Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

Da ble det fart i bua hos Hansen igjen.Hadde rev på åta kl 2015 i går kveld,men den ble støkt både av naboen som kjørende,pluss at jeg var litt uforsiktig når jeg skulle åpne vinduet.Var ikke forberedt på rev i går,så vinduet var igjen og børsa i skapet.

Men i dag derimot så var jeg på hugget.Min bedre halvdel skulle ut med veninnene og se den nye fifty shades of grey filmen,supert for meg for da kan jeg og bikkjene sitte i mørket i stua og glane ut i det mørke intet,etter revefanten.

Hadde akkurat fortært min nydelige,godt marmorerte entrecôte og drukket min ikke så gode Sagene bryggeri kjørepils(alkoholfri) så  ble det bevegelse nede ved åkerkanten rundt åta.Der gikk Mikkel og plukket småbiter av Gilde innmatpølse og koset seg verre.Nå var vinduet åpnet,og dette fantastiske gamle vinduet kan man faktisk skyve lydløst opp tilstrekkelig til å få ut børsa med anlegg mot karmen..Nydelige greier🤗Blasern spennes og lyset i zeissen tennes automatisk takket være det geniale ic systemet og da er "lights out" for en liten hannrev.Må innrømme at det faktisk er litt ok å ha +23 grader i "Åtebua"

Slenger inn ett bilde av "bua" også.Lyset er selvfølgelig ikke på,når jeg er på😉

 

20180209_211013.jpg

20180209_212141.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

På 6.2.2018 den 20.05, SuperHansen skrev:

En,eller skal vi si to av grunnene til at jeg ikke har mye åte liggende ute heter Jack og Bill.De bor på en gård en km unna,men har funnet ut at her er det servering.De går stort sett alltid løs,og patruljerer nærområdet på utkikk etter litt kos eller godbiter.Hadde surret fast en hel tørrfisk med rustfri ståltråd til ei buske,skjønte ikke helt hvor den hadde blitt av før jeg tok disse gutta på fersken. 

received_10155067501392051.jpeg

 

Trur jaggu jeg hadde kjørt noen skiver nybakt brød med leverpostei og avføringsmiddel som tiltak for te to.. eller kanskje bare fange de i ei felle og ringe te Falken noen ganger🤔 alternativt bare hente ett hengerlass med grisetarmer😂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja grattis til de av dere med uttelling siste tiden. Sitter på jobb nå har jobbet hele helgenO.o. Vurderer å prøve glugga på morgenkvisten imorgen. Har ikke fått sjekket spor eller noe i det siste men en ting som er sikkert er at de gamle spora har snødd ned. Får ta meg ei runde med hodelykta ikveld og sjekke litt.

Link to comment
Share on other sites

Samme i Kongsberg. Kommet usannsynlige mengder med snø det siste døgnet. 

Er ikke bare reven som ligger på været nå. Mann og mus lige så.

Om et par dager......da blir det bra.

 

OG......Gratulerer med revefall til de av dere som har får rev i bakken i det siste:)

 

Link to comment
Share on other sites

På 9.2.2018 den 23.43, vsmeen skrev:

 

Trur jaggu jeg hadde kjørt noen skiver nybakt brød med leverpostei og avføringsmiddel som tiltak for te to.. eller kanskje bare fange de i ei felle og ringe te Falken noen ganger🤔 alternativt bare hente ett hengerlass med grisetarmer😂

Vurderer tiltak fortløpende,foreløpig så forer jeg åta på ettermiddagen når kjøterne er inne.😋

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

To rever i bakken i dag.

Første reven var en som var blitt skadeskutt på åte ved midnatt. Slapp bikkjene i 10 tiden og etter litt om og men, fant de den i sårleie ca 500 m fra åte.
Den ble jagd inn av støver og ut igjen av fox terrier. En liten tispe.

Rev nr 2 var en liten hann på 5,5 kg som gikk i bås, lot seg lure av gammel sur høne.

