Jump to content

Hjelp Tikka T3 tennstift plasthylse problem!!


Zorro

Recommended Posts

Greidde å velteTikka T3-en til dama i golvet! Ikke stort fall, men oppdaget at den svarte plasthylsa over tennstiften var løs på gulvet... Når jeg prøvde å skyve den på plass.., - så bare løsner den av seg selv..., og jeg ser at det er en ørliten sprekk i plasten på ene "vingen". Må jo prøve å få tak i en ny fortere enn svint, men her er spørsmålet: er det slik at den bare skal skyves inn og så sitte fast på baksiden av sluttstykket med kompresjonen den har i seg selv? Eller er det en annen mekanisme jeg ikke skjønner?

 

Og jakta begynner til uka..., - og kommentaren hennes var: det var godt det ikke var meg..

Takknemmelig for info!! :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 198
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du får trøste deg med at du ikke er alene!!

 

Har en kompis med en T3 Super varmint i 223, han har knekt 2 slike plasthylser under skyting!! Som gammel Tikka mann er jeg skremt over hvordan Tikka har solgt sjelen til djevelen (Beretta) med den nye T3 serien. Den kvalitetsfølelsen man hadde med ei Tikka m55 elller m595 er helt borte for min del i T3.

 

Moralen her er, er plasten sprukket, kan du like gjerne bestille en ny. Kompisen min prøvde å lime, men det gikk opp igjen neste tur på banen.

Link to comment
Share on other sites

Jo, jeg skal være enig med deg i plasthjertesukket..., og jeg skal bestille 2 !! Men den har altså ikke sprukket i to biter, "bare" en liten microsprekk i kanten. Og det jeg lurte på var om jeg har misforstått hvordan den festes også? Det er jo et "spor" litt inni den som jeg lurte på om den skulle vries eller noe slikt på tennstift muttera eller hva den nå heter?? :?:

Link to comment
Share on other sites

Fant ut hvordan du får på plass hylsen.

Ta sluttstykket ut av våpnet.

Sluttstykket skal være spent.

Ta tak i bakre del av sluttstykket, der plastbiten skal være og vri med klokken, altså videre over der det er flatt.

Da kan du skyve hylsen inn på sluttstykket.

Vri så mot venstre til sluttstykket står i vanlig spent stilling.

 

Nå sitter plasthylsen fast.

 

Ps, har byttet min plasthylse da den sprakk under skyting.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hva Tikka/Beretta klarer å få seg til å forlange for markedets simpleste magasin tør jeg nesten ikke å spørre hva boltmuffa koster å erstatte, men nyskjerrigheten tar jo overhånd. Hva koster herligheten pr stk?

 

Mener at boltmuffene koster et sted mellom 100 og 150 kr pr stk.

Altså svært mye for en bit plastikk.

Link to comment
Share on other sites

kjøpte min t3 super varmint på jaktpartner,punktert ei tennhette så plasten spruta bakover,bare flaks at jeg ikke ødla et øye,bytta inn at driten og kjøpte rem 700ltr i 223.våpen og plast høre faan til.tikka er oppskrytt,di gamle var bra hørte jeg,men sånn er det vel med mye her etter,skal selge på gammle rykte ser det ut til.rem 700ltr n som jeg kjøpte gikk og mye bedre en tikkan så det og er sagt. :twisted:

Link to comment
Share on other sites

hvem var det som maskinerte en ny boltmuffe? mener det sto noe om det på sluttstykket.

 

siden jeg nå har en tikka selv kunne det blitt aktuelt og produsert noen... noen som gidder å tegne en?

Om du trenger mal, kan jeg sende min boltmuffe (T3 223r), da jeg sprekte den bitte litt ved en feilmontering (skal ha ny selv om den sitter godt fast som den er). De er vel like alle sammen. Er ikke flink nok med teknisk tegning til å tegne den for produksjon (en stund siden skoledagene nå).

Byr uten videre en tusenlapp (om nødvendigt enda ett par hundrelapper) for en ny i metal (alu holder vel plenty i forhold til en sprukken tennhette?).

