Jump to content

Den eneste riflen man trenger? (Ruger GSR)


Malle

Recommended Posts

Hvordan er det å skyte med XS ghost ringen kontra original baksiktet?

 

Større hull i ringen, så raskere men mer unøyaktig for min del.

Jeg bruker to spacere på kolben, og hullet er for stort til at jeg klarer å få noen gode samlinger på 100m.

Så for meg funker det som en ok backup for kortere hold (eller store dyr), men om jeg primært skulle brukt åpne sikter ville jeg beholdt orginalen.

 

Jeg tar forbehold om at større hull rett og slett krever mer trening for å få samme siktepunkt hver gang, har ikke prøvd det mer enn 20-30 skudd.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Til de som sliter med tanken på hvordan man kan montere demper og beholde forsiktet, så skal det i følge Søilen nå være mulig å bestille modell nr 6822 (18" løp med flammedemper) med flere fra de.

 

T.d.

6822 KM-77GS Gunsite Scout, matt ss, 10-sk .308 Win. 18"

Flammedemperne bruker gjenging 1/2-28. Edit! Er feil, gjengene er 5/8-24.

 

Leveringstid engang i år?

 

Hvor finner en en rimelig Leupold FX-II 2.5x28mm Scout?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 weeks later...

Må si denne smekre saken raskt ble høyaktuell igjen da jeg så denne videoen av Blackout demperene med flammedemper;

" target="_blank

 

Men, hvordan er det å få tak i lignende eller identisk rigg her på berget? Jeg ville nødig mistet jernsiktene som jo er en vesentlig komponent på denne nær perfekte saken...

Link to comment
Share on other sites

Du får nå bestilt og importert denne riflen med flammedemper/gjenger fra Våpen Søilen!

Har selv en rustfri Ruger Scout med gjenger i bestilling. :)

Nye regler gjør at den kan importeres i orginal utførelse ;)

5/8-24 gjenger.

Link to comment
Share on other sites

Ja er klar over det, og jeg kommer nok til å gå for 18'' versjonen når det blir aktuelt, men det jeg lurer på er denne artige flammedemperen jeg nevnte (Blackout), som skrus på samme gjenger, og aksepterer tilhørende demper på nye og større gjenger UTENPÅ flammedemperen! :) Hvordan er det å få kjøpt/importert slike saker gjennom forhandler f.eks? Eller finnes det gode og ikke minst små og pene frontmonterte dempere til .30, som ville gjort denne børsa ultimat?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Da har jeg hatt gleden av å få en Ruger GSR i skapet, dette er modell 6822 med 18" løp, og flammedemper.

6822.jpg

 

Det første som slo meg var at rifla var mindre og letere enn jeg hadde forestilt meg. Ikke minst smalere.

 

Og stort sett har jeg kun positive ting å si om den så langt. Stokken er grei å se til, og god å håndtere. Har kun skutt stående med støtte med den, men den er behagelig i den posisjonen (Dette er ei rask børse som er som skapt til å hive opp i skuddstilling).

Etter å ha fjernet lagringsfettet ble det klart at rifla ikke er så dum den (Og bra er det ettersom jeg har kjøpt den :wink: ).

 

Den har nok lengde justering av stokken for de fleste (Samme type løsning som på Tikka T3). Og stokken er ganske smal, negativt er at det ikke er særlig pent med alle spacerne for lengde montert (Det er det heller ikke på T3). Positivt er det at man slipper å kjøpe nye skruer når en monterer på alle spacerne, de originale gjør jobben.

Liker ikke original 10sk mag i stål (For tungt og bråkete). Men liker 10sk plast magasinene.

3sk mag er noe hardt å få i lås, men sitter godt fast.

Hevarmskule er i minste laget for meg, og er ikke utbyttbar. Dette håper jeg vi kan finne en løsning på.

Avtrekk er forbausende godt (Dog ikke noe S&L avtrekk), og jeg kan leve godt med dette (Men Timney står allerede på lista da jeg hater langt etteravtrekk).

