Jump to content

Hvilken demper skal man velge?


Moose Hunter

Recommended Posts

Hei

 

Jeg skal også kjøpe meg rifle med demper, og har plukket ut CTM-4 i jungelen av dempere.

 

Hvordan oppfattes smellet med demper?

Kan man skyte et og annet skudd uten hørselsvern?

Har skutt elg uten hørselsvern, og da fikk øret en skikkelig karamell.

 

Ser at noen har spurt om dette før, men finner ikke svarene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt en CTM4 fra A-tec. Jeg bruker den på 6.5x55 løpet til Blaseren, og skyter uten problem med hørselvernet av på jakt. Det bråker, kula bryter jo lydmuren, men ikke mer enn at jeg synes det går fint. Med en modul av er min opplevelse at CTM4 (eller CTM3 blir vel det da) demper like bra som min gamle A-tec standard. Lett og kort demper, perfekt synes jeg!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat kjøpt en CTM4 fra A-tec. Jeg bruker den på 6.5x55 løpet til Blaseren, og skyter uten problem med hørselvernet av på jakt. Det bråker, kula bryter jo lydmuren, men ikke mer enn at jeg synes det går fint. Med en modul av er min opplevelse at CTM4 (eller CTM3 blir vel det da) demper like bra som min gamle A-tec standard. Lett og kort demper, perfekt synes jeg!

 

Ser man det ,ja. Plukket av en modul og fått en litt mer hendig demper. Kan du si noe om strategiske mål og vekt på din CTM3 og kanskje du vet om det er mulig å sette på en ekstra også når man er på banen etc? Kjøpe 2 CTM4 og i praksis ha en CTM3 og en CTM5. Finner lite info om slike muligheter på produsentens nettside, men vil tro at en slik løsning er mulig? Hvor omtrentlig ligger nivået på demping med en modul fjernet (jeg har ikke tilgang til data for A-tec Standard), vil du tro? Regner med at du ikke har utstyr for den type målinger.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilke kriterier spørsmålstiller har gjort sine valg fra, men av de to som er nevnt er A-Tec CTM-4 suverent best på demping og vekt. Det jeg derimot ikke liker på de nye CTM-4/TMM-4 er at de bygger mye på våpenets totallengde. Balansemessig betyr det lite, men håndterbarheten blir litt verre når demperen stikker 16-18cm foran løpet.

 

Sånn sett er en liten Kompaktdemper fra Hausken bedre. Veier omtrent det samme, men bygger mindre på lengden. Den er derimot større i diameter og noen liker ikke det da en lettere ser demperen i kikkerter med lav forstørrelse og stort synsfelt.

 

Vi selger endel av nesten alle typene dempere og etterhvert får en litt erfaring med hva som passer best på ulike kalibere.

 

I magnumkalibere er alu dempere for dårlig. Det er likegyldig om de heter A-Tec, Hausken eller Viking. Vi har hatt flere eksempler av A-Tec dempere som revner i mutteren i 300 Win/WBy 338/340Wby. At Hausken Std dempere får skuddbuler fra kaliber 30-06 er heller ingen stor hemmelighet. Til disse kaliberne anbefaler vi derfor alltid ståldempere.

Link to comment
Share on other sites

Har selv en Br-Reflex T-10 M på min 338 win mag,er meget godt fornøyd med den.

Har ikke selv testen noen andre dempere,men valget falt på den,pga den som gav minst forlengelse av total lengde børse.

Dempere som bygger mest utover,er veldig upraktisk ved rørlig jakt.

Link to comment
Share on other sites

At Hausken Std dempere får skuddbuler fra kaliber 30-06 er heller ingen stor hemmelighet. Til disse kaliberne anbefaler vi derfor alltid ståldempere.

 

Jeg har selv bestemt meg for å gå for en hausken standard demper og har kaliber 30.06, så for å eventuelt få bekreftet avkreftet dette ringte jeg Hausken nå nettopp. Det han kunne fortelle meg var at dette hadde skjedd på et fåtall av den tidligere standard modellen, men at dette var blitt blåst kraftig opp. Idag så er det en nyere standard modell som ikke buler. Alle som denne bulingen skjedde med fikk nye dempere.

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilke kriterier spørsmålstiller har gjort sine valg fra, men av de to som er nevnt er A-Tec CTM-4 suverent best på demping og vekt. Det jeg derimot ikke liker på de nye CTM-4/TMM-4 er at de bygger mye på våpenets totallengde. Balansemessig betyr det lite, men håndterbarheten blir litt verre når demperen stikker 16-18cm foran løpet.

 

Sånn sett er en liten Kompaktdemper fra Hausken bedre. Veier omtrent det samme, men bygger mindre på lengden. Den er derimot større i diameter og noen liker ikke det da en lettere ser demperen i kikkerter med lav forstørrelse og stort synsfelt.

 

Vi selger endel av nesten alle typene dempere og etterhvert får en litt erfaring med hva som passer best på ulike kalibere.

 

I magnumkalibere er alu dempere for dårlig. Det er likegyldig om de heter A-Tec, Hausken eller Viking. Vi har hatt flere eksempler av A-Tec dempere som revner i mutteren i 300 Win/WBy 338/340Wby. At Hausken Std dempere får skuddbuler fra kaliber 30-06 er heller ingen stor hemmelighet. Til disse kaliberne anbefaler vi derfor alltid ståldempere.

 

Jeg "låner" tråden litt.

Hva anbefales da på en mini-14 .223rem?

