Jump to content

Hvilken spesialpistol i .22 er best?


Woff

Recommended Posts

Hei!

Hva anbefaler brukerene på kammeret som den BESTE spesialpistolen i .22?

Jeg har en Taurus i dag, men ønsker meg noe bedre. Her er jeg på jakt etter en

NY pistol, tilgjengelig her i landet. Ikke intressert i noe ombyggingsprosjekt eller

våpen som ikke lar seg levere av våpenpusherene i landet...

Så hva er det beste? FYR LØS! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nå kommer sikker hylekoret, men jeg kan ikke se noen pistol som er mer ideell enn Walther P22.

Begrunnelse:

1. Billig (det finnes pistoler som er bedre, både presisjonsmessig og rent teknisk, men de koster skjorta eller er svært vanskelig å få tak i).

2. Tilgjengelig (du får tak i en ny eller brukt så snart du har bestemt deg og slipper ventetid).

3. Grei presisjon (det finnes bedre pistoler presisjonsmessig, men da er vi tilbake til punkt 1.)

4. Lite komplisert ( om noe må gjøres, er det enkelt å gjøre selv).

5. Justerbare sikter (de fungerer helt greit til sitt bruk, og er enkle å tilpasse den ammoen som går best i våpenet).

6. Enkel å tilpasse etter egen smak (det finnes masse stæsj til disse. Noe er brukbart til konkurranseformål).

 

M.a.o. så finnes det pistoler som er bedre enn P22 på ett eller flere punkt, men jeg kan ikke se hvilke som slår P22 på alle punkt.

Link to comment
Share on other sites

:D Takker! Men drister meg til å utheve DEN BESTE.....

Er det ikke mye problemer med Walther P22 da? :twisted:

Skulle jeg kjøpt en fiks ferdig og ikke brydd meg om prisen, er vel Beretta 87 et greit valg.

P22 har sine mangler rett fra eska, men som nevnt er det svært så enkle (og billige) å fikse.

Min fungerer 100% med rett ammo (CCI Standard), har et brukbart avtrekk (enkel avtrekksjobb) og samler på rundt 5 cm på 20 meters hold med CCI Standard.

Helt greit, spør du meg.

Om man syns den blir for lett, hiver man på en løpsvekt på skinna under løpet.

Om man vil ha bedre grep, spanderer man en tier i skateboardtape.

 

Siden du uthever DEN BESTE, vil jeg spørre hva som er best ?

Er det beste presisjonen, beste avtrekket, 800 gram totalvekt, beste grepet, beste siktene, mest pålitelig eller hva ?

Som tidligere nevnt, kan jeg ikke se hvilken pistol som har ALLE kriteriene på topp.

F.eks. mener mange at Walther PP i kal. 22 er "den beste", men den har ikke justerbare sikter og kan være temmelig sær i kosten.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

:) Eller antiskli-tape fra Biltema? (Tror den blir endel rimeligere?)

Ellers er det vel MULIG å få levert P22 med metallsleide etter det ryktene sier?

P22 har metallsleide.

Mesteparten er laget i en sinklegering og innmaten er laget i stål.

Det har vært snakk om enkelte tilfeller av brekkasje med disse sleidene, men etter hva jeg har klart å lese meg til dreier det seg enten om langvarig skyting med hissig ammo, bruk av det lange løpet (med det originale loddet) eller en kombinasjon av disse.

Teorien går ut på at sleiden smeller mot løpsloddet etter hver repetisjon og utvikler tretthetsbrudd over tid.

Bruk av løpslodd (vel og merke originaltypen) er uansett ikke aktuelt til spesialfelt, siden pistolen da blir for stor for målekassa.

Det originale løpsloddet er i tillegg en vits, da det ikke veier mer enn en fjert.

Bruker man steinhard ammo smeller sleiden bakover til bråstoppen kommer, og da kan man også få tretthetsbrudd over tid.

Bruker man "normal" ammo skal man være safe titusenvis av skudd.

Jeg har sendt et par tusen gjennom min uten noen problemer etter at jeg tok meg bryet med å fjerne barnesykdommene.

Et par times kos ved kjøkkenbordet gjør susen.

Trivelig arbeid er det også.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett på de i dag (på Elverum) og det var en deltager som hadde fått tak i en med stålsleide.

