Jump to content

REVEJAKTA 08/09


Bård 308

Recommended Posts

I natt kom jeg meg omsider en tur på gluggjakt. Sent ute,men satte meg ned kl 04.00 og satt til litt over 7. Klokka 06.10 syntes jeg jeg såg bevegelse ute på jordet,og etter mye og intens mysing kunne jeg se en rev holde på med et hjorteskinn som lå på jordet. Siden det var et søkk i terrenget der,hadde den kommet seg usett inn på jordet,og jeg såg bare hodet og brystet på den en gang i blant. Etter et kvarter eller så beveget den seg en meter til siden og natta kom fort.... 50 grs v-max og .22-250 Rem sørget for det 8) En flott revetispe på ca 7 kg lå på stedet uten å ha beveget seg en liten smule engang,tenna satt fremdeles fast i hjorteskinnet.

 

Forøvrig ser det ut til at det tidligere utlagte åtet er forsvunnet,og en del spor tyder på bra trafikk :)

 

I`ll be back... 8)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 2.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Poster her, for det er sikkert noen her som kan gi svar.

 

Tenkte jeg skulle flå den ene reven jeg har her, og jeg skjønner stort sett hvordan jeg skal få av skinnet. Men når det er av, og fettrester er fjernet, hva gjør jeg? Slenger det i fryseren? Har på salt og lar det ligge et sted?

Link to comment
Share on other sites

OPPDATERT første posten.

 

En ting til folkens, utrulig fint om dokke kan markere teksten med rødt når dokke skyter en ny rev, slik at det blir lettare og sjå når eg leser igjennom posten

 

Altså då vil de stå noko liknande "Dette var sesongens x rev"

 

Viss alle begynder med dette skal eg fortsette tellinga :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, jaja det er noen som får det til. Var ute en slengtur med ene drevertispa i dag, en av unghundene som ikke har fått prøvd seg så enormt mye enda. Hun virker lite interessert i rådyr, bra interessert i hare - og mye interessert i rev. Så da går vi for rev. Sist jeg var ute tok hun ut rev og jagde den ganske nøyaktig 250m (astro), bråvendte og kom tilbake i spora. Jeg venta henne inn, rusla etter og når vi kom på sporslutt tok hun en ny tur - nye 250m, bråvendte og tilbake igjen. Så var hun sånn rimelig fornøyd.

 

I dag begynte vi på eksakt samme måte, og eksakt samme sted - men losen gikk motsatt vei. Uttak, los ca 350m denne gangen, bråvendte og tilbake. Jeg rusla etter, hunden tok ut på nytt, jagde kanskje 400m, bråvendte og tilbake. Litt lenger for hver gang. Tok en litt annen vei opp til sporslutt, og hun var rimelig uinteressert. Rusla litt videre og så tok hun ut en tredje gang - muligens en annen rev (fikk sjekka spor i rim oppå skaren for hver "los-stubb") og dælja i vei og gikk i opptil flere minutter, en hel runde. Faktisk så langt at det så ut som om det skulle komme rett på meg. Men losen gikk en runde rundt meg, vinkla til slutt nesten 90 grader bort og unna. Og først da slutta bikkja av og returnerte...

 

Så vi har noe på gang...

Link to comment
Share on other sites

Makan!

 

Det begynte å bli en stund siden det var observert rev i området. Frem til sist torsdag morgen/natt. Skulle tidlig på jobb. Klokken var ca 04.30. Var nesten kommet ut på veien da jeg skimtet en bevegelse i side synet. I dette øyeblikket fikk jeg bekreftet at min galskap var komplett. Jeg rykket i håndbrekket, ”kastet” bilen rundt så piggene sprutet av de nye dekkene. Frontlysene fanget opp en bevegelse i kanten av jordet på andre siden av veien. Hadde det vært litt mindre lys ville jeg tatt det for å være en jerv. Det var riktig nok en rev, men den hadde en snodig måte å løpe på. Den ”jumpet” av gårde, nesten som en jerv. Med krum rygg og en byksende bevegelse. Kunne ikke se om den var skadet på noe vis, men bestemte meg for å holde øynene åpne, i tilfelle den kom forbi igjen.

