Jump to content

Kapping av løp


Rogbert

Recommended Posts

Hei.

Jeg har kjøpt en brukt T3 links i 6,5x55 som er gjenget for demper.

Løpet er 51cm, er det da kappet i forhold til originalt og ikke bare gjenget?

Om det er kappet er vel 51cm bortimot maks man kan kappe i 6,5x55 og fremdeles holde kravet til storvilt? Kunne evt tenke meg å kappe enda mere da jeg vil ha en så lett og hendig rigg som mulig.. :)

 

Roger.

Link to comment
Share on other sites

Bruker du fabrikkammo kan du trygdt kappe helt ned så kort loven tilsier (40 cm, så lenge du ikke går under 84 cm total våpenlengde uten demper), da det er data på ammopakka som gjelder. Lader du selv, med data fra publiserte tabeller er det neppe heller noe å tenke på, så lenge sier det skal være innafor.

 

Dog er det hardt å klare kravet med lettere kuler enn 10 gram, i alle fall i korte løp. At ei god 9 grams kule sikkert er bedre egnet er en helt annen sak...

Link to comment
Share on other sites

For en merkelig holdning? Kutte løp og gjøre slik at man vet man er under pålagt krav for energi, men siden staten har sagt det er det som står på pakke som gjelder går det fint? Og så lurer vi på hvorfor ting blir strammere og strammere og synes staten detaljstyrer oss for mye? Hmm... Enten så gjør man det man kan for å holde kravet, eller så gir man faen.

 

Jeg er egentlig ikke noe moralens vokter, men dette mener jeg går på holdning og ingenting annet. Jeg ville ikke anbefalt å kappe mer av det løpet om du ønsker å holde elgkravet med noe som helst ammunisjon i drt kaliberet. At staten har sagt det er det som står på pakka som gjelder behøver ikke bety at vi da skal tyne regelverket så mye vi kan og kanskje utsette vilt for noe uønsket. Det er fremdeles lov å tenke...

Link to comment
Share on other sites

For en merkelig holdning? Kutte løp og gjøre slik at man vet man er under pålagt krav for energi, men siden staten har sagt det er det som står på pakke som gjelder går det fint? Og så lurer vi på hvorfor ting blir strammere og strammere og synes staten detaljstyrer oss for mye? Hmm... Enten så gjør man det man kan for å holde kravet, eller så gir man faen.

 

Jeg er egentlig ikke noe moralens vokter, men dette mener jeg går på holdning og ingenting annet. Jeg ville ikke anbefalt å kappe mer av det løpet om du ønsker å holde elgkravet med noe som helst ammunisjon i drt kaliberet. At staten har sagt det er det som står på pakka som gjelder behøver ikke bety at vi da skal tyne regelverket så mye vi kan og kanskje utsette vilt for noe uønsket. Det er fremdeles lov å tenke...

 

Tror neppe du utsetter viltet for noe lidelse med 45cm løp i 6,5x55. Enig i at man ikke trenger tyne alt, men det er desverre staten som ved å sette sine krav gjør at man i 6,5x55 ikke kan bruke mer egnet kule som f.eks 130grains barnes(som jeg vet mange bruker på elg med hell, selv om det ikke er lov). Jeg har 49cm pipe, og bruker 156grains kule for å være innafor, men ville nok helst brukt 140grains. Men pga tulleregelen med forskjellig krav til 156 og 140grains blir det vanskelig, nesten uansett løpslengde i jaktrifle.

 

PS: det er et tankekors at jeg har mer anslagsenergi med 130grains kule i mitt løp enn med 156grain på 100m. I andre land bruker man 243 med 100grains kule på kronhjort uten at noen har problemer med dødeligheten av den grunn.

Link to comment
Share on other sites

Da børsemakeren skulle montere lyddemper på min 6,5, kappet han løpet til 55 cm. Jeg opplever at dette fungerer fint på bane, men jeg har ennå ikke skutt elg med den (jakten har gått dårlig i år).

 

Hvilket kaliber bør man velge hvis man skal ha en kort og hendig rifle, med lyddemper, til elgjakt?

