Jump to content

Mauser 9.3x57 prosjekt


Recommended Posts

Fekk ein Mauser gratis her, som eg har hatt stående i våpenskapet i nesten 1 år her, og har fått tak i litt deler sånn litt etter litt. Lurte litt på å bygge den om til eit litt grovere kaliber enn 6.5x55 som eg har i dag, og lage meg ei litt lettere rifle til å bruke i skogen. Lurte litt på 9,3x62 men etter eit tips om eit Mauser kaliber, så havna eg på 9.3x57, den berømte potatiskastaren, som Svenskene fortsatt har ein drøss av, men som er vel heller litt sjeldnere her i vårt land. Kjekt at Blaser er begynt å produsere rifle i dette kaliberet igjen.

 

Fekk tak i 9,3x57 løpet i fjor sommer, diesett fekk eg utpå høsten og rett før jul her, så fekk eg tips om 100 stk Norma Silverblitz skudd på ein Qxl auksjon, så det begynna å nærme seg her.

Forrige veke så dukka det opp ein stokk i posten her også, som eg synst hadde eit litt livlig mønster, og som eg såg potensialet med. Etter det eg først har sett på stokken, så trudde eg faktisk ikkje at dette var ein nøttetrestokk, men kanskje eg har tatt feil der. Det ser faktisk ut til å være det, og ikkje Ask som eg først trudde den var laga av.

 

Vel, her er rifla med gamle stokken bak og den nye foran.

Mauser93_1.jpg

 

Mauseren er produsert av Erma i 1939, og virker tightere enn den som eg har frå før i frå 1943. Den er iallefall så godt som strøken.

Mauser93_4.jpg

 

Stokken såg ut til å ha litt liv og mønster, og eg såg mulig eit potensiale med den.

Har sett betre utgangspunkt, men så var det å holde kostnadene nede, så eg håper denne skal bli bra nok.

Mauser93_2.jpg

 

Mauser93_3.jpg

 

Legg ut fortløpende info og bilder etter kvart som ting skjer og eg får tid å jobba med den. :)

Link to comment
Share on other sites

Det eg likte minst med den stokken var dette, ingen markant linje rundt kinnstøtta, det likar eg. Det var ein bule som gjekk frå kinnstøtta direkte mot pistolgrepet og som såg veldig snål ut.. Dette gjekk eg til angrep på i dag.

Mauser93_5.jpg

 

Sånn såg det ut etterpå eg fekk skjært å pussa litt, det er ikkje ferdig, men iallefall begynt å nærme seg litt det som eg vil ha..

 

Mauser93_6.jpg

 

Mauser93_7.jpg

Link to comment
Share on other sites

Flott Mauser :D

Ettersom jeg holder på med nesten det samme selv så er dette utrolig moro :D

Den stokken ser da ut som et godt utgangspunkt. Har selv valgt å bruke litt ekstra på stokken, litt fordi jeg ikke har så mye kunnskap og litt fordi jeg fikk tilbud på en utrolig flott stokk ;)

 

Gleder meg til å se videre :D

Link to comment
Share on other sites

Det klassiske utseendet på en original Potatiskastare er vakkert så det holder, men ikke særlig praktisk. Min egen mod 46B står i skapet og vansmekter, fordi eieren ikke orker å ta imot rappet på kjaken som kommer når man avfyrer jernet. Ny stokk må til, men valgets kvaler er mange.

Link to comment
Share on other sites

Ein Husquarna potatiskaster ser slik ut, men det kjem ikkje min Mauser til å gjera.. 8)

 

 

Jaja, bare du tar bort den 70talls rekylkappa så....

 

Smekken i kjeven er ikke noe særlig nei, men det finnes en kur; rett opp skjeftet. Dette er gjort på min Brno i 458Lott og gjør underverker for skyteopplevelsen uten at stilen blir ødelagt.

 

Nok OT-artig at noen gjennoppliver denne klassikeren med bakgrunn fra de dype skogarna og afrikas sletter!

Link to comment
Share on other sites

Alltid artig å se disse trådene, rene Raudnakke stil over denne jo!. Med store fine bilder av hvert trinn som blir gjort med dette smykket av et våpen!. Men den rekylkappa ser jo behagelig ut, å den trenger en sikkert med ei 9,3 kule som skal ut gjennom løpet. Denne tråden skal jeg abonere på sånn at jeg kan følge med hva som skal skje fremover!.