 

Jo da. Fredags morgen. Jeg skulle på arbeid til samme tid. Kjørte bilen frem og satte lysene på. Vi bor på en liten høyde slik at jeg kunne lyse utover veien og omkringliggende jorder. Etter 4-5minutter kom det en skikkelse inn i lysene ca 200m lengre bort en der jeg så den sist. Gjennom kikkerten så jeg at det var den samme reven med den snodige løpemåten. Den krysset veien og satte kursen rett mot gården til fatter`n. Skulle sikkert inspisere restene av elgen som har ligget som åte bak fjøsen. Heldig du, tenkte jeg, siden det nå er våpenhvile her i gården. Etter dagene som fulgte var den ikke å se.

 

SÅ! I morrest, da jeg gjorde meg klar til å dra på jobb, (klokken var sånn ca 06.00) hørte jeg noe som lignet på en sint katt utenfor. Jeg gikk til vinduet for å undersøke, og der fikk jeg se en skikkelse forsvinne inn i mørket. EN REV. Prøv og gjett hvilken. På hjørnet av skuret lå søppeldunken veltet, og en av posene var tatt hull på.

En smule lattermild og en god dose krenket, gikk jeg ut for å undersøke og rydde opp. (Pass deg Mikkel. Ikke trå meg for nær).

Begivenhetene var ikke slutt enda. Da jeg åpnet døren til skuret og gikk inn, eksploderte en vettskremt katt i åsynet på meg. Katten skulle tydelig vis ut samme vei som den hadde kommet inn. Fra benken den satt på, tok den sats og hoppet i brystet på meg. Der fant klørne fotfeste i menneskekjøtt, før den på ny tok sats og forsvant ut i mørket. Katta hadde søkt tilflukt i skuret, gjennom et hul i døra, da reven kom. Ut fra å bedømme hullene i søppelposen, var disse katta sitt verk. Hvem som veltet dunken aner jeg ikke. Men denne reven har strukket grensene litt for langt.

 

Det er herved erklært unntakstilstand. I morgen tidlig sitter jeg på post. IKKE TRÅ MEG FOR NÆR!

 

Nattens meny er hundefor og litt av innholdet fra søppelposen. (Vil han ha det skal han få det). En sti med matblod ble lagt ut fra søppeldunken, frem til åta(det som nå er igjenn av den), forbi og ca 200m inn i skogen. Dette skulle stenge av de fleste innfartsårer i området. Blir spennende dette.

DSC00044-1.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei hei!

 

Er det noen her som har tips til en som ønsker å bygge/ skaffe seg en jaktbu/glugg for revejakt.

 

Kanskje noen har noen bilder av bua/gluggen sin som kan gi meg noen tips til hvordan man kan gjøre det på en billig å lur måte..

 

 

Nybegynner

Link to comment
Share on other sites

Skjøt den første reven natt til søndag, hannrev på ca 5 kg. Datt for 6,5x55, 10 grains nosler. Sprang ca 40 m med et stort hull på utgangssiden. Er stille på åta etter dette. Prøver å lokke den innpå med diverse avfall fra kjøttdisken på den lokale sjappa. Er på åta og legger ut ny vare hver kveld. Burde kansje gjøre dette noe sjeldnere??

Venter i spenning på neste sjanse. Har bestilt filmen lokkejakt og predator fløyte som det er skrevet så mye om. Skal bli spennende å prøve dette.

Link to comment
Share on other sites

Betalte 160kr inkl.frakt på ebay for Driveway patrol. Har ikke fått testet den så mye ennda, men den virker solid og grei, spesielt til den prisen!

Jeg har åtet i overkant av 100meter unna mottakeren, ikke noe problem med signal!

Betalte 160kr inkl.frakt på ebay for Driveway patrol. Har ikke fått testet den så mye ennda, men den virker solid og grei, spesielt til den prisen! :D

Jeg har åtet i overkant av 100meter unna mottakeren, ikke noe problem med signal!

 

Har brukt disse selv. Fungerer helt utmerket. Men den tåler hverken vann eller kulde. Begge mine sensorer er nå døde etter å ha stått ute i kulda!

Sitat fjernet da orginal innlegg er fjernet Jmonsen

Seriøst?? Artig?? Det er et vilt dyr :shock:

Link to comment
Share on other sites

Betalte 160kr inkl.frakt på ebay for Driveway patrol. Har ikke fått testet den så mye ennda, men den virker solid og grei, spesielt til den prisen! :D

Jeg har åtet i overkant av 100meter unna mottakeren, ikke noe problem med signal!

 

 

 

har fått testet DP en del, tåler regn og kulde. Sensoren virker solid, den skal jo være vanntett ifølge reklamen.

