Jump to content

.223 - Hvordan få til presisjon i kaldt vær?


Muntjac

Recommended Posts

Jeg har en relativt ny rifle jeg trodde jeg var godt fornøyd med. Er en av pakkene solgt av Jaktdepotet, med Howa Ultra Light i .223, og Nikko Stirling i leupold montasjer på toppen. Inntil feriepenger eller noe slikt kommer er det det siktet som bli stående på.

 

Jeg har skutt kanskje 150 skudd med på banen i normalt vær, og den har virket til å sette både Remington UMC og American Eagle omtrent hull i hull. Alt vel så langt.

 

Men: På en ellers fangstfri toppjakt i helgen i ca 6-8 minus gjorde jeg noen prøveskudd med Rem UMC. På 80 meter greide jeg nesten ikke samle innenfor etiketten på en halvannen liters flaske! Hadde gått med patronene i sekken/børsa og de var vel utvilsomt kalde, men trodde ikke det skulle ha så store utslag. Kunne forventet noe treffpunktforskyvning, men ikke fullstendig mangel på presisjon.

 

Så - vinterjegere - hva er tipsene for presisjon i kulda? Annen ammunisjon?

Link to comment
Share on other sites

Howaen har 1-12", har den ikke? Og du brukte 55gr kuler? Er pipa om mulig muligens kortet ned for dempermontering?

 

Da har jeg et forslag til teori. Dette minner veldig om måten min T3 oppførte seg. Den hadde 1-12" pipe og leverte så det holdt med 50-55gr kuler. Bortsett fra 55gr Federal Trophy Bonded som leverte akkurat såvidt Godt Nok. Alt over 55gr spredde over minst halve skiva. Så kappa jeg pipa og fikk gjenget for demper, og f...skapen begynte. 55gr Federal Trophy Bonded gikk fra såvidt Godt Nok til tre skudd såvidt innafor et A4-ark. På jaktfelt vinterstid med ammoeska stående i snøen fikk jeg ovale høl i pappen selv med 55gr American Eagle som ellers leverte god presisjon. Vinterstid ga AE også dårligere presisjon enn sommerstid. Nå jeg trestet ulik ammo var det en klar sammenheng mellom gruppestørrelse og V0, og alt under ca. 930-940 m/s ga elendig presisjon. 50gr V-Max og 50gr Rhino gikk glimrende. Min tolkning var at den pipa lå på stabiliseringsgrensa for nettopp 55gr kuler, og hastighetstapet som kom av kortere pipe og kaldere ammo om vinteren var akkurat nok til at jeg fikk for dårlig stabilisering og medfølgende dårlig presisjon.

 

Prøv å få tak i ammo med 50gr-kuler og se hvordan den oppfører seg i kaldt vær. Hvis 50-grainere går bra, er jeg rimelig sikker på at det er stabilitet som er problemet. Jeg valgte "die Endlösung" for børsa mi og byttet til pipe med 1-8" snurr. Nå skyter jeg alt opp til 75-grainere med gode samlinger :)

Link to comment
Share on other sites

Han får dårligere presisjon i kaldt vær enn i varmt vær.

 

Kaldt vær gir lavere hastighet på kula enn hva varmt vær gjør

 

Kaldt vær vil gi lavere hastighet. Hvis kula var akkurat såvidt stabilisert i varmt vær, vil lavere hastighet gi dårlig stabilisering og ditto presisjon

 

Kortere (lettere) kuler krever ikke like krapp twist for å stabiliseres

 

Hvis han får god presisjon med lettere kuler i kaldt vær, er det sannsynlig at 55-grainerne ikke blir stabilisert i pipa hans når han mister hastighet pga. kaldt vær

 

Som sagt, det var én mulig teori som faktisk kan utprøves rimelig lett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ja, men i kaldt vær blir utgangshastigheten litt lavere, og det kan være nok til at kulene ikke stabiliseres hvis det var helt på grensen fra før.

 

Det kan så være, men da vil han vel se det når han skyter på pappen? Avlange hull?

 

..................men skal samtidig gi deg den at om ikke noe er løst så har du den beste forklaringen til nå :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan så være, men da vil han vel se det når han skyter på pappen? Avlange hull?

Ikke nødvendigvis. 69-grainerne spredde over hele skiva for meg, men hullene i pappen var like runde og fine. Samme med 55gr Trophy Bonded når det var kaldt.