Stål siktet var på 30x30 gongen (75m), og det sa pling fra første skudd.

Inbrekking av løp ser ut til å bli en kortvarig affære, noe mantel etter første skudd, litt etter andre skudd, null etter tredje skudd. Så nå hopper jeg rett over på puss og mantelfjerner etter skyteøkt, og glemmer antall skudd.

 

Med original siktene er man avhengig av godt skytelys for å se kornet, og jeg tror jeg ender opp med litt endringer der.

 

Kort sagt, første inntrykket er at jeg har fått tak i en svært anvendelig rifle, av typen den som har lett for å bli med ut av skapet. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synes dette blir en slags "nisjerifle", og med nisje mener de som liker en slik layout av optikk langt framme, for dette vil også betraktelig redusere utvalg av optikk som man kan bruke. Dette konseptet med lang øyeavstand har man alrede vært gjennom med førtsegenerasjons kikkerter som tyskerne hadde for mer enn 60 år siden... så neitakk, aldri mer.

Også er det menge som spøker her om "stjernekikkert". Spøken tar jeg, men ikke argumentasjonen at slike kikkerter er unødvendig store. Med størrelse kommer mer lys, større synsvinkel ved mer zoom etc. Og det med å "slite" å skyte med såkalte "stjernekikkerter"... lær å skyte med begge øyne åpen. Svakese øyet kan like fint posisjonere rektikkelen på nært hold selv om siktet er zoomet ganske langt inn. Rett teknikk kan løse mange "problemer" som i utgangspunktet er ikke-problemer.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette blir en slags "nisjerifle"

 

Er det omvendt-dagen i dag? Det er jo det stikk motsatte av nisjerifle.

 

Og man må ikke montere optikken langt fremme for å like et hendig våpen, det er bare en valgmulighet.

Link to comment
Share on other sites

Hendig - ja. Praktisk i de fleste tilfeller - nei.

Det er en god grunn hvorfor omtrent alle repeatere har montasjer over låsekassen/sluttstykket. Fordi at det andre alternative var prøvd ut... mange ganger... og enda er det folk som prøver seg på å gjøre hjulet rundere enn det alrede er!

Link to comment
Share on other sites

Vi har nå skjønt at du ikke liker scout-rifler. Det betyr ikke at resten av oss ikke syndes den er hendig, fin og flott.

 

Ruger GSR *har* monstasjer over låsekassen, men den har også en skinne fremme så du kan velge om du vil montere en tradisjonell kikkert på den, eller en IER-kikkert. Og etter ha prøvd begge delene, så driver jeg og bytter tilbake til IERen. Synes bare den er mye behagligere å bruke. Samt at 2.5x ikke er ille ut til 150 meter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting mot scout rifler eller korte karabiner, har en selv, men jeg stiller meg absolutt skeptisk til den opprinnelige meldingen som sikler av reklame og "egendefinert perfeksjon" i omtalen av denne riflen. Virker nesten som reklame for Ruger enn en balansert artikkel.

Og til 150 meter da kan du klikke på linken i signaturen min for å finne den rette løsningen da det gjelder optikk.

Link to comment
Share on other sites

@2alfa

1368995027954.jpg

 

Med mindre du mistenker at trådstarter faktisk jobber for ruger eller importør, så må du nesten la ham få lov til å være litt entusiastisk.

 

Scout-kikkert er ikke for alle, og med dagens hurtigmontasjer kan man bytte mellom mer spesifikke siktemidler ved behov, men det er likevel en god allrounder med riktig teknikk.

Svakhetene er også godt diskutert i denne eller andre tråder tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Synes dette blir en slags "nisjerifle", og med nisje mener de som liker en slik layout av optikk langt framme, for dette vil også betraktelig redusere utvalg av optikk som man kan bruke. Dette konseptet med lang øyeavstand har man alrede vært gjennom med førtsegenerasjons kikkerter som tyskerne hadde for mer enn 60 år siden... så neitakk, aldri mer.