27658082_10155905482957279_1683307684468924217_n.jpg.c62b53909b9389a66b3d73da3041a88e.jpg

28032971_10155905460557279_1863592703_o.jpg.f98e12ce2535f0af3ec242982d98684f.jpg

27788426_10155905510572279_4234008651580880754_o.jpg.d13ccb4b4f2038f4f38ab3c076d62c20.jpg

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Nr 4 i fedruar:D

Liten hanrev på 5kg ble felt natt til fredag i det jeg skulle forlate bua. Lå merke til en bevegelse i en busk når jeg stengte luken på utsiden, hentet riflen inne i bua og med anlegg på veggen så jeg reven gå i fra meg på ca 60-70 m.

Et lite plystr, reven stoppet og vred siden til. 40 gr vmax fra .22 horneten innhentet den.

Life is good..😁🤘

20180216_000727.jpg

Edited by Doublè
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg skal til å bygge meg en revebås. Det jeg lurer på er hvordan dere løser det med avliving? Har sett at på de fleste lovlige tegningene er båsen helt tett, og i en bås hvor målene er 1x4 meter så har reven nok av plass til å flytte seg på når noen nærmer seg båsen.

 

Takker for svar!

Link to comment
Share on other sites

Skjær ut ei skyteluke (ca 15x15cm)litt høyt på ene fallemmen.skru på hengsler og en solid kroklås eller lignende.

Har avlivet noen i bås og samtlige har ligget og trykket i motsatt ende når luka blir åpnet.Greit å ha med en kompis som holder lommelykta mens du fokuserer på å treffe der du skal.

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

45 minutter siden, AKL skrev:

Skjær ut ei skyteluke (ca 15x15cm)litt høyt på ene fallemmen.skru på hengsler og en solid kroklås eller lignende.

Har avlivet noen i bås og samtlige har ligget og trykket i motsatt ende når luka blir åpnet.Greit å ha med en kompis som holder lommelykta mens du fokuserer på å treffe der du skal.

Lykke til.

Ikke dumt, takk for svar 😊

Link to comment
Share on other sites

God dag,revejegere!

Til tross for periodevis godt reveføre har det vært omtrent helt stille i Januar. Frem til månedskiftet iallefall. Første skrikingen hørte vi den 25 Jan. Omtrent samtidig begynnte det å komme en luring gjevnlig på åtet. Da letta revedepresjonen en tanke. Denne datt ikke før nå på Onsdagskvelden. Hannrev på 6,8 kg. Lot den ligge og jammen kom det ikke en til og urolig kryssa åteplassen bare en time etter. Denne rakk jeg ikke. Var borte før jeg fikk løpet ut glugga.

 

Nå på fredagskvelden var jeg nede og lokka på go'posten og fikk plutselig se en hannrev som kom luntende inn etter bjeffing på Demmels brunstfløyte. Kom sent i skumringa og satte seg ned på 120m og spana i min retning. En helt kort og meget forsiktig lyd med fuggleskrikfløyta,også fra Demmel,fikk overtalt den til å komme ut av skogen,rett over marka,krysse elva og stille seg opp noen sekunder nedenfor der jeg satt. Ca 50m hold da. Gode 15m overhøyde på denne posten redda nok kvelden. Klæsk i bakken. 7 kg.

 

Med blod på tann og gode forhold testa jeg ut en helt ny post, kvelden etter. Jammen kom det ikke inn enda en hannrev akkurat før alt skytelys var borte. Omtrent reprise på kvelden før men denne kom på hareskrik av PC5 og satte seg ned et stykke unna og spanet min vei. Fisket forsiktig frem fuggleskrikfløyta og på samme vis fikk den på beina frem i skytbar retning. 15m sprint før den lå stille. Puh! 7 kg denne også.

 

Blir spennende å se hva som skjer fremover da jeg så natteferske spor i går også,ikke så langt unna.

