Jump to content

Den eneste riflen man trenger? (Ruger GSR)


Malle

Recommended Posts

  • 1 month later...
  • 2 months later...

Har aldri klart å glemme denne artikkelen helt siden jeg leste den, og nå som skattepenga kommer så er det farlig at tråden blir bumpet... harjo en søknad liggende på .308 også... aaaargh

 

Veldig bra artikkel, har lest den om å om igjen på triste grå kvelder!

Link to comment
Share on other sites

Man kan si mye om GSR. Noe er fantastisk, andre ting er....Tja. Mindre velykket?

Magasinene er single-stack, de mater som en drøm og vil aldri lage problemer. 10 skudds magasinet er så harry at jeg helst ikke tar det med meg ut av huset. Min utgave er heldigvis den uten flammedemper. Den vil jeg helst ikke snakke om engang...

3 skuddsmagasinet i polymer er faktisk bedre en stålmagasinet, men mitt eneste ankepunkt er at jeg personlig syns at det hadde vært bedre med et magasin som var flush med underbeslaget.

Bærevennlighet er litt nøkkelen her, da blir det litt rart når magsinet stikker ned 12-15 mm.

En hengslet magsinbrønn er ikke tilgjengelig til denne utgaven av naturlige årsaker. Til jaktbruk hadde det vært flott.

Litt om rifla:

1. Den er ikke bygget med jakt som hoved bruksområde, her er det ett poeng at magasiner skal være lette å bytte fort.

2. Har den med flammedemperen (Heldigvis), og den lar seg faktisk skrue av. Følger til og med hylse til å skru på gjengene.

3. Stål 10sk mag har jeg pensjonert før ett eneste skudd var avfyrt, plastmagasinene fungerer mye bedre. Spesielt til mitt bruk (Dynamisk rifle), der jeg bruker 10sk plast mag. Ellers bruker jeg 5sk mag på bane, og 3sk til jakt (Bedre å bære).

 

Tilleggsopplysning/oppdatering fra min forrige post om Rugeren min:

Begge riflene har vært på Søylen for sjekk, grader i kammerkanten var problemet. 5min å fikse for proffen, fine nå begge to.

 

Min har fått seg ett rimelig eldre Buhsnell rødpunkt der fremme på skinna, moro men sliter når holda kryper over 100m med det store rødpunktet (4moa, og litt ujamt). Skjøt midt i på 100m dfs elektronikk, men opp venstre og ut på første forsøk på reninen (Elektronikk, og god samling var det). Stilte 3moa høyre og 1 ned for å godkjent oppskyting, tør ikke jakte med den før ting og tang er verifisert på papir.

 

En annen sak er at etter noen hundre drag med bolten, er den grei nok. Avtrekket er tungt men rent. (Ikke som på Schultzen min, men greit nok).

 

Stokken liker jeg bare bedre og bedre, beste kompromisset jeg hatt hendene på med tanke på vekt størrelse fasong. Dette er ei rifle som blir med ut om dere skjønner, men Schultzen med KKC stokk blir brukt til alt som skal ned. (GSRen er slik som blir tatt med på "være med" tur i tilfelle....., Schultsen kun når noe spesifikt skal ned).

 

Teller fortsatt på fingrene om jeg skal kjøpe en XS skinne, telle litt til tror jeg. :wink:

 

Åja, har hatt rød kontrastfarge på siktekornet. Ble bedre i solskin om ikke annet, må finne på noe bedre der.

 

Konklusjon så langt, angrer ikke ett sekund på kjøpet. :D

Link to comment
Share on other sites

Og derfor har jeg en søknad inne på 308, og ei full sparebøsse liggende i våpenskapet for "diverse kostnader" relatert til denne hobbyen.

Venter bare på stempelet fra lovens lange arm, så blir det telefon til Søilen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er det mulig at jeg husker feil, men jeg mener at de på Søilen spurte om jeg ville ha det ene eller det andre da jeg handlet. Jeg er litt usikker på om dette var GSR' en eller en av de andre riflene jeg kjøpte, men ring og spør!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 months later...
Jeg har en Ruger Compact Laminate med 41cm pipe (se bilde). Er det mulig å få montert picatinny foran på den slik at jeg kan sette på feks en Leupold Scoutkikkert samt en flammedemper/liten brems og dermed ha en scoutrifle?

 

 

Flammedemper? Liten brems? Hva er det som skal bremses? Er du plaget av flammene? :lol:

 

Med den korte stokken og kort pipe så smeller iallfall Scout'en min noe inni h.... i 308. Ingen behov for en smell-forsterker, det er sikkert.

Flammedemper har overhodet ingen sivilt formål, tvilsom om det har formål..

 

Rafdal eller Vector fikser sikkert en skinne til å feste på løpet. Jeg har planer om en slik til R93'en..

Link to comment
Share on other sites

Flammedemper? Liten brems? Hva er det som skal bremses? Er du plaget av flammene? :lol:

 

Med den korte stokken og kort pipe så smeller iallfall Scout'en min noe inni h.... i 308. Ingen behov for en smell-forsterker, det er sikkert.

