Jump to content

Norsk krypskytterrifle - spesialkonstruert for formålet


Trond

Recommended Posts

For mange år siden fikk jeg fatt på 2/3 av en krypskytterrifle som visst skulle ha vært brukt i Vestmarka inn fra enden av Lommedalen. Børsemakeren har ikke satt nvnet sitt på den, men sideblikket var en fugl i flukt. Dette er et sideblikk børsemaker Petersen har brukt og jeg tilskriver derfor klenodiet til ham.

 

Bakkolben manglet, det var innfesting til den, men det var også alt. Jeg har undret med på hvordan denne burde/kunne ha sett ut og har diskuttert med endel særdeles våpenkyndige samlere. Nå er den produsert og her er den komplette riflen:

 

IMG_7172_zpswqwdi48n.jpg

 

Ikke bare er den spennende og gøyal, men den har en gammel kassepipe fra 16-1700-tallet som er gjort delbar hvor riflingen passer perfekt når den er sammensatt og den er et skikkelig påkostet kvalitetsvåpen som sogar er gravert. Bildet viser den i adskilt utgave - rask å demontere og stikke i diverse innerlommer:

 

IMG_7173_zpsncfoxqih.jpg

 

Og skulle man bare trenge en pistol, hadde man jo det også.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg finner at er ekstra morsomt er at her er det ikke spart på noe. Kassepipen har riktignok fått et fast baksikte i messing, men bortsett fra at det originalt var bly man skar hakket i, er dette helt korrekt. Graveringen på pipe og låsblikk var neppe for å spare penger. Trevirket har jo en herlig flamming. Låsingen av pipen fungerer glimrende etc.

 

IMG_7199_zpsywfjsaxf.jpg

 

Dere kan såvidt skimte bakskjeftet, børsemakeren har vært dyktig å finne et emne som passet til resten og til å beise det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte den av en våpensamlende politimann som fortalte den. Provenience er ikke noe jeg normalt stoler nevneverdig på, såfremt den ikke er skikkelig dokumentert. Det virker også noe spesielt på meg at en krypskytter bestiller et så kostbart våpen som dette må ha vært.

 

Når det gjelder utformingen av bakkolben, er dette en design som har vært brukt i århundrer. Den norske hær brukte f.eks. dette på en av sine musketter med helstokk så tidlig som i ca 1685 (Hærmuseets årbok 1956 Nr 8, plansje 11 på side 94). Denne må riktignok ha vært veldig sårbar på en diger muskett i felten.

 

Når det gjelder Vestmarka i Oslo-området, regnes denne av Skiforeningen kun som: "Området har naturlige avgrensninger fra naturens side og rammes inn av Holsfjorden og Lierdalen i vest, av E18 i syd og av E16 mellom Sandvika og Sollihøgda i øst/nordvest.", mens vi i Oslo er litt generøse og tar også med oss Bærumsmarka: "Bærumsmarka er avgrenset av Lommedalen i vest, Griniveien i sør og Sørkedalen i øst. I nord setter man grensen ved Fløytavassdraget. Vensåsseter ligger feks. i Bærumsmarka mens Kampen ligger på Krokskogen." og Krokskogen, faktisk helt opp til Damtjern og Storflåtan samt skogsområdene mellom de Skiforeningsdefinerte Vestmarka og Bærumsmarka.

Link to comment
Share on other sites

Provenience er ikke noe jeg normalt stoler nevneverdig på, såfremt den ikke er skikkelig dokumentert. Det virker også noe spesielt på meg at en krypskytter bestiller et så kostbart våpen som dette må ha vært.

Kan det tenkes at det har vært et dyrt våpen som har komme ti hendene på en skurk og blitt bygget om til krypskytterbørse?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det tviler jeg veldig på. De 2/3 delene av riflen som jeg hadde opprinnelig bærer breg av å være skikkelig "hel ved" og det for en skurk å klare å lage en skjøt i pipen som gir 100 % pass i riflingen tilsier at han i såfall burde kunne gjøre mye annet enn å skyte annen manns dyr, om så var.

 

Men det er selvfølgelig en mulighet for at en velstående herre fikk laget våpenet og at skurken så kom og tok det for deretter å forsyne seg av herrens vilt. Igjen, det er bare en ubekreftet historie.

 

Jeg kom på at enkelte av dere har kanskje ikke den 61 år gamle årboken, her er et (beklager) dårlig bilde av siden:

 

IMG_7202_zpsdpvdunql.jpg

 

Idiotblitsen min virker ikke om det jeg avfotograferer er hvitt og de gangene jeg klarer å lure den blir eksponeringen gjerne alt for lys.

Link to comment
Share on other sites

Eller datidens reisebørse? En velstående kar som likte å reise og jakte?

 

Ad sånne historer, så har en bekjent ei børse som visstnok skal ha blitt brukt til å skyte en mann under en jakt på Ole Høiland, etter flukten fra Kristiansand tukthus i 1816.

Problemet er at børsa (det er en kort grovkalibret muskett) har slaglås.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det tviler jeg på. Dersom det virkelig er Petersen som er børsemakeren, fikk han antagelig sitt børsemakerbrev på slutten av 1830-tallet eller på begynnelsen av 1840-tallet. Da var flintlåsen et tilbakelagt system for alle, utenom Jo Gjende.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...