Link to comment
Share on other sites

Flott at du velger dette kaliberet, må jo være en drøm av en kort karabin med plenty punch for det meste som står innenfor 100metern. Skiftet løp til 9,3x62 i går på rifla. Hadde det ikke vært for 6 våpens regelen hadde jeg nok også hatt en kort hendig 9,3x57 i tillegg.

Så på bildene hvor du la inn en markert linjeforan på kinnbakken, meget bra. Tror du det blir enda penere hvis du fortsetter det kuttet rundt hele bakken?(det var kanskje det du tenkte på når du sa at du ikke var helt ferdig med endringen)

Skal bli spennende å se hva det ferdige resultatet blir.

MVH ATK

Link to comment
Share on other sites

Jo takk for det, rifla skal hovedsaklig brukes til hjort under 100 meteren, så det skulle væra eit dugandes kaliber det der. Og så er det litt kjekt å ikkje ha samme som alle andre, eg har 30-06 og 6.5x55 frå tidligare, so måtte ha eit litt anna kaliber på denne her. Var faktisk tenkt å ha enten 8x57 eller 9.3x62, det helte mot sistnevnte, men so kom Raudnakke med eit tips, som eg falt for.. :)

Link to comment
Share on other sites

Då har eg hatt ein liten runde i dag et par timer, og kost meg med skarpe kniver, og blyant.. Har litt uggen magefølelse for å kutte vekk masse treverk, men det er nødvendig for å få stokken til den formen som eg vil ha.

 

I dag var det kinnstøtta som blei endå meir endra, til ønska form og størrelse, den var alt for stor, og for lite markante linjer rundt den. I tillegg så har eg tatt vekk og runda av toppen på stokken over kinnstøtta, for å få den rett, og under stokkken med pistolgrepet har eg laga litt kant, samt å spikka av stokken under, så den gjekk i rett linje etter denne prosessen.. Begynner å ligne litt på det eg vil ha..

Mauser93_8.jpg

 

Mauser93_9.jpg

 

Mauser93_10.jpg

Link to comment
Share on other sites

Då har eg hatt ein runde til i furtebua i kveld.. Har fått brukt siste rest med kniven rundt kinnstøtta og litt i bakkant av pistolgrepet, for å forme stokken ytterlegare.. Har tatt grovpussen rundt kinnstøtta i kveld også, så det er litt finpuss og flikking igjen, men det blei sjølvsagt til at ei lita flis og to som blei løfta av kanten rundt, så heilt fornøyd er eg ikkje. Men skal nok få det til med litt tid. Så var det tida og tålmodigheita då......

 

Mauser93_11.jpg

 

Mauser93_12.jpg

 

Mauser93_13.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Raudnakke. Det er planen også faktisk, men eg måtte rette opp i den flis problematikken her i kveld, så då blei det litt forsiktig pussing med pussepapir for å rette opp i kantfeil, så derfor blei den litt flat i bunn, og litt for krapp kant på buen. Veit ikkje om den blir 100% sånn som du tenkjer, men den skal bli litt meir avrunda i hjørnet der. :)

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite innspill i takt med Raudnakke sitt. Linja på kinnstykket skal i henhold til klassiske linjer(ut i fra hva jeg har lært) flukte med oversiden av kolbehalsen. Ut i fra det jeg kan se på bildene så ser det ut som om du kan talitt til.

Ellers er det fint å se at det igjen er blitt populært å bygge om gamle tyskere.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Etter ein lang periode med utsetting av prosjektet, grunna eit aldri så lite restskatt prosjekt, på avbetaling, så har det blitt litt gjort med børsa igjen.. Stokken er ikkje 100% ferdig, men pga den skal bygges om i nær framtid, så tar eg ein runde og setter inn stokken med edle dråper frå Raudnakke`s edelolje tapperi.. Nettskjæringa må eg ta ein runde med seinere, og mest sannsynlig må stokken også reduseres bak mot rekylkappa, når eg får ein etterlengta Old English kappe frå Pachmayer..

