Jump to content

Revejakten 2017/2018


Generaldfeld

Recommended Posts

Gratulerer med rev!😎, er da ikke store timelønna i denne bransjen😂

 

Kom hjem fra jobb igår, sti inn te åta i puddersnøen.. fôra med hundepellets igår kveld, flere spor idag.. så da passa det godt at rifla er te ombygging av just kolbe😬

 

Ble tjuveri av kikkert fra 308 løpet, banka inn i montasjen te Cz’n i 17 HMR og skutt inn brennkvikt en  samling på klistrelappen på 75 meter.  

 

Ikveld ska bua bemannes!🦊

EC378651-A3B6-48F1-BD0A-0B66F6FFC208.jpeg

CA2120A6-3561-4381-9091-C005023F96D2.jpeg

Edited by vsmeen
Bilde
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det ble nok en kald 4 timers bomtur, gikk slukøra tebake i bingen etter å ha innsett at reven som er der nå enten er en superbuskesmyger av en ringrev, eller en skikkelig morrafugl..🦊 tenker det blir grytidlig opp lørdags morra🦊 Jaktleder’n og svigerfar syns jeg har en ille god tålmodighet.. snedig😂

Link to comment
Share on other sites

Jeg sliter med en sånn buskesmyger. Helt for j&%#@? hvordan den kryper i bekker og gjerdekanter. Har ikke sett spør etter den lengre enn 5 m fra en bekk eller kratt eller skog. Tror denne aldri har hatt verken sol eller måne på kroppen. Og det det eneste sporet å se om dagen. @arox tipper rundt 8 kg.

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

Skal veie den i kveld, om den er 8kg så er det ny pers :)

 

Skal ut igjen i natt, har 6påkjørte rådyr som hovedåte, 4stk er frosset sammens...mens de 2 andre nylig lagt på.

 

Jammen har reven dradd ivei med de, fant det ene langt ute på elvaisn, og der har det selvsagt vært stor fest, så må vel gjøre det fast. Har også 3 ørner og 100kråker og ravn på besøk daglig...så åta må fylles opp gjevnlig

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til de av dere som har fått rev i bakken.

Her har revekløa gitt seg midlertidig, men fikk et ørlite tilbakefall, forleden kveld, så måtte bare ut i vinternatta, i dyp snø.

Minus 7, så det var litt ufsint å sitte ute, men med egnet utstyr, så overlevde man med ganske så god margin.

Ingen rev sett og ingen rev hørt i den dype snøen. Ikke uventet egentlig, men man fikk derimot god tid til å filosofere og løse verdensproblemer.

 

Den nærmeste man kom besøk av rev, var ei Kattugle som svingte bortom og slo av en prat.......OG spor av rådyr da man var på vei retning heimen, men det er litt lang unna rev, så da gjelds det ikke:D

 

Skal en tur ut i morgen kveld og titte etter revefar eller revemor, så da får vi se hvordan det utarter seg.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hadde 4 t bomtur på kveldsvakt før uværet, 60 -70 cm snø på under 24 timer har gjort sitt, blir spennende å se om det finnes revespor når man kommer seg på fri, men må nok teste 03-07 vakt nestegang det er spor..🤔

 

meldt kaldt så man får håpe på godt skareføre som bærer, da blir det nok fart🦊

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sjå på heran ja.......gratulerer med rev i bakken.....på lokk.

Her i gårdsplassen har revejakta stoppet heeelt opp. Ikke mulig å få til noe i dette snøkaoset. Hverken mann, mus, rådyr eller rev får til noe som helst nå. Må bare konsentrere seg om å berge liv og heim. Meeen om få dager er det meldt plussgrader på disse kanter og da........da er det ut på post tvert. Litt fastere snø i kombinasjon med lokk og revebrunst gir rimelig bra odds, mener nå jeg.

Men igjen dunker.......gratulerer med revepels på knaggen. Bra jobbet under disse vær og føreforholdene.

Gratulasjoner fra Kongsberg.

Edited by Castor
skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

jakt62!

