Jump to content

Recommended Posts

Har sett den reklamsnutten tidligere, men nå skal det jo sies at Craig har skutt med grove rifler tidligere, så at han synes den er mild og fin er ingen overraskelse! :mrgreen: Det er heller ikke lett å se hvordan rekylen vil oppleves på andre, kroppsvekt har mye og si, hvor mye spenner du deg når skuddet går osv. Men jeg er enig, dette er ingen 500NE!! Jeg tenker litt i retning av å eventuelt montere en kickstoper fra Blaser om det blir for ille. Det skal jo kjennes at det er en grov patron, men det er også innlysende at en treffer bedre om rekylen ikke er for voldsom. Tenker fælt nå!! Men, har fremdeles lyst til å testskyte en No.1 i 458Win!! Anyone??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 4 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
  • 2 weeks later...

Rifla har aldri vært avfyrt, har bestilt 10skudd, 180kr per skudd...*kremt*

ideen hva å jakte me denne børsa... men når jeg fikk den ble jeg redd for den :roll: ikke for rekylen naturligvis, men tanken på å gå i skauen me den. :? uannsett sett har jeg alltid hatt lyst på en elefant børse for "show and tell" for kompiser. er ikke så vanelig for 23åringer å ha hverken Ruger No 1 eller 458lott hehe. så er nok redd for denne blir min Nr 1 smykke i våpen skapet til jeg har fått meg ei dobbel rifle fra chapuis i 9.3X74R

 

rifla er et resultat av at jeg kikket på denne tråden og 3dager senere kjøpte jeg en Ruger NO 1 :wink:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

hmmm,lufter en tanke her, hvordan er det å få en NO 1 til å bli en kråkesprenger og langholdsbørse, er klar over atte kanskje ett av problemene sannsynligvis blir å få stabilisert kulene i og med att langholdskuler er lange og tunge og kråkekuler er lette og raske, hmmm kanskje det må bli ett pipeskiftsystem, en pipe for lette kuler og en for tunge kuler eller ?? spytt ut folkens, eg er åpen for alle kommentarer og forslag, er åpen for kalibeforslag men er sugen på 6,5-284 så har man muligheten for en hjort og to på bøen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Denne sommeren reiser "familien flanged" til Bergen på ferie hos slekt og venner. I kofferten sammen med bleier og engangs servietter vil det ligge en godkjent våpensøknad på en No.1 i 300 H&H. Plains Game rifla skal mest sannsynlig brukes mye på all vilt i mellomklassen, og den har stått på ønskelisten lenge :)

 

Kaliberet 300 H&H Magnum.

 

646574.jpg

 

 

Ruger No.1 i 300 H&H.

 

0213v2-1.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Nå trenger jeg hjelp......

 

Dette virker som børsa som kan fylle det ene hullet jeg har i garberoben. Siden gutten som er begynnelsen av karriæren skyter links, kan dette være en børsa han også kan jakte med. selvfølgelig klan jeg jo kjøpe en kjedelig og dyr linksbørse i et alminnelig kaliber til han, men jeg mener at han selv skal få gå gradene etterhvert som interessen tiltar( forhåpenligvis). Han er for ung for å kjøpe våpen selv, men har prøven.

 

Så til problemstillingen. Jeg har fått for meg at en må ut hvis denne skal inn. Jeg har en gammel, men fin 3306 hv mauser som jeg enbart bruker til grisjakt i sverige, siden jeg er svensk har jeg gode jaktmarker med store fine griser som jeg mener jeg trenger en grov kaliber til,gjerne fetere enn 3006, så den er egenlig et kompromiss fordi at den bare er i garderoben.

Så, hvis en skal inn skal noe ut. Har ikke lyst å selge min 6,5, den fungerer godt til det meste, også gris med en god treff, 22 an må jeg til trening, drilling og hagle er jo et must.

 

Så, enkelt og greit selger jeg 3006, kjøper en ruger 1 i de grøvre kalibrene og koser meg med den. Men, rekylen i de store fine griskalibrene vil nok skremme vettet av gutten?

 

Så det jeg egentlig spør etter er kalibervalg. er ikke så kjent med 375 m.m. Oppleves rekylen så hard som jeg kan tenke meg, finnes det muligheter å lade ned og fortsatt ha gode rådyrpatroner??

270 win er jo fin, men da faller grisbørsa bort føles det som?

Har jeg missat noen aktuelle kalibere som kan være aktuell

Kom med tips og inspill!!