Link to comment
Share on other sites

I andre land bruker man 243 med 100grains kule på kronhjort uten at noen har problemer med dødeligheten av den grunn.
Jeg har tidligere framsatt tanken om at vi burde hatt 3 kategorier krav til riflekalibre: Grov - for elg og alt annet - middels - for hjort og rein (og elgkalv, for de som bare har kalv på kvoten) - og fin - for rådyr (og rein- og hjortekalver, hvis man ikke har kvote på voksne dyr).

 

Problemet er nok at da vil 6,5x55 ende i "middels"-kategorien - og ikke bli godkjent til bruk på voksen elg.

Link to comment
Share on other sites

For en merkelig holdning?

Jeg forsto dette som et spørsmål om lovlighet, ikke egnethet....

Jeg bruker 6,5x55 primært opp til rådyr, og unntaksvis på hjort på åkerkanter. Primærbørsa mi på alt større enn rådyr er i 35 Whelen. Begge er lovlig, men ikke noe tvil om at den ene er langt bedre egnet. Beklager avsporingen!

Link to comment
Share on other sites

Rogbert: Ikke la deg forvirre av de som ikke forstår juss. Kravet til storvilt er det som står på pakka og har absolutt ingenting med lengden på løpet ditt å gjøre. Å kappe løpet er derfor helt lovlig og godt innenfor med tanke på storviltkravet.

 

Dessverre er det litt for mange her på Kammeret som ikke skjønner at juss dreier seg om å skape regler som gir praktisk styringskraft for å oppnå intensjonene man har. Heldigvis valgte de som har utformet reglene for krav til storvilt å gjøre det på en slik måte at vi enkelt kan forholde oss til hva som er lovlig eller ikke. Hadde det vært opp til noen av de mer "ivrige" kammeratene her inne ville vi hatt krav til oss på å kronografere og dokumentere hver eneste type patron, kjøpt eller ladet selv, som vi ønsket å jakte med - en skikkelig meningsløs byråkratisk øvelse. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hæ? Det er jo da bare å finne en eller annen 140gr som klarer kravet med langt løp det. Det er jo det som står på pakka som gjelder... Er det ikke?

 

Jo det er det. Hvor mange ferdigladde patroner med 140grains kule holder kravet i forhold til det som står på pakka? Kun funnet en, Norma med partition(riktignok bare enkelte loter), fusion og andre er under. Mulig federal premium er innafor.

Jeg kommer til å lade accubond til neste sesong, men har valgt å prøve Mega i år da mange skryter av den. Kun en rådyrkalv med denne kula til nå, og jeg er ikke imponert enda, får se ved sesongslutt. Jeg bryr meg ikke veldig om dette med krav, men siden Fusion ikke har bedre kulebane enn Mega, så kan jeg likså godt være "lovlig" :wink:

Link to comment
Share on other sites

I andre land bruker man 243 med 100grains kule på kronhjort uten at noen har problemer med dødeligheten av den grunn.
Jeg har tidligere framsatt tanken om at vi burde hatt 3 kategorier krav til riflekalibre: Grov - for elg og alt annet - middels - for hjort og rein (og elgkalv, for de som bare har kalv på kvoten) - og fin - for rådyr (og rein- og hjortekalver, hvis man ikke har kvote på voksne dyr).

 

Problemet er nok at da vil 6,5x55 ende i "middels"-kategorien - og ikke bli godkjent til bruk på voksen elg.

 

Og det hadde kanskje vært en bedre løsning om det betydde at man kunne bruke moderne kuler i 6,5 til hjort og mindre.

Link to comment
Share on other sites

Og så lurer vi på hvorfor ting blir strammere og strammere og synes staten detaljstyrer oss for mye? Hmm... Enten så gjør man det man kan for å holde kravet, eller så gir man faen.

 

Tror du har misforstått hvorfor regelen praktiseres slik. Er det bedre at alle må dokumentere hastigheten i sitt våpen? Og vet du forresten hvor mye ammo kan variere med temperatur? Skal en måtte dokkumentere hastigheten ved en gitt temperatur også?

Folk flest har ikke kronograf, og administreringen og oppfølgingen av dette ville gitt mye merarbeid, uten at det ville redusert risikoen for lidelse noe vesentlig. Om en og annen børse ligger litt under spiller ingen rolle i det store bildet. Så man har valgt en enkel tilnærming på problemet. Dette er ikke noen ulempe for oss, tvert i mot.