 

Jeg påstår ikke at det er dette som er problemet, men jeg mener det er mulig og det kan som sagt sjekkes rimelig lett.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis alle skruene er normalt stram, og løpet ligger fritt, kroninga (eller kikkerten) ikke har fått seg en smell og løpet ikke er "gjenngrodd" så tror jeg ikke feilen ligger hos våpen/ammo. De minusgradene der er ikke nok til å få sånne resultater, mener jeg uten at jeg har testet alle rifler på markedet.

Rifla har orginal løpslengde og med den ammoen så skulle 55grains kuler bli stabilisert i 1:14 også, uten problem! Så teorien om lav hastighet/dårlig stabilisering er jeg litt skeptisk til.

 

- Jeg har mer tro på at kaldværet har innvirkning på skytterns presisjon. Kuldegrader påvirker oss skyttere mer enn de påvirker det mekaniske.

Link to comment
Share on other sites

Dette var litt nytt og interessant!!

 

SAKO .30-06: Hvilken Tikka T3 har du?

 

Jeg har en Tikka T3 Lite SS som snart skal gjenges for demper, så jeg lurer på om jeg da skal tillate eller nekte dem å kappe på løpet. Da for å unngå den spredningen du opplevde.

 

Men ellers så har min skutt hull i hull uten problem med Remington FMJ og hullspiss og Winchester Super X Varmint (CXPS eller noe...).

 

Burde jeg altså legge meg ned i minusgradene nå og teste litt før jeg prøver på rådyrene igjen??

Link to comment
Share on other sites

For det første så er ikke 6-8 minus som kulde år regne,og så få "kalde" grader har minimal innvirkning på hastigheten.

Hvis ingenting er løst på rifla di,så har du enten skutt rævva dårlig,eller så er patronene håpløse. Jeg tipper det første!

Link to comment
Share on other sites

@Tjom: Det er en av de aller første SS Lite som kom på markedet. Tikka leverte de aller første med 1-12", men nokså kort tid etter introduksjonen gikk de over til 1-8". Alle T3 i .223 leveres nå med 1-8", og jeg tipper derfor at din har 1-8". Da bør det være helt uproblematisk å ta av litt av pipa. Hvis du er usikker på riflestigningen, er det enkelt å måle med en pussestokk.

 

NINJA EDIT: Dessuten burde 1-12" gi bedre stabilitet enn hva jeg hadde, så det er godt mulig at akkurat den pipa var litt sær.

 

@spetsduden: Fint å høre at du har stålkontroll og vet alt. Jeg må vel bare kassere kronografdataene mine som viste en klar sammenheng mellom utetemperatur og hastighet, for ifølge deg er jo dette bare bambus... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Opplevde det samme i helgen da jeg skjøt et rådyr på ca 150m

Traff ca 30cm til høyre og skjøt av nakken på det.

Høyden var grei, men som sagt skuddet gikk til høyre.

 

Prøveskjøt på ca samme avstand og da satt skuddet 30cm nede til venstre...????

 

Tenkte på løs retikkel o.l. og dunket rifla litt med kolben i bakken, samt slapp den ned på 2-foten 3-4 ganger før jeg prøvde igjen på 90m

 

Samlet da 20mm

 

Dunket den på nytt, holdt i kikkerten og ristet samt slapp den i bakken på 2-fot igjen.

 

samlet 20mm.....3cm høyere (men med FMJ, ikke bly så tipper det er normal)

 

Må teste igjen til helgen , men kommer til å bruke 30-06èn til jakta. Stoler ikke helt på rifla nå :-(:evil::?

Link to comment
Share on other sites

@Tjom: Det er en av de aller første SS Lite som kom på markedet. Tikka leverte de aller første med 1-12", men nokså kort tid etter introduksjonen gikk de over til 1-8". Alle T3 i .223 leveres nå med 1-8", og jeg tipper derfor at din har 1-8". Da bør det være helt uproblematisk å ta av litt av pipa. Hvis du er usikker på riflestigningen, er det enkelt å måle med en pussestokk.

 

Hvordan måler man det med pussestokken?

 

Kjøpte min rifle rett før påske så den er nok 1-8" etter det du sier.

 

Snedne rifler bortsett fra den plastdingsen på bolten og tendensen til rust mellom stokk og låskasse!