Også er det menge som spøker her om "stjernekikkert". Spøken tar jeg, men ikke argumentasjonen at slike kikkerter er unødvendig store. Med størrelse kommer mer lys, større synsvinkel ved mer zoom etc. Og det med å "slite" å skyte med såkalte "stjernekikkerter"... lær å skyte med begge øyne åpen. Svakese øyet kan like fint posisjonere rektikkelen på nært hold selv om siktet er zoomet ganske langt inn. Rett teknikk kan løse mange "problemer" som i utgangspunktet er ikke-problemer.

 

Her er det litt å ta tak i. Som du selv forsøker å skrive, ja dette er ei nisjerifle. Den er ideel som hundeførervåpen eller kanskje til drivjakt på hjort i bratte vestlandsfjell. Dette er derimot IKKE noen ideel posteringsrifle for store hogstfelt. Men, dette vet vi som har valgt å kjøpe den. Vi har kjøpt den nettopp fordi vi er ute etter ei rifle til en bestemt bruk. At du ikke liker kikkerter med lang øyeavstand, javel, so what? Når du skal skyte en hjort på 8m, så kan dette faktisk være utrolig mye bedre enn mye annet. Om du hadde prøvd å jakte i en bratt fjellside på Vestlandet ville du fort byttet ut en kikkert med 72mm åpning for å si det sånn...... Jeg har en 5,5-22x56 på jaktfeltrifla, helt topp, men til jakt?? Nei da trenger jeg ikke den typen prikkskyting, igjen snakker jeg om MIN jakt. Om du liker å skyte rådyrbukk i anlegg fra tårn på beitende dyr på 450m så skal ikke jeg legge meg opp i det. Da trenger du sikkert en stor kikkert. At trådstarter skulle ha noen agenda her blir søkt!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingenting mot scout rifler eller korte karabiner, har en selv, men jeg stiller meg absolutt skeptisk til den opprinnelige meldingen som sikler av reklame og "egendefinert perfeksjon" i omtalen av denne riflen. Virker nesten som reklame for Ruger enn en balansert artikkel.

Og til 150 meter da kan du klikke på linken i signaturen min for å finne den rette løsningen da det gjelder optikk.

 

Jeg synes den opprinnelige posten er velskrevet og god lesing. Må da være lov å være superfornøyd med et kjøp uten å bli beskyldt for reklame...

Eneste er at det kan bli litt dyrt , om "må ha" genet blir stimulert :mrgreen:

 

Også mitt inntrykk at mange som liker scout konseptet med frontmontert optikk gjerne også har prøvd div varianter av rødpunkt / holografi.

Link to comment
Share on other sites

Det skal vel også nevnes at GSR (Som alle M77?) har støpt låsekasse, og at grader og støpe kanter (Flash) er der litt av (Enkelt å fjerne). Sluttstykke hodet/støtbunn har også litt grader der det er maskinert åpning for hylsebunnen, jeg tok de verste gradene med en diamant fil.

 

Ekstraksjon av hylse er meget god, min kaster hylsene 4m rett ut til siden om jeg er litt rapp. Og den kaster de nesten helt flatt ut til siden, ikke opp. Meget bra.

 

Hylsene som er skutt/kamret i dette og ett tilsvarende våpen har glatte/blanke langsgående striper fra kammeret, liker det ikke. Skal sjekkes.

 

Avtrekket har nokså stor ettervandring (Langt Etteravtrekk), men er egentlig forbausende bra.

Jeg skal ha Timney avtrekk for å kunne finjustere avtrekket som jeg selv ønsker, men det er ikke noe som jeg må prioritere.

 

Låsekassa på GSR er ikke lik M77, så stokkene passer ikke om hverandre. (Liker GSR stokken godt, god å skyte med og god å bære).