Link to comment
Share on other sites

hmm... Skal vi da bruke jussens spissfindigheter for å komme dit vi vil eller skal vi heller bruke "sunt norsk bondevett"? Kikka litt på hva som finnes til .260 Remington. Nosler har visstnok 140gr Partition som akkurat klarer kravet (gitt rett bc i app). Er det da god stemning og allment akseptert at jeg kutter det allerede korte 49cm løpet mitt til 40cm og går ut etter storoksen på lange jorder? Eller bør jeg tenke litt på hvilket verktøy jeg har og hva børsa leverer? Dette er kanskje "ekstremtilfeller", men tror vi de som laget regelen om "pakka bestemmer" tenkte at det skulle gå så langt? Eller tror vi de tenkte moderat kapping ved montering av demper uten å miste altfor mye fart?

 

Om vi har et minimumskrav, og kun det er det greit å forholde seg til og vi slipper detaljregulering av alt. Om man skal leke hobbyjurister og strekke alt så langt det går slår det bare tilbake en eller annen dag.

Link to comment
Share on other sites

Eller bør jeg tenke litt på hvilket verktøy jeg har og hva børsa leverer?

Selvfølgelig bør du det som ansvarlig jeger. Men det handler like mye om å bruke det en har på en forsvarlig måte. Og noen tenker aldri etter problemstillingen uten at det automatisk er en stor krise. Du snakker om bondevett, men hvor er vettet i å lage flere regler enn nødvendig? Det vil alltid forekomme tvilstilfeller, at forvaltningen her velger å være fleksible fremfor rigide er da ikke noe å sutre over?

 

Det beste vi kan gjøre er å informere andre så folk er klar over problemstillingen. Jeg har såpass tiltro til andre mennesker at jeg tror det er nok. Om de likevel velger en marginal løsning tror jeg de aller fleste forholder seg til de begrensingene og jakter deretter. Og tror du elgen nødvendigvis bryr seg om den får 2700 eller 2600J i siden. Dette er ikke noen presis vitenskap, men om man i det hele tatt skal ha en grense må den settes et sted uansett. Så man velger de enkleste kravene til dokumentasjon som mulig, dette er bare en besparelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ikke sagt at jeg ønsker flere regler noe sted. Det jeg har sagt er at vi kan bruke hodet og prøve å holde oss så nært "kravet" vi kan uten å bruke jus for å kunne komme oss unna dette. Alle 6,5 og elg og 6,5 og pipekapping trådene kan da summeres med kutt pipa på 40cm (såfremt 84cm kravet overholdes), bruk ferdigladet ammunisjon som klarer kravet på pakka og dra på jakt etter storoksen. Det er jo lovlig..

Link to comment
Share on other sites

Jepp, lovlig men ikke nødvendigvis lurt. Akkurat som at det å bruke billigste blyspiss er "fullt lovlig" men ikke nødvendigvis lurt eller i tråd med kravene om human jakt. Husk at kravet er satt med tanke på alle eventualiteter, om en i praksis ligger litt under kravet men holder seg til rene skudd og moderate hold er ikke det noe praktisk problem. Så lenge vi sørger for at folk er klar over problemstillingen tror jeg ikke dette går ut over viltet i noen særlig grad.

Link to comment
Share on other sites

9,3 og 308 egner seg veldig godt til å kappe

 

+1. Ta med 8*57 IS også.

 

Regelen er enkel. Patroner med lite hylsevolum i forhold til kule diameter egner seg til kapping. Magnum patroner egner seg særdeles dårlig til kapping, da de bruker krutt som brenner tregt. 6.5*55 / 30-06 er semi magmun patroner og egner seg ikke spesielt bra til kapping.

Link to comment
Share on other sites

Dette gjentas så ofte at mange tror det er sant.

 

Målt i prosentvis tap stemmer det nok, men vi dreper ikke med prosenter. 30-06 gir bedre hastighet både med langt og kort løp.

Hvordan 308 da kan være bedre ser jeg ikke.

 

+1 :wink: . Forskjellen i hastighetstap er vel 1m/s eller noe slikt. Skal ha rimelig kort løp før 308 skal ta over, og man er da langt under lovlig lengde.

