Jump to content

Skrudde "Systemrifler"


Flashman

Recommended Posts

Ettersom enkelte har funnet det forgodt å i praksis avgrense jegergarderoben til 6 våpen, er jo systemrifler det som er i vinden. Jeg er generellt lite begeistret for flesteparten av disse systemene, dyrt og dyrerer er vel relativt beskrivende.

 

Så det jeg lurer på er rett og slett "bruksanvisningen" på løpsskifte på normale låskasser, jeg tenker ikke på løpsmoffer ala heen, men det er vel ikke akkurat rakettvidenskap å skru en pipe ut og en ny inn - under forutsetning av at begge pipene er tilpasset den aktuelle låskassen ?

 

Hva trengs i forhold til verktøy, tildragningsmoment etcetera, vil skuddene gå nogenlunde likt fra gang til gang hvis en holder seg med dedikerte og innskutte kikkertersikter til hvert løp ?

 

(jeg mener at det har vært en tråd om dette tidligere, men får ikke opp noe med søksfunksjonen, så det kan ha vært på ett annet forum).

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar - jeg var kanskje ikke klar nok i inngangspørsmålet, hele spørsmålet dreier seg altså IKKE om boltmuffer og annet dylikt, men rett og slett hvor mye jobb er det å skifte piper i kassas orginale gjenging ??

 

Trengs det brannofring av gjeit og verktøy til tusenvis av kroner eller er det noe som kan gjøres "feltmessig" etter litt enkel kursing ?

 

Jeg har deltatt i noen pipedemonteringer av orginal mausere og det har jo vært.... lærerikt... :wink::mrgreen: Men om det er noen særlig overføringsverdi i forhold til å skifte piper på regulær basis er jeg vel litt tvilsom til... :D

Link to comment
Share on other sites

Har laget pipenøkkel selv, skal se om jeg finner bilder. Løp trenger ikke sitte hardt, praktiserte ei stund å bare trekke til med håndmakt, men det skjedde en gang at det løsnet under skyting. (mauser) Kommer an på hvilken vei riflinga roterer..

 

På min gamle mauser laget jeg såpass romslig løpskanal at jeg kunne skifte løp uten å demontere stokken (mindre pent) , litt treffpunktendring må du nok påregne, men ikke mye :-)

 

Vær obs på at løpene gjerne sitter utrolig hardt første gang slik at hjemmelagde verktøy KAN gjøre ekle ting med kassa!

Link to comment
Share on other sites

Fant bare dette bildet:

 

hobbysmedenyo3.jpg

 

Se øverst til venstre, er en gammel fastnøkkel jeg slipte til slik at den akkurat entrer utkasteråpningen, og passer akkurat inn i spora for bolten i kassa. Hylsa på det andre bildet er splitta opp, og jeg setter bare den i skrustikka til vanlig. Ved første gangs demontering måtte jeg imidlertid sette den i den hydrauliske pressa på jobb.

 

Denne fra Brownells er det jo også lett å kopiere:

 

l_080860107_1.jpg

 

En annen løsning fra en annen tråd her inne: http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=38&t=23367&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Link to comment
Share on other sites

Trengs det brannofring av gjeit og verktøy til tusenvis av kroner eller er det noe som kan gjøres "feltmessig" etter litt enkel kursing ?
Med forbehold om langt framskreden Alzheimer og ditto schizofrene vrangforestillinger, ville jeg kanskje forhørt meg med etpar av benkeskytterne her på forumet. Jeg har inntrykk av at de gutta skifter pipe omtrent oftere enn jeg skifter skjorte. Ellers har vel Fulmen eller noen drevet og mekka med pipenøkler etcetera for såpass prosaiske våpen som ombyggete mævsere?
Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg antar at du vil gjøre dette både Kiss og EL CHEAPO så dette er mitt forslag.

Bruk en vanlig pipe med vanlige gjenger,skru den håndfast inn i låskassen og så for å hindre at pipen løsner har du selvfølgelig boret og gjenget et hull i låskassen som er gjenget for en skrue som du kan stenge løpet med.

Skal du ha skikkelig luksus kan du istedenfor en skrue bruke en fjærbelastet knapp eller arm og pipa blitt utstyrt med brutte gjenger.

Løft knapp,pipe inn,kvart omdreining av pipe,slipp knapp,ferdig.

Mvh Mister K

Link to comment
Share on other sites

Har en TRG med to piper 308Win og 6,X47L.

Selvlagd pipestikke og låskassenøkkel ala`AI, sin med bolt og kile inn utkasteråpning, virker kanskje noe brutalt, men man behøver ikke dra til med dynamitt :wink:

 

Treffpunktet er likt fra gang til gang, men jeg skyter alltid ett skudd for å "sette" systemet.