Litt morsom situasjon, satte meg ned og blåste en gang i fløyta inn fra høyre kom han i full fart...

jeg måte snu meg han bråsnudde og spratt inn samme vei som han kom. 

det var det tenkte jeg, men så blåst jeg en gang til og han var så nysgjerrig eller sulten at han kom tilbake på direkten:D det var det siste han gjorde:grin:

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk endelig nr to for sesongen. Har brukt en del tid på denne :-)

 

Stort og fint eksemplar. Den satt lenge  i skogkanten og gjorde mange små meterlange framstøt med påfølgende retrett før den endelig turte liste seg ut til åta. Den er tydelig redd for lyset/blitzen på viltkameraet. Noen triks?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, vux skrev:

Den er tydelig redd for lyset/blitzen på viltkameraet. Noen triks?

Kjøp et viltkamera med Black Led. Da blir det bra.

Du kan evt montere det du har med god overhøyde og vinkle det nedover, slik at det ikke er direkte i revens synsfelt.

 

Ooog ærbødige gratulasjoner herfra, med rev i bakken vux.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gratulasjoner. Har tenkt litt på å oppgradere med Black Led kamera. Er jo så korte trær her i nord at overhøyde er vanskelig :-) 

 

En "fordel" med litt blink fra IR er jo at åta varer lenger da de da er kortere tid av gangen inne på åta. Kjører ikke bilde før etter at de har vært innenfor range i 2 minutter. 

Link to comment
Share on other sites

Om  trærne er korte oppe hos deg, kan man alternativt importere kubikktømmer fra Russland, egnet til formålet, eller få tak i egnet drivtømmer. Lei inn en 8 tonns gravemaskin, til gravejobben,  slike at man slipper å bruke resten av sesongen på grunnarbeide.

Bør bli bra overhøyde ut av det da😊

 

Fra spøk til indianertrix.......nå som det begynner å nærme seg revebrunst, kan man ta seg en kjøretur, fortrinnsvis bortetter skogsbilveier, noen km unna der hvor man jakter. Husk reagensrør med kork og  Latexhansker i sekken 

Mat på til man finner et revespor. Følg revesporet til første markering. Nesten uten unntak er alle revespor man ser nå, spor etter hannrev, ute på vift.

Dander reveurinen ned i reagensrøret fortrinnsvis uten søl på klær og ansikt, for dette luriumet er ikke luriumet å bruke når man er ute på sjekker'n. Dufter skikkelig rev, for å si det slik

 

Om det ikke er egnet busk og markere på for reven innafor skuddhold, så kapp til en egnet påk og stikk ned i snøen. Klin på reveurin. Nå virker den som attraktor for annen rev. En rev som kjenner duftmarkering fra det han tror er en annen rev, bare må innom for og sjekke opp.......og ikke minst sette sin egen markering på samme stedet. Dette trixet virker hver bidige gang.

Lykke til.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Yes! Var meldt skareføre inatt❄️, kjørte på med åte, strødde blodspor og tråkket flere stier inn til åte fra skog og bekkedrag med truger mens biter av sure grillpølser ble nedgravd hver 10 meter. Første ble observert  klokka 01:15 i pølsesporet, noe større Mikkel, men forsvant. Fikk nummer to, en annen rev, ei lita tispe skutt på 50 meter Kl 0220 med 40 grain Nosler BT mens den plukket sure grillpølser🌭

E087BBB1-B579-479D-A1D9-17A8A3D26BD3.jpeg

  • Like 4
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med flott fangst vsmeen.

Den reven så litt lur ut der han ligger........er det noe mer du vil vil tilføye revehistorien, som du allerede ikke har fortalt??😀😀

 

Ellers var man selv ute på røfsejakt i natt.......oppdatering kommer senere. Må bare en tur på hytta først og måke av taket.

Frykter for liv og helse etter det stuntet:D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til de som har fått noen flotte opplevelser og også Mikkel i bakken.

Da er mulighten min kommet for å ta seg sin første kveld/natt ute. Dessverre så er det slik at der reveåte er for øyeblikket ikke mulig å jakte på, så tenkte å prøve ellers ett annet sted og da med lokk. Her er erfaringene mine veldig få og lurer på derfor på om det er forskjell på når reven kommer.

Ved åtejakt har jeg opplevd å ha rev på åte i nesten all slags vær, men dette er kanskje ikke det samme ved lokkejakt? Ser for eksempel på værmeldinga for i kveld at det skal snø med lett bris rundt kl 22 og være opphold med flau vind kl 02. Hva ville ha vært best? For jeg er ingen hardbarska villmarksmann som sitter uten skjul fra kl 21 - 03 i ett strekk på natta, så må velge en tid å prøve. 9_9 Nå kommer også et til spørsmål det sikkert finnes mange svar til, men hvilken lokkelyd funker best akkurat nå? Musepip eller andre ting?

