Jump to content

Informasjon og erfaringer med 6x70r


Skaubjønn

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en ny drilling i Tyskland. Denne kommer med et innstikksløp i 6x70R. Finner lite informasjon om denne patronene. 358win er den eneste jeg kan finne her på kammeret som har skrevet noe om denne patronen. Jeg har fått noe info av ham. Men er det andre som har erfaring med denne patronen? Brukererfaringer, ladedata mm?

Link to comment
Share on other sites

Det er den mest ukurante patron du kan tenke deg. Men ikke vær lei deg, er innstikkløpet for kaliber 12 kjøper jeg det av deg!

 

Krieghoff fikk Norma til å lade opp en lott med patroner, men jeg tviler på at den blir fabrikkladd igjen. Så det første du gjør er å få tak i mest mulig fabrikkpatroner.

 

Patronen er konstruert slik at den ikke belaster våpenet stort mer enn det .22 Hornet gjør, og den kan derfor brukes i duraldrillinger. Patronen bør være helt super til alt opp til rådyr.

 

Google litt på tysk, så kanskje finner du litt. Her i landet tipper jeg det er mindre enn en håndfull personer som har kaliberet.

Link to comment
Share on other sites

Da er det en perfekt bochdrilling!

 

Jeg vil anbefale deg å skyte fem fabrikkpatroner for så å sende hylsene til RCBS. De lager da et custom-sett til ditt kammer. Patronen er lang med liten diameter og svak skulder, små variasjoner mellom kammer og die kan lage store problemer.

 

Norma holder kruttlottene svært jevne over tid. Du kan kontakte dem og høre hvilket krutt de brukte i fabrikkladningene.

Link to comment
Share on other sites

 

Noen vet noe, og jeg vet enda mindre, men har likevel hørt at tyskerne drar opp nye bommer i løp (drilling ) som av en eller annen grunn er ødelagt av gravrust eller annet. Tar for gitt at det da kan være kaliber som 22 Hornet, 5,6x50R, 5,6x52R og 222 Rem som blir " omgjort " til dette 6 mm kaliberet. Eller kan det være andre 6 mm kalibre som benyttes?

 

Siden denne reddeoperasjonen på visse våpen nok vil forekomme på dyre våpen også i fremtiden, kan det vel være mulighet for at denne/disse 6 mm kalibrene vil ha levekår i mange år. Visst nok lever vi i en bruk og kast tid, men jeg håper at det kommer til å ta oss i ræ.... før eller siden, og da får gjenbruk en opptur ut i det uendelige.

 

At ditt løp bare er et innleggsløp er bra, når en eller annen måtte komme i situasjonen som nevnt ovenfor har de i hvertfall en mulighet. Artig om andre kan få mulighet til å få tilgang til dier i ditt kaliber, de er nok dyre som brennvin, eller kanskje enda dyrere.

Link to comment
Share on other sites

Da er det en perfekt bochdrilling!.

Nå betyr bockdrilling, en drilling som er en over under, med ekstra løp på siden, og ikke en drilling med to forskjellige riflekalibre.

 

Men de fleste bockdrillinger har to ulike riflekalibre, så det er mange som blander begrepene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig aldri forstått fascinasjonen for drilling med to ulike riflekaliber.... Rifledrilling forstår jeg - har en slik. Det er en dobbeltrifle med mulighet for hagle. Vanlig drilling også. Men to riflekaliber? Hvorfor det? Nå får jeg jo mulighet til å teste det, vil gjerne høre synspunkt på hva det kan gi.

 

Edit: noen som har formening om hva en slik pipe kan selges for hvis det nå blir salg? Keller & Simmerman pipe. Justerbar fra front.

Link to comment
Share on other sites

Ja... men finnes det noe man kan jakte bedre med 6mm enn 8mm? Jeg har skutt rype med 6,5 og 7mm kule. Pene slakt. Mye bedre enn med 22-250... kan ikke revne meg at 8mm er dårlig..? Og hvis det ene hagleløpet brukes til innstikk så mister man muligheter? Vet ikke, høres litt ut som en skrivebordsfordel synes jeg. Og tre ulike patroner å holde styr på...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også det er mest egnet for godstolfunderinger... men ser jo spesielt på kontinentet at det er en del som foretrekker slike løsninger, så litt spent på hvordan det funker.

For øvrig, jeg har brukt mange timer og mange tusenlapper på "må ha" ting som egentlig gir liten eller ingen forskjell på reell jakt... alle kalibrene for eksempel...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har alltid trodd poenget med innstkkpiper eller fangschussgeber var å ha et billig/rekylsvakt alternativ for trening (pluss fangskudd) men med 6x70 parkerer du den teorien. :-)

 

Det blir spennende å høre hva slags presisjon innstikkløpet gir, og ikke minst om du får repeterbar samskyting. :-)

Link to comment
Share on other sites

En drilling er selvsagt et våpen for kombinert jakt, og et innstikksløp i et mindre kaliber er svært anvendelig.

 

Jeg har erfaring med Krieghoffs EL 22 og EL 44 i .22 lr og .22 magnum. Ved storfugljakt med spets skytes det aller meste med innstikkeren i .22 magnum, kun på lengre hold brukes drillingens rifleløp. Det samme gjelder gåsejakt, vinterjakt på rype, åtejakt på rev, skjærer og kråker. Men .22 lr løpet og CCI Quiet kan jeg plinke rundt husveggene som med et luftgevær.

 

Et innstikksløp i 6x70R ville i tillegg gitt et ekstra rifleskudd ved rådyrjakt.

 

Der var en artikkel i ett eller annet blad, kanskje Vapen tidningen, hvor Jens Perto linet inn et 6x70R-løp i en H&H kiplauf. Der skrev han litt om patronens potensiale.

 

Etter mitt skjønn er innstikksløpene svært undervurdert her på berget, men sentraleuropeerne har forstått å ha glede av dem til alle tider.

 

K&S lager løpet i flere kvaliteter, tipper det fort koster 1000 Euro.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

@SkaubjønnSnipp snapp snute så var eventyret ute, hvordan gikk det?

Jeg har en slik patron, jeg vet lite om mitt eksemplar, om den er fabrikkladet eller hjemmeladet, vanskelig å bedømme. Hetten ser ikke typisk Norma ut. Patronen har en hylselengde på 69,55mm. Patronlengden er 86,12mm. Må si at den ser spesiell ut. 6,5x55 er satt opp for sammenligning.

 

6x70R Krieghoff:

DSC05752.JPG

DSC05754.JPG

Edited by Vaquero
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...