Jump to content

7.92x61 Norwegian


357

Recommended Posts

På min KV M67 (7,62x51mm) er underbeslaget forlenget, akkurat som på den K98kF1en jeg la ut bilder av. Litt lengre faktisk, med en mer avrundet fremre kant.

Også på denne er materampen frest ned ganske mye, slik at den begynner lengre inn mot kammeret, og dermed mater patroner ganske skrått i forhold til originalt. Det er såpass endret at den har problemer med mating av rundnesede prosjektiler/blyspisser!

 

Den har også samme U-kutt i fremre låskassebru som vanlige K98kF1 fikk for å få plass til å mate 7,62x63mm på ladeskinner.

Link to comment
Share on other sites

Har sett m/67 "wannabe" som Ei tohi varjata beskriver men de er selvfølgelig bygd opp av en eller annen garasjesmed med utgangspunkt i HV-mausere.

 

 

høggern; du kan vel svare på mitt spørsmål om magasinboksen på m/67?

Når jeg testet med orginalpatroner i en Vz24 (som ikke er noe annet enn en lisensprodusert m98k-kasse) hadde de grei plass i magasinet-i m/67 tar kulespissen borti i forkant, så noe rart er det.

Link to comment
Share on other sites

M67 er bygd av div M98 kasser. Jeg har aldri sett en M67 med hverken forlenget eller forkortet magasinbrønn. Men det kan jo være at det er litt forskjell på M98 magasinbrønner også?

(på M59 derimot.... der fantes begge variantene. Både forlenget og innkortet)

Link to comment
Share on other sites

Sender deg en PM, høggern :)

 

Min M67 (eller "M67"?) har ikke noen annen merking på kassen enn produsent og produksjonsår (Oberndorf, 1941(byf 41)), det vanlige "Mod.98" på venstre kassevegg og serienummer. Andre M67 jeg har vært borti har hatt M67 stemplet inn på fremre bru og Kongsberg-merket et eller annet sted, så det er jo mulig at dette er en halvfabrikat. Både stokk og diopter er derimot Kongsbergmerkede og den har vært i et skytterlag før jeg overtok den, så dens historie inntil da er ukjent for meg..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Dersom det er noen som skal bestille diesett til "førkrigskalibret" så er jeg meget interressert i å henge meg på. Jeg leter også etter løp og er takknemlig om noen har tips om hvordan jeg kan få fatt på et løp på 60-65 cm og med jaktutforming med ca 17mm munningstykkelse.

Link to comment
Share on other sites

Det er en kar som har fått hylser og tegnieger for å bestille diesett, han kommer kanskje innpå tråden når han ser den?

 

Løp ja, mitt må ut av kassa og en tur i benken igjen for litt polering; det er en ring i kammeret, sannsynligvis etter et spon som har blitt med brosjen rundt, og dette lager litt krøll for uttrekk av hylser. Heldigvis er hjortejakta lang så en kan få unna bloddåpen!

Link to comment
Share on other sites

M98K, jeg snakket med Ben Syring hos Hornady i kveld. Han har mottatt hylser og tegning Jeg bestillte to sett med dier, send meg PM om du ønsker det ene settet. Det er minst 10 ukers leveringstid.

Takk til Chiefen så langt, blir vel mas om lån av brosj og tolk senere i høst/vinter:-)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke det skal være noe problem å bestille dier senere. Jeg skal legge ut mitt ordrenummer når jeg får det som referanse. All komunikasjon, og bestilling med kredittkort over telefon har gått gjennom Ben Syring (Custom Reloading Die Designer)

E-mail. bsyring@hornady.com

Tlf. +1 (308) 382 1390 ext.261

Får dere telefonsvarer er det bare å legge igjen navn og telefon nr. Så ringer han opp igjen.

Pris 2-die set $170,00

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 9 months later...

normal_7%2C92x61_Norwegian.JPG

Hvordan går det ermellin?

Jeg sitter for tiden å tømmer krutt fra 7,92x61 Norwegian (eller også kalt 7,92x61Tung) for Colt mitraljøse mod.29. Patronene jeg tømmer for krutt skal brukes til utstilling på et museum sammen med en plombert Colt m/29. Siden jeg fikler med å tømme disse så får jeg et greit bilde av selve prosjektilet som veier 218 grain.