Screenshot_20180219-134503.png

Screenshot_20180219-134528.png

Screenshot_20180218-220629.png

Edited by Winter
  • Like 5
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Grattis, Gøy å se Winter! Her er det så mye snø at ski truger er eneste fremkomstmiddel i utmarka på 30 år.. Nå er det maaange dager siden jeg har sett ett eneste revespor og jeg kjenner abstinensene rører seg av slike poster!

 

Idag var det full fres med fuggel og ferske revespor på åta.. litt mye annet en jakt å tenke på om dagen men får sette opp kamera idag å se om den kan klokkes inn.. 

 

Noen som har en mening om parringa på sentrale Østlandet..?

Link to comment
Share on other sites

Grattis til alle med uttelling siste tiden.

Nå har det vært lang tørke her men idag var det plutselig spor overalt så nå blir det å følge med ei stund fremover første skift ikveld fra ca 20.00. Den har vært overalt å plukka pellets som skjæra har dratt utover og gjømt bort.

Link to comment
Share on other sites

To revertispe på to dager, første jagd inn etter 5-10 minutters los av ungstøveren og himarkert av gamla, andre jagd inn av gamla etter ca 15 minuters los, begge kom ut etter overtalelse av fox terrieren :)
28378530_10155933092027279_1801358670613791951_n.jpg.f98d26863d389f245c9628737c19a45d.jpg

28167175_10155935533857279_3438741144818535167_n.jpg.dfceb4ebdd1e5ea03f0fec18e2d5720a.jpg

 

'En liten filmsnutt fra fredagens rev, film fra torsdagens kommer.

 

 

 

 

 

Edited by Foxterrier
  • Like 1
  • Thanks 3
Link to comment
Share on other sites

Action for tiden, rev på åtet hver kveld men de lever fortsatt glade men usikre dager.

 

par observasjoner:

- det er svært lett å komme seg til fangstbua (nja, strengt tatt ett kamotelt beregnet til foto) når man bruker åtelys. To dager på rad har reven vært på åtet med adkomst og de har ikke blitt skremt.

- reven er merkelig lite skvetten på lyd. Det knaser i snø når jeg går, knaser i stolen når jeg setter meg og selv fomling med rifle og -stativ går upåaktet hen. Det er lettere absurd siden jeg hele tiden kan observere mikkel.

- reven her må være stokk dum. Kl 19:30 i går stod mikkel på åtet. Bråket og rotet rundt på vei inn i teltet men mikkel tutlet rundt i 10 min før det endelig var klar bane. Burde vært plankekjøring men klarte altså kunsstykket å bomme med 6.5x55'en. Selv med lyddemper bråker det greit.... Og den hopper opp, løper 10 meter før den stopper og ser seg rundt. Midt på ei paddeflat snødekt myr. Vegetasjon i veien for nytt men ser den veldig godt i måneskinnet. Og så lunter den avgårde mens den småbjeffer og stopper opp regelmessig. kunne følge den i siktet nærmere 800 meter eller mer. Null blod og adferd tilsier ikke treff. Noen ganger er man bare udugelig.

I dag kl 19:30 stod pinadø rev på samme åtet ved adkomst og den liknet mye på gårsdagens heldiggris. Litt mer skeptisk og gikk skogkanten og spiste pellets 15-20 min. Fikk aldri helt reint skuddfelt så skjøt ikke. Så krysser den myra uten å respondere på mine musepip. Og kommer tilbake 10 min seinere og repeterer hele opptrinnet. Før den til slutt stikker for godt.