Den veide litt mer enn sinksleida...

:? Har du en link til Beretta 87 som går som spesialpistol i .22? Finner bare en 6" utgave

som heter 87 Target...

Link to comment
Share on other sites

Hva er egentlig målene på "boksen"?

 

P.s. Den Berettaen så fin ut ja, tro hvor mange måneder en får vente? (er ikke Beretta produsert i europa/Italia, og burde ikke det gjøre ting enklere rent leveringsmessig enn t.d. STI 1911 utgaver)?

Boksen er 185x125x35mm.

Selv om pistolene er produsert i "nabolaget" er det stor sannsynlighet for at naboen velger bort det bittelille norske markedet til fordel for et enormt (les. USA).

Link to comment
Share on other sites

:) Har sendt en mail til leverandør, bringer svaret på denne siden når det kommer!

Er klar for alternativer til de to nevnte hvis det er noen som føler seg fristet til et GODT svar!

Tusen takk El Gringo for god hjelp så langt!

Link to comment
Share on other sites

Interarms i Porsgrunn har vist noen Cheetah inne, skulle vist ikke ha så mye for dem heller 5300,- har jeg blitt fortalt. ring han imorgen å hør. eller så er det jo bare å vinne sp. pistol til helgen så får du en i gevinst :D

Link to comment
Share on other sites

:) Takk for hjelpa så langt!

SANDNES ARMS DA har en på lager og de hadde bestilt fler...

(Meget raskt svar!)

Har ikke sjekket med Interarms, må vel få levert en søknad først...

 

Er det noen som har noen dårlig erfaring med Beretta 87?

Hvor kresen er den på ammo for eksempel....

Vil gjerne vite litt om eventuelle problemer på forhånd!

Link to comment
Share on other sites

Tror de har en sånn beretta på stenvaag i asker og.. hadde iallefall.

 

pen pistol, ser ut som en jente pang, men langt høyere kvalitet enn p22... har sett og prøvd. Kan jamme litt den og..

 

Det sagt..jeg liker p22`n... den er nice.. med minimags klikkern aldri lenger, bruke rem dri lube, og den er blir ikke så grisete heller... og på nye modeller er det kun en barnesykdom igjen, slitasje fra avtrekks øra... tilbehør og raks tilgjenglighet på alt fra deler til utstyr gjør den egentlig ganske grei til det formålet (ps.. sleiden på glocken min har også litt slitasje fra øra... noe som sjokkerte meg litt her om dagen.. må være den glf mp5 ammon`n)

 

pistolen har jaggu meg ( som en stor pistol jeg ikke nevner med navn for da kan jeg vedde denne tråden blir ti len diskusjon om den igjen..) egne forum og fans..

http://www.rimfirecentral.com/forums/fo ... y.php?f=48

Link to comment
Share on other sites

Ja sandnes arms er meget raske (spesielt når du skal ha noe som DU skal betale for, det betyr mye.)

Selgern der ringte meg jaggu på kveldstid for å gi noe info jeg ba om.. respekt! Klart litt service ytes når de omsider får en idiot til å kjøpe en sånn nedstøvet dyr-stor -tung- svart- ubruklig pistol.. :D Men inntrykket jeg har fra flere er at de er store på kundekontakt og service! Det kan sies at det er en håndful til her i landet som også er meget bra.

 

Service ettertid ved problemer er noe herk uansett, så der er det større forskjell... men butikker som knapt gidder å lee en finger når du faktisk vil kjøpe noe, de irriterer meg.... kan remse opp 3 butikker som gikk glipp av en handel pga. somling..... men det er ingen av de dere her foretrekkker..

 

Noen kan fint vente til andre siden av jul, andre skal ha ting igår (meg)

 

jaja, nok om det, kjøp pistolen der du får den rimligst og innen decent tid... prioriter kort reiseavstand hvis mulig, da skulle det oppstå problemer, er det alltid bedre å møte opp personlig å levere og klage hehe...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Beretta Mod 87 Cheetah.22. Den er morsom og skyte med. Nydelig design. Og av en eller annen grunn, liker den best ammo. fra hjemlandet, Fiocci .