Edited by huntingdaddy
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

huntingdaddy.......det som betyr mest, er ikke været der og da, men snødybden og underlaget, for å si det slik. Dyp løs snø begrenser revens matsøk veldig og det er derfor man ser svært få, eller ingen revespor etter kraftig snøfall. Går gjerne 3-4 dager før reven er ute på matsøk igjen, er min erfaring.

Kraftig regnvær er heller ikke optimalt når man skal ut og lokke på revefant.

Når det gjelder lokkelyd, så er min erfaring at fuglelyd, musepip og harens dødskrik er de som har gitt best uttelling for meg.

Når skal man bruke hvilken lokkelyd???......man må se an situasjonen der og da. Jeg pleier å begynne med musepip, så fuglepip og så harens døds-skrik til slutt.

 

 

Nuvel....nok om det.

Jeg var som sagt ute på revejakt i går kveld etter nok et angrep av akutt revekløe og var på plass ca kl 17.00 mao akkurat i skromlinga.

Mye bedre jaktforhold nå, etter mildværet vi hadde for få dager siden, som pakka snøen slik at revefanten plutselig hadde fastere grunn under potene.

Intet sett og intet hørt fram til 18.30 da det plutselig åpenbarte seg 2 rever ute på jordet. De så svært så lyst på livet så det ut som. Kosa seg og løp fram og tilbake, avbrutt av reveskvakking innimellom. Interessant å observere.

Prøvde å lokke på de med fuglelyd, men nei......revene hadde helt andre tanker i hodet, selv om de uten tvil hørte lokke-lyden.......det var brunstaktivitet og bryllup i reveskogen på gang.....ingen tvil. Etter hvert forsvant revene. Men jeg hadde sett 2 rever. Da var det ikke snakk om å gi seg med det første. Over til å lokke med musepip....eller det vil si......den nye elektroniske revelokken type ICOtec GC500 lokka med svært så forsiktige musepip. Så som skrudd rett opp av bakken var det rev på jordet. På med lysprikken, fant Mikkel i siktet og vred opp på max forstørrelse....16X

På 110 meters hold var ikke revetassen veldig lang unna. Lysprikken på forbeinet og KLAKK....velkjent VMAX signatur i retur.....et hopp, men ikke noe sprett....der lå Mikkel på stedet hvil, nøyaktig kl 19.00 

Jeg tenkte at om dette er ei revetispe, er det desidert den beste reveåta en kan få, nå når det er revebrunst ........og jeg hadde jo sett 2 rever. Ny venting og forsiktig lokking med muselyd. Ikke overdrevent og ikke veldig høyt. Bare akkurat.

Så etter 3 timer var det nok en gang rev på jordet. Som den forrige reven....hvor denne kom fra aner ikke jeg, men igjen...samme prosedyre som sist....lysprikk på....siktet på 16x.......PANG.....ny rev i bakken....ca kl 22.00......på 70 meters hold. Enda mer kontant og rett ned i bakken, enn den forrige. Bare rett ned.....og halen rett ut.

Slik ser de ut. Måtte ha med ICOtec'en å da.

20180126_230950.jpg.51081ed1e0a8e6eb82ccdad5af40e8fc.jpg

Da var det på tide og gi seg. Jeg ut på jordet for å plukke opp rev. Stor var overraskelsen da det lå 2 revetisper der. Trodde det var tispe og hanne, men nei.

Mao.....god viltpleie.......Men så er det slik da dere...med revejakt, at en vil poffe mest mulig rev. Den reven en poffer, kommer ikke tilbake.

Pleier å sammenlikne revejakt og snømåking, som har en ting felles. Den reven en poffer og den snøen en måker vekk......kommer heller ikke tilbake...

Hjemme i stuen og med beina høyt, ble det memorering og en liten nabbe. Synes jeg fortjente det.

Revekløa var kurert for flere dager framover og man så helt annerledes på verdensbildet😊

Disse revene var rufsete i pelsen, så de gikk til resirkulering desværre, men slik er det noen ganger.

Tipper at revene var 2016, eller 2017 modeller begge to. Ikke veid.

 

Må bare nevne det.....jeg kan ikke få fullrost nysiktet nok. Dette er saker. Kan anbefale det.