 

Med fullmåne, snødekt bakke  og vindstille så overlever ikke den lenge. Fortsetter udugeligheten min så dør den av livsstilsykdommer mtp hvor mye blodfeit pellets den får spise 😝

Link to comment
Share on other sites

Så rev fra soverommet natt til forrige søndag. Satte meg i bua neste natt men ingenting. Har ikke vært spør å se i nabolaget siden da. Men i natt har den vært her igjen. Den springer helt innpå tunet bare 5-6m fra husveggen på det nærmeste. Blir nok trøtt på mandag.O.o

Link to comment
Share on other sites

Har fått tak i ett viltkamera og satt opp på åteplassen,det blir ikke så  bra bilder på natta,men jeg får den informasjonen jeg trenger,nemlig hva som rører seg og til hvilke tidspunkt.Har satt tidsintervall til å ta bilde hvert 10 minutt og da blir det gjerne 2 bilder hver gang reven er der så da holder den på ett sted mellom 10 og 30 minutter når den er på  besøk.Jeg forer bare med små biter spredt,så den må rote rundt og lete.

 

 

IMAG0004 (2).JPG

Link to comment
Share on other sites

På 2.3.2018 den 18.28, Sakomann skrev:

Så rev fra soverommet.......

Når man snakker om å se rev fra soverommet......dattera har hytte opp mot høyfjellet...og hun er ikke for jakt, for å si det forsiktig.

Jeg får høre det så øra henger rett ned hver gang jeg er på besøk.

I går morges fikk man sms med bilde, tatt fra stuevinduet på hytta, med mobiltelefon

5a9b0498ec505_IMG-20180302-WA00131.jpg.706070a92a777c386f730add22a129e1.jpg

Det er så deprimerende at man få lyst til å grine. Her finkjemmer en stakkar jorder og skogkanter for å finne ett eneste stusselig revespor....og så rusler revefar rett utenfor stuevinduet på hytta. Dattera er i svært så godt humør, men her er det tvert imot....og ingen trøst å få. Jaktforbud på hytta ja:(

Jeg tipper det ikke er siste bilde jeg får av den reven der.

Edited by Castor
  • Thanks 1
  • Haha 4
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Haha var ute i låven en tur etter ei ledlampe som skal skal prøve å fikse. Men på tur inn igjen så får jeg se to grønne fine øyer ute på jordet. Gjorde et heltemodig forsøk på å late som jeg ikke så de,fikk med bikkja å gikk inn.

Vet nok hva jeg driver med på disse tider imorgen. Så er det noen som vet om det er driver eller selve led pære som kvelder etter endt levetid for å si det sånn? Har en 30w lyskaster som jeg gjerne skulle hatt liv i igjen.

Link to comment
Share on other sites

Har egentlig aldri lokka ved åtet før da det sies at det ikke har noe særlig for seg. I går kveld tok jeg noen serier med brunstbjeff bak huset akkurat i skumringen og noen få bjeff etter mørket kom. Bare for å ha gjort det egentlig,da jeg reiser bort et par uker. Det har vært helt stille på åtet siste to ukene så ikke alt for mye håp for natta sådan.

 Joda, 0030 peip det i en "modda" biltema-varsler og rev rundt åtet. Mye vind men en 100gr RWS hulspiss i 6,5 gjør vei i vellinga. Iallefall gjennom en reveskrott,det er sikkert. Det røyk noen sikringer der tvert. Tro om bjeffinga her fremme fikk den til å legge om ruta si litt for å sjekke hva som var på gang denne kvelden? Ikke vet nå jeg.

Tispe med rufsete pels henger nå på bodveggen og skaper godlukt i terrenget. Mistenker at det var revenhannen hennes som gikk med på lokk sist søndag. De har holdt til i samme område og har hørt de styre på. Den karen ble ikke med hjem men ligger godt der den ligger.

 

20180305_094817.jpg

Edited by Winter
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

På 3.3.2018 den 21.31, Castor skrev:

Det er så deprimerende at man få lyst til å grine

Castor. Hva om du så snilt tilbyr deg å sjekke snømengda på hyttetaket nå i uka da,bare sånn heeelt tilfeldig? Trenger nesten ikke rifle engang,den reven der er jo innafor et godt gammeldags "spadehold"

Edited by Winter
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Eeeeevighetet ca. Nesten 1 århundre siden jeg var innom kammeret... mye er skøti og spist siden sist...👀

 

Uansett!!