Jeg kjøpte den pga. at den har relativt store skjefter, slik at den ikke drukner i mine ganske store hender. På minussiden er avtrekket. Det føles litt som om man åpner en sardinboks, når man trekker av. Ganske lang vandring. En annen ulempe, er at jeg ikke treffer så godt med pistolen, men det kan liksågodt skyltes skytteren. Er ikke så lett å treffe godt med en så liten pistol, krever nok masse trening. Men noen må jo være listefyll på NM også. :?

Link to comment
Share on other sites

:D Drar denne opp litt igjen, da onkel synes det er greit at jeg bruker en liten haug av feriepengene og gav meg invilgning på en spesialpistol! (Har TO fra før.. Men trenger noen reservevåpen da jeg er utrulig aktiv :twisted: )

Har lest endel om Beretta'en nå på andre fora, og forstår at denne pistolen har gjenomgått en oppgraderig etterhvert. Hvordan skal jeg som kjøper kunne forvisse meg om at den jeg kjøper ikke har ligget på et eller annet lager og derfor kanskje ikke er helt topp?

Er også LITT bekymret over at enkelte sier den er kresen på foret? Er dette et vanlig problem? Er ikke gøy hvis jeg må kjøpe dyr .22 ammo for å få våpenet til å fungere. Da kan jeg like gjerne skyte kraftigere kalibre som lar seg hjemmelade for en rimelig penge?

Må vel være endel Kammer'ater som har eller har prøvd denne og som kan gi noen tips til?....

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

8) Satser på at en god gammel PPK i 7.65 holder for å lage mellomstore hull i spesial-løypa...

Eller min lille BABY for litt større hull... (Glock 26 for de som ikke har fulgt med...) Trenger nå noe i et rimelig kaliber (.22) til å ta over for min Taurus, som får hvile i skapet som reservesmellert!

Har altså en godkjent blankett foe en spesialpistol i .22 klar, så tilbud og tips mottas med STOR interesse!

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig sitering sletttet. jmonsen

Har hatt den nevnte Beratta Cheetah i kal 22 siden spesialpistol klassene ble innført.

Kjøpte den ny fra Tyskland. Det var en del innkjøringsproblemer, men Fiocchi og CCI Sandard ammo funket alltid. Altså litt sterk 22 ammo.

Nå etter over 10 tusen skudd, har fjærer satt seg litt og den spiser alt av 22 ammo jeg forer den med. :D

 

Kjøp ett stillbart ettermarked sikte til en Ruger MK2 og få en børsemaker til å sette det på, så har du en kanonbra spesialpistol :!::D:D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

:D Glad i dag! Har mottatt en Beretta Cheetah i kal .22 fra Sandnes Arms. http://www.sandnes-arms.com/

I dag ble den med på bana og fikk sin ilddåp... De 5 første (!) skuddene på ca 17 meters avstand kunne jeg klistre med EN lapp! (Riktignok de store runde 12,7 lappene)

I løpet av de 50 første skuddene hadde jeg en feil, som antaklig skyltes at våpenet var ganske tørt i mekanismen...

Prøvde bare cci-ammo, og er ganske fornøyd også på 25 meter mot pres. skiva. Savner ALLEREDE noe å skru på, så siktejustering blir et must! (Hvor får jeg tak i et MK2 sikte triggerhappy?)

(Petter på Børselars skulle sjekke litt)

 

Meget rask og god oppfølging fra Sandnes Arms!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

"Jeg har ikke bare èn - men to - og skal selge èn av de "

 

Prøvde jo å selge en komplett ombygd èn til deg :) (og selvsagt med et godt Bo-Mar sikte å skru på :D ) - men når du ikke ville ha en komplett ombygd sak - så fikk en annen gleden av det :D

Link to comment
Share on other sites

:oops: Æææ!! Hva har jeg gått glipp av nå da ?!?

Uansett, hvis det er noen duppeditter jeg BØR ha, så er det fint om du ROPER, da jeg

er litt treg...... (Sikkert alderen.. Blyforgiftning.. Iq'en... )

Pm'er du meg med hva jeg bør kjøpe av deg, hvordan evt bruke det og hvor mange dollar's du

kunne tenke deg for herligheten? :D Takker for all hjelp jeg!