Så er det ICOtec'en da. Anbefaler også den.....til den prisen ICO'n ligger på så er det nesten bare og løpe og kjøpe.

Fangstmann.no har de......og der i gården er servicen på topp.

 

Snipp snapp snute, så var også denne revehistorien over.

Edited by Castor
Edit
  • Like 8
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sto opp kl 4 på natten, fikk på meg klær gikk ut. Rakk så vidt å sette meg ned å begynne å lokke før han kom løpende i mot. 

Hannrev som har vært på åta mi flere ganger. 

 

Natten før rotet jeg bort skuddsjangsene mine siden jeg var litt bakpå, litt urolig. 

 

Artig at han falt denne natten, samme tidspunkt som jeg så han natten før, 20min etter jeg sto opp. 

20180201_043225.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Lite snø på Vestlandet, men revejakt blir det like vell. Datt kl 2323 i går for en 40gr vmax i .22 hornet.

Hanrev  som luktet noe helt for jævlig...

 

Nr 2, røk til i natt kl0300. Var innom åte 4 ganger på 2,5 time, før jeg fikk skutt.

Å sitte i helspenn så lenge, tar på...😁🤘

 

Dro hjemover men stoppet på et annet jorde hvor jeg har åte, men satt meg til i trekkruten .

Nr 3 , en horev kom og fikk sikkert sjokk da den så meg.

Sprang som ville helvete avgårde,  et plystr,  og den stille seg opp med bredsiden til.🎯

Pang🎯🦊👍

20180131_232522.jpg

20180203_030824.jpg

20180203_045559.jpg

Edited by Doublè
Flere rev....
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med fin fangst Castor! 

 

Sånn av nysgjerrighet, hva slags nysikte har du skaffet?

 

Nordpå ligger skaren som et panser og det gir nok mikkel litt problemer med å finne mat. Bl.a har de gravd opp ett gammelt revekadaver fra oktober, den har jaggu slitt med å grave seg gjennom den skaren...

 

Hyggelig som jeg er har jeg gravd ned noen isblokker med råtten laks og det ser jaggu populært ut. Toppet med pellets iblandet fett fra pinnekjøtt. Som en digresjon til kråke på åtet... Har en flokk på ca 50 trost som også liker reveåte. Lite vits å strø ut pellets for å si det mildt. Kramsfugl anyone?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kom til glugga ca 00.10 og rigget meg til, 18- og stjerneklart, var bare å få fyra opp parafinovnen, men fikk aldri noe varme så måtte vende meg til ovnen flere ganger for å ikke fryse ihjel😅 skrudde også av åtelyset pga at det var så fint månelys.

 

Timene gikk uten å verken se eller høre noe som helst, klokken var 02.45. jeg kikket litt på mobilen før jeg skulle vende hjem, gløtter snart over åteplassen å jammen er det en mørk flekk til høyre og  50m bak åtet, opp med rifla og ser reven kommer travende mot glugga før den begynner og dreie enda mere mot høyre og på vei ned mot elvekanten, ropte høyt en gang for å få den til å stoppe men ingen reaksjon, fortsatte i samme tempo, da bestemte jeg meg for å prøve og la korset ved bogen og trakk av.

 

Beina lå rett til værs, å kom sakte ned igjen, stein død 👌Etter ca 13 timer fordelt på flere kvelder klaffet det igjen. 100m hold ca med 30-06 oryx:)

 

 

Snapchat-1225674757.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Da gikk det endelig høl på nullen her også. Satt natt til igår frem til 0130 ca. Så ingenting men dagen etter var det spor på åteplassen som ikke var der da jeg satt. Gikk ut 0130 i natt og satt kanskje 10 minutter før jeg så det begynte og blinke i øyer like inni skogen.

Satt og så lenge i kikkerten denne kom inn til kanten på lyset og satte seg. Jeg lurte lenge på om det var ei katte. Så gikk den inn i skogen igjen. Da kom den ut igjen litt mer i lyset så jeg konstaterer rev og klemmer til. Ung frisk tispe anslår 5,5-6,5 kg.

IMAG1088.jpg

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Først må jeg få lov og gratulere kara med flott fangst og rev i bakken. Må mate på nå. Revejakta drar seg til med fastere føre og etter hvert....minkende brunstaktivitet. Akkurat som Mikkel er opptatt kun av damene nå og lite av lokk, er den like opptatt med å få i seg tarmtottesmøring om ikke alt for lenge. Da må man være på plass med lokkefløyte og evt i glugga.

