Jump to content

Duracoat erfaringer?


specialops

Recommended Posts

ser ut som lauerweaponry sender til norge utifra nettsiden deres, men jeg har kanskje feiltolket dem.

 

uansett, 50 dollar for duracoat, airbrush og instruksjonvideo er ikke akkuart stygg pris. får finne ut om de er villige til å sende, og hvro mye de tar i frakt.

 

Cardinal: kan du ta med 10/22n i Hula en tirsdag? lyst å titte på resultatet. sender deg en PM.

Link to comment
Share on other sites

ser ut som lauerweaponry sender til norge utifra nettsiden deres, men jeg har kanskje feiltolket dem.

 

uansett, 50 dollar for duracoat, airbrush og instruksjonvideo er ikke akkuart stygg pris. får finne ut om de er villige til å sende, og hvro mye de tar i frakt.

 

Cardinal: kan du ta med 10/22n i Hula en tirsdag? lyst å titte på resultatet. sender deg en PM.

 

de sender dem, men tror det var snakk om ca 200 dollar i frakt når jeg spurte.

videre er vel ikke airbrush på spreyboks å annbefale, det blir det bare krig og frustrasjon av.

selv endte jeg opp med å handle durabake fra midway etter å ha demontert og testa at alle deler som skulle lakkeres passa inn i mors steikeovn. derretter ventet jeg til hun var ute av huset og satte i gang med spreyboksmetoden... og nej. det funka dårlig :twisted:

etter en kjapp tur på claes ohlson og 600kr fattigere på minikompressor og overgang til airbrushsetet mitt så funka alt som snus. lett å påføre og herder fint i ovnen. derretter bør man ha tid til å lufte ut og bli kvitt lukta før mor er tilbake :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har selv kjøpt DuraCoat fra USA. Som nevnt var frakten 200 US. Så det lønner seg å gå flere isammen. Jeg bestillte et sett, med digital Camo etc.

Nå har jeg ikke rukket å bruke det enda, men jeg har nå sandblåst to underbeslag som skal få ny finish. Ja jeg sandblåste, da jeg har tilgang til meget fin sand. Har også lest i instruksjonen til DuraCoat at de ikke anbefaler glassblåsing, da dette ikke gir god nok heft i overflaten. Men om dette stemmer vet jeg ikke helt. Så over til det jeg har funnet ut. Det er mulig å få duracoat hjem med jetcarrier. De krever at lakk skal sendes med datablad. jeg har alle databladene til duracoat liggende på pc'en. Selger må sende dette vedlagt i pakken + at du som mottaker må sende dette til Jetcarrier som et vedlegg. Her er en selger som kan legge ved datablad når du bestiller lakk: http://stores.ebay.com/RMP-Gunworks-DuraCoat-Providers

PS. Husk at du trenger herder, ikke bare lakken!!!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

normal_Ortgies.JPG

 

Jeg har en Ortgies 32 ACP fra midten av 1920 tallet som ikke var helt topp med tanke på blånering. Den har aldri blitt gjort noe med, og var i tjeneste under krigen (bar også preg av dette).

 

Denne ble pusset ned med fint sandpapir og trollull, og ble så avfettet grundig. Så ble det lagt på et GODT lag med duracoat, og jeg synes bildet taler for seg selv...

 

(Da pistolen først var demontert benyttet jeg sjansen til å polere opp avtrekket, synes det ble en frekk liten detalj...).

Link to comment
Share on other sites

Har en Ruger Hawkeye i 358win som Practac la duracote på for et og et halvt år siden. Det så veldig bra ut, men rifla har vert mye ute og ser i dag ganske "skabbete" ut. Ei rustfri rifle som skaller av duracote må sies å være langt fra og ha den samme patina som en vanlig rifle med slitt blånering.

Men la gå at det ikke er pent. Jeg føler at jeg har den ultimate regnværsrifla som er tilnærmet vedlikeholdsfri :D

Link to comment
Share on other sites

Da kan eg legge inn nokre bilder av mine beskjedne erfaringer med Duracoate.

Hovudsakleg skulle eg lakke brukshagla for å takle sjø litt betre.

Dette er ei 870 Pumpehagle med trekolbe.

Eg lakka alt av deler utanom avtrekk.

 

Fikk litt til overs :)

 

Så eg lakka ein eldre blankslitt Glock 26. Banka av siktene først, men lakka framsiktet og sidan det var litt slitt. Fekk ein ørliten skade i finish sidan eg måtte lime det på igjen.. jaja.. skader får den før eller seinare uansett.

 

Enda meir til overs..

( og ja, eg brukte maske. Har ikkje blitt avhengig av dampen.. Det var rett og slett kjekt :D )

 

Tenkte at da skal FASen rett og slett få ein liten oppussing. Grepet på denne såg ut som ein gammal stubbe med masse formtre på.. Lakka grep og front på den.

 

No er eg berre veldig spent på slitestyrken til dette stoffet..

Her er resultatet ( ser det er litt fingermerker på bildene )

 

 

normal_870_2.jpg

normal_870_3.jpg

normal_870_1.jpg

normal_Glock.jpg

normal_Glock_2.jpg

normal_FAS.jpg

Link to comment
Share on other sites

Eg har gjort det veldig enkelt.

 

Demontert og avfeitta med bracleen frå CRC. ( Clas )

Det viktige er å komme ned i porene på metallet og at den ikkje etterlater noko rester.

Eit bad er vel eigentleg å fortrekke, men eg brukte spray.

 

Brukte og ein billig airbrush frå Clas til 149 kroner eller noko slikt. Du trenger sjølvsagt ein kompressor.