 

Skal se om jeg får lagt ut ett bilde.

Link to comment
Share on other sites

Etter to system med moffe og nå mitt andre system uten moffe skal du få mine erfaringer.

Jeg har hatt Blaser og sauer som systemrifler, men disse falt aldri helt i ro hos meg. Hvorfor vet jeg egentlig ikke da spesielt blaserene (hadde to stk) gikk vannvittig godt rett ut fra esken.

Mine egenbestillte systemrifler har vært bygd på remington sine seven og 700 kasser. Moffe er genialt, men på ett eller annet tidspunkt kom lysta på å skru piper i kassa og ikke i ei hylse. Moffesystemene hadde god kvalitet, presisjon og funksjonalitet og de var bygd av Rafdal (som vanlig).

Den kassa jeg har nå er blitt utsatt for det meste innen testing av piper. Jeg har nå seks løp tilpasset kassa og med en låskassenøkkel skifter jeg etter som jaktsesongen endrer seg. Til denne kassa har jeg også testet origiale remingtonløp som kun er skrudd ut av andre kasser og inn i min kasse. Alt av løp som er skrudd inn har gått fra akseptabelt til helt strålende. Noen løp er tolket før test, mens andre er skrudd inn og skutt med. Jeg er ikke børsemaker så om dette er på grensa av fornuftig vet jeg ikke, men det har fungert utmerket. Det har ikke vært antydning til unormalheter av noe slag. 308 pipa jeg bruker nå er ei douglaspipe som er dreid og montert nytt i ei annen remington kasse. Dette er løpet jeg får desidert best presisjon i med min kasse (unntatt socom løpet da) og denne er ikke tolket eller tilpasset på noen måte, kun skrudd rett inn.

 

Hva som fungerer og ikke i andre låskasser vet jeg ikke, men dette funker for meg.

Jeg har nå 243, 260, 308, 30/350, 350 Rem Mag og 458 Socom som brukes i kassa. I tilegg har jeg testet 22-250, 7-08 og et annet 308 løp med OK resultat, Originale løp som kun er skrudd inn. Jeg har to sluttstykker til våpenet.

 

Børsa ble bygd med HT stokk men den ble byttet ut med KKC i høst, noe jeg er svært fornøyd med.

Jeg har en Sako Forrester med SS Shilen i 260 og HT stokk også, denne kommer det nå ei 358 Win pipe i for bytte selv.

 

Jeg har funnet det som fungerer for meg og går ikke over til fabrikksystem.

Link to comment
Share on other sites

Trodde det var en Blaser eller Mausertråd igjen, til min store glede så var det ikke det!! :mrgreen:

 

@Flashman; Har tenkt tanken selv, men har jeg ikke gjort noe med det da det ble laget en ala Heenmuffe til mauseren for en stund tilbake siden som jeg er meget fornøyd med,

men jeg ser jo i ettertid at den eneste forskjellen i praksis er jo at pipene er gjenga med M21x1x30 i stedet for gjengene som er i den aktuelle kassa, 28mm-12TPI for mauser om jeg husker riktig?

Har 4-5 piper som enkelt blir bytta i felten med en liten og lett hjemmelagd pipenøkkel, det er nok med et par kakk med håndflata og etter 1 skudd så er treffpunktet likt.

 

Som noen sa lenger oppe så går nok alt mye lettere etter å ha løsna orginalpipa første gangen (sitter ofte godt fast)

 

Kjør på, dette har jeg tro på! :D

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg antar at du vil gjøre dette både Kiss og EL CHEAPO så dette er mitt forslag.

Bruk en vanlig pipe med vanlige gjenger,skru den håndfast inn i låskassen og så for å hindre at pipen løsner har du selvfølgelig boret og gjenget et hull i låskassen som er gjenget for en skrue som du kan stenge løpet med.

 

Vil du gjøre det KISS, så driter du i alle fall i denne skruen. Mine erfaringer med slike system er at så lenge du har kontakt på hele brystingsflaten, og drar til med håndmakt (det du greier) så sitter det. Bruker en gummiklut for friksjon i tildragelse. Som regel får jeg ta i litt for å løsne pipa. Har en lakelander hvor jeg helst skifter piper uten å ta ta systemet ut av stokken (fordi det er fiklete på bane).

Med tilpassede /lappede qrw ringer er dette så solid at jeg i allefall ikke trenger skru noe mellom skifting av pipe og kikkert.

 

Ta dog forbehold om at pipe/kasse er tilpasset for at denne metoden skal funke slik beskrevet.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Det ser ut som dette er ganske enkelt det er jo bare å skru ut og inn med håndmakt med en gang pipen er løsnet fra kassen.