Link to comment
Share on other sites

Betalte 160kr inkl.frakt på ebay for Driveway patrol. Har ikke fått testet den så mye ennda, men den virker solid og grei, spesielt til den prisen! :D

Jeg har åtet i overkant av 100meter unna mottakeren, ikke noe problem med signal!

 

har fått testet DP en del, tåler regn og kulde. Sensoren virker solid, den skal jo være vanntett ifølge reklamen.

 

Vet du om det er rele i sensoren som klikker eller er det elektronisk styring som er lydløs??

Lyser varsellyset på sensor, kan det slås av som på "Mikkel" varsleren???

 

Tenker på dette da dette er diskutert i andre tråder, slo av varsellyset på broderens "Mikkel" varsler og reven ble mye roligere på åta, før så skvatt den liksom til mens den var der, regner med den skvatt når den løste ut sensoren og det lille røde lyset blinket.

 

Ser sensorens følelengde er 30fot=9.9m er dette kort lengde??

Sendeavstanden til mottakeren er 400fot=132m og dette er vel det samme som "Mikkel" varsleren.

 

Hvis dette er en mere robust varsler og kan få den ned til 160.- pr.stk. så er det klart at jeg bestiller 7stk. til 1120.- i stedet for å kjøpe en "Mikkel" varsler.

Link to comment
Share on other sites

Sensoren er lydløs, iikke noe rele klikk. Det lyser et rødt varsel lys på sensoren når den aktiveres. Jeg tapet over lyset, nå skal ikke reven se rødt lys, men tapet over likevel. Sensoren har jeg ca 6m. fra åta, ca 75 m. til motaker, fungerer utmerket. Jeg har ingen erfaring med Mikkel, men det jeg har hørt om den tilsier at DP er minst like god. Prisenforskjellen er jo meget stor, tror det ble ca 200nkr. ink.frakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører ikke noe "klikk" i sensoren, men mikkel hører bedre enn meg... :wink:

Det virker ikke som Mikkel legger noe merke til noe klikk, han reagerer ikke når han er ved åta mi.

Det røde lyset må blendes, jeg har surret elektrikertape rundt..

 

Har kun hatt DP i bruk i 2døgn ennda, så jeg har ikke veldig mye erfaring med den!

Link to comment
Share on other sites

Ikke trå meg for nær

IMG_2895.jpg

 

Dette skulle vise seg å bli den mest intense åtejakta jeg har vært borti.

 

Kom til posten ca 03.45. Det var opphold, og nysnøen hadde ligget urørt siden i går kveld. Da var jeg og sjekket spor. Samtidig monterte jeg geburtsdagsgaven fra min kone. Et Ameristep camo telt. Herregud! At jeg ikke har skaffet meg et sånn tidligere. Det er jo genialt. Tar maks 2min å sette opp. Åpningene passet perfekt til stolen min. Jeg tok sjansen på å plassere posten nærmere de kjente trekkrutene en jeg har gjort før. Det fikk stå til. Var reven i nærheten, skulle den ikke passere uoppdaget. Lyset lot jeg stå på (det som er igjen av) åta. Rever hater forandringer i matfatet.

IMG_2908.jpg

Fornøyd kunne jeg sette meg ned i den visshet om at ingen rev hadde vært der enda. Lysforholdene var bra. Jeg kunne se alle åpne flater helt frem til skogkanten. Idyllen varte helt frem til kl 04.30. Da ble lysforholdene brutt av en liten snøbyge. Alt jeg kunne se var en 50 meters omkrets rundt åta. Så.Ca 04.45 døde bygen brått bort. Jeg begynte med en gang å saumfare terrenget med håndkikkerten. I skogkanten, litt til høyre for meg, fornemmet jeg et eller annet. Dro blikket tilbake og lot det hvile på stedet. Jo da. Der kom det en velkjent skikkelse, rett mot en av de strategisk utvalgte stedene med hundefor. Ikke uventet. Den gikk beint etter blodsporet. I tillegg er dette en flittig brukt trekkrute for reven. Da den var kommet halvveis, stoppet den å la seg ned. Jeg så bare silhuetten av den, og på det holdet var det uaktuelt å skyte. Den virket skeptisk. Etter å ha ligget slik et par minutter reiste den seg, skar til høyre og sprang pinadø inn i skogen igjen. Begynte etter hvert å få dårlig tid. Tanken slo meg: Skal jeg få tatt`n før jeg drar på jobb, kan den ikke holde på slik. Det fikk briste eller bære. Lokking ved å lage muselyd med leppene har fungert før. Det har faktisk vist seg ganske effektivt hvis det er et lite vinddrag i luften. Etter bare et forsøk kom den jaggu sprettende ut av skogen igjen. Den hadde bare ligget på vent. Tydelig vis ny og usikker på området. Reven sprang, stoppen noen sekunder og fortsatte. Med stø kurs forbi posten min. Holdet var ca 70m. Den måtte stå i ro. Det var ikke rå å få løsnet skudd på denne måten. Et nytt muse pip ble forsøkt laget. Men det ble mislykket. I mine ører fortonet det seg mer som et løve brøl. Det syntes tydeligvis reven også. Den skvatt til og satte av gårde sørover mot enden av jordet og et lav vokst bjørkekratt.

