Jump to content

Kjempehjort i Norheimsund


C.E.A.

Recommended Posts

Det der var helt sykt! Jeg kommer halvt fra Nordheimsund :P Stefaren min er oppvokst der. Bestemoren min bodde der, men gikk bort for drøyt et år siden. Men onkelen min er fortsatt bosatt der. Og han er en beryktet hjortejeger i bygden. Har ikke snakket med han om dette, da jeg leste det i dag. Men, jommen om jeg skal ta meg en telefon til han i morgen. Jeg kommer til å skrive inn alt jeg finner ut, kanskje jeg får flere bilder også :)

Link to comment
Share on other sites

Hjorten blei funnen i sjøen utanfor utløpet til Steinsdalselva. Teorien er at hjorten har falle i elva lenger oppe, for så å drive nedover, gjennom Movatnet og ut i sjøen. Eg jaktar i samme terrenget som hjorten mest sannsynleg kjem frå, men har aldri sett denne karen! Ingen andre eg har snakka med har sett den heller...så det er nok sant det som seiast om gamle bukkar...dei e slue!

 

Har blitt skote mange fine bukkar her inne i år men ingen som har vore i nærheten av denne så langt eg veit.

 

Hadde vore eit fantastisk syn å fått sjå denne flotte bukken i live. Har desverre ikkje fleire bilder enn dei som ligg ute no.

Link to comment
Share on other sites

wow :shock: dette er en av de største norske bukkene jeg har sett!! en skikkelig tysker hjort av den gamle sorten !ble vist ett gevir fra en hjort i fra samme området for en stund siden og den var på 16 spir og klart gull som denne er også!!få tak i ett skikkelig nytt hodeskinn og få den montert som pidestall og utstill det på en plass hvor mange kan se og nyte en slik kjempe :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har ikke flere bilder jeg heller enn de som ligger der... Men det er sant som Garrett sier, den har sannsynligvis falt i elven lenger oppe, druknet og blitt fraktet langs elven helt ned til utløpet i sjøen,der den ble funnet og hentet opp med kran.

 

Det er et knallbra hjorteområde i Nordheimsund-området. Det blir skutt mange store hjorter og det ser ikke ut til å minke på dem heller. Det har imidlertid vært observert hjorter på både 14-15 og 16 takker de siste årene. Men denne var nok en av de sjeldne og veldig slue, tror ikke noen har sett denne, den har nok ikke vært på de jordene som ligger nærmest bebyggelse og beitet, men holdt seg langt inne i skogen og beitet lengre fra bebyggelse...

 

Dette er bare et bevis på at det finnes monster bukker der ute, så det er bare til å være oppmerksom og følge med, kanskje er det nettopp du som får bilder av den neste mange-takkeren :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Stor hjort og stor hjort. Ingen som antyder slaktevekt her. Ser og teller kun takker. Gevirvekt? Kunne vært kjekt å visst ca. slaktevekt. Naboen skjøt en 15-takker i nov. i fjor. Vel. 105 kg. Ikke stort det. Det var et artig gevir på bukken, men var den lang og feit?

Link to comment
Share on other sites

Stor hjort og stor hjort. Ingen som antyder slaktevekt her. Ser og teller kun takker. Gevirvekt? Kunne vært kjekt å visst ca. slaktevekt. Naboen skjøt en 15-takker i nov. i fjor. Vel. 105 kg. Ikke stort det. Det var et artig gevir på bukken, men var den lang og feit?

 

Av naturlige årsaker er det ingen som har noe slaktevekt på denne hjorten, men den blei annslått til ca 300kg levende vekt. Dette av flere meget erfarne jegre. Aner ikke hva dette tilsvarer i slaktevekt...noen som kan si sånn ca?

Link to comment
Share on other sites

Slaktevekta på hjortevilt er nok ikke mer enn 55-60% av levendevekt. Alt etter dyrets stand.

 

Vi har brukt tall mellom 50-55%. I tillegg må en ha i mente at slike rundvektsestimater, er og forblir et estimat, bare for å ha det nevnt. Men at dette var et prektig dyr, hersker det ingen tvil om.

Link to comment
Share on other sites

Denne var rett og slett grov!

Hadde vore interessant å visst akkurat det med slaktevekta ja. Og ikkje bare tagger.

 

Har sjøl eit fint bilde av kor stor variasjonen kan var i forhold til tagger.

012-1.jpg

 

Dette er ein liten tier og ein stor ti/elleve (er litt i tvil om den 11 teller).

Slaktevekt på 82kg og den andre i overkant av 120 ein plass (gevirmasse på 3,8

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...
mener å huske å ha hørt det er ca 30% du tar vekk, 1/3 ca, så har du slakte vekt..?

 

1/3 er nok noe i overkant. :wink:

 

Tommelfingeregel for slaktevekt på hjortevilt er 55% av levendevekt. Dvs. levendevekt på 300kg, gir en slaktevekt på ca. 165kg. Hvilket igjen vil si en moster hjort etter norske forhold.

 

Gevirvekta på denne karen er garantert over 5.kg. Tipper nærmere 7. kg.

 

Ellers må jeg si meg helt enig med Donner. Slike prakteksemplarer bør det taes godt vare på. :D

 

Nils-Ole

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...