Trodde et øyeblikk at revejakta hadde stoppet helt opp rundt omkring i landet da det har vært labert mht innlegg i denne tråden i det siste. Må da være noen av Kammeret.no sine medlemmer som har vært ute på revejakt.....og det er det jo, ser jeg nå:)

 

Her på gutterommet har plutselig hengeleppa kommet veldig langt ut og henger helt nedpå bukselinninga da gitt.

Jaggu presterte jeg å bomme på revefant forleden kveld. Fikk lokket inn rev med Dan Thompson PC2 fløyta. Etterliknet revens brunstlyder. Ganske enkelt å etterligne med PC2'n.....og de lydene virker nå.

Akkurat da det var putt mørkt kom revefanten og satte seg ned på 75 avstand. Lys-prikken på og KLAKK

Mikkel gjorde et kjempehopp og forsvant. Trodde ikke det jeg så, for jeg så jo en død rev. Vet ikke om dere har sett en rev som løper for livet, men jeg kan forsikre om at den løper ganske fort og ganske langflat bortetter jordet.

Da var det skuddplass undersøkelse umiddelbart. Viste seg at VMAX'en hadde gått i en liten snøhaug et par meter foran pipemunningen. Snøhaugen så ikke jeg i mørket og gjennom siktet, men derimot en så godt som død rev gjennom siktet. Er ikke mange ting her i verden som er verre enn å bomme på rev.....må være å bomme på 2 rev på rappen da:D

Det er så frustrerende at man har mest lyst til å grave et stort og dypt hull i bakken og bli der til godt over sommerferien. 

Nuvel....nok om det.

 

På 3.2.2018 den 17.09, ØyvindK skrev:

Sånn av nysgjerrighet, hva slags nysikte har du skaffet?

 

Ang nysiktet, så ser det slik ut. En Schmidt&Bender 4-16x56 Polar T96....Kan anbefale det. Er skrudd sammen med tanke på jakt i dårlig/fraværende lysforhold. Leveres i en hel haug med konfigurasjoner, så man børe være ganske klar på hva man vektlegger av specs før man legger kronasjene på disken. Må får akkurat det man vil ha.

Det er en massiv dildo som dere ser, så dette siktet kommer ikke til å bli med til fjells på reinsjakt for å si det slik.

IMG_2249.JPG.51cc9b692c451117c4c26966b5c8ab5e.JPG

Har vel nevnt det før, men dette siktet har gått fullstendig under radaren hos våpnskribenter....OG testere rundt omkring. Det har derimot ikke gått under min radar. Ble klar over det på IWA for noen år siden og bestilte ett tvert.

 

Jeg vil skryte av SUB......de er lydhøre for hva man mener om siktene deres, selv om man er en ubetydelig grå mus i den store verden.

Ang specs.....da jeg fikk T96'en i hus, oppdaget jeg at siktet hadde aaalt for intensiv lysprikk for mine øyne. Kontaktet SUB umiddelbart og fikk justert intensitenen på lyset vesentlig ned.....kostnadsfritt.

Er stadig i kontakt med "sales" gjengen på SUB. Det setter de stor pris på virker det som. Sender bilder og oppdaterer de mht nysiktet.

 

Jeg har glyst igjennom gjennom en del sikter opp gjennom årene........mange faktisk. Min påstand er at dette er det beste siktet mht jakt i dårlig lysforhold, jeg har glyst gjennom fram til dags dato. Spesielt "skinner" det når skumring går over i putt mørke. Da ser man hva man betaler for.

 

Edited by Castor
Edit
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tips til alle som har skutt rev i sesongen august 2017-2018, dere må inn på Facebook og søke på "swazireven - 2017/2018" gjennom Lyngdal Jakt og Fiskesenter og være med i konkurransen :) Et bilde/1 rev er et lodd, har du skutt 3 rev er det 3 sjanser til å vinne:)

Link to comment
Share on other sites

Så ut som et riktig gjevt sikte det der Castor :x Mangler bare artilleri så har du et kystfort på gang.

 

Fikk meg en runde i går kveld, skulle ut i 23-tiden men jaggu bjeffet ikke mikkel i området rundt åtet i 19-tiden. Forlot frue og middag og la på flekkings til åtet. Og så nada, bortsett fra ei rype som laget lurveleven mørket.