Flammedemper har overhodet ingen sivilt formål, tvilsom om det har formål..

 

Rafdal eller Vector fikser sikkert en skinne til å feste på løpet. Jeg har planer om en slik til R93'en..

 

For meg er poenget med flammedemper eller brems/smellforsterker å få den mest mulig lik Ruger GSR, og det er da mest for moro skyld. Jakt og også baneskyting naturligvis foregår for meg med aktive øreklokker. Og ja, jeg er plaget av flammen. Den er på str med en badeball uten noe der framme. Bruker lyddemper til vanlig da... Selv med Sonic 35 er det fin munningsflamme. Sonic 45 fjerner den greit.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da har jeg endelig fått min i hus, etter lang ventetid. Jeg har modellen med flammedemper, herlig! Har ikke rukket å skyte ennå, men har demontert, smurt og locktitet skruer etc.

Tilleggsopplysning/oppdatering fra min forrige post om Rugeren min:

Begge riflene har vært på Søylen for sjekk, grader i kammerkanten var problemet. 5min å fikse for proffen, fine nå begge to.

 

Jeg har også disse gradene i kammeråpningen. I og med at jeg er i Trondheim og Søilen i Bergen så gidder jeg ikke å sende den nedover for en eventuell fiks, men tenkte å ordne dette selv (forsiktig sliping er stikkordet). Kassa er originalt en matt, sandblåst finish (rustfritt), jeg antar min sliping blir ganske så blank. Noen som har noen tips for å matte ned det rustfrie stålet igjen? Som sagt, det blir kun en kant ikke store flater som slipes.

 

Da dette skal bli den eneste riflen jeg trenger (merk ikke den eneste jeg har!) så lurer jeg litt på sikteoppsettet. Har en Leupold til scoutmontasje (dette blir den vanlige løsningen) men trenger noen tips for standard kikkertmontasje. Weaverskinna på løpet bygger såpass mye at jeg må ha meget høye ringer for å gå klar. Skal teste Ruger ringer #5 og #6, men dette tror jeg kun vil gi meg mulighet for kikkert med objektiv rundt 40-44 mm.

Noen som har noen bra tips for montasjer med kikkert rundt 50mm objektiv? Jeg ønsker ikke en langskinne typ XS men vil heller prøve å se hva jeg får til med "vanlige" montasjer først.

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt meg en Ruger #6 ring så får jeg se. Kjøpte i tillegg disse:

 

http://www.webyshops.com/brand/Burris-Z ... 10990.html" target="_blank" target="_blank

 

Litt blindbestilling men håper det passer og er egnet som et slags mellomstykke som bygger opp (da med vanlige Weaver ringer) nok til en 50-kikkert. Hvis ikke havner det i kassa med det rare i.

 

Edit: jeg er inneforstått med at baksiktet må av da jeg vil bruke sporene i kassa for å feste kikkerten. Problemet er at kikkerten tar nedi weaverskinna som er montert på løpet, derfor må kikkerten så innmari høyt opp.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tenkte å kjøpe meg en 1000-kule pakke med Nosler CC. Er det noen som har skutt disse i Ruger GSR og sett om det er en trend på hva som går best av 155, 168 eller 175 grain? Skal brukes på papp ut til 500m ca.

 

PS: har den rustfrie langløpede GSR'en.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Etter to år med GSR' en er jeg fortsatt like begeistret - dette blir den siste riflen som forlater skapet mitt!

 

Det er en fornøyelse å lese det du skriver, Malle!

(Det gjelder forøvrig også en god del av øvrige skribenter her.)

 

Nå har jeg lest denne tråden to-tre ganger, og tillater meg å anmode om litt (kvalifisert) synsing.

 

Bakgrunn: I forrige årtusen var jeg _meget_ fortrolig med AG3, og skjøt sånn litt mer enn noenlunde. Samme med M67. Dog aldri sivilt. Etter maange års opphold fra skyting er jeg nå invitert med på et jaktlag (elg, mm) og skal ha mitt første sivile våpen i storviltkaliber. (Jegerprøve avlagt. Tillatelse på plass.)

 

Hvis jeg kunne valgt fritt, ville jeg hatt AG3 til alt. Men det er ikke tema. Så det jeg ønsker litt synsing om, er om det er sannsynlig at jeg, med tanke på min erfaringsbakrunn, vil finne meg til rette med en GSR?

Link to comment
Share on other sites

Så det jeg ønsker litt synsing om, er om det er sannsynlig at jeg, med tanke på min erfaringsbakrunn, vil finne meg til rette med en GSR?

 

om du fant deg vel tilrette med M67, så ser jeg vel ingen grunn til at du ikke skulle trives med Ruger M77 i en eller annen variant (Og GSR er sikkert den som kommer nærmest) - den har jo hentet mye inspirasjon fra brødrene Mauser :)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...