Meget fornøyd sålangt :D

Link to comment
Share on other sites

Hvordan måler man det med pussestokken?

 

 

Ta på ei pussefille slik at det blir god tetning. Sett et tusjmerke på stokken, og skyv en gjennom pipa. Når den har kommet en helg gang rundt måler du lengden stokken har passert gjennom løpet ( i tommer) Da har du altså en omdreining på x antall tommer. Tipper du har en på 8 tommer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde lignende problem med optilock montasje. Etter hvert smell, hadde jeg treffpuktendring.

Da hadde den ene skruen på undersiden av montasjen (den som sitter under skinnetingen) løsnet.

for å gni inn litt usaklig spydighet (det var XXL som hadde montert) :D

 

litt locktight løste mitt problem.

Jeg henger meg på "sjekk kikkertmontasje gjengen"

Link to comment
Share on other sites

Hvordan måler man det med pussestokken?

 

 

Ta på ei pussefille slik at det blir god tetning. Sett et tusjmerke på stokken, og skyv en gjennom pipa. Når den har kommet en helg gang rundt måler du lengden stokken har passert gjennom løpet ( i tommer) Da har du altså en omdreining på x antall tommer. Tipper du har en på 8 tommer.

 

 

Kan du gjøre dette på en kombi også? :?:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan måler man det med pussestokken?

 

 

Ta på ei pussefille slik at det blir god tetning. Sett et tusjmerke på stokken, og skyv en gjennom pipa. Når den har kommet en helg gang rundt måler du lengden stokken har passert gjennom løpet ( i tommer) Da har du altså en omdreining på x antall tommer. Tipper du har en på 8 tommer.

 

 

Kan du gjøre dette på en kombi også? :?:

 

Jadda men ikke i hagleløpet :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Hmm - joda, litt småkjølig var det da, men heller ikke mer, og med støtte på ryggsekken kan jeg ikke helt se at jeg skulle skyte såååå mye dårligere. Men jeg utelater ikke menneskelig svikt i en eller annen form...

 

Har også tenkt å kappe løpet for dempermontering - så er interessert i "avsporingen" av denne tråden også.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan måler man det med pussestokken?

 

 

Ta på ei pussefille slik at det blir god tetning. Sett et tusjmerke på stokken, og skyv en gjennom pipa. Når den har kommet en helg gang rundt måler du lengden stokken har passert gjennom løpet ( i tommer) Da har du altså en omdreining på x antall tommer. Tipper du har en på 8 tommer.

 

 

Kan du gjøre dette på en kombi også? :?:

På en kombi, drilling, dobbeltrifle, salongrifle, afrikakanon, Hv mauser, Remington, Tikka, Blaser, Sako..... :wink:

Dette funker i rifla løp. Stokken dreier rundt når du tetter godt, men håndtaket gjør det ikke. Da ser du hvor langt det er før riflingene har gått helt rundt en gang = twist.

Link to comment
Share on other sites

@spetsduden: Fint å høre at du har stålkontroll og vet alt. Jeg må vel bare kassere kronografdataene mine som viste en klar sammenheng mellom utetemperatur og hastighet, for ifølge deg er jo dette bare bambus... :roll:

 

Hvis du får så stor hastighetsforandring på cal 223 fra (+10?) til minus 6-8 at det får store konsekvenser for presisjonen, så er det noe galt med kronografen din og du kan trygt kassere kronografdataene dine!

Link to comment
Share on other sites

Du spetsduden.. hva med en liten omgang i nettikettekroken nå? Her kommer den godeste Sako 30-06 med sine chronograferte data, og du ber ham kaste chronoen??? :shock: Det er ikke alltid det skal så mye hastighetsfall til for å destabilisere en kule, kommer an på hvor nær grensen man er i utgangspunktet det vet du.

Jeg foreslår, i all vennskaplighet, at du tar deg en bolle.

Bent

Link to comment
Share on other sites

Du spetsduden.. hva med en liten omgang i nettikettekroken nå? Her kommer den godeste Sako 30-06 med sine chronograferte data, og du ber ham kaste chronoen??? :shock: Det er ikke alltid det skal så mye hastighetsfall til for å destabilisere en kule, kommer an på hvor nær grensen man er i utgangspunktet det vet du.

Jeg foreslår, i all vennskaplighet, at du tar deg en bolle.