Link to comment
Share on other sites

8) Da var det den helsikes blyforgiftningen tipper jeg.... (lete lete & mumle mumle)

NUH er jeg sterk og klar: Har gjort det dumme og kjøpt en ny Beretta ja..... Så da må det

(kanskje) fikles til noe som kan justeres... Fikk det til på babyGlock'en med hjelp fra Bomar...

Så da er det bare å komme med gode løsninger..? For jeg bytter ikke våpenet (Hihi) enda!

 

 

(Jeg får så mange gode råd her at skallen ikke takler den store datamengden.... TAKK!)

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
  • 1 year later...
:D Savner ALLEREDE noe å skru på, så siktejustering blir et must! (Hvor får jeg tak i et MK2 sikte triggerhappy?)

(Petter på Børselars skulle sjekke litt)

 

Meget rask og god oppfølging fra Sandnes Arms!

 

Fikk du noe respons på baksiktet ? var det en kurrant sak å bytte dette siktet ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
:) Eller antiskli-tape fra Biltema? (Tror den blir endel rimeligere?)

Ellers er det vel MULIG å få levert P22 med metallsleide etter det ryktene sier?

P22 har metallsleide.

Mesteparten er laget i en sinklegering og innmaten er laget i stål.

Det har vært snakk om enkelte tilfeller av brekkasje med disse sleidene, men etter hva jeg har klart å lese meg til dreier det seg enten om langvarig skyting med hissig ammo, bruk av det lange løpet (med det originale loddet) eller en kombinasjon av disse.

Teorien går ut på at sleiden smeller mot løpsloddet etter hver repetisjon og utvikler tretthetsbrudd over tid.

Bruk av løpslodd (vel og merke originaltypen) er uansett ikke aktuelt til spesialfelt, siden pistolen da blir for stor for målekassa.

Det originale løpsloddet er i tillegg en vits, da det ikke veier mer enn en fjert.

Bruker man steinhard ammo smeller sleiden bakover til bråstoppen kommer, og da kan man også få tretthetsbrudd over tid.

Bruker man "normal" ammo skal man være safe titusenvis av skudd.

Jeg har sendt et par tusen gjennom min uten noen problemer etter at jeg tok meg bryet med å fjerne barnesykdommene.

Et par times kos ved kjøkkenbordet gjør susen.

Trivelig arbeid er det også.

 

Les dette:

http://www.rimfirecentral.com/forums/sh ... p?t=257329

Link to comment
Share on other sites

Den ideelle pistolen er den som er ideell akkurat for den enkelte skytter, dvs. at en bestemt pistol ikke er ideell for alle.

Jeg har ennå ikke verken sett, kjent på eller skutt med en ideell spesialpistol.

I spesialrevolver er jeg temmelig nær det ideelle for meg, men i spesialpistol har alle aktuelle kandidater både fordeler og klare ulemper.

Link to comment
Share on other sites

Hammerli x-esse 22 cal får den for rundt 7500 kr ferdig tilpasset, se på hva som ble brukt under NM, de som sto igjen i omskytingen brukte begge dette våpnet :D:mrgreen: det ble både gull og sølv i nm med den typen, men er jo ikke sikkert den passer for alle så spør om og få prøve noe forskjellige av andre i klubben din.

Men presisjonen er det ikke noe og klage på med dette våpnet og et nydelig avtrekk så da er det bare opp til skyttern!

Link to comment
Share on other sites

I 2008 var det en P22 som vant, og det ble vel vunnet med en 9mm ett eller 2 år? Vi har også sett Beretta Cheetah brukt....så dette vil variere utifra hva skytterne der ute velger å bruke.....hva som er bra eller dårlig? Tror det er viktigere å bruke det man har og være godt kjent med våpenet :-) slik at man vet hvor man treffer på små figurer/lange hold.

 

Neste år derimot vil vi se en Kimber Ultra Carry II i 9mm som vinner :mrgreen:

 

K.

Link to comment
Share on other sites

At det blir en 9mm kan vi vel enes om Kjetil :P

Det er vel ingen tvil om at en pistol i cal.22 vil være enklere å skyte med i denne klassen, treffpunktsforandringene ved dårlig rekylopptak

kan utgjøre ganske mye med disse små våpnene. X-esse er nok nær det beste, men personlig syns jeg ikke et slikt våpen er noe "morro"

Får se hva jeg finner på til neste år, enten 1911 9mm eller en H&K i cal.22.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...