Link to comment
Share on other sites

Det var nok meg det. Boltmuffa på min børse sprakk kort tid etter at jeg fikk geværet i hus. Nå sitter det en svartanodisert muffe av aluminium der i stedet. Plast er greit nok i mange sammenhenger, men ikke f... om jeg vil ha det like fremfor øyet hvis ei hette ryker.

 

Såg fin ut denne :!::!:

 

Poduserer du flere?

Link to comment
Share on other sites

hvem var det som maskinerte en ny boltmuffe? mener det sto noe om det på sluttstykket.

 

siden jeg nå har en tikka selv kunne det blitt aktuelt og produsert noen... noen som gidder å tegne en?

Om du trenger mal, kan jeg sende min boltmuffe (T3 223r), da jeg sprekte den bitte litt ved en feilmontering (skal ha ny selv om den sitter godt fast som den er). De er vel like alle sammen. Er ikke flink nok med teknisk tegning til å tegne den for produksjon (en stund siden skoledagene nå).

Byr uten videre en tusenlapp (om nødvendigt enda ett par hundrelapper) for en ny i metal (alu holder vel plenty i forhold til en sprukken tennhette?).

 

Jeg kan godt tegne den som Part og Draft i Solid Edge! (3D og 2D)

Da har jeg noe å gjøre i tegningstimene på skolen :lol:

Og jeg bor da nesten i gangavstand fra VM, så om jeg kan låne hans boltmuffe til å ta mål av :?: (da slipper jeg å plukke av min boltmuffe midt i hjortejakta :wink: )

Link to comment
Share on other sites

hvem var det som maskinerte en ny boltmuffe? mener det sto noe om det på sluttstykket.

 

Det var nok meg det. Boltmuffa på min børse sprakk kort tid etter at jeg fikk geværet i hus. Nå sitter det en svartanodisert muffe av aluminium der i stedet. Plast er greit nok i mange sammenhenger, men ikke f... om jeg vil ha det like fremfor øyet hvis ei hette ryker.

 

 

Kunne du tenkt deg å selge slike??? :D

Link to comment
Share on other sites

hvem var det som maskinerte en ny boltmuffe? mener det sto noe om det på sluttstykket.

 

Det var nok meg det. Boltmuffa på min børse sprakk kort tid etter at jeg fikk geværet i hus. Nå sitter det en svartanodisert muffe av aluminium der i stedet. Plast er greit nok i mange sammenhenger, men ikke f... om jeg vil ha det like fremfor øyet hvis ei hette ryker.

 

t3ferdigvj8.th.jpg

 

Den ser jo noe sær ut til ta i en 3-akset cnc-dreisenter da?

 

men kan godt ta en tegning, så kan jeg se hva jeg får til.

Link to comment
Share on other sites

Lopez@ Formen utvendig er jo ikke ett absolutt must. Ville vel nesten vært stiligere om en i metall hadde en mere tilpasset form for maskinering. Ikke minst med tanke på at dette tros alt skal være ett custom produkt (at det ser annerledes ut genererer spørsmål, spørsmål genererer reklame, som igjen fører til salg). :wink:

 

Litt grovere kanter og en større radie i avsluttningen, ville nok gjøre den lettere å produsere (stang mater?).

Link to comment
Share on other sites

Har enda ikke mottatt plastbiten som skal være på veg sørfra med posten..., men den dukker vel opp...- og pris skal formidles.

Det så virkelig ordentlig ut med en metallmuffe og vil selvfølgelig ha en slik hvis noen skulle produsere den! :D

 

Så ellers at en Norman var innom og spurte om det var farlig å skyte uten en slik? Hvis jeg forstår proffene rett er det i tilfelle av at en tennhette skulle punktere? Men er det vesentlig tryggere med den plastbiten som sitter på nå?

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Jeg må si en slik alu muffe er absolutt av interesse - for min del trenger den ikke være så fancy eller en kopi av originalen bare den fungerer. Rustfritt stål kan vel også være et alternativt materiale?

Link to comment
Share on other sites

Lopez, den 3 aksa benken din, har den motor drift i stålholderne (kan du sirkulær interpolere på Z aksen)?