 

Fint sandpapir til å gå over delene med, men dette skal ikkje vere nødvendig på parkeriserte eller brunerte deler.

Eg brukte og litt stålull.

 

Så er det å rigge seg til med stativ og diverse oppheng for at dette skal vere enklast mogeleg.

 

Lakke deler med mange lag. Etter min erfaring kan du lakke forsiktig til du får ei fuktig overflate ( du vil sjå kva eg meiner )

Så lar du den delen vere nokre minutt mens du lakkerer noko anna. Du har kanskje 4 - 5 deler til lakking så da blir det ein fin sirkel.

 

Slik forsetter du til du meiner du har lagt på nok. Den dekker bra og det er i grunn berre å prøve seg fram.

 

Eg likte å stille sprøyta slik at eg var ca 10 -15 cm frå emnet og likevel la den igjen ei god fuktig stripe med lakk.

Duracote er veldig dryg og ein dose ( ca 13-14 ml ) holder veldig lenge.

 

Så lar eg delene støvtørke og baker dei for enkelhets skyld i bakerovn i en time. 40 - 45 min.

Kjerringa ser litt dumt på meg, men det er i grunn ikkje noko nytt. :( Ho meinte i alle fall at eg var den einaste i nabolaget som hadde steikt hagla med varmluft..

 

Pass på at du ikkje tek i delene med fingrane sjølv om det er støvtørt. Bruk gummihansker sidan olje eller feitt kan påverke finish fram til delene er ferdig herda.

 

Monterte min 24 timer etter baking.

 

Eit tips er å lakkere noko heilt anna første gang. Det er så mykje lakk i boksen at du lett kan sløse vekk ein dose på trening.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har nettopp lakket noen våpen, spesielt hagla var litt vel snar til og ruste utvendig +at jeg måtte jo bare leke litt med salongen når først "lakkbåsen" var rigget til.

Jeg kjøpte utstyr (Airbrushsprøyte,vann/oljeutskiller,slange++) på www.verktygsboden.se , www.gasolin.no er forhandler av deres utstyr og dette fugerte meget bra!

Veldig lett og legge lakken og finish ble meget bra. jeg kjøpte og noen sprøyter opp til 5ml og noen opp til 10ml for blanding av lakk/herder/tynner.

skal legge ut en del bilder så snart de er ferdig lastet opp :)

Det er bare og hive seg rundt! Duracoat ble handlet på www.durano.no ! meget hyggelig mann på telefonen som var veldig imøtekommende for en stakkar nybegynner som meg :) 10 plusspoeng til de, der skal det handles mere!

Link to comment
Share on other sites

Beklager dårlige bilder, mobil :)

Flere av salongen :

 

IMG_0017.jpg

IMG_0018.jpg

IMG_0019.jpg

IMG_0021.jpg

IMG_0033.jpg

IMG_0022.jpg

IMG_0015.jpg

IMG_0023.jpg

IMG_1432-1.jpg

IMG_0004.jpg

IMG_1421.jpg

Ett bilde(eller flere) sier mere enn tusen ord :) Stokken var grå før, siktet ble veeldig bra :)

Visst det er noen i området som vurderer lignende har jeg jo utstyr og litt nylige erfaringer som alt kan lånes bort :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvis våpenet eller deler av det ikke er forbehandlet godt nok blir ikke duraen sittende.

Gjorde et våpen hvor et lite område på størrelse med en negl tydeligvis var blitt oversett,

og der satt den ikke. På resten av våpenet som var blitt forbehandlet slik det skulle sitter duraen som støpt. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har det rett på stål som ikke er blånert da? men resten er jort som det skal, regner med det vill bli sittende men greit å spørre :oops:

Link to comment
Share on other sites

Du har tre valg:

 

1. Sandblåse.

2. Gå over med sandpapir korning 500-600.

3. Si "fanden heller" og gjøre verken 1 eller 2.

 

På det mer seriøse plan, Duracoat må ha noe å hefte til.

Derfor er det så bra å påføre Duracoat på parkeriserte våpen og våpen med god blånering.

 

Har ikke våpenet det er den generelle regla at man enten sandblåser eller går over våpenet med pent sandpapir for å gi Duracoaten noe å hefte til. Jeg har ennå tilgode å påføre Duracoat på nakent metall (FN G1 kan kanskje komme med mer direkte input), men har sett og lest om andre som har gjort dette også uten å sandblåse/pusse. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hei!

 

Lurer på en ting ang "baking". Er det sån at man må ha det i en steikeovn for å herde det man har lakkert?

Jeg har syntetisk stokk så tror ikke det kommer til å gå noe nevneverdig bra. Er det noe som vet om noen som tar på seg å gjøre slike til? Er helt ny innfor grenen våpen så har ikke så mye erfaring enda når det gjelder demontering av rifla mi!

 

Mvh Kenneth

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg henger meg på her og spør :P

Er helt blank når det gjeler det her, men er helt betatt.

 

Jeg skal snart i militæret og trenger noe utstyr, som kniv og leatherman.

Så så jeg en på youtube som hadde brukt Duracoat på kniv.

 

Går det fint å bruke det på kniv og leatherman?

Man må plukke fra hverandre kniven og leathermanen helt?

 

Det er mulig å blande farger sammen, men er det enkelt nok? Jeg har lyst på mørke mørke lilla farge, altså må blande blå og lilla.

 

Hva trenger jeg egentlig for å kunne gjennomføre en hel prosess med å legge på Duracoat?

 

 

Veldig gjerne kom med tips og hint :)

 

Takker for svar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...