 

Baksiktet finnes i to versjoner, den gamle har større diameter på den gjengede delen av ghostringen ned i siktet. På disse siktene passer Brownells ghostringer rett på. Man får gohstringer med inserts, og ghost ringer med forskjellig størrelse på apperturet (Forskjellig størrelse på ghostring hullet) Hos XS eller Brownells.

 

På de nyere baksiktene har ghostring gjengene en smalere diameter, og skal man bytte til XS sine ghostringer må man bestille en overgangsdel fra XS (Ny mutter inne i siktet, som i prinsipp er lik den gamle).

Endringer på siktet var gjort grunnet problemer med å få plass til justering sideveis.

 

Forsiktet finnes også i to variasjoner der den eldste har siktekorn lavere enn vingene på siden, det nye har siktekorn som er likehøyt/høyere enn vingene på siden av kornet. Dette var gjort for å få mere rom for siktejusteringer.

 

Personlig har jeg problemer med å se forsiktet på GSRn, og å bytte det er ikke bare og bare. Jeg ønsker meg ett rødt lite fiberkorn der fremme, men det må visst bli en custom jobb. Har en ide om å få byttet forsiktet ut mot litt picatinny rail eller ett standard spor.

Dette for å få ett raskere siktebilde i Dynamisk rifle MAS, samt for jakt for den del. I dag fungerer det ikke for meg når lyset ikke er godt. Og ved skyting på reinssimla forsvinner hele kornet i det svarte for meg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Noen som har tips til ferdigrulla ammunisjon som går bra i scout rifla?? tenkte primært til trening og rådyrjakt

 

her tror jeg bare du må kjøpe inn litt forskjellig og teste selv. Tror jeg ville startet med jaktmatch og fusion

 

Ok, takk for saklig svar

 

Du får ta en titt hva som er tilgjengelig på de nærmeste sjappene, er jo sikkert også tildels store prisforskjeller på ammo. Høres jo ut så du tenker basere deg på kjøpeammo , da er det jo greit å kunne trene litt uten å tenke på at det koster 20,- pr smell :mrgreen: Da er jo også federal sin american eagle helmantel et prisgunstig alternativ, eller kanskje børsa di funker fint med Selleri&Gulrot, unnskyld Selier&Bellot. Og sjekk ut hva som er tilgjengelig på den lokale skytebana

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 months later...

Fikk GSR i hus. Storfornøyd med den. De siste årene har jeg stadig blitt imponert over Hawkeye modellen til Ruger,- GSR'en imponerer med glatt mekanisme og meget brukbart avtrekk.

En kveld på banen, skytingen var like intuitiv som jeg hadde håpet, så var det rett på jaktfelt :D

Tøft å hevde seg på 185 m hold.. Ulven ble liksom litt mindre enn jeg hadde forestilt meg :?

Konklusjonen er at sittende på "jakthold" er det helt ok. Dessverre så er treningsgrunnlaget, eller mangelen på grunnlag, slik at jeg skyter ustabilt stående uansett.

 

Mer trening altså.

Link to comment
Share on other sites

Man kan si mye om GSR. Noe er fantastisk, andre ting er....Tja. Mindre velykket?

Magasinene er single-stack, de mater som en drøm og vil aldri lage problemer. 10 skudds magasinet er så harry at jeg helst ikke tar det med meg ut av huset. Min utgave er heldigvis den uten flammedemper. Den vil jeg helst ikke snakke om engang...

3 skuddsmagasinet i polymer er faktisk bedre en stålmagasinet, men mitt eneste ankepunkt er at jeg personlig syns at det hadde vært bedre med et magasin som var flush med underbeslaget.

Bærevennlighet er litt nøkkelen her, da blir det litt rart når magsinet stikker ned 12-15 mm.

En hengslet magsinbrønn er ikke tilgjengelig til denne utgaven av naturlige årsaker. Til jaktbruk hadde det vært flott.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...