Fra venstre:

# 1: 7,92x61 sporlys, legg merke til at sporlyskulen har en helt annen fasong enn sidemann.

# 2: Vanlig prosjektil til 7,92x61, veier 218 grain.

# 3: 7,92x61 med kulen som står som nr.2.

# 4: 7,92x57 for sammenligning.

# 5: Prosjektil til 7,92x57, sporlys.

# 6: 8x63 Svensk, også for sammenligning.

Link to comment
Share on other sites

Har noen 220gn kuler som ikke får nok fart i 8x57 til at de kan brukes på jakt når holdene strekkes litt. For at kulekjøpet ikke skal ende opp som bomkjøp og dermed bortkastede penger tenker jeg at det eneste fornuftige vil være å anskaffe et løp i 7,92x61 Norwegian/S. Ville det vært mulig å få leid en brotsj for bruk hos anerkjent børsemaker?

 

En ting til. Disse Hornady diene. Noen som har noen brukererfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...
  • 1 month later...

Liten oppdatering: To stk løp er dukket opp av en børsemakerkasse. En gammel veteranluring som hostet de opp og gråt nesten en skvett da han solgte de. Gamle Kongsbergløp i 8x57 trappet og passer flott i min danske MonteCarlo stokk som er lagd til formålet. Nå venter vi spent på ankomst av brotsj fra Pacific, og så har jeg småtestet Horndy-diene og de fungerer utmerket. Dette blir gøy. Skal teste med Nosler mach 200 grs FMJ. Den går utmerket i 8x68S'n så det blir nok en grei patron i 8x61NW også. Til høsten må elgefar passe seg, da lusker jeg rundt med Norsk ammo! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Sånn ser det ut i boksen sin.

normal_1470678744825-139141954.jpg

 

Bladtolk, og tolk delvis skrudd sammen. Sistnevnte har stigning fra 7,rust til 8,0.

normal_1470678817052-1087491467.jpg

 

Her står det "MITR. M/29 12.03 TUNG AMM"

normal_14706787797792117565515.jpg

 

Det gjør det på den andre tolketingen også. Men i stedet for "12.03" står det "964".

 

Mulig dette er noe helt annet, men MITR M/29? Samt det at min salige bestefar var det han sjøl kalte "stativbærer på et maskingeværlag".

 

Meninger? Finner ingenting om dette settet på nettet. (Ja, det rimte. Ja, det var litt gøy.)

Link to comment
Share on other sites

MITR. M/29 TUNG AMM er ingenting annet enn Colt M/1917-miltraljøse i 7,92x61. Altså - akkurat det du tror det er. Tolker for M/1929-mitr i 7,92 tung. Rett og slett dritkult!! Vedder på at det ikke finnes så veldig mange igjen av disse i grei stand.

 

Du som er mod må be teknisk ansvarlig om å fikse autoskalering av bilder i innlegg, som vi hadde før kræsjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Du som er mod må be teknisk ansvarlig om å fikse autoskalering av bilder i innlegg, som vi hadde før kræsjen :wink:

Det er mye verre enn som så, jeg skal visst forestille å være tekniker. Men vi vet jo alle at det er bare sprøyt.

 

Utrolig hva folk ha liggende i hyller og skap:-)

Stabbur.

Og det har ikke vært rørt noe særlig siden 50-tallet. Så det er veldig mye rart der inne.

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Oppdatert: Siste dager i april var det klart for testing! Nykamret Kongsberg løp var montert i den gamle Mauseren fra Oberndorf med F1 modifisering fra Kongsberg. Lading med 60 grs Vita 550 og ei fmj Sierra kule på 196 grs. Kronograf på stedet og alt klappet og klart for avtrekk. Mange morsomme kommentarer om lading og trykk fra uintelligente kolleger fra NROF som fikk lov å bivåne den historiske begivenhet. Så sa det pang! Au og au her var det futt! Det sparket kraftig og kronografen spant opp i 870m/s. Jeg noterte meg i bakhodet at jeg er glad jeg er en habil stående skytter. Patronen ble lirket ut av Kammeret og jeg fryktet trykksignal så det holdt, men nei! Pent formet og ingen trykktegn. En liten nedtur ble det da det viste seg at original-Kammeret fra 8x57'n hadde hatt større dim på hylsehals og børsemakeren innså at vi måtte kamre dypere. Litt nedtur det, men ellers ga dette løfte om at elgen i Ofoten lever på lånt tid! Det var jaggu sprut i denne patronen! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På 15.8.2014 den 13.33, Chiefen.v-2 skrev:

Løp ja, mitt må ut av kassa og en tur i benken igjen for litt polering; det er en ring i kammeret, sannsynligvis etter et spon som har blitt med brosjen rundt, og dette lager litt krøll for uttrekk av hylser. Heldigvis er hjortejakta lang så en kan få unna bloddåpen!

 

Viktig å ikke forhaste seg... denne pipa er nå blitt litt kortere fordi den har fått en runde med brosjen og forhåpentligvis er ekstraksjonstullet nå historie.