Detta er mitt (vårt) bidrag i reveredusjon siden 14/1-2018, det mangler 2 stk. på veggen....Totalt har det detti 16stk.

5 på åte...1 på drev for hund og resten for Terrier jaga inn av Schilleren!

Og jeg er beskjed nok til å si at 11 av de har undertegnede skøti😉🦊

received_10155145514397385.jpeg

  • Like 10
  • Thanks 4
Link to comment
Share on other sites

Tross observasjoner og sporing i nabolaget. Lykkes det ikke. Lurer på om denne reven jeg driver med skjønner begrepet "taktisk" for denne er tydeligvis mer så enn meg selv.>:(

Begynner og tro at varsleren min ikke fungerer i den forstand at jeg ikke hører den om natta.o.O Grattis med fangst til de av dere som faktisk greier å lure fanten.

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

Først må jeg bare gratulere alle som har fått rev i bakken, nå i det siste. Her i huset er det fullstendig revetørke og intens revekløe.

Nesten ikke revespor å se rundt omkring her. Gir de enorme snømengdene som har dumpet ned her i området skylden for at reven holder seg innendørs. Men da må da vel snu snart nå vel......

Spesielle gratulasjoner til Skautussa som får oss andre til å virke som amatører.......når en titter på bilder av husvegg full av rev på knaggen. Veldig bra du.....velkommen tilbake til Kammeret forresten.

Istedet for å oppleve slike bilder som demotiverende får vi andre bruke de som motivasjon og gire opp ett hakk eller to, nå når det begynner så smått og nærme seg avrunding av revejakta, denne sesongen😊

Er nok ikke siste bilde av rev på knagg, eller rev i bakken vi ser fra den kanten der nei, før jakta er over👍

 

Edited by Castor
  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, Castor skrev:

Først må jeg bare gratulere alle som har fått rev i bakken, nå i det siste. Her i huset er det fullstendig revetørke og intens revekløe.

Nesten ikke revespor å se rundt omkring her. Gir de enorme snømengdene som har dumpet ned her i området skylden for at reven holder seg innendørs. Men da må da vel snu snart nå vel......

Spesielle gratulasjoner til Skautussa som får oss andre til å virke som amatører.......når en titter på bilder av husvegg full av rev på knaggen. Veldig bra du.....velkommen tilbake til Kammeret forresten.

Istedet for å oppleve slike bilder som demotiverende får vi andre bruke de som motivasjon og gire opp ett hakk eller to, nå når det begynner så smått og nærme seg avrunding av revejakta, denne sesongen😊

Er nok ikke siste bilde av rev på knagg, eller rev i bakken vi ser fra den kanten der nei, før jakta er over👍

 

Takk Jaktkompis Ungeherrlovende Hvam:x

Om jeg ikke lenger kan tusle med på reinsjakt, holde børsa over lenger tid... så jakter jeg jo fortsatt....dog med visse begrensninger...O.o

Jeg brenner fortsatt for mye av det samme jeg gjorde for 10 årsiden, dog har jeg nok blitt "bittelitt" rundere i kantene på enkelte områder. Er det det som kalles å bli voksen monto.... :D

 

Det er ikke meningen å gi noen mindreverdighetskomplekser i forhold til "Uthudveggen", jeg har jo jakta noen år...og aldri har jeg hatt sånn tur med reven som i år.... Budskapet er vel: ikke gi opp!!! Fortsett å jobb møysommelig, til slutt lykkes man:P

 

Jeg kommer til å jakte rev til siste slutt før fredningen slår inn i april, så folkens, det er bare å stålsette seg9_9 :D

 

Legge ved et bilde fra en vellykket revejakt i Sverige - Ed/Kornsjön i begynnelsen av februar 2018.

