommended Posts

Ref. http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=112180

 

SBSK vil arrangere et "presisjonsrifle"-stevne 6/9-2015 på Abusland i Evje og Hornes kommune.

 

Oppmøte kl. 0900.

 

Startkontingent på kr. 150,- . Startkontigenten må være registrert innbetalt til SBSK konto: 9480.11.14657 før 18/8-2015.

 

VIKTIG INFO!

Innbetaling må merkes med: navn, ”Nickname” og ”Presisjonsrifle 6/9-15’’.

 

Forhåndspåmelding sendes til:

styret@sorlandetsbenkskytterklubb.no eller påmelding i denne tråden. Husk da å oppgi fullt navn hvis du melder deg på i tråden. Eller send meg en PM.

 

Påmeldingsfrist & betalingsfrist er 18/8-2015.

 

Forhåndspåmeldingen må inneholde navn + Nick

 

 

 

 

UTM kartreferanse:

Nord: 6486900

Øst: 420466

 

For å være dønn ærlig så vet jeg ikke hva vi skal skyte, det blir stålmål (alle er 30x30cm svjv) maks 800m, fart, 30-50 skudd tellende (tror jeg). Føler noe i mellom et DFS feltstevne og et DSSN riflestevne? Regler, aner ikke - treff blinkene er en god ide, og sikker våpenhåndtering er fint... Vet|us kommer med detaljer :roll:

Juryen er ute ennå på maks kaliber, men det blir et tak på kaliber.

 

 

Påmeldingsliste 29/7:

Vetle

Krister

Christian S

Åshild S

Stanley

Olav Vatne

"260Rem"

Magnus Kristiansen

Kim Karlsen

Thomas Stavdal

Alexander Ringstad

Anders

Dariuz

Ilya

Henrik S

Dag Twist

Kristoffer W

Marius Peersen

Steffen Bø

Stian Nøkland

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Fruen, valpen og jeg kommer, med forbehold om at verden fortsatt står.

 

Tid, sted og antall skudd er all info vi trenger. ;-)

 

2 stk 6,5x55, eller noe sånn.

 

Åshild og Christian

Link to comment
Share on other sites

Erfaringsmessig, så er 338LM mye mer effektiv til å rive ned gonger enn 300WM/RUM og denslags, selv om de også er tøffere enn nødvendig.

Jeg siterer Vetle: " Jeg gidder faen ikke å løpe ut i myra for henge opp gonger for annethvert skudd".

 

K

Link to comment
Share on other sites

Man trenger heller ikke noe.300 WTF eller.338 for å hevde seg. Det holder med en 6.5 WTF. Trenden i USA på slike konkurranser er 6mm -> 6,5mm -> 7mm. I Precision rifle series var det såvidt jeg vet ingen igjen som bruker 30 kaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ta med 60 skudd og magasiner til å kunne skyte 20 skudd per stage så er dere innafor.

 

Lave forventinger, kaffe og sånn to-pack med enten Mars eller Snickers er også en god idè for å bestikke RO.

 

3 stager + finale.

 

Det scores på treff på stålmål. Finalen skytes av 3 beste skyttere. Der skytes det poeng.

 

Regler for våpenhåndtering er en kombinasjon av DSSN og NBSF. Hovedregel: Peker du våpen på meg kommer du til å få det tredd opp i anus.

Øvrige sikkerhetsregler vil bli orientert om på stedet.

 

IMG_1083.jpg

 

pandhandle.jpg

Link to comment
Share on other sites

Presedens i USA i alle fall:

 

Most PRS events favor light to medium recoiling calibers, most popular being the 6mm and 6.5mm variety amongst top shooters due to ease of spotting shots under recoil and stressed firing positions. Typically we see everything from .223 to 300 WM at events. Most are Bolt Action platforms but Auto-loaders are allowed by most if not all PRS Match Directors. Reliable tracking scopes with 15x or 25x max power is what is typically used. Most tactical shooters prefer a Mil-based reticle and knobs because it is widely used and easily communicated. Also a scope with a First Focal Plane (FFP) is largely favored.

 

Kilde: http://www.precisionrifleseries.com/faq.html

Link to comment
Share on other sites

Det har dukket opp spørsmål om det er lov med vindmålere, ballistisk kalkulator og div annet.

 

Alt av fancy tekniske duppeditter er lov. Ingenting av det kommer dere til å få bruk for.

 

En pålitelig rifle + ammo og know-how anbefales.

Link to comment
Share on other sites

Da setter vi strek for påmeldingen. Dette er et prøveprosjekt, vi har ikke gjort det før, og vi har begrenset med både tid og folk, egentlig skal vi forberede NM UNL 500m Gruppe. Derfor sa vi til hverandre, maks ca. 20 deltakere, der er vi nå. Dersom flere vil delta, og noen finner ut at de ikke vil komme, så er det viktig at de som ikke kommer likevel, sier ifra om det.