Link to comment
Share on other sites

Når det kommer til tropical serien, altså den skikkelige serien, da Ruger No 1 alltid hva å er ment for å være en kopi av engelsk singel shot big bore, som herjet på 1870-1910 sånn ca. for dem som mener omvendt, les Ruger sin våpen Historie.

 

faktisk så er 375 tyngre enn den største, nemelig den jeg har 458lott, pga større hull faktisk :lol:

ei flott rifle som du å gutten kan kose seg med måtte vært en 375H&H. kjempe bra mot stor gris

375 ruger er ikke noe ha på, selv om den fungerer veldig bra men null historie og den er kort

 

og 375 kan lades alltid i fra ca 225-350grain

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville nok gjort som Hassel foreslår, nemlig å søke på et våpen som skal benyttes av guttungen. Jeg har selv 375H&H i en boltrifle, og dette er INGEN patron for en ung gutt med liten erfaring. Det vil i beste fall være den beste måten å aldri bli noen god skytter, i værste fall blir det ingen skytter/jeger av han. Om DU jnl1000 har lyst på egen grisebørse, ville jeg kjøpt en brukt Husqvarna i Sverige i kaliber 9,3x57. Flott patron til grisejakt. Billig er den børsa også. Til guttungen ville jeg vurdert noe så kjedelig som fantastiske 6,5x55 i en eller annen links rifle.

Link to comment
Share on other sites

Takk for god respons!

 

Gutten er ikke 18, og jeg er litt streng på det med børsa før han er det. Det skyldes litt det at man som foreldre tillrettelegger så j...vla mye at at ungene selv mister fokus. Vil han jakte ska han få jobbe for det ( og det vil han heldigvis) så hvis han er en grei gutt ska jeg nok hjelpe han med egen børse den dagen har sommerjobbet ihop nok penger! Kanskje er jeg litt streng på den, men et er en annen diskusjon!

 

Kanksje bare beholde det jeg har, kjøpe en 270 win ruger 1, og hvis jeg vil skifte kaliber etterhvert som gutten vokser til seg..... Har jo strengt tatt en plass til i garderoben.

 

Ska klemme litt på en 270 win og en 375 ruger1, kanskje skaffe en neutral stokk til 6,5x55, og kjøpe gris børsa til far!

 

Men det er nettop en slik jeg vil ha, hvorfor er vell vanskelig å si noe annet om enn akkurat havesyken!

Link to comment
Share on other sites

Å huff og huff, etter å ha lest litt i denne tråden har havesyken så smått meldt seg igjen. På bergenstur med dama med hotell rett ved siden av våpen søilen gjør ikke ting bedre og jeg har nå fått tafsa og klådd litt, og veien tilbake virker nå svært lang.

Spørsmålet er jo hvilket kaliber, hvordan er f.eks 9,3x74 i Rekyl og 416rigby??? Er det noe det går an å skyte med? Børsa er jo tung i sistnevnte kaliber. Hvordan er en 375h&h i denne børsa?. Kan til sammenligning si at jeg skyter endel med en guidegun i 45/70 og av og til en sako helstokk i kal 338wm, synes sistnevnte kan være slem....sikkert pinglete men men

Har veldig lyst på ei sånn børse men det må være gøy å skyte et 20 talls skudd på banen og.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Og vips så var jeg den stolte eier av en særdeles vakker ruger no1 i kaliber 375h&h, produsert i 1978 men har holdt seg langt bedre enn sin nye eier som er noen år yngre :D

Nå gleder jeg meg som en unge til å brenne av noen prøveskudd i helga :D

Link to comment
Share on other sites

Rekyl er ingen problem :D jeg skyter den i 458lott. Og den er herlig å skyte med, selv om alle gamlingene på skytebanen ser rart på mg, når jeg legger sigarene i løpet. Blir som å kjøre en Lamborghini i et lyskryss ved siden av folk med stasjonsvogn 8)

 

Mn som sagt, hadde det ikke vært for jeg løfter aktivt med vekter å veier 118kg.. Så hadde det blitt mer problem. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Litt OT, men hvis noen skulle få akutt lyst på en Burris ståladapter fra Ruger-ringer til Weaver, har jeg en ubrukt til salgs under "optikk" her på kammeret.

Gir litt mere slingringsmonn når det gjelder kikkertmontasje.

 

Forøvrig, Ruger No1 er vel en av de mest karismatiske riflene presentert på lange tider.

Solgte min i 270 Win, og angret samme dag, men måtte på grunn av refinansiering av annet prosjekt.

Var en fantastisk postrifle til hjort, rådyr og rev med S&B 8x56 på toppen :D

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...