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke hvilke kriterier spørsmålstiller har gjort sine valg fra, men av de to som er nevnt er A-Tec CTM-4 suverent best på demping og vekt. Det jeg derimot ikke liker på de nye CTM-4/TMM-4 er at de bygger mye på våpenets totallengde. Balansemessig betyr det lite, men håndterbarheten blir litt verre når demperen stikker 16-18cm foran løpet.

 

Sånn sett er en liten Kompaktdemper fra Hausken bedre. Veier omtrent det samme, men bygger mindre på lengden. Den er derimot større i diameter og noen liker ikke det da en lettere ser demperen i kikkerter med lav forstørrelse og stort synsfelt.

 

Vi selger endel av nesten alle typene dempere og etterhvert får en litt erfaring med hva som passer best på ulike kalibere.

 

I magnumkalibere er alu dempere for dårlig. Det er likegyldig om de heter A-Tec, Hausken eller Viking. Vi har hatt flere eksempler av A-Tec dempere som revner i mutteren i 300 Win/WBy 338/340Wby. At Hausken Std dempere får skuddbuler fra kaliber 30-06 er heller ingen stor hemmelighet. Til disse kaliberne anbefaler vi derfor alltid ståldempere.

Er det ikke bare å kutte løpet til foretrukket lengde?

Link to comment
Share on other sites

Demper valg er ikke bare og bare.

Kriterier man ofte legger vekt på (eller i ettertid irriterer seg over) er:

Vekt.

Frembygging utover løpslengden.

Tyngdepunktforandring.

Støydemping.

Egenstøy (eller piiing lyd om man vill).

 

Vekt, ja der er A-tec sterke (også Alms sine små dempere), med Hausken inne blandt det akseptable.

 

Støydemping, der er det jeg sålangt har opplevd rent subjektivt (har ikke hørt de siste A-tecene), at Hausken demperne er gode alroundere, som demper det meste veldigt godt (mye på grunn av generøst volum?). A-Tec er også sterke her, men i praksis har jeg en følelse av at A-Tec ofrer noen dB i forhold til Hausken for å vinne på de andre områdene (ikke minst vekt og diameter). Og skal man ligge på nattjaktpost etter hjorten, er Hausken med langt bakkammer og ekstra forkammer uslåligt på alt som teller (men da veier det litt også).

 

Frembygging, alle frontmonterte dempere som har noen virkning å snakke om, faller her litt igjennom. Men lav vekt gjør slikt mye mer spisligt (308w er ett kaliber som tåler korte piper som vil gjøre dette mye kjekkere å håndtere).

 

Tyngdepunkt endring, er ett direkte resultat av vekten man henger på løpet, og hvor den ligger. Lette dempere gjør det godt her (igjen er det A-Tec og Hausken, samt Alms lette som skorer høyt).

 

Egenstøy, dette er for meg helt uakseptabelt (ingen br reflex her i gården nei, for ikke nevne vekta av stålklumpen).

 

For meg har det hele kokt ned til kvalitet og de beste kompromissene. Og da er det for meg ett krav at demperen ikke veier over 600g

 

Hva jeg står igjenn med?

Som vanligt, Hausken og A-Tec. Og så var det å finne ut hvilke modell en ønsker seg fra disse to da. :?

 

Og svaret må bli, den som passer best for ditt bruk. :wink:

 

Jeg selv? Hausken standard med langt bakkammer, eller en A-Tec TMM4. Tror jeg. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Henta i dag rifla mi i 308win montert med ein standard Hausken. Fekk kappa løpet ned til 50 cm så rifla er berre litt framtung. Har enno ikkje prøvd den.

Våpensmeden som monterte den fortalte at den største forskjelen på demparar er ikkje størrelse og modell,men om du har dempar eller ikkje.

 

Etter det eg forstår så har salget av lyddemparar tatt verkeleg av i år. Då eg var og henta rifla så traff eg på ein eldre kar som jaktar på naboterrenget. Han fortalte at han vart påvirka at positiv omtale som lyddemparar har fått i norsk jaktmedia i det siste. Og at det no var flott at folk ikkje lenger vart sett på som "potensielle tjuvjegerar" om dei fekk montert lyddempar. Og han var ærlig nok til å innrømme at den viktigaste årsaken var at han var skotredd 8) . Ikkje dårleg å innrømme det av ein kar på over 70 med mange års jakterfaring.

Med det eg ser av skyting i grava kvart år så trur eg nok ikkje han er den einaste som kunne ha god nytte av lyddempar.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

En nabo og mangeårig jeger i 50 åra, vart av meg og en svogeren min. Overtalt til å montere demper på rifla si i fjor. Etter en jaktsesong, har han følgende å si.

 

"Det er bare en ting å si om demperen, og det er at jeg skulle ha montert han for mange år sia". Og han var skeptisk til demper (for å si det mildt).

 

Han trekte frem manglande eller minka skudd blink i nattjakta (mye bedre nattsyn etter avløst skudd), bedre naboskap der han jakter (dei slepp å hoppe i senga for kvar hjort som dett seine kvelden/tidlige morgonen), hørselen har det mye bedre, og ikkje minst rekylen som ikke er der lenger. Noe som gjorde oppskytinga til en lek etter hans utsagn (og han er typen som ikke trives med tilskuere).

Kort sagt en ny verden for spesielt nattjakta.

 

No er omkvedet at vi var idioter som ikkje fekk overtala han før. :shock::lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...