Link to comment
Share on other sites

For å være helt korrekt burde en også nevne at hastighetsforskjellene mellom 3006 og 308 er marginale i dagens populære pipelengder av ca. 56 cm. Viser til flere tester i våpen- og jaktblader. Forutsatt at man anvender samme type fabrikkammo (f.eks. Remington CL 180gr) for begge to da og skytter disse gjennom en kronograf, så ligger det kun noen m/s inni mellom. Ved slike pipelengder beviser bruken av 3006 heller ikke noe vits, bare at man brenner opp mer krutt og genererer mer rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Man kan ønske... MEN godeste Jørund Lien's "tester" er nå det de er...

Man kan ønske... Men ikke forsøk å gjøre .308 til en 30-06 - It's not... "It (308W) delivers about 100 fps less muzzle velocity than the larger 30-06 with any given bullet weight"-( Frank C Barnes (Cartridges of the World)

Så kapp løp så mye man vil...men fakta gjenstår, 30-06 er en patron som har 20% (ca) større kapasitet/volym enn .308W... hele veien :D

Link to comment
Share on other sites

Jørund Lien, Frank Barnes ... og da? Fakta sier at det finnes nesten ingen målbar forskjell med fabrikkladd ved kortere løpslengder i hvert fall. Jeg er overhodet ingen venn av løpskapping! At patroner som 3006, 7x64, 270W og liknende er mindre egnet for bruk i kortere løp kan vel ikke omdiskuteres. De får sin rett best ved pipelengder fra 63,5 cm oppover.

Link to comment
Share on other sites

! At patroner som 3006, 7x64, 270W og liknende er mindre egnet for bruk i kortere løp kan vel ikke omdiskuteres. De får sin rett best ved pipelengder fra 63,5 cm oppover.

 

Fortell hvorfor.- En patron som i utgangspunktet har noenlunde stort potensiale og volym for krutt-mengde... hvorfor skulle den være "mindre egnet".

Den kan jo også fint lades med et hurtigere krutt om man vil.

 

Sjeldent å se våpen i disse kalibrene du nevner har så lange løp,- helt unødvendig, - min egen Win 70 i kal 30-06 har 22"løp og jeg lader 180grs kuler til 820+ m/s, lett og uten at dette er max. eller for høyt trykk.

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Å brenne opp en rimelig mengde % av krutt uten at det forvandles i noe annet enn smell, rekyl og røyk?! At du er fornøyd med 22"/56cm er fint for deg, men endrer ingenting på det vesentlige ballistiske som forskere har funnet ut om mye tidligere. Jeg er fornuftig nok til å stole på det de har funnet ut om. Vi er ingen forskere på ballistikk ikke sant!? Skal du ha forklaringer på det, så må du lese selv i dithørende litteratur. Du leser jo også hva Barnes skriver, eller?

Link to comment
Share on other sites

Dette gjentas så ofte at mange tror det er sant.

 

Målt i prosentvis tap stemmer det nok, men vi dreper ikke med prosenter. 30-06 gir bedre hastighet både med langt og kort løp.

Hvordan 308 da kan være bedre ser jeg ikke.

 

Da må du ta turen til øyelegen umiddelbart! Det er stor forskjell på stikkflammen! Jeg har testet dette i felten i skumring.

 

Min 308 med 47cm løp og A-TEC lett jaktdemper; jaktlading med VV N140 krutt. Denne gir ikke stikkflamme.

Kompisen's 30-06 47cm løp og samme demper; jaktlading med VV N160 krutt. Denne gir meget klar stikkflamme.

 

Kunne selvfølgelig satt på en ENORM demper av typen Hausken Whisper med alt av ekstra moduler, men det blir for tungt. 30-06 med tregere krutt trenger lengre løp eller betydelig større demper hvis stikkflammen skal vekk. Ved bøjakt eller skumringsjakt er det ikke ønskelig med stikkflamme! Neste 30-06 løp i kompisen's børse kommer ikke til å bli kuttet særlig...

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke vanskelig. Hvis man ønsker høyest mulig hastighet velger man stor hylse. Om man ikke ønsker å skyte av seg ørene, fyre for kråkene eller brenne ut demperen på et par magasin så velger man en mindre, gjerne med et større høl. Det er ikke noen lov som sier at en ikke kan kappe en 300WinMag til 400mm, og den vil fremdeles overgå en 308 eller 3006. Forskjellen vil ikke være like stor som med lang pipe, men den er der likevel. Smak og behag.