Jeg skulle likt å høre om noen har noe negative erfaringer med dette for å få et nyansert bilde av fordeler og ulemper med denne måten å gjøre det på.

Mvh Mister K

Link to comment
Share on other sites

De fleste tenker vel å bruke den rifla de har, og heller kjøpe ekstra løp til denne.

Jeg syslet selv med en slik plan. Jeg hadde tenkt å kjøpe en pipestikke og en låsekassenøkkel på Midway til den ene sakoen. Planen gikk så ut på å slå inn et "nullstillingsmerke" i kassa og pipa på undersiden, før jeg sendte rifla til børsemaker for ompiping. Da ville jeg slå inn et nytt merke i den nye pipa. Dette for å slippe å tolke inn hver gang jeg skulle bytte. Da skulle det jo i teorien bare være å ta av stokken, sette løpet fast i pipestikka, vri av kassa, og vri kassa in på det andre løpet til overensmerkene stemte.

 

Eneste mulige problem jeg kan se for meg, er at løpet står så godt fast at det er vanskelig å løsne med billig "midwayverktøy" eller at det er vanskelig å få skrudd pipa inn igjen til overensmerkene. Noen som kan se for seg andre problemer man kan støte på? Eller har man her på en enkel måte tatt rotta på "systemrifleprodusentene" som selger vanvittig overprisede børser og løp? 8)

Link to comment
Share on other sites

Peders: hvilken løsning har du på rekylklakken ??

 

Har prøvd forskjellig og alt funker egentlig mer enn godt nok.

Har ei plate som jeg fester i med skjefteskruene, da ligger rekylklakken likt fra gang til gang.

Har også 0 punkt merker på kasse og klakk. Banker da klakken i riktig posisjon med en gummhammer. Kommer til å borre og gjenge slik at jeg skruer fast klakken til kassa neste gang børsa er hos Rafdal. Har sette dette på ei børse og det fungerte helt utmerket. Klakk ble ikke tema etter dette.

Link to comment
Share on other sites

Bytte piper er standard i BR miljøet. Er dette tilpasset som det skal, trenger du ikke merke pipe/passe på noen måte. Borre inn skrue etc er bare bortkastet...

 

Jeg har byttet pipe gjennom flere år, og det er ingen problem. Setter løpet i ei løpstikke, bruker en tilpasset låskassenøkkel. Når du finner låsningspunktet så er det bare et lite ekstra "rapp" med låskassenøkkel og det er det. Akkurat som å se på en rallysjåfør skrur til hjulmuttere (den gang de brukte hjulvinne :wink: ) Et lite ekstra rapp er alt som skal til. Trenger ikke momentnøkkel, latmansarm og 1,5m ekstra rør for dra det "hardt" til...

Våger å si at jeg vet hvordan dette funker, se avatarbilde mitt :mrgreen:

 

Flere her inne som gjør dette på sine Kongsberg/Remington rifler...

Link to comment
Share on other sites

En løs rekylklakk bør helst havne på samme sted hver gang, men jeg er enig i at det meste fungerer. Enkelte drar igjen pipa etter den er lagt i stokken og dermed perfekt klakkplassering.

Jeg tror folk gjør for mye ut av et løpsskifte. Det er såre enkelt bare man prøver

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har lest denne tråden noen ganger nå og syns dette ser genialt ut :-)

 

Bare et spørsmål; trenger en å ta kassen/løpet ut av stokken? Låskassen må jo ligge stødig og godt i stokken? Hvis en da setter løpstikken på løpet rett forann forskjefte blir jo dette helt topp. Tenker da på tilpassede piper som ikke er sitter hardt.

Link to comment
Share on other sites

Korleis er dette på savage rifler? De har jo løpsmutter, er vel fare for å rote med headspace når du tukler med den eller?

 

I praksis er det lett å justere dette.

- Skru løpet nesten inn

- lad opp med en dummypatron

- skru inn løpet til det stopper

- bakk ut "bittelitt"

- stram låsemutter

Link to comment
Share on other sites

Må ein ha ein skikkelig tolk eller funker det med ei halspressa dummykule til gitt kaliber?

 

Savagen er isåfall rimelig enkel å skifte løp på. Finnes det ei liste over patroner med samme bunndiameter som 308? :lol:

 

 

Enten må du bruke en helsizet hylse, og bakke ut like mye hver gang, eller en halspressa dummyhylse, der du strammer løpet likt hver gang, før låsemutteren strammes.