Det er to ting jeg så for meg kan bli ett problem rent teknisk på en oppspenning, og det er ett sirkulærtspor i enden som låser boltmuffa fast, samt to skalker som er tatt ut av dette sporet for å kunne løse ut muffa (er en 1/4 / 1/8 av en skive som en låser på). Og så er der et spørsmål om hvor langt en skal gå i å få fasongen på undersiden utfrest til perfeksjon (der den har samme radie som selve sluttstykket).

 

Ellers er jeg for at grunn formen forenkles en smule, spesielt buen på avsluttningen må bort med tanke på rasjonell produksjon. Synes det er viktigt at en custom boltmuffe ikke er for lik den orginale.

 

 

p.s. Muffa mi er levert til avtegning kansje resultat til helgen sier stqrm.

Link to comment
Share on other sites

Er nesten ferdig å tegne den nå :)

Men har støtt på noe rart...

Litt vansklig å forklare, men det virker som om at "kilesporet" i muffa er litt konisk... Måler fra 6,06mm til 5,56mm (ja, her bruker en digitalt skyvelære :wink: ).

Kunne noen målt hvor bred den "kilen" faktisk er, evnt sjekke om den er konisk (noe jeg tviler på den er) :?: Vingemutter'n?

Og med "kilen" mener jeg den sorte firkanta ståldingsen som stikker ut, bak muffa, med rød prikk på, når tennstiften er oppspent... :lol:

 

Er bare det "kilesporet" som gjenstår, så er første del (Part/3D) av teginga ferdig :D

Link to comment
Share on other sites

stqrm@:

Oppspenningsindikatoren (kilen) er nøyaktig 5mm bred (så nøyaktigt som man kan få målt med ett korrekt skyverlære).

Sett det nominelle målet til 6.0mm bredde på tegningen du.

 

Der er forøvrig noen viktige mål til fra sluttstykket, og de er:

1: sluttstykke diameter = Ø17.5mm

2: Bakre del av tennål (den delen som det er rundt hull for i boltmuffen, same del som oppspenningsindikatoren) = Ø11.0mm

3: Diameter for låse "skive" for boltmuffe = Ø7.0mm

4: Tykkelse for låse "skive" for boltmuffe (den delen som skal gå i det innvendige sporet på boltmuffen) = 1.6mm

5: Bredde (sett bakfra) på selve låse "skive" for boltmuffe = ca 6.3mm

6: Maksimal lengde fra avsluttning tennål til sluttstykke kropp = 21.35mm og da innkludert selve tennålen som går 0.8mm utenfor Ø11.0mm delen av oppspenningsindikatoren.

7: Øvrige mål for tennål er mindre enn 11.0mm (10.5mm) og lite intresange.

Link to comment
Share on other sites

Nja strengt tatt så er vel problemet kun en plast del som forsåvidt fungerer greit den, inntil en plukker på den uten å lese bruksanvisningen nøye nok. Eller den har fått seg en kakk for mye i produksjon eller ved montering.

 

Men det er riktigt at det er ekkelt å ligge der med en plastbit forran øya, og vite at det er den som skal beskytte deg mot tennhetter som går i stykker eller det som verre er. Derfor ønsker jeg meg en i metall.

 

P.s Er den boltmuffen som sitter på 695 identisk med T3 sin?

Link to comment
Share on other sites

stqrm@ Bruker du en vanlig crt skjerm (om det ikke er laptop du bruker da), så har jeg en 17" med vanlig VGA kontakt på du kan få.

 

Er nok en bærbar desverre... Har heller ikke solid edge på den stasjonere pc'n i kjeller'n...

Men fikk levert pc'n i dag, og kunne hente den på torsdag, så da blir det ikke så lenge å vente :D

Link to comment
Share on other sites

Først må tegningen kvalitets sikkres, dernest må de vurderes av en produsent med tanke på produksjonskost. Og om de er mulig å produsere med den maskinparken han har ledig til slike prosjekt. Dernest får kansje vi vanlige dødlige ett svar.

Vi er ennå på trinn 1 i prosessen, så det er helt klart ett stykke opp og frem før vi kan få noe svar. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer
Hvilken funksjon har denne plasthylsen?

 

BB John

 

Er vel heller kosmetisk, men etter det enkelte har opplevd beskytter den ikke mot tenhetter som måtte ryke.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...