Link to comment
Share on other sites

Min 308 med 47cm løp og A-TEC lett jaktdemper; jaktlading med VV N140 krutt. Denne gir ikke stikkflamme.

Kompisen's 30-06 47cm løp og samme demper; jaktlading med VV N160 krutt. Denne gir meget klar stikkflamme.

I andre tråder har jeg skrevet at det er en ikke ubetydelig fordel å holde seg til naturlovene.

 

Den delen av kruttladningen som ikke brenner opp mens projektilet befinner seg i løpet, må brenne opp etter at projektilet har forlatt løpet. Da er det "klinkende klart" at et mer saktebrennende krutt vil gi mer stikkflamme enn et hurtigbrennende, gitt de øvrige faktorene NOENLUNDE like.

 

I dette tilfellet kunne man byttet om på kruttsortene (hvis man klarte å få alt N 160-kruttet i en 308 W-patron), og resultatet ville blitt det samme, dvs. motsatt - mest stikkflamme fra 308 W'en.

Link to comment
Share on other sites

Min Sauer 202 i 3006 er fabrikkappet på 51 cm. Jeg har også et løp i 6.5x55 som av børsemaker ble anbefalt kappet på max 55 cm. Da holder den litt over kravet til storviltjakt.

Jeg bruker ikke 6.5 x 55 på elgjakt, heller på rådyr.

Jeg fikk se en tabell på hastghetstap som vist lenger opp i tråden en gang og ble beroliget i forhold til lengdene på mine løp.

Link to comment
Share on other sites

Min 308 med 47cm løp og A-TEC lett jaktdemper; jaktlading med VV N140 krutt. Denne gir ikke stikkflamme.

Kompisen's 30-06 47cm løp og samme demper; jaktlading med VV N160 krutt. Denne gir meget klar stikkflamme.

I andre tråder har jeg skrevet at det er en ikke ubetydelig fordel å holde seg til naturlovene.

 

Den delen av kruttladningen som ikke brenner opp mens projektilet befinner seg i løpet, må brenne opp etter at projektilet har forlatt løpet. Da er det "klinkende klart" at et mer saktebrennende krutt vil gi mer stikkflamme enn et hurtigbrennende, gitt de øvrige faktorene NOENLUNDE like.

 

I dette tilfellet kunne man byttet om på kruttsortene (hvis man klarte å få alt N 160-kruttet i en 308 W-patron), og resultatet ville blitt det samme, dvs. motsatt - mest stikkflamme fra 308 W'en.

 

Hvorfor nevner du dette naar det ikke lar seg gjoere...? Man faar ikke nok N160 i en 308 hylse, det innroenner du jo selv. Mine eksempler er vanlige jatkladninger paa henholdsvis 308/30-06 for maks jaktladning. Siden 30-06 hylsa har stoerre volum velges tregere krutt for bedre fylling. Det gjenspeiler ferdigrulla jaktammo ogsaa.

Jeg har en 30-06 ogsaa, men den har orginal 61cm loep for aa retferdiggjoere dette kaliberet! Bruker samme demper som paa 308'ern, men siden jeg har bra lengde paa loepet, saa brenner kruttet opp og man unngaar stikkflamme samt at man faar 30-06 fart paa kula. Men innroemmer at den blir litt fortung, men dette er rigg'en for lange hold, saa bruker som regel 2-foten paa den saa da spiller det ikke saa stor rolle med balansen.

 

 

 

Hensikten med å kappe pipene er vel å kunne bruke lyddemper, uten at balansen i våpenet blir altfor ille?

 

Her er du inne paa noe riktig for en gangs skyld... Ergo kjoeper man 308 / 8*57IS / 9.3 som faktisk egner seg bra til aa kappe.

Link to comment
Share on other sites

Her florerer overtroen.

Gjør som Jegermeistern skriver, bruk naturlovene.

Den patronen som har høyest hastighet med normale løpslengder har også høyest hastighet når løpet blir kappet, dette er grunnleggende ballistikk.

