Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

Var sent på plass, ca kl 23. Så det satt en måke like ved åtet, og da tenkte jeg jo mitt. Det lettet ytterligere en måke fra åtet når jeg var på plass i åteboden, det var helt komplett vindstille, ikke en lyd, bare et par mygg, en hjort som beitet, det var vel det. Av og til skal det litt for at det skal klaffe, at det kommer rev når man sitter klar og venter, mens andre ganger kan man nesten klokke dem inn når de skal komme og faktisk kommer! 

Link to comment
Share on other sites

Eg og ein kompis var ute og lokka. Såg ingenting. Tok ein kjørerunde etterpå for og sjå etter hjort etterpå.

Så kjørte eg han heimom og for opp til meg og parkerte. Gjekk ut av bilen og speida litt, syns eg såg noke i Bakkane bakom fjøsen vår men viste seg og være oppkjørte traktorspor.

Sto 10 sek og såg utover sjøen for og nyte natta(fantastisk vær) og når eg snur meg tilbake der eg har kikka på traktorspora ser eg at det er noke der som ikkje var der ista!!

Heiv opp rifla og sto med annlegg.

Då har det akkurat runda ein rev rundt kanten og komt inn på bøen synleg for meg. Legger krossen i trynet og trekker av. Den datt i smellen!

Skutt på 163 meter. Ho rev. La ved ett bilde av pelsen, ser nesten ut som den ikkje har fått av vinterpelsen enda??

20170704_011048.jpg

20170704_211419.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, pål p skrev:

Ble 2 stk idag. En valp og en voksen.

Da er man godt igang.

Her skal jeg prøve noe nytt i år: Skogen/krattet og bringebærkjerrene står tett på tre kanter av den åpne åteplassen. Jeg tenker å rydde tre gater/stier/veier inn mot åtet som jeg også skal prøve å holde fasttråkket når snøen legger seg dyp. Reven har en tendens til å forflytte seg der det er lettest å komme fram, så jeg er ganske sikker på at det letter adkomsten for den fra de nærmeste hundremeterne på tre sider av åtet. Jeg ser også av youtubevideoer at en svenske har god erfaring med å kjøre scooterspor fra tre vinkler inn mot åteplassen og at reven gjerne tar seg fram langs disse rennene. Så få vi se. 

Firkanten oppe til venstre er revevarsleren.

Ruter inn mot åtet.jpg

Edited by Jakt62
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Vært på lokkings 3 kvelder nå, ingen rev, men i kveld hadde jeg gleden,eller irritasjonen over å se den største levende elgoksen jeg har sett i mitt liv gjennom kikkertsiktet. Ikke ferdig utvikla gevir enda,men den får nok 14-16tagger etterhvert.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tuslet en ca 10 meter foran plattingen på hytta i går ettermiddag, ca 5 minutter etter jeg hadde skutt litt på blink. Flaks for den ;) 

 

Ellers var det vilt-eldorado her i går, 4 rådyr i hagen og så en gjeng ugler som begynte å skrike rundt midnatt. Toppet seg da en bukk stemte i med bjeffene sine. Mistenker at det er kommet en del haukugler her.

Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, AsgeirK skrev:

Skal skyte rev for selveste farmen kjendis Magnhild vik :lol: 

Blir første revejakt for meg og lurer på tips til åte ? Liker Mikkel hvalkjøtt ? :lol:

Ett hovedåte, gjerne halvt nedgravd i jord/snø og stadig påfyll av  strødd pellets av hundefor omkring (gjerne litt nedi gras/snø så fugl ikke stikker av med det strks, reven blir opptatt over tid med å lete opp snadderet og du får tid å komme til skudd.

Hovedåtet bør bli festbord for kråkefugler som så trekker reven til seg med både den lukt de avsetter, synet av dem og det spetakkelet de lager. Jeg strør også gjerne både korn og grønnsaker der for å lokke til mus o.l.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

7 timer siden, jegerak skrev:

Endelig ble da min tur. Sett rev hver dag i en uke nå, og har blitt lurt hver dag siden jaktstart, men i kveld var jeg lurest :-) 

Gratulerer med felling !  Har du strevet ekstra mye i forhold til oss andre, siden du skriver at "endelig ble det din tur" ? Iallfall, arti å se at folk lykkes.

 

Link to comment
Share on other sites

16 minutter siden, Jakt62 skrev:

 

 

Nei hva andre har eller ikke vet jeg ingen ting om, men har sett rev hver dag i en uke men blitt lurt hver gang. Jakta hver natt siden jaktstart samt noen timer på dagen anhver dag, så jeg har lagt en ganske betydelig innsats for å få tak på reven. Derfor "endelig lykkes jeg"...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd, for min del blir det en reservelokk om jeg glemmer å ta med lokkefløyte.

Jeg synes lyden blir for lav sammenlignet med andre lokkefløyter, det er grunnen til at jeg ikke helt faller for denne fløyta.

 

Link to comment
Share on other sites

Først.....gratulerer til alle som har fått revepels på kroken. 

Her i lavvu'n har det ikke blitt en eneste revepels enda?

Ligger inne på vidda og fisker og teller reinsdyr. Ille og se hvordan de blir plaget av insekter. De løper veggimellom for å unngå bugs'ene. Virker som de går helt av hengslene. I går så jeg en bukk som rygga. Ikke ofte å se reinsdyr rygge,  men jaggu har man sett det også nå?

Men tilbake til revejakt. .....er tilbake i heimen om et par dager, så da blir det nok litt revejakt ja?

Edited by Castor
Link to comment
Share on other sites

Har bare fått vært i jaktboden en gang sålangt, og i går ble påfyll av åte

for tredje gang denne sesongen. Det som nå er helt tydelig, er at det er rev som kommer på åtet, det ble jeg glad for! Jeg har noen viltkamera, men har kommet til at jeg ikke vil sette dem opp. Mulig jeg prøver grytidlig imorgen, om jeg klarer å komme meg opp og ut...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Reven er interessert i det. Og jeg har erfaring med at det er bra å ha både en haug på hovedåtet, gjerne fastfrosset i snøen, og løse pellets omkring som gir den et puslespill å løse mens du lurer fram børsepipa i glugga og får god tid til å sikre at det blir ett eneste, riktig skudd i innertieren.

Jeg har allerede begynt å strø en del slike pellets omkring, og gjemmer noen under strå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har blitt to rever på meg hittil, valp og en voksen, virker som revbestanden har tatt seg opp her etter hard beskatning de siste 10 årene, og det er lite rådyrkillinger i år...mon tro om det er en sammenheng:ph34r:

 

Totalt har vi skutt 8 stk her på valdet vårt:)

Snapchat-1395437912.jpg

Screenshot_20170716-200135.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Etter å ha slått og raka 80 mål 2 slått syntes jeg det var fortjent med en tur etter reven. Gikk til fots og søkte jordekanter med håndkikkerten. Etter 5 min dukka det en mellomstor  hanrev. La an på sekken å målte avstand til 135 meter, skudd gikk og reven lå. Effektiv og kort jakt, uten bruk av lokk. Venter med revejakt til åtejaktsesongen starter.. Snø, måneskinn, kaffi og god og varm åtebu er revejakt for meg:)

IMG_0550.JPG

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...