For godt mål har det og blitt gjort om og tilpasset en Rem700 med løpsbyttemuffe.

 

Må bare fly hjem fra andre siden av jorda før jeg få postet bilder.

 

Er det flere som har handlet Hornady dieset? 

Brukererfaringer med kaliberet? Om jeg har hukommelsen noenlunde i orden er det nå 6 rifler med dette kammeret.

 

Har også litt kommunikasjon med en mini-skala hylse produsent for å få priset hylser med rett merking.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Roter stadig videre. 50 hylser er nå skyteformet.

Neste trinn er nå å kopiere orginalladningen, 14,2 grams kule i 765m/s

Etter litt fomling i quickload og glaning i Ladeboken ble det enighet om ar xx grains MRP/N15 var et fint sted å begynne. 20 patroner ble ladet opp og 17 blir demontert. QL er fullstendig på bærtur... Snittfarten over kronografen ble 827m/s. Tung hevarm men ingen synlige merker på hylser eller unormalt å se ellers. Denne ladningen er for hard-uten tvil, men mine tidligere tanker om ca 800ms ser ut til å være oppnåelig.

Men først kopiere orginalen, det er jo igrunnen målet med prosjektet!

 

De omformede PPU-hylsene har en del lavere volum enn orginalhyleser  (72,5 vs 75 grains vann).

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er skyteprøven gjennomført med 8x61-pipa. Kan ikke skryte på meg mye, ringen var heldigvis stor nok...

 

Når nervene hadde roet seg og den verste skjelvingen gitt seg ble det kronografering av det som blir høstens jakt patron,  Partizan nova grom med 58 grains n160 bak, snitthastighet 825m/s. Tror nok det er rom for 1 grain eller 2 til, men lar det være sånn nå. Fine trekløver på skiva?

 

Flere har lurt på denne body chrush dien, det er ikke noe annet enn en die med innvendig kon lik hylsa/kammeret. Burde være easypeasy for en dreiebenk operatør å lage. Alternativt kunne en spleiset på en brosj og en neve die blanks. Nå trenger en denne kun for omforming,  etter skyteforming er det rett fram å lade. 

 

Og et sted på østlandet er de ting på gang med en sauer 200str, våre forsiktige forsøk sier at patronen mater fra str-magasin. Fasiten kommer utpå høsten en gang.  Eieren skal også handle dieset, om andre vil henge seg på kan jeg sette folk i forbindelse.

 

Om noen vill låne brosj og tolk blir vi sikkert enige på noe vis.

 

Hadde vært veldig gøy om dere andre som har bygd fortalte litt om hvordan det går☺

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg henter ut rifla og kjører jakta med den lille deffekten i løpet selv om jeg kanskje skader hylser litt så får det våge seg. Når jeg ikke gav  enn 10 kr pr hylse for partisan-hylsa så tar jeg meg råd til det etter å ha sett prisen på en kjøpepatron i RWS kegelspitz i 8x68S (som er mitt andre alternativ)  så koster jeg på meg å forkorte livet til et par dusin hylser. Partisanhylsa i 9,3x62 var forøvrig meget føyelig, og mer  korrekt i formen enn Norma sine 9,3x62 som i følge min børse-snekker var mer lik 30-06 mål. Det blir i alle fall elgjakt med 8x61 i høst! Jeg hadde tenkt å lade en Woodleigh 250 grs RN til formålet. Noen tips om krutt/ladevekt? Jeg har fantasert om en lading med N15 krutt, men er usikker på ladingen da jeg hadde samme opplevelse som Chiefen med QL data på V550 kruttet. Hastigheter langt over antatt  selv om jeg la meg under foreslått lading. 

Edited by M98K
Link to comment
Share on other sites

Børsesnekkeren min ringte Norma og spurte litt rundt det med hylsene med tanke på målene til 9.3. De ble fornærmet og la på røret da de ble spurt om mål på nye hylser målt med micrometer. Litt morsomt i grunnen. De kunne jo bare vist til effektiviseringbehov og konkurranse og sagt ting som de er. Folk kan jo å måle med et micrometer og da blir det det hele litt dumt når man står med micrometer og Norma's originalpatron i hånda. Men de Partizan-hylsene jeg kjøpte så ut til å være veldig tynne i godset i halsen på hylsa, men jeg har aldri hatt 9,3x62 så jeg vet ingen ting om originalen.

Link to comment
Share on other sites

På 18.8.2017 den 17.07, Chiefen.v-2 skrev:

Norma hylser er laaaangt under det målet x62-hylsa skal ha ja. Vedder på at de bruker samme basishylse som til -06.

De er også tynnere i godset enn PPU.

 

Da tror vi det samme, Norma hylser er utrolig tynne/skjøre i halsen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...