 

I dag kom sludd og kuling, hvilket hvertfall betyr varm middag i kveld :D

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Liker at det er fart i tråden her! Godt å se det jaktes rev, en knallressurs te spennende jakt for de med tålmodighet🦊  Selv har jeg endelig fått spor forbi åta etter nok ett tungt snøfall..❄️

Sæla på meg truger og heiv guttungen på 3 under armen sammen med en god posjon hundepellets dro vi avgårde for å mate reven. Når gutten fikk se revespora ble det fart på sakene. Den unge bestemte herremann skulle bære boksen å strø pellets selv ferdig snakka😂

 

Mikkel rev er favoritt nattasang, og tok ikke lang tid før det klør i jaktlysta🦊

5FBE8562-F96A-4C04-8127-550A00D55042.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Da ble ble det 4 timer i 13 minus..En kald fornøyelse. Før jeg pakket sammen tok jeg en spanerunde med kikkerten. Swaro8x56 SLC’n klaska med knyttet neve drøssevis av ferske revespor rett i trynet mitt fra låvebrua...Der har altsa 🦊 rota rundt på jordet utenfor syn og skuddsektor ei godt stund..Ble litt mye pellets noen steder, så antagelig ble den eller de forsynt før de kom fram te åta.. Tar lærdom og minsker mengdene.. Rev er det nå her, men den er smartere en meg🦊

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ja det er viktig å ha et øye på maten.

Har fjernet den grønne filmen på lyset nå da jeg har tatt denne smygeren som var her. Leit å holde igjen skudd i opplagte situasjoner fordi dyret var grått å se på ubestemmelig. Så får vi se hvor lang tid det går. Mer pellets ikveld. Ligger noen reker i kjøleskapet som har en bestemt restavfallsadresse. Prøver og varme opp pellets først i håp om at de drar seg godt ned i snøen.

Edited by Sakomann
Link to comment
Share on other sites

Er det en ting jeg har lært så er det at det er ingen vits å forklare revejakt til folk, det å sitte på post i mørket kunne jeg like gjerne berettet om på swahili.

 

Skaffet meg en snurrig liten x-faktor dings her om dagen, nemlig en bevegelsessensor som gir beskjed på øret om det er liv i skogholtet rett ved åtet. Fått respons en gang på denne. Og nesten hjerteinfarkt på kjøpet, hadde helt glemt den av og den stod på max volum. Anbefales som vekkerklokke, alternativt som human avliving :)

Nå må bare det fordømrade drittværet gi seg snart, snøen har snart regnet vekk. Nord for polarsirkelen meg en viss plass😡

Edited by ØyvindK
Link to comment
Share on other sites

Unge Hansen har endelig fått kjøpt seg hus på landet,med dertil god mulighet for revejakt fra egen residens.Har begynt å fore inn på en plass ca 30 meter på nedsiden av huset.Har ingen stor åte liggende,men er nede og strør hver ettermiddag,samt at jeg sjekker etter spor hver morgen.

Tok ikke lang tid før det var spor på plassen,ferske spor på  ettermiddagen etter kraftig snøfall på dagen,så denne hadde vært tidlig ute.

Satte meg på post samme kvelden på verandaen og jaggu kom reven kl 2215.Klarte desverre og støkke reven da jeg skulle få børsa i anlegg mot rekkverket,så den så jeg ikke mere til,ble litt snurt og tok kvelden etter en time til på post.Så gikk det ett par dager og jeg våknet kl 04 av noen jævla hyl nede ved åta,samt at bikkjene gikk bananas i stua.

Skjønte straks at det var revehyl,joda kikket ut å  vinduet og så Mikkel smyge rundt på uteplassen.Jeg spant ned trappene for å hente riktig  verktøy i våpenskapet,på med demper og børsa forsiktig ut av vinduet på soverommet.

Mikkel skjønner at noe muffens er på gang og trekker seg unna,men han stopper etter 10 meter og det var det siste han gjorde..PANG og en samboer som nesten ramler ut av senga,mens det hyles:JAMMEN FAAAAEN DA!!!!

 

He he,jeg bare måtte gjøre det forklarte jeg,var ikke mulig å roe ned bikkjene igjen.Hannrev på 7,8 kg med en bakfot som tidligere har vært knekt i leddet..