 

Påmeldte 3.8.2015:

Vetle

Krister

 

Stanley

Olav Vatne

"260Rem"

Magnus Kristiansen

Kim Karlsen

Thomas Stavdal

Alexander Ringstad

Anders

Dariuz

Ilya

Henrik S

Dag Twist

Kristoffer W

Tom Stalheim

Steffen Bø

Stian Nøkland

Lars Ove

John Atle

Christian B

 

Startkontingent på kr. 150,- . Startkontigenten må være registrert innbetalt til SBSK konto: 9480.11.14657 før 18/8-2015. Er det "venteliste", så faller man ut om man ikke har betalt den 19. ;)

Husk å få med hva betalingen gjelder: "Presisjonsrifle 2015", og navn.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Åshild og jeg kommer ikke likevel, til tross for forbeholdet tidligere. Beitelaget har lagt sauesankinga til den helga. Håper på ny mulighet senere.

Lykke til med arrangement og deltagelse til de respektive. :-)

Link to comment
Share on other sites

Vi er på campingplassen på kilefjorden nå, noen andre som ligger her? skriv evnt her/send pm

 

Hadde vært fint å henge på noen kjentfolk til banen i morgen.

 

mr M67, prøvd ringe deg noen ganger, men du er kanskje full og feirer allerede? :D

Link to comment
Share on other sites

Hjemme... Takk for et alvorlig bra stevne med kun god stemning. Enkelt opplegg, bra utfordring og passe mengde skyting. Kort sagt Jævlig moro! Dette kommer til å skje oftere fremover. Gratulerer til M67, som også i dag viste seg som beste skytter.

Link to comment
Share on other sites

Dette må være et av de beste skytestevnene jeg har vært på. Variert og (tildels svært) utfordrende skyting, med bevegelse i flott natur, passe fysisk utfoldelse, og tilogmed med fatastisk vær! BARE hyggelige folk og GOD STEMNING, treff eller bom, alle bare smiler har det gøy.

Takk til Vetle for å arrangere, og til resten for å komme, og for godt humør.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil dritmorro, ble igjen med mr M67 og en venn og testet ut 313meter med 9mm også, kulefallet fra 5,5 toms pipe er egentlig overaskende lite.

 

Tatt masse bilder i dag og tenkte poste litt her for stevnerapport, er det noen som har store motsetninger og ikke vil ha bilder får de si det, tenkte mest for å gi indikasjon av opplegget.

 

M67 mener jeg ikke kan bytte magasiner på sauer, skjønner ikke hva han mener.

Link to comment
Share on other sites

Dette var rett å slett knall moro å jeg fikk virkelig blod på tann :D

Første gangen jeg har prøvd noe lignende å dette håper jeg det blir mer av :D

10 kg rifle å enkel skudd var nok ikke det helt ideelle så har allerede snakket med Hansen om deler til nytt prosjekt :lol:

Ellers takker jeg Vetle for bra opplegg å gratulerer Krister for meget bra skyting :clap:

Link to comment
Share on other sites

10 kg rifle å enkel skudd var nok ikke det helt ideelle så har allerede snakket med Hansen om deler til nytt prosjekt

Saueren funka relativt bra, jeg opplevde den som nær, kanskje helt, optimal (den er ikke optimal til UNL-skyting, men som vi så så virker den til det også). Så er den også bygd på en spec. som inneholder akkurat slik skytning som vi drev med på søndag. Ser igrunnen for meg at om du bygger noe, så ender du opp med å prøve å kopiere en Sauer til langt mer kroner også. Da er dette enklere: https://www.dfs.no/nettbutikk-og-salg/bestilling-priser/priser/ :wink:

 

Jeg vil iallefall berømme Vetle for å lage et stevne som setter fokus på skyteferdigher og treningsgrunnlag, og ikke på fancy utstyr. Man trenger for eksempel ikke 10skuddsmagasin før en kan skyte ti skudd fra ett magasin fortere enn de andre kan skyte 11 fra 2... Man trenger ikke 10skuddsmagasin sålenge en bruker lenger tid på å bytte enn på skyte det tomt, man trenger ikke... Slik stevnet var, så trenger man kun å kunne skyte - og å rote mindre enn de andre - Dariuz ville vunnet i går, lett, om han ikke var så lite rutinert med å skru på siktet - med 4 skudds Blaseren, uten tofot... Neste gang gjør de færreste de feilene de gjorde i går, og et par runder slik, og lista er snudd :?

 

Nivået på dette vil fyke i været såsnart folk kommer igang med stevner, og får rutine, men jeg håper ikke vi kommer dit at man må ha en AR for rekke tidene og sånt - da skyter vi hele greia i foten. Arrangør kan jo legge inn obligatoriske magasinskift for jevne det ut, eller man kan som vi gjorde i går - forlange tom rifle og magasin ut ved forflytning, siden ikke alle har DSSN kurs.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tiden var egentlig morsom greie synes jeg, du hadde jo 1,5 min igjen på stage3 også, med boltrifle og skinndress, så strengtatt var det nok tid, bare urutinerte folk som meg som bommet på høyden på 2 fot og justerte seg bort, sleit med å lese vinden osv.