 

Apropos liste over kalibre: det er ikke sikkert det er himmelen å ha skapet fullt av variable deler til en kasse og hylla full av all slag ladekomponennter. Prøv å begrens deg til f.eks max 3. Selv har jeg sving litt tilbake til en-rifle-en-kikkert-et-kaliber. Føler ikke 6-våpen garderoben som fryktelig kvelende.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vil dette fungere med piper med åpne siktemidler på også? Siktene må nødvendigvis komme på samme plass i "vater" hver gang for å gjøre nytta si, men er dette mulig å få til?

 

Aktuelle våpen å gjøre dette på er Sako 85 eller Tikka T3, dersom det skulle være av betydning?

 

Mvh Øyvind

Link to comment
Share on other sites

Det vil fungere like godt med åpne sikter. Stram til siktene ser ok ut (står sentrert/loddrett)

 

Uten sikter kan man lage litt fri-rom i stokken slik at skifte kan gjøres uten å ta kassen ut av stokken. Med erfaring lærer du fort hvor nøyaktig dette er på din rifle, dvs. om du behøver ny innskyting. Med siktene på må alt ut av stokken, da er det mer sannsynlig at ny innskyting er nødvendig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei,

 

Fant denne gamle tråden.

Jeg drømmer om et slikt system i min rem700, men i det siste mener jeg at jeg har lest mest om muffe løsninger.

Er det muffe som gjelder nå, eller er det rett i kassa som beskrevet i denne tråden?

 

Nå er det jo flere av dere som må ha enda mer erfaring rundt dette temaet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Nå er ikke jeg oppdatert på om det eventuelt har skjedd noe på utviklinga av muffeløsninger, men jeg kan ikke begripe annet en at det uansett er en innvikling av problemstillinga. Hvis man av andre grunner vil ha en Sauer, eller Blaser så er jo det greit, men om man har/vil ha en vanlig boltlås, og pipeskift til denne så fungerer fungerer de gjengene som er der utmerket.

Jeg har ikke rørt pipestikkeopplegget mitt på et par år. Det eneste jeg bruker er Ole Netlands glimrende ide. To stk av disse er alt som trengs til pipeskift så sant pipe og lås passer i hop, og ikke pipa er dratt til for hardt.

 

20-320_l.jpg

 

Jeg har ikke erfaring med Rem700, men det er det mange andre her som har, og slik jeg har forstått det innebærer det sjekk/justering av tilpasning hos fagmann, men uansett en mye mindre, rimeligere og bedre løsning en muffe.

Link to comment
Share on other sites

Om du ved et løpsbytte ber børsemaker tilpasse gammelt og nytt løp slik at du kan skifte selv lar dette seg enkelt gjøre og koster vel ca 1000.-.

Jeg har brukt noen oppsett med moffe og noen uten. Jeg har nå to kasser uten moffe jeg skifter løp i selv. og dette er ikke noe hokus pokus eller noe annet du trenger tryllestav til.

 

Den store fordelen med moffe kan være at løp fra hvilken som helst annen kasse kan dreies og tilpasses moffa. Dette gir en større tilgang på billig, brukte løp fra all verdens produsenter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser ikke for meg å ha mengder av løp, men jeg kunne godt tenke meg en eller annen 6.5mm som fungerte fint i min korte remington 700 kasse.

Det er vel kanskje .260rem som for øyeblikket ligger best an :winke1:

 

@ivara; gås og kanskje en sel eller to blir vel hovedfokus ved jakt hvis jeg kommer i havn med dette.

Link to comment
Share on other sites

En enkel måte å lage seg låskassenøkkel på er som følger.

Finn/kjøp en lang 1/2" forlenger til bruk med pipesett. Jeg hadde 3 i verktøykassa mi, den ene var akkurat passe tjukk til rem 700. Varma den rød og banka den flat i enden. Hadde med sluttstykket som mal, så når den var like bred som låseklakkene på sluttstykket var den ca 6mm tjukk. Lang latmannsarm for å løsne piper som ikke har vært ute før, og momentnøkkel når det monteres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde om en Remington 700 SA til muffeløsning for et par år siden. Har to løp: 223 og 260 Rem og valgte å kjøpe HS Presicion underbeslag med boksmagasin for og slippe å skille låskasse og stokk ved kaliberskifte. Litt mer kostbart, men fungerer svært godt for rifla mi og er storfornøyd både med presisjon og stabilt treffpunkt. Valgte muffe for å kunne bytte pipe med håndmakt, men har opplevd at 260 pipa "setter" seg litt i muffa etter endel skudd slik at låskassenøkkelen må frem ved skifte til 223.

 

223 løpet ble også dreid ned fra munningsdiameter Ø22 til Ø18 og har blitt litt mer kresent på hvilke ladninger/ kuler det går godt med, men fra å være brukt til bukkejakt, rev, bever blir det nå kun brukt opp t.o.m rev. ettersom 260 pipa dekker større vilt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...