Kriss94 Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Etter å ha akseptert det faktum at mine evner med søkefeltet er svært tvilsomme har jeg bestemt meg for å stille spørsmålet. Jeg har en Hardcore Twister 45 som sitter på en Brno Fox II. Jeg skrudde på demperen under kalde forhold, og da jeg kom hjem så ville ikke demperen la seg skru av i det heletatt.. Jeg har prøvd å varme opp demperen med varmepistol, men er redd for hvor mye jeg kan varme en aluminiumsdemper? Har til nå ikke klart å skru av demperen, og vi har vært to stk som har vridd samtidig. Er redd for å ødelegge noe, derfor spør jeg; er det noen som har erfaring med dette som har gode råd? Hilsen oppgitt revejeger Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Hvor lenge har den stått på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ei tohi varjata Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Har du prøvd oljefiltertenger, en bakerst på demperen og en fremst på pipa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joika Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Tror ikke varmluftspistol på utsiden av demper gjør at du får nok varme på gjengebøssing til at det løsner.Så som Ei Tohi Varjata skriver,oljefiltertenger.Evt kan du bruke to tynne tau og to trepinner for å improvisere.Eller bare dra på banen,skyt 5 kjappe skudd,på med hansker og se om det løsner.(Husk tøm våpen-kontroller) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Noen skudd er kanskje den beste og letteste løsningen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
cederho Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Bruk varmt vann fra springen på demperen, evt oljefilter tang Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
FNJ Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Om det var kaldt da du tok den på kan du jo kjøle den ned og så prøve? Liten omgang i en fryser feks. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mix Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 Denne hører hjemme i en våpeneiers verktøyskap. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Olje-og-Fett/Universalapner-2000016986/ 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriss94 Posted May 7, 2017 Author Share Posted May 7, 2017 Hei! takk for gode svar, jeg skal prøve å kjøle ned først, har oljefiltertang også. Demperen har stått på i ca 2 uker nå, men jeg har vært nøye med å olje gjengene og løpet etter bruk og rens. Tror ikke det er rustet fast, men det vet jeg ikke sikkert! Kommer med oppdatering når alt er utprøvd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted May 7, 2017 Share Posted May 7, 2017 4 minutter siden, Kriss94 skrev: Demperen har stått på i ca 2 uker nå, men jeg har vært nøye med å olje gjengene og løpet etter bruk og rens. Tror ikke det er rustet fast, men det vet jeg ikke sikkert! Bruker du olje kan det være at gjengene er brent fast. Hvis du varmer for mye når du skal løsne den risikerer du at gjengestykket i demperen løsner å blir sittende igjen på pipa. Jeg ville først prøvd med penetrerende rustløser, å sprayet rikelig bak på demperen og latt børsa stått med munningen ned noen dager. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
M67 Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Jeg hadde en demper som satt på i flere år. Til slutt trengte jeg demperen til ei anna pipe, så jeg tok noen rørkjefter til skrustikka og satte løpet dugelig fast (ja det ble riper) rett bak demperen, satte ei oljefiltertang midt over der gjengene er, og dro til - måtte vel på med all min vekt, og et lite hopp... Men den slapp. Både pipe og demper er 100% (at det er riper i ei pipe brr jeg meg null om, det var mange fra før og det kommer flere) Demperen stod som sagt på minst to år - hverken den eller pipa tolk skade av det, Jeg skjøt omlag 2500 skudd med rifla i den perioden forresten. Uansett - makta rår, og det eneste en må pase på er at en ikke bruker makt via deler som ikke tåler så mye - f.eks. innfesting melom kasse/pipe, og stokk - den er vel neppe laga for de store vrimomentene. K Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kriss94 Posted May 8, 2017 Author Share Posted May 8, 2017 Hmm, har egentlig kun vært påpasselig med å ta av demper på våpnene mine fordi mange har sagt at pipa kan fort ruste innvendig siden kruttgassene kan "henge igjen" i demperkamrene å gjøre det lett for å ruste. Men om jeg er nøye med å passe på pussing og smøring av løpet, så kan det forsåvet bare sitte på. Det er som sagt ei Brno fox som kosta meg 1500 kr.. Prøvde å kjøle ned rifla i frysern uten hell, så det kan vel være som bbdg sier at det kan være brent fast. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 (edited) Jeg ville fortsatt å ta av demperen men ikke bruk olje på gjengene. Bruk heller http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Aluminiumspasta-2000017188/ http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Fett-og-smoremiddel/Metallfri-pasta-2000037637/ eller tilsvarende. Bruk IKKE kopperpasta da dette ikke går særliig godt ihop med aluminium! Edited May 8, 2017 by bbdg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Generaldfeld Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Jeg ville som det er foreslått tidligere i tråden, tatt riflen med på banen og skutt, ta på hansker og prøve å ta demperen av når den er god og varm! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Generaldfeld Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Forøvrig, fra hjemmesiden til Hausken: Vedlikehold Hausken Lyddemper bør ikke lagres på våpenet, fordi det da kan danne seg etsende stoffer som kan skade både lyddemperen og våpenet. Lagre lyddemperen på et tørt sted hvor luft kan fritt strømme gjennom demperen når den ikke er i bruk. Demperne kan demonteres for rensing og inspeksjon.De individuelle delene bør vaskes med varmt vann og mildt vaskemiddel. La tørke. Sikre at begge o-ringene er hele og riktig plassert bak og framme. Smør gjengene på røret før montering (med Molykote 111 Compound eller lignende). Vedlikehold vil utvide demperens livsløp og sikre optimal effekt. Aluminium er et robust materiale, men overdrevet bruk i lange sett er ikke anbefalt. La lyddemperen kjøle seg ned mellom serier (10-15 skudd med normalt kaliber). Isolerende trekk anbefales ikke ved langvarig skyting på grunn av varmedannelse. Det er svært viktig at lyddemperens senterlinje er konsentrisk med løpets akse. Uriktig bruk eller modifikasjoner kan føre til personlig skade og skade på utstyr. Sikre at produktet er uskadet og riktig montert før bruk. Ikke la lyddemperen komme i kontakt med brennbare væsker/materialer. Dette produktet er ment for sivilt bruk med oppgitt kaliber og gjenger. Verktøy for demontering av JAKT-serien finnes i 50 og 60mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vavlo Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Ville prøvd å skyte noen kjappe skudd, så holde demper med oljefiltertang evt annen tang med passe mellomlegg for å unngå merker. Plasser tanga i området over pipegjengen. Hold pipa med rørtang med mellomlegg. Som mellomlegg kan brettes til tynnplate av stål eller alu mot tanga og remse av gummi mot pipa for å skape friksjon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Dette er ikke vanskelig, er den skrudd på kan den skrus av. Det er kun spørsmål om bruk av nok makt og nok varme. Problemet er at du skal varme demperen og kjøle ned pipa, det er vanskelig. Kan du demontere demperen slik at bare bakerste delen sitter igjen blir det lettere å varme på riktig sted. Du må prøve å varme demperen rett over der gjengene på pipa er, du må varme til det blir VARMT inni. Da er det bare å bruke makt. Alternativet er å la demperen bli stående og ta problemet når du skal skifte løp. Men jo lengre den sitter på jo fastere blir den. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Hvis en følger din oppskrift vil den med 99 prosents sikkerhet løsne fra gjengestykket og det vil stå igjen på pipa. Dette er forsåvidt ikke noe stort problem. Man må da bare få løst dette og montere i demperen etterpå. Dette låses i demperen meg Locktite eller lignende. Ville prøvd uten varme først. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per-S Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Problemet er at aluminium har høyere temperaturutvidelse enn stål, derfor må pipa kjøles og demperen varmes. Det spiller heller ingen rolle hvilke deler som løsner først, alt som er gjenget kan skrues sammen igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Hvorfor skulle det kreve kjøling av det indre stykket om det ytre stykket utvider seg mer enn det indre? Jeg ville trodd at det ville føre til Aaah, fordi den var varmere og dermed større da den ble skrudd fast, og nå er krympet på? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
1983 Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Tror det var snakk om å kjøle pipa og varme demperen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SofaBamse Posted May 8, 2017 Share Posted May 8, 2017 Pipa er jo det indre stykket i sammenhengen. Dersom aluminiumen i demperen utvider seg mer enn stålet i pipa så burde jo demperen slippe selv om hele sulamitten varmes opp jevnt og likt. Dersom det var varmt allerede og demperen ble etterstrammet så vil den da slik jeg forstår det ikke kunne slippe før det er på samme temperatur som da den ble strammet, eller høyere. Da vil ulik varming i stykkene gjøre at demperen slipper på lavere temperatur. Noen raske skudd og vann på pipa men ikke på demperen burde vel gjøre jobben? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Joika Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Gjengebøssingen i demperen er vel gjerne i stål.Den kan løsne fra demperen,men som Per-S skriver,er det gjenger kan det skrues sammen igjen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ko-stens Posted May 9, 2017 Share Posted May 9, 2017 Om det går an å få til et eller annet som kan festes på demperen slik at man kan bruke kompressordrevet mutteravtrekker, burde det fungere. Den slår jo raskt mens den skrur. Har vært borti glødeplugger til dieselmotor som har knekt med vanlig verktøy, men da mutteravtrekkeren kom frem, ble det andre boller. Disse var brent fast skikkelig, men var sjanseløse mot avtrekkeren. Men det var å få til en ordning som kan fungere da... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tussehaugen Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 Er nok desverre ikkje alt som lar seg skru opp igjen sjølv om det er skrudd i hop. Pass på med rustfri pipe for gjengestussen inni demperen er også rustfri. Rustfritt mot rustfritt har den "artige" effekten at om det begynner å rive i gjengene så blir det bare værre til meire du jobber med det. Til slutt er det kun baufil som fungerer. Så har du rustfri pipe så er det meget viktig å rense å smøre med bra smøremiddel (molybdenfett el.) før demper monteres. Kobberpasta er ikkje lurt pga. alu i demper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bbdg Posted May 14, 2017 Share Posted May 14, 2017 (edited) Gjengestykket i S&L Hardcore er ikke rustfritt. Brno Fox har vel neppe rustfritt løp heller. Edited May 14, 2017 by bbdg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.