Et farlig 4-kløver ;) 

20180202_154922_mini.jpg.42702e151299331c9fde224e44d72802.jpg

 

 

 

 

Edited by Skautussa
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Helt topp at det felles rev. :)

Jeg har flere ganger i vinter sett hvordan rådyrene har slitet seg frem i snøen. En voksen og sulten rev har ingen problem med å ta ett rådyr når føret tilsier det.

 

Et spørsmål; Hvilken kule anbefaler dere i 6.71 mm til åtejakt? 

(Jeg har ei rifle i 6,5x47 som jeg gjerne vil bruke til reven, ønsker å ta vare på pelsen)

Edited by Fury
Link to comment
Share on other sites

Ser en rimelig svær en rundt husene her innimellom, artig type med busket værhår og som oftest vandrende i sin egen verden. Vinkler bare av og tusler videre når den oppdager folk og bikkjer. Tror ikkejeg overdriver om jeg sier denne er dobbelt så stor som de 2-3 andre som holder til rundt oss.

 

Hus og folk og by så nei,kommer ikke noe trofebilder.

Link to comment
Share on other sites

BLIR MIKKEL SKREMT AV HUNDEGÅRD

I å har jeg ikke mye besøk av rev på åtet. Avstand til hundegård (med finskstøver) er bare 30 meter. Har aldri hørt hunden ute om natta så det er iallfall ikke bjeffing som skremmer.

Jeg ser spor like forbi nabohus og hytter, men her, nei den blir inne i skogen og nærmer seg ikke åtet. Kun ett skikkelig åtebesøk har jeg hatt i vinter, og den reven fikk jeg. 

Kanskje hundegården må flyttes så bolig blir liggende mellom åteplass og hundegård?  Åteplassen er fast, og boligen....vel det blir i meste laget.

 

Edited by Jakt62
Link to comment
Share on other sites

Hundegård nær reveåte er nok ikke noe supertriks nei. Min nærmeste nabo har bortimot aldri rev på åte, mens jeg har jevn trafikk hver vinter. Den eneste store forskjellen er hundegården. Du kan jo la hunden ligge i gangen under åtesesongen.  Byggverket i seg selv er nok uproblematisk.  

Link to comment
Share on other sites

På 13 March 2018 den 7.53, Jakt62 skrev:

BLIR MIKKEL SKREMT AV HUNDEGÅRD

I å har jeg ikke mye besøk av rev på åtet. Avstand til hundegård (med finskstøver) er bare 30 meter. Har aldri hørt hunden ute om natta så det er iallfall ikke bjeffing som skremmer.

Jeg ser spor like forbi nabohus og hytter, men her, nei den blir inne i skogen og nærmer seg ikke åtet. Kun ett skikkelig åtebesøk har jeg hatt i vinter, og den reven fikk jeg. 

Kanskje hundegården må flyttes så bolig blir liggende mellom åteplass og hundegård?  Åteplassen er fast, og boligen....vel det blir i meste laget.

 

 

Har bikkja gående rundt på gården til alledøgnets tider,også når jeg sitter på post, og reven gir fullstendig blanke F. Reveåtet er 150 meter fra ytterdøra og det nærmeste jeg har hatt ferske spor er ca 30 meter fra døra i år. Her om kvelden på post hørte jeg et par rever med hormonoverdose bjeffe rundt meg, men ingen viste seg på åtet. Da jeg ga opp og gikk tilbake fortalte madammen at kjøtern hadde herjet med en rev rundt fjøset mens jeg satt på post. Hvilket betyr at jeg kunne sittet på kjøkkenet i stedet for i bekmørket med x antall minusgrader.

Fillebikkje 😎

 

Helt absurd at jeg ikke har fått rev ennå i år. Parringstiden er tydeligvis over nå, hører knapt revebjeff lenger. Men sporsnøen forteller at den er regelmessig i området...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...