Det samme er også diskusjonen om 308 vs 30-06. 30-06 vil alltid gi høyest hastighet dersom patronene er ladd til samme makstrykk - alltid!!

Link to comment
Share on other sites

Godt spørsmål, Kuli - og faktisk mulig å gi et begrunnet (men dermed ikke sagt 100 % riktig) svar på.

 

I følge "Ladeboken 6" har 300 WM med 180 grs Oryx makshastighet på 920 m/s (65 cm pipelengde), 30.06 med samme kule har maks 825 m/s (61 cm pipelengde), max-hastigheten er gjennomsnittet for de oppgitte kruttsortene.

 

Forskjellen er altså 95 m/s - dvs., hvis magnum-kalibre mister 5 m/s for hver cm man kapper, kan man kappe 19 cm, dvs. ned til 46 cm, og ha samme hastighet med 300 WM som 30.06'en har med 61 cm pipelengde.

 

Hvis man derimot vil kappe begge to like mye, og få samme hastighet, kan man jo sette det opp som ligning. Vi kan jo da forutsette at 30.06 taper 2 m/s mindre enn 300 WM ved løpskapping (det er nok for mye, 1 m/s mindre er mer sannsynlig, og i tråd med JLs resultater).

 

Hvis X er antall cm kuttet, blir ligningen: 920 - (X*5) = 825 - (X*3).

 

Dette gir X = 47,5 cm, dvs. 300WM med 17,5 cm pipelengde, og 30.06 med 13,5 cm pipe. Hmmm - enhåndsvåpen er ikke tillatt, og man må ha en minimumslengde på våpenet - - det blir kanskje også smått stell med anslagsenergien - -

 

I dette tilfellet har jeg altså brukt 2 m/s forskjell i hastighet pr. cm løpskapp - det er kanskje rett, i forhold mellom magnum og kalibre som 338 Federal - 358 Win og 9,3 x 57. Men disse vil jo starte med lavere utgangshastighet - så svaret på spørsmålet fra Kuli er ganske enkelt - det går ikke an å kappe begge pipene like mye, slik at en "mindre" patron får samme utgangshastighet som en "magnum".

 

Som altså er det Per-S skriver over her.

 

(Naturlover er noe herk!) :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Flott svar, vurderer 300wm som neste kaliber jeg ikke trenger :mrgreen: Men synes løpslengder på 60+ blir så himla mye å drasse på. Hvordan er et løp på 55cm i dette kaliberet? Forstår jo at man mister fart, men kan leve med det. Hvordan blir holdbarheten på demperen f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Holdbarhet på demper er et problem som magnumpatroner har mer av enn patroner som brenner mindre krutt.

Dersom det ikke er stålinnlegg i aluminiumsdemperen vil det bli erosjon, og jo mer krutt som brennes jo mer erosjon.

Med stålinnlegg holder en demper mange skudd, uten er det synlig skade ett noen få hundre skudd.

Link to comment
Share on other sites

Og: Jo mer krutt en brenner, jo mer støy. Da må en ofre enten vekt, lengde eller ytelse. Det er mye som spiller inn i praksis, men fra et teoretisk synspunkt ligger alle patroner innenfor et spekter, og hvor en legger skillet for "egnet" eller ikke vil variere voldsomt. Jo mer krutt en legger bak en kule jo mindre effektivt blir det. Man får mer energi, men brenner mye mer på utsiden. Men igjen, hvor setter man grensen for "for mye"? Jeg synes ting på 3006-nivå begynner å bli slitsomt i lengden, smell og bråk er bare ikke min ting. Andre kan sage ned en winmag til krampa tar de eller sette på smellforsterkere fra h*lvete. Det får være opp til den enkelte. Bare vit at det å kappe alltid har en pris.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med siste taler. Jeg ser at folk kapper løp i hytt og pine( jeg har selv gått i samme fella) Ett sted er krysningspunktet mellom pipelengde og fornuftig lengde og kaliber. For en 22LR er nok 40cm en grei minimumslengde, men for normalkalibre beregnet for storvilt kan jeg ikke se noe fornuftig lengde mindre en 50 cm. Med kortere piper enn dette må en kompensere med større demper for å bli kvitt smell og munningsflamme- og "vinningen går opp i spinningen"

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...