 

At jeg gikk tom for tid 2 ganger er jo fordi jeg suger på rifle, ikke bolten, eller magasinene

 

Tom rifle uten magasin er helt kurrant å forlange ved forflytningene egentlig, var jo trange sikkerhetsvinkler når man tenker stager, da jevner man også ut bolt vs halvauto greia og stor/liten mag kapasitet.

 

Links 570 meter med GRS stokk var for meg ingen höjdare, traff jo, men blåste myeee tid. Men igjen, egentlig en morsom greie. Man havner uten for komfort sonen sin med alle disse rare stillingene, nå har jeg skutt vesentlig mer halvauto i rare hull i vegger, enn boltrifle, som man jo så litt tydelig. Lover å ha øvd minst 1 gang før neste stevne. Ref utstyr blir det å montere en brems, og en ny 2fot med litt mer justeringsmuligheter. sauern i seg selv funka bra, optikken og, har noen quick throw lever til marchen ?

 

Jeg ser ingen måte man kan "kjøpe" seg til sier slik det ble arrangert, det var skyttern som hele tiden var greia her.

 

Min tanke var at dette var gøy, og bra arrangert, på enkel måte som fungerte. Jeg kommer neste gang også.

Link to comment
Share on other sites

Arrangør kan jo legge inn obligatoriske magasinskift for jevne det ut, eller man kan som vi gjorde i går - forlange tom rifle og magasin ut ved forflytning, siden ikke alle har DSSN kurs.

 

K

Jeg er ikke fan av obligatorisk noe som helst. Hvis noen har 20 skudds magasin (som vil være en mulighet med Ruger Precision rifle når den kommer), så synes jeg de skal få lov. Eller AR med betamag for den saks skyld. Så lenge man gjør som søndag og har tidsfrist som de fleste rekker med litt trening samt lange nok hold, så unngår man AR problematikken. Samt at man kun får skyte et visst antall skudd. De som ikke rekker fristen med litt trening uten en AR vinner ikke uansett. Blir tidsfristene for korte så får man selvsagt problemer med magasinbytter. Jeg måtte spre mine skudd på tre magasiner, og det var definitivt ikke det jeg tapte på :P

 

 

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

så synes jeg de skal få lov

Klart de skal få lov å ha så store magasiner de vil. Men jeg er imot at vi skal lage kvasi-DSSN ut av det, så bevegelse med ladde våpen vil jeg ikke ha før alle har DSSN-kurs og det skjer i DSSN-regi, og JEG VIL IKKE HA DET I DSSN REGI, for da utelukker vi jo alle som ikke har DSSN-kurs... DSSN er oppfunnet og er utmerket, vil man ha den type action kan man gå dit, ikke finne det opp på nytt utenfor.

Derfor skal magasin ut og bolt bak ved forflyting, og allerede der har du en utfordring med enkelte halvautoer forstod jeg.

Tiden bør heller ikke telle i poengsummen, scoringssystemet i går var genialt. Antall treff, punktum, alle klarer å telle, og det er ikke noe taktikkeri.

 

Vi hadde oppgitte avstander, og jeg synes det var en befrielse. Det senker også kravet til utstyr betraktelig. Med avstandsbedømmelse ville jeg hatt en stor fordel med March 5-40 over han som hadde Zeiss med vanlige gammeldagse mildotter. Spesielt på de lengste holdene, en lager også et "flattskytende-kaliber-hysteri", slik det var her var 308 like bra som 7mmWSM - og det syns jeg er bra. Og om det var noen der med en "vanlig" kikkert, så går det ikke uten oppgitte avstander. Skal en ha en finale, eller noe med høyt nivå, så kan en selvsagt hive inn avstandsbedømmelse. En annen ting imot det er jo at det alltid er noen som vet det uansett, iallefall når en har arrangert samme sted noen ganger. Tror ikke de gamle "feltkanonene" i DFS bedømmer mye avstand når de skyter stevner i eget samlag.

 

Nå ser det ut som det kan bli noen stevner etterhvert, både her og der, men en må vel påregne kjøring. Et tips fra meg er å pelle seg på et par feltstevner lokalt, det vil være utmerket trening til dette.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ref magasin, helt enig at bevegelsene uten magasin, og bolten tilbake er bra og man da slipper dssn kurs.

 

De som har AR/MR har jo stortsett dssn kurs, men ved tom magbrønn ved flytt her også, og bare fylle f.kes. de 6 man skal ha før bevegelse så løser det seg vel?

 

Vi tilbragte bare 10-11 timer i bil i helgen, ikke såå ille når man er 2.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...