Jump to content

Noen som har tips til kikkertsikte?


Jonas86

Recommended Posts

Hei!

 

Er det noen som har tips til "billig" kikkertsikte til rundt 5000,-? maks (7000,-) 

Er det noe å spare på å kjøpe fra utlandet, f.eks: theopticzone?

Vil skal ha med minimum 50 i lysåpning og helst bortimot 20 i forstørrele og ikke mindre enn 50 i lysåpning :)

Bør det være med paralaxejustering?

skal stå på 6,5x55.

 

 

Jonas.

Link to comment
Share on other sites

Er vel litt begrenset hva man får av god optikk med høy forstørrelse i det pris sjiktet der, men du får en Meopta MeoPRO 6-18x50 for rundt 6k. Har en slik på ei .223 børse til ære for kråka.

 

De har noen nyere lignende modeller også, men de var kun å finne i det amerikanske markedet.

 

 

Edited by bback
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, AKL skrev:

Da kjøper du en brukt 2,5-10x50 zeiss classic..god i dårlig lys,god allround kikkert.Det du ikke ser godt nok på 10x forstørrelse kan du la være å skyte på.

Og du er innafor budsjett på 5-6000,-.

 

Jeg har kikkert med 9x forstørrelse, men jeg vil ha en med mer forstørrelse. Er vel min sak om jeg vil ha mer enn 10x forstørrelse :) 

Link to comment
Share on other sites

Nikon monarch kanskje.

Har sjølv eit i 6-24x50 Forvent litt ull på absolutt Max og litt jobbing med fokus men alt i alt eit heilt ok sikte.

Ikkje kinasikte og grei kvalitet, nitrogenfylte sikter og mitt er i 1/8 Moa!

Kjøpte inn eit sjølv som nr2 og stasjonærsikte til morrorifla i 17 rem, alt for høg forstørring til jaktbruk men artig til sær bruk og små sprengningsjobber 👍👍😂

Ser jaktdepotet kan skaffe i 20x

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

"Amatør" skrev: " Du bør ha minimum 100mm objektiv, før du får noe som helst glede av 20x forstørrelse til åtejakt i dårlig lys....".

 

Amen!

 

I godt daglys funker det aller meste, det er bare å skru opp forstørrelsen, så ser man, sånn noenlunde, hva målet forestiller.

 

I de siste minuttene før det blir stupmørkt, når dagen såvidt viser seg på østhimmelen, og på åtejakt uten sterkt lys, er det bare 3 ting som gjelder: Kvalitetsoptikk, kvalitetsoptikk og kvalitetsoptikk. Og gjerne fast forstørrelse, da har du maksimal tilpasning, og ingen leamikk som kan gi problemer.

Edited by Jegermeistern
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jo  @ amatør har så rett  . Man trenger større objektiv når man nærmer seg 20x og bruk om  kveld/natt  med dårlig lys.

 

Hvis folk hadde tatt vekk skylappene og sett litt til siden og studert  hva som ble brukt før til observasjonsoptikk  for bruk om natten - så hadde de forstått at man må ha kvalitet og objektiver som er  store nok  ved 10 x og oppover  .

 

 Hva brukte man før  til observasjon om natten ?

Jo :

 

10x80

18x80

20x105

20x120

25x100

25x150

20/40 x200

Edited by zeissoem2
Link to comment
Share on other sites

Har utelys som jeg har hent opp i telefonstolpen, så når det blir litt snø blir det godt opplys. i tillegg har jeg kjøpt ledlys som jeg skal ha over åteplassen. må bare få tak i et stort batteri først :)

Så det er ikke snakk om å skyte uten lys :) 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Jonas86 skrev:

Har utelys som jeg har hent opp i telefonstolpen, så når det blir litt snø blir det godt opplys. i tillegg har jeg kjøpt ledlys som jeg skal ha over åteplassen. må bare få tak i et stort batteri først :)

Så det er ikke snakk om å skyte uten lys :) 

Sjekk ut sightron s-tac 2.5-17.5x56! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...