 

Mauser93_14.jpg

 

Mauser93_15.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mange synspunkter på kalibervalg.

 

Og dette kaliberet her er jo for mange synonymt med det foraktelige uttrykket "potatiskastaren" som beskrevet tidligere i tråden. Og det er nok riktig at den kommer til sin rett på korte hold.

 

Men svenskene har et annet uttrykk også som passer veldig bra: Buskrøjare. For det skal litt av en trestamme til for å stanse denne kulen (286gr) fra en 9,3x57.

 

Og i Vestnorges land har vi nå fått et nytt naturfenomen. Etter at det er stort sett slutt på sauene i lien, så har det grodd helt igjen. Et eldorado for hjorten. Urskogen i Afrika blir liten i forhold til vår. Perfekt for en 9,3x57 (ja jeg har en potatiskastare selv).

Link to comment
Share on other sites

Blir nok en snasen rifle det der. Stokken er jo direkte lekker så langt. Flott arbeid du har gjort, men har du vurdert å sette på en ny boltmuffe med en M70 sikring? Syns det staser opp en gammel kriger med en slik sikring samt at det blir mer praktisk hvis du setter kikkertsikte på rifla.

Link to comment
Share on other sites

Jodå stokken er ikkje det værste eg har sett, og mykje finere no, når alt fargestoffet i lakkbeis`en er vekke, naturlig trefarge slår uansett beis, så lenge det ikkje er gjort veldig bra.

Pr. i dag så må eg holde kostnaden litt nede, men det er kanskje ikkje så dumt tips det nei.. :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott arbeid! Stokken ble suveren, den. Når det gjelder kaliberets magiske egenskaper i bush så ville jeg ikke ha stolt for mye på SilverBitch-kulene. Selv gikk jeg for 15 grams Vulkan for en del år siden da jeg gikk litt etter hjorten med min Husqvarna, men jeg kom aldri så langt som til å legge ned noe dyr. Har lovet deg ladeoppskriften før, og skal nok holde det, men patronpakkene ligger enten i kjelleren eller på lillerommet eller i jødebagen eller nederst i våpenskapet eller en helt annen plass. Jeg kommer uansett til å teste penetrasjon gjennom kvist før jeg gjenopptar bruken.

Link to comment
Share on other sites

15 grams Oryx er jo som skapt for 9,3x57, bra og effektiv kule ( ikke skutt i 9,3 med den , men brukt litt 16.2 i .358 NM)

 

Silverblixten er splintbombe deluxe så den er veldig bra på drivjakt i utlandet eller andre plasser . Men kanhende den passer bra her til lands for noe jakt , hvis en ikek sparer på kjøttet

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott arbeid! Stokken ble suveren, den. Når det gjelder kaliberets magiske egenskaper i bush så ville jeg ikke ha stolt for mye på SilverBitch-kulene.

He, he, SilverBitch kuler, den har eg ikkje høyrd før.. :mrgreen:

Tusen takk for det med stokken.. Den er ikkje ferdig enno, men den har fått den første "touch`en" og det ser ikkje so aller værst ut.

Nei det har seg sånn at eg var utrulig heldig med å få meg ein LOT på 100 stk sånne patroner med dei omtalte kulene, så eg tenkte meg sånn at då har eg iallefall 100 hylser og lade til seinere.. Eg må vel sei at eg har høyrd diverse eg også om dei kulene, dei holdt visstnok ikkje so godt i hop. Men det gjenstår å sjå, går det dårlig med første dyret, så får eg heller revurdere det og lade dei om.

Har lovet deg ladeoppskriften før, og skal nok holde det

Det seier eg tusen takk til. Skulle eg finne ei god ladning sjølv, så poster eg det her inne uansett. Kjekt å dele erfaringer med ein sånn gammel luring av ei patron. :)

 

Silverblixten er splintbombe deluxe så den er veldig bra på drivjakt i utlandet eller andre plasser . Men kanhende den passer bra her til lands for noe jakt , hvis en ikek sparer på kjøttet

Hmm, nei eg får håpe den er betre enn den blir omskrevet.. Eg har høyrd at i eit kaliber som 9.3x57, så kan den være betre, pga lavere fart, men det er godt mulig eg må revurdere den kula der ja.. :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...