-Kremt! Begynner å få dårlig tid her jeg sitter. Så jeg avslutter beretningen kortfattet-

Plan-B lå i bakhodet da jeg så hvilken vei reven tok. I dette krattet befinner det seg en autostrada av et vilt tråkk. Denne ruta følger revene nesten konsekvent når de skal krysse riksveien. Som regel kommer de ut ved et jorde nedenfor fjøsen, og følger skogkanten ned mot veien. Det ble en løpetur på ca 400m. Rund fjøset, gjennom hagen til min bestemor og ned til det nevnte jordet, der jeg la meg paddeflat et stykke innpå. Svetten silte kan du tro. Reven kom. Mer eller mindre der de bruker å komme ut (Det kan nevnes at jeg har skutt rev her før). Da den var kommet litt utpå jordet oppdaget den tydeligvis den mørke klumpen (altså meg) som lå på andre siden. Den stoppet og la seg ned. Holdet var ca60-70m. Forsiktig fant jeg reven med trådkorsett. Gjorde et lite (vellykket) muse pip. Reven reiste seg og fikk kula mitt i brystet.

Hurra! Endelig kunne husfreden senke seg igjen.

 

Sliten og fornøyd jeger.

IMG_2905.jpg

Nr.21 08/09

Link to comment
Share on other sites

utrulig bra fortelling :D

 

Var sjølv en tur på revejakt i går, for første gang på nyåret. Først såg ein kompis en rev i skogkanten men den kom aldri på skothald. På veg heim såg eg mest sannsynlig samme reven som sprang over vegen og ned i skogen. Og så tok eg en liten runde og såg endå en rev. Dette lover godt tenkte eg.

 

Kom heim og satt meg ned i glugga rundt kl 00. Ordna meg med ein god sitteplass og anlegg til børsa. Så tenkte eg at eg skulle sjekke glaset at det var lett og opne uten og lage lyd. Akuratt i det eg opna glaset såg eg en rev som for avgårde langs jordekanten, 20 meter fra åtet.

 

Hadde eg berre sjekka ordentlig rundt åtet før eg opna glaset hadde det blitt rev :evil:

Link to comment
Share on other sites

AMERISTEP Doghouse Pop-up kamuflasjetelt

 

Pop-up kamuflasjetelt, 1,6x1,6x1,75m. ca. 5 kg, 4 vinduer, 3 skytehull. Ameristep Tangle camo-mønster. FØRPRIS Kr 1.595,-.

 

kr 1 095,00

 

Varenummer 50814

 

Tips en venn om dette produktet

 

Teltet gir god plass til 2 personer. Vekt ca. 6,5 kg inkl. barduner, plugger etc. Ryggsekk medfølger. Løvkamuflasje på kantene. Teltene er innvendig belagt med ShadowGuard for å unngå gjennomlysing, skygger, eller silhuetter. På grunn av direkteimport fra Ameristeps fabrikk i Kina, er prisene vesentlig redusert fra tidligere.

 

Litt Info om teltet.

Link to comment
Share on other sites

I dag fikk jeg vite noe jeg har lengtet etter. :P

 

Peter Haukbergmo, en av Meråkers største jegere noensinne sitt antall felte rever gjennom en tid fra 1899-1964.

Og antallet landet på HELE 507 rever. :o

Det er jo ett vanvittig stort antall.

Han begynte da han var bare ti år. :shock:

 

Men det beste er at han bodde bare ca. 1 km unna meg 8)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...