Nå er det ferske spor på åta igjen hver natt,mens så var det problemet med å orke å sitte oppe om kvelden da.

  

20180126_065611.jpg

  • Like 5
  • Thanks 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok ett viltkamera og muligens en revevarsler på plass etterhvert,samt ett åtelys med skumringsrele.litt tamt det utelyset som henger på veggen der nå.Får jeg timet inn ca når reven pleier å komme så kan jeg sette meg på post i soverommet til guttungen, når han ikke er på besøk vel å merke.Så  ikke dama får hjertestans neste gang det smeller😉

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

KATT KATT OG SNILL NABO, MEN DET FINS DA GRENSER FOR HVOR TÅLMODIG EN REVEJEGER SKAL VÆRE

Nå er jeg lei, grundig lei av å fete opp den nabokatta, våkne til alarmen til alle tider av natta og se pusen der ute. Verst er det at reven ikke finner godbiter fordi katten har fjernet dem før klokka ti om kveldene. Et tonn elg er ikke like fristende for reven som strødd pellets dynket i torskelever. HVORDAN FÅR MAN DEN VEKK UTEN KATTEDRAP ?

Link to comment
Share on other sites

En,eller skal vi si to av grunnene til at jeg ikke har mye åte liggende ute heter Jack og Bill.De bor på en gård en km unna,men har funnet ut at her er det servering.De går stort sett alltid løs,og patruljerer nærområdet på utkikk etter litt kos eller godbiter.Hadde surret fast en hel tørrfisk med rustfri ståltråd til ei buske,skjønte ikke helt hvor den hadde blitt av før jeg tok disse gutta på fersken. 

received_10155067501392051.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Først........gratulerer til de av dere som har fått rev i bakken i det siste. Veldig bra.

 

Her er det ro og harmoni, fred og fordragelighet i heimen. Hengeleppa er helt borte og et ørlite smil ligger på lur her i dette ansiket nå.

Måtte ut igjen i går kveld, for å prøve å revansjere " bommen" på revefanten jeg skrev om litt lenger opp i tråden.

Jammen ble det rev i bakken....og det verste, eller beste....kommer litt an på hvordan man ser det, reven på bildet, mjaa...tipper det er den det ble bom på forleden kveld. Kom ut på jordet akkurat i de samme sporene og oppførte seg helt likt.

Var ute akkurat i skomlinga. Intet sett og intet hørt fram til kl 19.00 Plutselig var det rev på jordet.....i bra driv bortetter, med nesa godt plantet i bakken. Helt døv virket det som. Prøvde forsiktig med brunst-lyd, men nei, ingen reaksjon. Jeg visste revetassen hadde hørt lyden. Den var ca 250 meter unna min post og på den avstanden får en rev med seg ganske mye.

Ikke mer lokking etter dette. Denne reven ville på ett eller annet tidspunkt svinge innom for å sjekke opp revekaukinga.

30 minutter tok det før reven var på plass 60 meter unna. Lysprikk på.....og max forstørrelse...KLAKK

På 60 meters avstand er det ganske mye rev i siktet med 16x forstørrelse. Dette var en veldig stressa rev. Svinset fram og tilbake. Den forventet jo enten å treffe på en annen rev, evt kjenne duften av en annen rev. Prøvde både plystring og boff for å få stopp på den, men nei, så jeg måtte ta den i steget. Det er ikke å anbefale, for skuddet satt midtskips desverre. Slikt blir det ettersøk ut av....og det ble det her også.

God VMAX signatur i retur og litt blod her og der...."fortalte" meg at denne revefanten kunne umulig komme særlig langt. Jammen hadde den karret seg 100 meter i løs snø før den la seg ned for godt under ei lita busk.

Slik ser den ut.

5a7d73f02dd43_20180208_2034241.jpg.c9e9ed8f301212396e621b015f2ae34b.jpg

Stor var overraskelsen da jeg plukket den opp. Forventet og plukke opp hannrev. Nok ei tispe dere. Den 3dje på rappen. Har ikke skjedd før.

Spørges om de brunst-lydene en prøver å lage, tiltrekker tisper i stedet for hannrev.

Prima kvalitet pels, så denne ble med hjem for videre prekivering.

2016 - 2017 modell. Ikke veid

Det var det, for denne gang.

 

Edited by Castor
Skrivefeil
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...