Jump to content

Er det lov å jakte med sånt?


knutt

Recommended Posts

Hei!

 

Har aldri kjøpt våpen før, men kommer nok til å kjøpe en rimlig jaktrifle etter jeg har tatt jegerprøven.

 

Jeg har sett litt på alternativer, og jeg kom over noen par våpen som jeg ikke hadde trudd gikk ann å selge(fikk litt sjokk), feks en Smith-Wesson MP15 TS-223Rem-16 som skyter .223Rem. Telles det som en jaktrifle så lenge den har "hvis antall" kuler i kammer + de ekstra 4-5 i magasin når man jakter, eller er det til sportsskyting? eller ulovlig?

 

Trodde ikke slikt gik ann...

Edited by knutt
Link to comment
Share on other sites

Her er de som er lovlige til jakt:

1. Winchester M/100,
2. Browning BAR (med unntak av Browning BAR M/1918),
3. Remington Modell four,
4. Remington modell 7400,
5. Remington 742 Woodmaster,
6. Ruger mini 14,
7. Ruger mini 30,
8. Heckler & Koch modell 2000,
9. Marlin modell 45,
10. Marlin modell 9 camp carabine,
11. Valmet Petra,
12. Valmet Hunter,
13. Voere modell 2185,
14. Vepr Super,
15. Vepr Pioneer,
16. Vepr Hunter,
17. Benelli Argo,
18. Sauer mod 303,
19. Carl Gustav 2000 light/Carl Gustav 2000 Classic Vapen,
20. Merkel SR 1,
21. Remington 750, og
22. Heckler & Koch modell 770.
23. Garand mod M 1,
24. Garand mod M 1 C,
25. Garand mod M 1 D,
26. Mauser mod G-41,
27. Walther mod G-41.

 

Ser at det ble smør på flesk da @Ei tohi varjatakom med fasit da jeg var en liten tur på ....

Edited by DoctoRoy
Link to comment
Share on other sites

43 minutter siden, knutt skrev:

Takk for svar. Så som jeg forstod det går det ikke ann å bruke sånne til jakt, men dynamisk skyting? 

 

Den står som nr 24 i listen over godkjente halvautomater til sportskyting så til det er den lovlig. Om du søker den til jakt vil du få avslag ettersom den ikke er godkjent for jakt.

Link to comment
Share on other sites

4 timer siden, Joika skrev:

 

Ble ikke minimum 100 fjernet?Vet det var slik før,men man kan da bruke bb og grovere lovlig i Norge i dag.Eller er jeg helt på bærtur nå?

 

har våpenskapet fullt av slugs og 00 buck, så tror nok ikke det er helt ulovlig, nei.

Edited by bjoerkeng
Link to comment
Share on other sites

Hva er det du ikke trodde gikk an? Å jakte med halvautomatisk rifle? 

 

Når noen skriver om 100 kuler i kammeret  så gjelder det hagle. På rifle går det kun en patron, men en kule, i kammeret. Det er lovlig å jakte med rifle som lader om til neste skudd (halvauto) med tre skudd i magasinet og ett i kammeret. De fleste velger boltrifle fordi det spiller liten rolle på norsk jakt med det tiendedels sekund dette går fortere. 

Edited by Skaubjønn
Link to comment
Share on other sites

10 timer siden, Skaubjønn skrev:

Men jeg skjønner fremdels ikke hva trådstarter ble sjokkert over / trodde ikke gikk an?

Nei, ble bare litt overrasket, men skjønner jo nå at dette er lov så lenge det møter reglene. 

8 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Er trådstarter sjokkert over at det er lov å selge AR15 i Norge skulle han satt føttene innenfor døra på de fleste butikker med samlervåpen på sent 90-tall..

Haha ja du sier noe der.. :)

Link to comment
Share on other sites

23 timer siden, bjoerkeng skrev:

har våpenskapet fullt av slugs og 00 buck, så tror nok ikke det er helt ulovlig, nei.

Var jo minimum 100 og slugs var fyfy dengang jeg tok jegerprøven i 86/87 eller deromkring.Men mente å huske at det ble opphevet rundt 2000 eller så.

 

12 timer siden, Ei tohi varjata skrev:

Er trådstarter sjokkert over at det er lov å selge AR15 i Norge skulle han satt føttene innenfor døra på de fleste butikker med samlervåpen på sent 90-tall..

Eller bare bladd i et par gamle aaserud-kataloger fra 80-tallet.

Link to comment
Share on other sites

En veldig ung kollega beundret en rifle jeg hadde kjøpt og tatt med på jobb for å vise , sånn rundt 1981-82. Og spurte : hvordan kan man få kjøpt noe slikt ? Jeg svarte som sant var , man søker politiet.  Ikke mange dagene etter dette , banket han på døren hjemme hos meg og familien min en  kveld og sa han hadde noe kult i bilen han ville vise meg. Ta den med inn sa jeg, og dermed åpnet han bagasjerommet på den gamle opelen og hentet ut en FN-FAL han sa han hadde vært nede i Egersund og kjøpt. Han hadde faktisk fysisk hentet den på politikammeret der , for han som eide rifla hadde gjort noen dumme ting i fylla og fått den beslaglagt. Men fikk lov å selge den. Kollegaen min var 18 år. Det har skjedd noe siden den gang. Rifla var sikret mot å bruke full auto med en sveiseperle som hindret sikirngsfløyen i å komme langt nok, fram til full auto.

Link to comment
Share on other sites

Gammel favorittlektyre på gutterommet det der. Trur desverre alt har gått tapt med årenes løp. Til og med VJ-samlingen er borte etter div flyttinger :-(

 

Scanning og publisering av gammelt reklamematriell er neppe underlagt streng regulering. De som sitter på dette burde egentlig en hatt en forpliktelse til å gjøre det 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...