Bent

 

Denne aktuelle rifla det er snakk om har en riflestigning på 1/12. Kula han brukte går jeg ut fra var Rem UMC 55 grain. Skuddavstanden var 80 meter. Gidder ikke fore deg og andre med teskje,men TENK i hvertfall over saken.

 

Sako 30-06: Kan du legge ut dine kronografdataer ang.kal.223 der det vises stort hastighetstap fra plussgrader til 6-8 minus?

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påberope meg stor erfaring med .223, men jeg har plundret mye med en .222 Rem med 1:14" stigning. Det er alldeles sant som bartetrønderen vår sier, at en ladning som er presis ved testskyting i sommertemperatur, utmerket godt kan bikke under Den Magiske Hastighetsgrensen i noen få minusgrader. Det er forbausende nok ikke store hastighetsforskjellen som skal til før presisjonen går fra Helt Grei til Helt Rævva (hvordan får jeg til en sånn fin liten TM-tag, som er så populært nå om dagen?)

 

Den gang jeg plundret med bl.a. 60 grs Hornady og 64 grs Win i .222, fant jeg ut at 20 m/s hastighetstap var alt som skulle til. Ved 930 m/s var disse kulene stabile, men ved 910 m/s spredde de over hele skiva (men jeg fikk aldri ovale kulehull). Hastighetstapet på 20 m/s ble observert ved en temperaturendring fra ca +20 til -10 grader.

 

Hvor stabil en 55 grs spisskule er i en .223 med 1:12" stigning kan jeg ikke uttale meg om.

Link to comment
Share on other sites

Vi har 4 tråder om 223 gåendes her nå,det er vel mulig å bruke søke funksjonen oppe på forsiden til å finne ut om alt det dere spør om kansje?

Er vel naturlig at man kommer inn på andre ting under en samtale etterhvert som nye opplysninger kommer frem? Skjønner ikke hvorfor ikke en tråd kan få foregå som en naturlig samtale. Lærer noe nytt og relevant hver gang jeg leser noe som dette. Er ikke så trygg på riflestigning etc. Men har en nyinnkjøpt tikka 223 og har aldri skutt i kaldt vær med den. Har bare lest relevant info. Disse trådene er jo egentlig bare skytterbane praten tatt hjemme i stua.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Kan du legge ut dine kronografdataer ang.kal.223 der det vises stort hastighetstap fra plussgrader til 6-8 minus?

Det ville jeg gjort hvis du var genuint interessert. Siden du ved tidligere anledninger ikke har vist evne til å høre etter når voksne folk snakker, gidder jeg ikke.

 

Jeg har aldri sagt at tapet var stort, og som andre har påpekt skal det ikke mye til hvis du ligger på stabilitetsgrensa. Jeg kom med en mulig teori som lett kan testes uten å påstå at jeg satt med Svaret På Alt. Om du velger å slenge med leppa på den måten der kan du godt fortsette, men uten at jeg deltar i diskusjonen.

 

Jeg tar gjerne en diskusjon, men bare hvis de jeg diskuterer med eier et minimum av folkeskikk.

Link to comment
Share on other sites

Sako 30-06: Kan du legge ut dine kronografdataer ang.kal.223 der det vises stort hastighetstap fra plussgrader til 6-8 minus?

Det ville jeg gjort hvis du var genuint interessert. Siden du ved tidligere anledninger ikke har vist evne til å høre etter når voksne folk snakker, gidder jeg ikke.

 

Jeg har aldri sagt at tapet var stort, og som andre har påpekt skal det ikke mye til hvis du ligger på stabilitetsgrensa. Jeg kom med en mulig teori som lett kan testes uten å påstå at jeg satt med Svaret På Alt. Om du velger å slenge med leppa på den måten der kan du godt fortsette, men uten at jeg deltar i diskusjonen.

 

Jeg tar gjerne en diskusjon, men bare hvis de jeg diskuterer med eier et minimum av folkeskikk.

 

Ser at du har linket til tråden der en hund ble avlivet, på et grunnlag som beskrevet i tråden før avlivningen, var ALT for spinkelt. Kan ikke huske at jeg så at du Sako 30-06 hadde noen mening i den saken.Mistenker deg for at du var på min side jeg ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sjekket alt av skruer, munningen ser bra ut, jeg tror ikke jeg har stein noen relevant sted på børsa eller andre steder, våpenkortet ligger i lommeboka og det blir handel av div ammunisjon og testing til helgen - uansett temp. Jeg var forøvrig god og varm når jeg skjøt, etter trasking i snøen og skuddene så bra ut når de gikk - det betyr ikke at jeg ikke gjorde noe galt, men jeg gjorde ikke noe galt jeg vet om...

 

...Og ellers tror jeg både Sako og Spetsen bør ta sine ikke-relevante diskusjoner andre steder, men jeg setter pris på de tipsene som har kommet med og forhåpentligvis fortsetter å komme med.

Link to comment
Share on other sites

har en plass en tabell over hastighetstap som følge av temperatur...

det er ikke ubetydelig fra feks 10+ til 10 -.

å det påvirker nullstilling(treffpunkt), utgangshastighet, kulebane, osv, å det kan også påvirke presisjonen!

 

hadde forresten en gang en kasse fabrikkammunisjon i 6,5X55 som konsekvent ikke samla i minusgrader. den gikk godt i plussgrader, men når det ble kaldt åpna samlingene seg.

Link to comment
Share on other sites

har en plass en tabell over hastighetstap som følge av temperatur...
Snakker vi om noe omkring 1 m/s pr grad C i relevant temperaturområde? Det kan i tilfelle stemme nokså bra både med både mine og Elgens erfaringer:
Hastighetstapet på 20 m/s ble observert ved en temperaturendring fra ca +20 til -10 grader.

 

 

 

 

Så en liten komplett-OT-greie:

(hvordan får jeg til en sånn fin liten TM-tag, som er så populært nå om dagen?)
Hold inne ALT-tasten og slå 0153 på tall-tastene på høyre side av tastaturet. ™ er ANSI 153, og et ANSI-tegn får du ved å holde inne ALT-tasten mens du slår den firesifrete ANSI-koden på det lille talltastaturet. Sånn kan du også skrive andre morsomme tegn som ®, ², ½, ±, ­° etc.
Link to comment
Share on other sites

har en plass en tabell over hastighetstap som følge av temperatur...
Snakker vi om noe omkring 1 m/s pr grad C i relevant temperaturområde? Det kan i tilfelle stemme nokså bra både med både mine og Elgens erfaringer:
Hastighetstapet på 20 m/s ble observert ved en temperaturendring fra ca +20 til -10 grader.
]

husker ikke. men mellom 0,5 msek og 1 msek pr grad endring i temperatur mener jeg huske det var(kan være jeg husker feil her for den tabellen er pakka ned i en eske en plas i flyttelasset mitt.)

 

men hastighetstap som følge av temperatur kommer jo litt an på kaliber, krutttype, tennhette, osv, å å gi et fasitsvar blir uansett umulig. men hastghetsendringene blir såpass store når det er snakk om ca 20 grader endring, at det definitivt merkes på kronografen.

å om noen mener det jeg sier her er tull, vil jeg gjerne vite hvordan krutt typer dette ikke oppstår med, for da skal jeg ha slikt krutt ;)

Link to comment
Share on other sites

Den gang jeg plundret med bl.a. 60 grs Hornady og 64 grs Win i .222, fant jeg ut at 20 m/s hastighetstap var alt som skulle til. Ved 930 m/s var disse kulene stabile, men ved 910 m/s spredde de over hele skiva (men jeg fikk aldri ovale kulehull). Hastighetstapet på 20 m/s ble observert ved en temperaturendring fra ca +20 til -10 grader.

 

Tror lite på at det er hastighetstapet som gjør at du kan mistenke instabilitet på kulene; det skyldes nok det faktum at luftens tetthet er økt endel når temperaturen er sunket 30 grader.

 

Det er jeg ikke ubetinget enig i. Økt lufttetthet er selvsagt en medvirkende faktor, men de aktuelle kulene jeg jobbet med krevde virkelig maksladninger for å gå noenlunde presist i mitt våpen. Hvis jeg bakket av 0,5 gr på ladningen var presisjonen Helt Rævva™ også i sommertemperatur. Denne reduksjonen i ladning tilsvarte også et hastighetstap på 20-30 m/s.

 

Nå tok det heldigvis ikke altfor lang tid før jeg innså at det er helt idiotisk å prøve å få til presisjon med marginalt stabile kuler, dersom noen skulle ønske å påpeke det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...